Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
| Cevap: Sosyal hizmetler genel müdürlüğü özürlülerin tesbitine dair yönetmelik
Rehabilitasyon Programlarının Uygulanması
Madde 13- Merkezde rehabilitasyon programlarının uygulanması ile ilgili hususlar aşağıda belirtilmiştir.
a) Merkezde uygulanacak rehabilitasyon müfredat programı Genel Müdürlükçe belirlenir.
b) Genel Müdürlükçe belirlenen rehabilitasyon müfredat programları çerçevesinde Değerlendirme Kurulu, özürlülerin katılacakları rehabilitasyon programını belirler. Program uygulayıcıları tarafından eğitim programı, özürlülerin özel ihtiyaçlarına uygun bir biçimde bireyselleştirilir. Kuruluş müdürünün onayından sonra uygulanır.
c) Kapsamı belirleyen rehabilitasyon programları dışında geliştirilecek olan yeni modeller Genel Müdürlük onayından sonra uygulanır.
Rehabilitasyon Aşamaları
Madde 14- Özürlüler aşağıda belirtilen rehabilitasyon aşamasından geçirilirler;
a) Temel Öğretim Aşaması: Bu aşamada 12'nci maddenin a, b, c, d, f, g, h, ı, i, j, bentlerinde belirtilen rehabilitasyon programlarını kapsar, (Zihinsel özürlülerde azami 21 yaşına kadar devam eder.)
b) İş Öğretimi Aşaması: Bu aşama 12'nci maddenin (e) bendinde belirtilen rehabilitasyon programlarını kapsar. Temel öğretim ve iş öğretimi aşamalarının süresine ve sonuçlandırılmasına Değerlendirme Kurulu karar verir.
Madde 15- Gruplar özürlüleri ortak özellikleri ve uygulanan programlar göz önünde bulundurularak oluşturulur.
a) Gruplar 6-8 kişiden oluşur.
b) Her grubun sorumluluğu uygun bir meslek elemanına verilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Merkezlerdeki Personelin Görev, Yetki ve Soru mlulukları
Müdürün Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 16- Müdür, merkezin idari, teknik ve diğer tüm işlerini amacına ve mevzuata uygun olarak yürütür. Özürlülerin en iyi şekilde bakılmalarını ve programların tespiti, tedavi ve rehabilitasyonları ile psiko-sosyal ihtiyaçlarının sağlanmasından ve takibinden birinci derecede sorumludur.
Müdür Yardımcısının Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 17- Müdür yardımcısı merkez hizmetlerinin yürütülmesinde müdüre yardım eder. Müdürün verdiği işleri yapar, müdüre karşı sorumludur.
Tabibin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 18- Tabibin görev, yetki ve sorumlulukları aşağıdadır;
a) Merkezin sağlık hizmetlerinin yürütülmesini sağlamak,
b) Merkeze kabulü yapılan ve yapılacak olan özürlünün tıbbi teşhis ve değerlendirmesini yapmak,
c) Özürlülere uzmanlık dallarında sağlık hizmeti vermek ve kontrollerini yapmak, sevk etmek, sonucun kaydedilmesini sağlamak,
d) Merkezdeki özürlüleri periyodik olarak sağlık taramasından geçirmek ve rehabilitasyon programını etkileyen sağlık problemleri olması halinde ilgililere gerekli bilgiyi vermek ve tavsiyelerde bulunmak,
e) Kendi alanında müdürün uygun gördüğü konularda ve zamanlarda personele ve ailelere seminer ve konferanslar düzenlemek,
f) Genelge ve talimatlarla verilen diğer görevleri yapmak.
Tabip çalışmalarını diğer meslek elemanları ile işbirliği halinde yürütür.
Sosyal Çalışmacının Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 19- Sosyal Çalışmacının görev, yetki ve sorumlulukları aşağıdadır:
a) Merkezde bulunan özürlüler ve bunların aileleri ve yakınları ile sosyal hizmetin yöntem ve tekniklerini kullanarak mesleki çalışmalar düzenlemek,
b) Yapılan çalışmaları kaydetmek,
c) Mesleki araştırma ve incelemelerde bulunmak,
d) Genelge ve talimatlarla verilen diğer görevleri yapmak.
e) Sosyal çalışmacı çalışmalarını diğer meslek elemanları ile birlikte Psiko-Sosyal Servis bünyesinde yürütür.
----oterapistin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 20- ----oterapistin görev, yetki ve sorumlulukları aşağıdadır:
a) Uzman tabip tarafından önerilen program çerçevesinde rehabilitasyon için gerekli olan uygulamaları yerine getirmek,
b) Çeşitli ----oterapi teknik ve yöntemlerini kullanarak özürlülerin mevcut fizik güçlerini geliştirmek, günlük aktivitelerini bağımsız yapabilmelerine yardımcı olmak,
c) Özürlülerin fizik gelişimlerini sürekli izleyerek belli aralıklarla kayıt tutmak,
d) Mesleki araştırma ve incelemelerde bulunmak,
e) Genelge ve talimatlarla verilen diğer görevleri yapmak.
f) ----oterapist, çalışmalarını diğer meslek elemanları ile işbirliği halinde yürütür.
Çocuk Gelişimcisinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 21- Çocuk gelişimcisinin görev, yetki ve sorumlulukları aşağıdadır:
a) Kuruluşta bulunan özürlülerle ilgili çocuk gelişimi ve eğitiminin yöntem ve tekniklerini kullanarak programlar yapmak,
b) Yapılan çalışmaları kaydetmek,
c) Mesleki araştırma ve incelemelerde bulunmak,
d) Genelge ve talimatlarla verilen diğer görevleri yapmak.
Çocuk gelişimcisi, çalışmalarını diğer meslek elemanları ile işbirliği halinde yürütür.
Psikologun Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 22- Psikologun görev, yetki ve sorumlulukları aşağıdadır:
a) Özürlülerin aile ve çevresi ile olan ilişkilerinde ortaya çıkan psikolojik problemleri çözmek için özürlü ve aile ile ilgili gerekli mesleki çalışmaları yapmak,
b) Yapılan çalışmaları kaydetmek,
c) Mesleki araştırma ve incelemelerde bulunmak,
d) Genelge ve talimatlarla verilen diğer görevleri yapmak.
Psikolog, çalışmalarını diğer meslek elemanları ile birlikte Psiko-Sosyal Servis bünyesinde yürütür.
Diyetisyenin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 23- Diyetisyenin görev, yetki ve sorumlulukları aşağıdadır:
a) Yemeklerin besin değerlerinin yeterli ve besin maddelerinin dengeli olmasını sağlamak,
b) Mutfak, yemekhane, gıda ve ambar hizmetlerinin düzenli ve verimli bir şekilde yürütülmesinden sorumludur. Ayrıca ambarın düzenli, stoklarının usule uygun olup olmadığını kontrol etmek, bu hususta gerekli temel ilkeleri tespit ederek en iyi şekilde uygulamasını sağlamak,
c) Özürlülerin beslenmesine ilişkin program ve cetvellerin hazırlanmasını ve uygulanmasını sağlamak, yiyecek malzemelerinin şartnamelere uygunluğunu denetlemek,
d) Mutfağın temizlik ve düzenini, mutfak personelinin sağlıklı olmasını, yiyeceklerin hijyen kurallarına uygun, lezzet ve besin değerlerinden kayba uğramadan pişirilmesini sağlamak ve dağıtımını kontrol etmek,
e) Beslenme ile ilgili gerekli araç ve gereçleri belirlemek, sağlanması için merkez müdürüne bildirmek,
f) Gerekli hallerde tabibin uygun gördüğü esaslara göre özürlünün rejim yemeği yemesini sağlamak,
g) Mutfak personelinin hizmet-içi eğitim programlarının hazırlanması ve düzenlenmesinde görev almak ve eğitmek,
h) Mutfak görevlilerinin çalışma gün ve saatleri ile çalışma yöntem ve tekniklerinin belirlenmesinde idareye yardımcı olmak,
i) Genelge ve talimatlarla verilen diğer görevleri yapmak.
İaşe cetvelleri diyetisyenin sorumluluğunda bir memur tarafından yapılır.
Diyetisyen çalışmalarını diğer meslek elemanları ile işbirliği halinde yürütür.
Özel Eğitim Öğretmeninin ve Öğretmenin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 24- Özel eğitim öğretmeninin görev, yetki ve sorumlulukları aşağıdadır:
a) Kuruluşta bulunan özürlülerle ilgili özel eğitim ve öğretim yöntem ve tekniklerini kullanarak programlar yapmak, geliştirmek ve mesleki çalışmalar yapmak,
b) Yapılan çalışmaları kaydetmek,
c) Mesleki araştırma ve incelemelerde bulunmak,
d) Genelge ve talimatlarla verilen diğer görevleri yapmak.
Özel eğitim öğretmeni ve öğretmen çalışmalarını diğer meslek elemanları ile işbirliği halinde yürütür.
Odyologun Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 25- Odyologun görev, yetki ve sorumlulukları aşağıdadır:
a) Kuruluşta bulunan özürlülerle ilgili yöntem ve teknikleri kullanarak programlar yapmak, geliştirmek ve uygulamak,
b) Mesleki araştırma ve incelemelerde bulunmak,
c) Genelge ve talimatlarla verilen diğer görevleri yapmak,
Odyolog çalışmalarını diğer meslek elemanları ile işbirliği halinde yürütür.
Çocuk Eğiticisinin Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 26- Çocuk eğiticisinin görev, yetki ve sorumlulukları aşağıdadır:
a) Kuruluşta sorumluluğu altında bulunan özürlülerin her türlü bakım, öğretim ve eğitimlerinin günlük program dahilinde uygulamasını yapmak,
b) Yapılan çalışmaları kaydetmek,
c) Grubun temizlik ve düzenini sağlamak,
d) Grubun sorumlusu uzmanın talimatlarına uymak.
Çocuk eğiticisi, çocuk gelişimcisinin nezaretinde hizmet yapar.
Hemşire ve Hemşire Yardımcısının Görev, Yetki ve Sorumlulukları
Madde 27- Hemşire ve hemşire yardımcısının görev, yetki ve sorumlulukları aşağıdadır:
a) Özürlülerle ilgili gerekli bilgileri alarak uzman tabiplerce yapılacak muayene ve tedaviye hazırlamak,
b) Tabibin muayene, tedavi ve değerlendirme ve kontrolün yapılmasında tabip ve ----oterapiste yardımcı olmak,
c) Tabibin verdiği direktifler doğrultusunda özürlülere verilen ilaçların kullanılmasını sağlamak, enjeksiyon ve pansumanlarını yapmak, bunları hemşire notuna miktar ve zaman belirterek kaydetmek,
d) Acil vakalarda mesleğin gerektirdiği ilk yardımı yaparak, müdür veya tabibe durumu bildirmek,
e) Sorumlu olduğu bölümde yemek dağıtımını ve özürlülerin yemek yemelerini gözetlemek, kendisi yemek yiyemeyecek durumda olanlara yardımcı olmak,
f) Özürlülerin banyolarının yapılıp yapılmadığını kontrol etmek, gerektiğinde banyolarına yardımcı olmak,
g) Merkezin bütün bölümlerinin temizliğinden, bakımından ve düzeninden sorumlu olmak, görülen noksanlıkları idareye bildirmek ve giderilmesini sağlamak,
h) Genelge ve talimatlarla verilen diğer görevleri yapmak,
Hemşire ve hemşire yardımcısı görevlerini diğer meslek elemanları ile işbirliği halinde yürütür.
Diğer Hizmet Görevlileri
Madde 28- Diğer hizmet görevlilerinin görev, yetki ve sorumlulukları aşağıdadır.
Merkezde görevli memur, ayniyat saymanı, satın alma memuru, ambar memuru, teknisyen ve teknisyen yardımcısı, aşçı, şoför, hizmetli ve diğer personel kanun, tüzük, yönetmelik, genelge ve talimatlara uygun olarak kendi alanlarıyla ilgili her çeşit işi ve görevleri yapmakla sorumludurlar.
Nöbet Hizmetleri
Madde 29- Merkezde Milli ve Dini Bayramlarda, diğer tatil günlerinde ve geceleri hizmetin sürekliliğini sağlamak amacıyla idarenin uygun göreceği personel nöbet tutar.
a) Nöbet tutmakla yükümlü olan personelin sayısı ve merkezin özelliği dikkate alınarak nöbet listesi idarece düzenlenir.
Hafta sonu ve diğer tatil günleri ile gece nöbeti tutanlara idarenin uygun göreceği günlerde nöbet izni verilir.
BEŞİNCİ BÖLÜM
Hizmet ve İşleyiş
Madde 30- Merkezlerde özür türüne göre; özürlülerin rehabilitasyonu için uygun bir şekilde düzenlenmiş egzersiz salonu, uğraşı terapisi odası, konuşma terapisi odası, spor salonu, işitme terapisi odası, odyoloji odası, eğitim odaları, oyun salonu, dinlenme salonu, günlük yaşam salonu, uygulama atölyeleri, uygulama mutfağı, mutfak, yemek salonu, çamaşırhane, banyo, revir, ambar, depo ve yatakhaneler ile gerekli diğer bölümler bulunur.
Merkezlere Kabul Edilecek Özürlülerde Aranacak Özellikler
Madde 31- Merkeze kabul edilecek özürlülerde her özür grubuna göre aşağıda belirtilen genel ve özel özellikler aranır.
Genel Özellikler:
a) Bulaşıcı bir hastalığı olmamak,
b) Ruh sağlığı yerinde olmak (görme, işitme, ortopedik özürlüler için),
c) Sürekli tedavi gerektiren ağır bir hastalığı bulunmamak,
d) Rehabilitasyon programını engelleyici nitelikte ikinci bir özürü olmamak (Bakım Merkezleri hariç),
e) Uyuşturucu madde veya alkol bağımlısı olmamak.
Özel özellikler:
a) Görme Özürlüler Rehabilitasyon Merkezine alınacak görme özürlüler için;
1. Şok ve reaksiyon döneminde olmamak.
b) Spastik Çocuklar Rehabilitasyon Merkezine alınacak spastikler için;
1. 0-14 yaşında olmak,
2. En az 40 zeka bölümünde olmak.
c) Ortopedik Özürlüler Rehabilitasyon Merkezine alınacak ortopedik özürlüler için;
1.Tıbbi rehabilitasyonu gerektiren bir durumu olmamak,
2. Yatağa bağımlı olmamak.
d) İşitme Özürlüler Rehabilitasyon Merkezine alınacak işitme özürlüler için;
1. 0-6 yaşında olmak,
2. Eğitim için 24 aydan gün almamış olmak.
e) Zihinsel Özürlüler Rehabilitasyon Merkezine alınacak zihinsel özürlüler için;
1. Ağır Zihinsel Özürlüler Rehabilitasyon Merkezi için;
. 0-24 zeka bölümünde olmak.
2- Öğretilebilir Zihinsel Özürlüler Rehabilitasyon Merkezi için;
. 0-21 yaşında olmak,
. 25-44 zeka bölümünde olmak.
3- İş Atölyeli Eğitilebilir Zihinsel Özürlüler Rehabilitasyon Merkezi için;
. 14-21 yaşında olmak,
. 45-75 zeka bölümünde olmak.
Bunlardan zorunlu öğretim çağında olanların normal okullar bünyesindeki alt özel sınıflara devam etmesi; bu okulu bitirmiş ya da zorunlu öğretim çağı dışında kalmış olanların iş atölyelerinden yararlandırılması gerekir.
a. Bakım Merkezlerine alınacak özürlüler için;
. Bedensel, zihinsel veya zihinsel ve bedensel özürlü olmak,
. 18 ve daha yukarı yaşta olmak.
Bakım merkezleri özürlülerin özür türüne ve yaş grubuna göre düzenlenir.
b. Rekreasyon Merkezine alınacaklar için;
. Ruh sağlığı hastaneleri ve dispanserlerden şifa bulmak, bağımsız yaşama gücüne kısmen veya tamama sahip olmak
Özürlülerin Merkeze alınmasında Öncelik Gerektiren Durumlar
Madde 32- ( Değişik: RG 05/10/2007- 26664 )Merkezlere alınacak özürlülerin kabulünde aşağıdaki sıralamaya göre belirlenen öncelikler aranır.
a) Anne ve babası ölmüş, ekonomik ve sosyal yoksunluk içinde olan özürlüler,
b) İleri derecede zihinsel, ruhsal ve bedensel özürlü olan anne ve/veya babaya sahip özürlüler,
c) Birden fazla özürlüye sahip, ekonomik ve sosyal yoksunluk içinde olan ailelerdeki durumu en acil olan özürlüler,
ç) Boşanma veya terk sonucu ekonomik ve sosyal yoksunluk içinde olan anne veya babaya sahip özürlüler,
d) Anne ve babası ölmüş, ekonomik gücü olan fakat, bakım ve rehabilitasyon hizmetlerinden yararlanması gereken özürlüler,
e) Anne ve babası bulunan ancak sosyal ve ekonomik yoksunluk içersinde bulunan özürlüler,
f) Anne ve babası bulunan ancak yeterli ekonomik güce sahip olmayan, bakım ve rehabilitasyon hizmetlerinden ücretsiz gündüzlü yararlanabilecek özürlüler,
g) Anne ve babası bulunan, sosyal ve ekonomik yoksunluk içersinde bulunmayan, bakım ve rehabilitasyon hizmetlerinden yararlanabilecek durumda olan özürlüler.
Merkeze alınacak özürlülerin kabulünde durumları aciliyet gösteren özürlüler sıraya bakılmaksızın kabul edilir."
Özürlünün Kabulünde İstenecek Belgeler
Madde 33- Özürlü ile ilgili aşağıda belirtilen belgeler istenir.
a) Dilekçe,
b) Vukuatlı Nüfus Cüzdanı Örneği,
c) İkametgah İlmühaberi (Özürlünün veli veya vasisinin)
d) Sağlık Kurulu Raporu,
f) Zeka seviyesini gösterir belge,
g) Korunmaya muhtaç özürlüler için korunma kararı,
h) Özürlülerin kabulünde kendisi, velisi veya vasisinden, rehabilitasyon programı bitiminde özürlüyü teslim alacağına ve ücretli olması halinde ücreti düzenli olarak ödeyeceğine dair noterden tasdikli yüklenme senedi,
ı) Odyogram (işitme özürlüler için),
i) 2 adet vesikalık fotoğraf,
j) Varsa son mezun olduğu okul diploması veya süreti,
k) Sosyal İnceleme Raporu.
Merkeze Girmek İçin Başvurulacak Merciler
Madde 34- Merkeze girmek için bir dilekçe ile aşağıda belirtilen mercilere müracaat edilir.
a) Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu Genel Müdürlüğüne,
b) İllerde valiliğe veya il sosyal hizmetler müdürlüklerine,
c) İlçelerde kaymakamlığı veya ilçe sosyal hizmetler müdürlüklerine,
d) Merkez müdürlüklerine.
Özürlünün Merkeze Kabulü
Madde 35- Özürlünün aşağıda esaslar dahilinde merkeze kabulü yapılır.
a) Özürlü başvuruları ile ilgili olarak 33'üncü maddede belirtilen belgelerden oluşan dosya Genel Müdürlüğe gönderilir.
b) Genel Müdürlükçe 32'nci maddede belirtilen öncelikler ve sosyal inceleme raporundaki öneriler esas alınarak özürlü, durumuna uygun bir kuruluşa tertip edilir.
Özürlünün Merkezden Ayrılışı
Madde 36- Özürlülerin merkezden ayrılışları aşağıda belirtilen şekilde yapılır.
a) Merkezdeki programı tamamlayan özürlülerin,
b) Değerlendirme Kurulunca programlardan yararlanamayacağına karar verilen özürlülerin,
c) Kendisi, velisi veya vasisinin isteği ile merkezden ayrılmak isteyen özürlülerin merkezle ilişkisi kesilir.
d) Merkezle ilişkisi kesilen özürlülerden veli veya vasisi olanlar ailelerine, kimsesi olmayanlar bakım merkezlerine gönderilirler.
e) 0-12 yaş zihinsel özürlülerden rehabilitasyon merkezlerindeki programı tamamlayanlar, gerek görüldüğünde ve imkanlar ölçüsünde 13-21 yaş zihinsel özürlüler rehabilitasyon merkezine tertip edilirler.
Özürlülerden iş ve beceri kazandırma etkinliklerine katılanlara “Katılma Belgesi", başarılı olanlara “Başarı Belgesi" verilir. Katılma belgesi “Merkez Müdürlüğünün", Başarı Belgesi “Genel Müdürlüğün" onayı ile verilir. |