IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

 Kayıt ol  Topluluk
Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 28 Nisan 2012, 10:39   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Yazılı Anlatım : Değişkenler




Değişkenler çoğu programlama dilinin en temel taşıdır.Çok basit bir kavram gibi görünse de C/C++ programlamada kullanımında titizlikle dikkat edilmesi gereken bir kavramdır.

Değişkenler program içerisinde değeri programın akışına göre değişen ve amacı verileri barındırmak olan bir yapıdır.Bir değişken tanımlandığında içerisinde tuttuğu veri bilgisayarın RAM adını verdiğimiz donanımında tutulur.Bir çoğumuzun bilgisayar alırken yüksek olmasına dikkat ettiğimiz parçalardan olan RAM programların işlem yaparken kullandıkları bir müsvedde kağıt gibidir.Yani RAM’i insandaki hafıza gibi düşünebiliriz.Bu parçanın tutabileceği veri miktarı ne kadar yüksek olursa bilgisayar programları da o kadar çok veriyi hafızasında tutabilir ve hızlıca veriler üzerinde işlem yapabilir.

Aslında farklı bilgisayar oyunlarının ya da programlarının farklı RAM boyutlarına ihtiyaç duyması da tamamen değişkenlerle alakalı bir konudur diyebiliriz.Bir oyun ya da program herhangi bir anda ne kadar veriyi hafızada tutmaya ihtiyaç duyuyorsa o kadar RAM’e ihtiyaç duyuyordur.Eğer değişkenler ihtiyaca göre tanımlanmazsa programın RAM ihtiyacı artacak ve RAM olarak yetersiz bilgisayarlarda çalışmayacaktır.Peki değişkenler C programlamada nasıl tanımlanırlar ve farklı veri tipleri hafızada ne kadar yer kaplar?

C/C++ programlamada değişkenler

1
veritipi degisken_ismi;
şeklinde tanımlanırlar.Burada veri tipi kısmına gelebilecek veri tipleri aşağıda listelenmiştir.Karşılarında yer alan değerler hafızada ne kadar yer kapladıklarını ifade etmektedir:
char : 1 bayt
short : 2 bayt
int : 4 bayt
long : 4 bayt
unsigned char : 1 bayt
unsigned short : 2 bayt
unsigned int : 4 bayt
unsigned long : 4 bayt
float : 4 bayt
double : 8 bayt
long double : 12 bayt

Öncelikle bu veri tiplerinin farklı sistemlerde farklı boyutta yer kaplayabildiğini belirtelim ancak genelde çoğu sistemde aynıdır.Bu tabloya bakarak veri tiplerinin çok az yer kapladığını söyleyebiliriz ve küçük programlar için veri tiplerinin tutumlu kullanılması çok önemli değildir ancak bir oyun tasarlıyorsanız kullandığınız hafıza miktarı çok önemlidir.Bu nedenle değişken kullanımında tutumlu bir programlama alışkanlığı kazanmanız en doğrusudur.

int sayi=5; şeklinde bir tanımlama yaptığımızda integer(ingilizcede tam sayı anlamındadır) tipinde sayi adında bir değişken tanımlar bu değişkenin değerini 5′e eşitlemiş oluruz.Bu işlemi gerçekleştirdiğimizde hafızada 4 baytlık bir yer ayrılır ve bazı durumlar haricinde program sonlanana kadar bu veri hafızada tutulur.Bu veriyi hafızaya aldığımıza göre artık üzerinde işlemler yapabilir ya da bu veriyi işlemlerimizde kullanabiliriz.Örneğin burada sayi*2 10 değerine eşit olacaktır.Çünkü sayi değişkenimizin değerini 5 olarak belirledik.

Aynı değişken isminde bir değişken daha tanımlayamazsınız.Değişken isimleri tektir ve büyük küçük harfe duyarlıdır.Yani sayi değişken ismiyle saYi değişken isimleri hafızada farklı blokları gösterir.

Tutmak istediğimiz veriye göre veri tipimizi doğru olarak seçmeliyiz.Küsüratın önemli olduğu fiyat kilogram gibi kavramlarda int veri tipini kullanmak yerine ondalıklı sayıları tutabilecek float,double gibi veri tipleri seçilmelidir.Seçim yapılırken veri tiplerinin kapladıkları hafıza alanı göz önünde bulundurulmaldır.

{ } parantezleri içerisinde tanımlanan değişkenler sadece bu parantezler arasında geçerlidirler.Farklı yerlerde bu değişkenleri kullanamazsınız.Programın tamamında geçerli olan değişkenlere global değişkenler denir ve bu tip değişkenler { } parantezlerinin dışına ve program satırlarının en üstüne kütüphane tanımlarından sonra tanımlanır.Bu sayede programın tamamında bu değişken tanınacaktır.Fonksiyonlarda ya da if else bloklarında ve döngülerde tanımlanan değişkenlere ise yerel(local) değişkenler denilir ve bu değişkenler sadece tanımlandıkları { } arasında geçerli olurlar.

Bu dersimizde C/C++ programlamada en önemli yapı taşlarından biri olan değişken kavramından ve genel özelliklerinden bahsettik.Bir sonraki dersimizde C/C++ programlamada Şart yapılarını inceleyeceğiz.

__________________

Kullanıcı imzalarındaki bağlantı ve resimleri görebilmek için en az 20 mesaja sahip olmanız gerekir ya da üye girişi yapmanız gerekir.
 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları sohbet odaları Benimmekan Mobil Sohbet
Cevapla

Etiketler
değişkenler, yazılı


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
yazılı avatarlar, en güzel yazılı avatarlar, süper yazılı avatarlar PauL Avatar ve Smiley 0 30 Ocak 2012 14:12
Yedek Değişkenler DaDaS CR Makaleler 0 15 Ocak 2012 20:04
Değişkenler YaRGuCi ASP/ASP.NET 0 26 Kasım 2011 12:26
değişkenler saklanmıyor LordAres mIRC Scripting Sorunları 7 05 Nisan 2011 21:51
C# Variables Değişkenler Sunay C# 0 24 Nisan 2010 01:49