IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

 Kayıt ol  Topluluk
Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 16 Haziran 2012, 15:24   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
4.Sınıf AÖF Girişimcilik Ders Notlari




4.Sınıf AÖF Girişimcilik Ders Notlari
Grişimcilik Ders Notlari
Aöf Grişimcilik Ders Notlari



Ü N İ T E 1

Girişimcilik :İnsanın düşünsel emeğinin ekonomik değere dönüşmesi olarak ifade edilmekte ve üretim faktörleri arasında yer almaktadır.Girişimcilik risk, sermayenin tedarik edilmesi, arbitraj ve üretim faktörlerinin koordinasyonu gibi konular ele alınarak açıklamaya çalışılmıştır.1982-1992 yılları arasında yapılmış olan akademik yayınlarda girişimciliğin 15 anahtar sözcüğü tespit edilmiştir
.

1 )Başlatma / Bulma / Yaratma
2 )Yeni işletme
3 )Yenilik / Yeni ürünler / Yeni pazar
4 )Fırsatların peşinde koşma
5 )Risk alma / Risk yönetimi / Belirsizlik
6 )Kâr arzusu / Kişisel fayda
7 )Üretim yolları ve kaynaklar
8 )Yönetim
9 )Değer yaratma
10 )Büyüme arzusu
11 )Girişim
12 )Değişim yaratma
13 )Sahiplik
14 )Sorumluluk / Yetki
15 )Strateji oluşturma
Richard Cantillon göre girişimci, henüz belirginleşmemiş bir bedelle satmak üzere üretim girdilerini ve hizmetleri satın alan kişi olarak ifade edilmiştir.
Jean Baptise Say ise girişimcinin risk üstlenme kadar üretim girdilerini örgütlenme ve yönetme niteliğine sahip olması gereği üzerinde durmuştur.
A.Schumpeter ise girişimcinin yenilikçi ve dinamik olma özelliğini ise, ekonomik kalkınmada, insan kaynaklarının temel yapı taşlarından birisi olarak vurgulamıştır.Girişimciyi toplumda değişimi yaratacak kişi olarak görmüştür.
Girişimcinin özellikleri :Kâr etmek için üretim faaliyetlerini bir araya getiren ve bunları organize eden kişidir.
Organizasyon becerisi
Atıl kapasitenin değerlendirilmesi
Risk alması
Fırsatları görebilmesi
Tetikte olması ( İhtiyatlı araştırmadan çok )
Fırsatı değerlendirebilmesi
Oyunun kuralını baştan yazmasıdır.
Girişimcilikte dört temel unsur vardır.
1 )Yaratım süreci
2 )Çaba harcanması
3 )Risk
4 )Getiri
Girişimci düşüncenin özellikleri :Dört ana bileşeni vardır.
1 )Yenilikçi ve yaratıcı olma
2 )Risk alma
3 )Öncü olma
4 )Rekabetçi düşünme
1 )Yenilikçi ve yaratıcı olma :Problemlere ve ihtiyaçlara yaratıcı, alışılmamış ve yeni çözümler aramayı ifade eder.Girişimciyi diğer insanlardan ayıran temel özellik, yaratıcı ve yenilikçi olması, yeni fikirleri geliştirmesi ve bu fikirleri uygulamaya koymasıdır.
Schumpeter’ e göre girişimci, yenilikçi ve dinamik, yaratıcı ve yıkıcılık görevini yerine getirmektedir.Bunu yapabilmesi için çok yönlü düşünebilmesi, ikna gücüne sahip olması, iyi iletişim kurması, bağımsız düşünebilen, esnek, yaratıcı, kendine güvenen, dayanıklı ve ısrarcı olmalıdır.
2 )Risk alma :Bizim için önemli miktarda bir kaynağın kabul edilebilir bir risk düzeyi olan fırsatlara bağlama istekliliğini içermektedir.
3 )Öncü olma :Uygulamaya ilişkin bir kavramdır.Takip eden değil, takip edilen olmalıdır.
4 )Rekabetçi düşünme :İşletmeler ve tüketiciler açısından sağlıklı bir piyasa ortamı yaratır.

Girişimcilik süreci :Para ya da diğer maddesel varlıklardan çok kendisinde var olan girişimcilik ruhu, rasyonel davranış yetisi ve motivasyon önemlidir.
Girişimci :Hayalci, Vizyon sahibi, Değişim ajanı, Gelecekte yaşayan, Fırsatları gören
Yönetici planlayan, Geçmişte yaşayan, Problemlere odaklanan, Organizasyon yapan, Güven arayandır.
Teknisyen :İş yapan, Sorun çözen, Kolaya kaçan, Mevcutla yetinen, Bugünü yaşayan
1 )Fırsatların belirlenmesi :Yeni bir iş kurmanın ilk adımı pazarda olan açıkların düşünülmesidir.Açıklar, insanların beklentileri ve istekleri ile elde ettikleri arasındaki farktır.Girişimci düşünce yapısında dışsal baskılar fırsatların yaratılmasını zorunlu kılar.

Bu baskılar :
Teknolojik gelişmeler
Yeni ürünler için para ödeme arzusu ve tüketim ekonomisi
Yeni yaşam tarzını belirleyen sosyal değerler ve ihtiyaçlar
Rekabeti etkileyen siyasi faaliyetler ve düzenleyici kurallar
Performans kriterleri
Planlama dönemleri
2 )Kaynakların bulunması ve kontrolü :Önemli olan kaynakların büyüklüğü değil, mevcut kaynakların ne kadar etkin kullanıldığıdır.
3 )Örgütsel yapı :İşe başlamadan önce örgütsel yapının belirlenmesi gerekir.İşletmenin adı,hukuki sorumlukları, vergiler, tescil, patent, kullanma hakkı, sosyal güvenlik gibi konular detayları ile düşünülmelidir.
Girişimciliğin girdi ve çıktı bileşenleri :
Girdiler :Çevresel fırsatlar, Girişimci kişiler, İş fikirleri, Örgütsel ortam, Kaynaklar
Girişimci süreç :Fırsatları belirle, Ayrıntıları listele, Kaynakları bul, Uygulama
Çıktılar :İşleyen bir girişim, Değer yaratımı, Kâr ve kişisel fayda, İstihdam, Ekonomik büyüme, Başarısızlık
Girişimcinin işlevleri :
a )Üretim organize etme ve sağlama
b)Ürün çeşitliliği sağlama
c )Yeni pazarlar ve yeni satış yöntemleri yaratma
d )Sermaye birikimi sağlama

Ü N İ T E 2

Yaratıcılık hakkında yaygın düşünceler :

Dahiler, bilim adamları ve sanatçıların işidir.
Her alanda yapılamaz.
Nasıl kullanılacağı bilinemez.
Mantıklı olup olmadığına bağlıdır.
Olağan dışı koşulların değişikliklerin biraraya gelmesi ile oluşur.
Raslantı ve şans eseri sonucu ortaya çıkar.
Çılgınlık, hayalcilik ve mantıksızlıktır.
Yaratıcılığın geliştirilmesini etkileyen faktörler :
1 )Motivasyon :İnsanı yaratıcılık konusuna heyecanlandıran ona esin veren,bu konudaki yeteneğini uyaran her şeye denir.
İçsel motivasyon :Problemin çözümü konusunda meydan okuma, ilgi, istek, yaratıcılık tutkusu ve çözümün verdiği hazdır.İçsel motivasyon yaratıcılıkta dışsal motivasyondan daha etkilidir.
Dışsal motivasyon :Dış etkilerden oluşur.Yaratıcı olursa ödül, olmazsa işten atılma gibi..
2 )Tutum, davranışlar ve ortam :Yaratıcı tutumlara sahip insanlar, alışılmışa, statükoya, kalıplara, kurallara kafa tutan, meydan okuyabilen ve sorgulayabilendir.Bu davranışları bireysel ve örgütsel diye ikiye ayırırız.
Bireysel yaratıcılıkta tutum ve davranışlar :
1 )Farklılık :Yaratıcılık farklılıktan doğar.
2 )Hata ve risk :Risk, alınacak bir karar ve eylem sonucunda zarar görme olasılığıdır.
3 )Düşünce :Düşünceler yaratıcılığın başlangıcıdır.
4 )Kavram oluşturmak :Kavram,bir amacı ulaşan ve değerler sağlayan şeyi yapmanın bir yoludur.
İç girişimcilik :Kurulmuş bir işletmede yeni kavramlar ilave edilmesi veya kullanılmakta olan kavramlarda değişiklikler yapılmasıdır.
Girişimci :Kendisi fon yaratır, geliştiricidir, risk işletmeyi ilgilendirir, pazar sorunları ile ilgilenir.
İç girişimci :Var olan fonları kullanır, güçlendiricidir, risk kariyerini ilgilendirir, işletme sorunları ile ilgilenir,ürün ve servislerde değişiklik yapar.
Örgütsel yaratıcılıkta yönetsel tutum ve davranışlar :
1 )Meydan okuma :İçsel motivasyona sahip kişiler seçenek aramaya isteklidirler.
2 )Özgürlük :Onların sahiplenme güdülerini ve içsel güdülerini arttırarak yaratıcılıklarını harekete geçirecektir.
3 )Kaynaklar :Finansman, zaman ve mekan gibi alanlardaki kararlar yöneticiler tarafından doğru olarak verilmelidir.
4 )Sıcak takımlar :Sekiz kişilik bir sıcak grup, ileri görüşlü, sorun çözücü, put kırıcı, nabız yoklayıcı, zanaatçı, girişimci, çapraz geçişci gibi özelliklerden oluşabilir.
5 )Teşvik :İç motivasyonun artırılabilmesi için yöneticilerin başarıyı takdir etmesi gerekir.
6 )Örgütsel destek :Örgütün tüm varlığı ile örgütün tümüne yaptığı destekten sonra yaratıcılığın daha çok artmasıdır.
7 )Odaklaşma :Yaratıcı güce elle tutulabilir hedefler gösterdiği için başarıyı arttıracaktır.
Yaratıcılığın aşamaları :
Graham Wallas açıklamıştır.
1 )Hazırlık :Konunun ya da sorunun tanımlanması, boyut ve özelliklerinin belirlenmesi aşamasıdır.
2 )Kuluçkaya yatırma :Yaratıcı düşüncelerin üremesi için bekleme süresidir.
3 )Yaratıcılıkların ortaya çıkması :Bu aşamaya; aydınlanma, şimşek çakması da denilmektedir.
4 )Yaratıcı sonuçların kabul edilmesi :Bu aşamaya onaylama ve doğrulama aşaması da denir.


Yaratıcılık teknikleri :
1 )Beyin fırtınası :Alex Osborn tarafından ortaya atılmıştır.Dört kuralı vardır.
a )Eleştiri yapma
b )Serbest atış
c )Olabildiğince çok düşünce
d )Fikirleri çağrıştır, uyar, geliştir, değiştir, birleştir
2 )Ters beyin fırtınası :Düşünceler ne şekilde başarısızlığa uğratılabilir amacıyla yapılır.Yapılabilecek hatalar ve engeller aranır.
3 )Düşünce haritası :Bu teknikte değişim ve uyarılma esastır.Bir daire veya kutu içerisine sorun yazılır.Fikirler küçük dairelere yazılır ve ana daire ile ilişkilendirilir.Yeni düşünceler üretilir.
4 )Kontrol listesi :Yaratıcı kişi veya takımlara daha önceden hazırlanmış sorularla soru sorulması yöntemidir.
5 )Gordon yöntemi
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.
eyin fırtınasının kaldığı yerden
devam eden daha sistemli bir tekniktir.

6 )Varsayımları sorgulama :Varsayımlar bozularak, tersine çevrilerek yaratıcı düşünce teşvik edilebilir.
7 )Matris yöntemi ( Tablolama ):Ürün ile ilgili özellikler bir tabloya iki boyutlu olarak yerleştirilir.Bu unsurların ürünle arasındaki ilişkisinden yeni düşünceler yaratılır.Beyin fırtınasından faydalanılır.
8 )Yatay düşünme tekniği :Edward De Bono tarafından atılmıştır.Düşünmeyi yatay ve dikey olarak ikiye ayırır.Dikey düşünme mantıksal düşünmedir.Yatay düşünme farklı düşünceler bulmaktır.
9 )Odak grup görüşmeleri tekniği :Bu yöntem konusunun önceden belli olduğu ve grupların bu konuya ve soruna odaklandığı, sonuçların ek çalışma ile analiz edilebildiği bir yöntemdir.

Ü N İ T E 3

Yenilik :Yaratıcılık tarafından üretilen yeni fikirlerin uygulanmasına yenilik denir.

M.Porter’ ın verimlilik konusunda düşünceleri
a )Ürün kalitesini yükseltebilme
b )Ürüne ek özellikler kazandırma
c )Üretimde verimliliği yükseltebilme
d )Yüksek otomasyon
Girişimcilikte yenilik :Farklı kişiliklere sahip girişimcilerin ortak yönleri, kendilerini sistematik olarak yeniliğe adamış olmalarıdır.Kişileri girişimcilikte birleştiren odak nokta, yeniliktir.Yenilik, girişimcinin yeni zenginlik üreten kaynaklar yaratmasının ya da mevcut kaynaklarla zenginlik yaratma potansiyelinin arttırılması aracıdır.
Yenilik kaynakları Peter F. Drucker yenilik kaynaklarını iki gruba ayırmaktadır.
a )Birinci grup :Şirketin veya sektörün içinde yer alan kaynaklardır. ( BUSS )
Beklenmedik gelişmeler
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.
eklenilmeyen bir
alandaki başarı yenilik kaynağının farkındalığını artırır.Küresel terör, güvenlik sektöründeki yenilikler gibi.

Uyumsuzluklar :Olması gerekenle olan arasındaki farktır.Endüstride, pazarda veya süreçteki uyumsuzluklar yenilik fırsatı oluşturabilir.
Süreç değişimleri :Var olan süreci daha iyi tasarlanmış bir süreçle değiştirmektir.

Sektör ve pazar yapısındaki değişmeler :Sektör ve pazar sürekli gözlenip analiz edilmelidir.
b )İkinci grup :Şirketin dışındaki sosyal ve entellektüel ortamlarda bulunur. ( DAY )
Demografik yapıdaki değişiklikler :Nüfus değişmeleri yeni ihtiyaçlar doğuracak yeni ihtiyaçlarda yenilikleri tetikleyecektir.
Algılama değişiklikleri :Üretilen ürünle tüketicilerin algıları örtüştürmeye çalışılır.Sağlıklı ve dengeli beslenme alışkanlıkları organik tarım gibi yenilik alanlarını artırmıştır.
Yeni bilgi :Bilgiye dayalı yeniliklerin doğuşu ve ticari hale getirilmesi uzun zaman alır.Pazar riski taşır ve üreticilerin insan ihtiyaçlarını iyi analiz yapması gereklidir.Pazara bağımlılığı en yüksek olandır.
Bilgi sistemi ile piyasa üretim sistemlerinin bütünleşmesini sağlayan araçlar :
Aracı kurumlar

Üniversite araştırma merkezleri

Elektronik bilgi erişim imkanları
Finansman desteğidir.
Yenilikçilik ilkeleri :
1 )Yenilik kaynaklarının ortaya çıkardığı fırsatların analizi
2 )Algılamak, soru sormak ve dinlemek
3 )Belirli, Basit ve odaklanmışlık
4 )Küçük başlangıçlar
5 )Dehanın değil, çalışmanın ürünü olması
6 )Kapsamlı ve açık iletişim
7 )Ödül ve takdir
Etkileşimli bir yenilik ( İnovasyon ) süreci modeli :
Birinci aşama :Biribirinden farklı fikirler geliştirilir ve içinden en uygun olanı seçilir.
İkinci aşama :Yapılabilirlik ( fizibilite ) aşamasında son karar verilir.
Üçüncü aşama :İş planına dökülür.İş planları yönetimin karar ve beklentilerine odaklanmasını sağlar, strateji geliştirme konusunda yardımcı olur, döküman oluşturur, performans karşılaştırmasında kullanılır.
Dördüncü aşama :Tüm testleri ( üretim, pazarlama, finans gibi. )yapılır ve arza hazır olup olmadığına karar verilir.
Beşinci aşama :Yenilik ticarileşir.
3 M Firmasının yenilik hunisi :Yenilik, karalama yoluyla (ilk çizim ) başlar,tasarımla devam eder ve yönlendirme ( en kolay aşamadır. ) ile sona erer.Her aşamada huni etkisiyle azalarak sadece çok az sayıda yenilik ticari hale gelebilmektedir.
Yenilik türleri :
1 )Teknolojik ürün yenilikleri :Ürün ve hizmetlerde yapılan değişimlere ürün yeniliği denir.3M teknolojik ürün yeniliğini üçe ayırır.
A tipi yenilik :En radikal olanıdır.Asıl özelliği dile getirilmemiş ihtiyaçları karşılamaya yöneliktir.
B tipi yenilik :Tüketicinin istediği bilinen bir ürünle ilgili yeniliktir.Rekabet tabanını değiştirir.
C tipi yenilik dile getirilen tüketici ihtiyaçları ile ilgilidir.
2 )Teknolojik süreç yenilikleri :Şimdiye kadar bilinmeyen süreçse buna yeni süreç, bilinen veya var olan bir süreçse geliştirilmiş süreç denir.Teknolojik ürün süreçleri ile teknolojik süreç yenilikleri birbirini tamamlar.
3 )Örgütsel yenilik :Örgütsel yapıda, işleyişinde,yönetim tekniklerinde veya stratejilerde yapılan yeniliktir.

Yenilik kültürü :Yenilik kültürü, toplumun genel kültürü ve örgüt kültürü içinde ele almak gerekir.Bu iki kültür içinde yenilikçi kültürü yerleştirebilmek mümkündür.
Yenilikçi toplum kültürü :
Gunnar – Törnvist göre ;
Depolanmış bilgi
İnsanlar arası enformasyon
Yaratıcılık
Dış ortamın ihtiyaçlarını karşılamada yetkinlik

Ake Enderson göre ;
Düzenlenebilir finans sistemi
Yeni bilgi ve yetkinlik
İhtiyaçlar ve imkanlar arasında dengesizlik
Kültürel çeşitliliği olan bir topluluk
Başarılı iletişimdir.

Toplumlarda yenilikçi kültürün değişimi :
İlk AR - GE1872’ de Almanya’da Siemens tarafından kurulmuştur.
Devletin yenilikçiye müdahalesi ( desteği ) ilk olarak Almanya’ da askeri amaçlı olmuştur.
Endüstri yörelerinin özellikleri :
Liman ya da ticaret merkezidir.
Yenilik, kenti geliştirmektedir.
Patlama şeklinde büyüme görülebilir.
Ekonomik ve kültürel bölgelere yakındır.
Yalıtılmış değil, marjinaldirler.
Endüstri diyaloğu ile bağlantı kurar ve gelişme gösterirler.
Belirli bir kültürel özgürlük vardır.
Fikir alışverişi ve ücretsiz eğitim vardır.
Risk sermayesine isteklilik vardır.
Toplumun yenilikçi olmasını etkileyen faktörler :Ekonomi, din, siyaset, eğitim ve ailedir.
Yenilik yönetimi :
Peter F. Drucker, yeniliğin yetenek, zeka ve bilgi gerektirdiğini, ancak bunların yanında gatret, sebat ve adanmışlık yoksa, yönetimlerin iş yeniliklerinde başarı şansının olmadığını belirtmişlerdir.
Roger Appledorn teknolojik yeniliğin yönetilmesinde kurum kültürü, iletişim ve yönetim tarzının etkili ve gerekli olduğunu ileri sürmüştür.
Yönetimin olmazsa olmazları planlama, Örgütlenme, Yönetme, Eşgüdüm, Denetleme
Şirketlerin, yenilikçi yönetim teknikleri uygulamaları açısından ISO 9000 kalite ve ISO 1400 çevre standartları sertifikalarının önemli bir payı bulunmaktadır.

 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları reklam ver Benimmekan Mobil Sohbet
Alt 16 Haziran 2012, 15:25   #2
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Cevap: 4.Sınıf AÖF Girişimcilik Ders Notlari




Ü Nİ T E 4

Girişimcinin finansman ihtiyacı :Finansman ihtiyacının karşılanmasında özkaynağa karşılık borcun kullanılması önemlidir.
Girişimci :Kendi özkaynaklarından daha çok farklı kaynaklara ulaşan ve sağladığı bu kaynaklarla değer yaratan kişidir.


İşletmelerin gelişim aşamaları :
1 )Başlangıç aşaması :En zor aşamadır.Bu aşamada girişimci kira, makine, ekipman, stok, ücret, reklam, lisans ve kuruluş harcamalarını yapmak zorundadır.Başarısızlık ihtimali yüksektir.Müşteri sayısı az ve finansman kaynakları sınırlıdır.
Bu finansal kaynaklar,
Kişisel kaynaklar
Melek yatırımcılar
Arkadaşlar ve akrabalar
Kısa vadeli banka kredileri
Satıcılardır..
2 )Büyüme aşaması pazarın genişlediği, yeniliklerin çoğaldığı, rekabetin ortaya çıktığı ve kârların yükselmeye başladığı aşamadır.Bu aşamada yeni tesis, makine ve arge çalışmaları için finansal kaynaklara ihtiyaç duyarlar.
Bu finansal kaynaklar,
Satıcılar

Ticari bankalar

KOBİ finansal destekleri
Risk sermayedarları

Yatırım bankaları

Yatırımcılardır.
3 )Olgunluk aşaması :İşletmenin büyümesinin durduğu ve pazar payının belirgin olduğu,fiyatların düşme eğilimine geçtiği,satışların arttığı fakat fiyatlardaki düşüş nedeni ile kârların azaldığı aşamadır.
4 )Gerileme dönemi :Arge ve promosyon harcamalarının düştüğü, fiyat savaşlarının devam ettiği, satışların ve kârların azaldığı aşamadır.
Finansal planlama :İşletmenin belirlenen bir dönem için ihtiyaç duyacağı fonları, nakit giriş ve çıkışlarının zamanlaması, en uygun fon kaynaklarının bulunması ve bu kaynakların kullanımının belirlenmesi amacıyla yapılır.
Finansal kontrol :Periyodik olarak tahmini değerlerle fiili olarak oluşan değerler arasında karşılaştırma yapılmasına olanak veren bir süreçtir.
Sermaye maliyetinin ve finansal risklerin en aza indirilmesine yönelik stratejiler :
Borçlanmadaki vadeyi uzatmak
Sabit faiz oranı üzerinden borçlanmak
Borçların yenilenmeme riskini en aza indirmek
Döviz kuru riskinden korunmak
Girişimci iş fikrini yatırıma dönüştürürken :
Pazarı araştırmak
Hedef kitleyi belirlemek
Rakipleri incelemek
Teşvik imkanları
Yatırım kârlılığını araştırmak zorundadır.
İşletme yöneticileri, uzun dönemli finansman ihtiyacı tahmininde proforma tablolardan, kısa dönemli finansman ihtiyacı tahmininde nakit bütçelerinden yararlanır.
Proforma bilanço :Tahmini bilanço demektir.İşletme verilerinden yararlanarak, dönem sonunda beklenen aktif ve pasif kalemlerinin hangi tutarlarda olacağını tahmin etmektir.Aktifler pasiften büyükse fon açığı, pasifler aktiften büyükse fon fazlası var demektir.
Nakit bütçesi :Belirli bir süre için hazırlanan ve hazırlandığı dönem içerisinde işletmenin olası nakit girişleri ile çıkışlarını gösteren kısa dönemli planlama araçlarından birisidir.
Proforma gelir tablosu :Tahmini gelir tablosudur.İşletmenin gelecek dönemde elde edeceği faaliyet ve faaliyet dışı gelirler ile katlandığı giderlerin bütçelendiği finansal tablodur.
Çalışma sermayesi :Firmanın tam kapasite ile çalışabilmesi, üretimin kesintisiz olarak devam edebilmesi iş hacminin genişltilebilmesi, yükümlülüklerini karşılayamama riskini azaltması, kredi değerliliğini arttırması, olağanüstü durumlarda mali yönden zor durumlara düşmemesi faaliyetlerini kârlı ve verimli bir şekilde yürütebilmesi için gerekli olan sermayedir.Çalışma sermayesi kalemleri nakit, alacak, stok, nakit benzeri ve dönen varlıklardır.
Çalışma sermayesini etkileyen faktörler :
a )İşletmenin faaliyet konusu
b )İşletmenin büyüklüğü
c )Satışlarda artış oranı
d )Satışlardaki düzenlilik
Girişimcinin kaynakları :İki türlü borçlanma yolu vardır.Bunlar borçla finansman ve özkaynak yoluyla finansmandır.
a )Borç finansmanı :Faiz ve anapara ödemesini gerektiren araçlar ile yapılır.Kredi kârdan geri ödenir.Varlık temelli finansman olarak adlandırılır.Binalar, makineler, arazi gibi bazı duran varlıklar teminat olarak gösterilir.
Kısa dönemli borçlar ( bir yıldan az ) ………. çalışma sermayesinin,
Uzun dönemli borçlar ( bir yıldan uzun )…… duran varlıkların finansmanında kullanılır.
Özsermaye yoluyla finansman :İşletme sahip ya da ortaklarının koymuş olduğu paraya özsermaye denir.
Borçlanmanın hangi yola yapılacağını belirleyen faktörler :
Varlıkların yapısı
Varlıkların dağılımı
Faiz oranları

İşletmenin büyüklüğü
İçeriden yaratılan borçlar :
Elde edilen kârlar
Varlık satışları

Çalışma sermayesinin azaltılması

Alacak veya stoklara daha az fon bağlanması
Ödeme dönemlerini uzatma

Vade yapısını değiştirme

Dışarıdan sağlanan kaynakların değerlendirilmesi :Kullanılacak fonların vade yapısı, maliyeti, yönetim üzerindeki kontrol etkisidir.
Girişimcilerin fon kaynakları :
1 )Kişisel fonlar :Melek yatırımcılar, ticari bankalar ve risk sermayedarlarının fonları için güvence oluşturur.
2 )Aile ve arkadaşlar :Sağlanması kolaydır.
Sakıncaları :
Yönetime karışma
Kârdan pay alma
Sahiplenme

Çalışanlara karışma
Faaliyetleri yönlendirmedir.
3 )Ticari bankalar :Her türlü kredilerdir.Kısa sürelidirler.
4 )Finansal kiralama ( Leasing ) :Yatırım malının mülkiyeti leasing şirketinde kalarak kira karşılında kullanımının kiracıya verilmesi ve sözleşme sonunda belirlenen değerle mülkiyetin kiracıya verilmesini sağlayan bir finansman yöntemidir.
5 )Melek yatırımcılar parası olan kişi veya grupların, kâr sağlama potansiyeli yüksek, katma değer yaratabilecek bir iş fikri olan fakat kaynak sıkıntısı içerisindeki girişimcilere destek olmasıdır.
6 )Risk sermayesi :Ellerindeki büyük miktarda fon fazlası bulunan yatırımcıların, gelişme potansiyeli yüksek olan küçük ve orta ölçekli işletmelerin (KOBİ) oluşumu ve faaliyete geçmesi için yaptığı orta ve uzun vadeli yatırım modelidir.
Unsurları :
Teknolojik yenilik
Sermayeye katılım
Yönetime katılım
Küçük işletme
Hızlı büyüme
Uzun vadeli yatırımdır.
Risk sermayesi finansman modeli yatırımları için :
1 )İş planının hazırlanması :Mali yapı gibi bilgileri içeren iş planını risk sermayesi şirketine gönderir.
2 )İlk değerlendirme :İş planı hazırlanmış olan proje başvuruları incelenir.
3 )Birlikte çalışma :Projenin teknik ve mali yönü incelenir, fizibilite çalışmaları yapılır.
4 )Değerlendirme :Sonuçlarının olumlu çıkması halinde risk sermayesi projeye katılım koşullarını belirler.
5 )Yatırım sözleşmesi :Koşulların iki tarafça benimsenmesi durumunda yatırım sözleşmesi imzalanır.
Girişimcilerin başvurabileceği kurumlar :
1 )Türkiye Halk Bankası :Bir çok türde kredi vermektedir.
2 )Kredi garanti fonu ( KGF ) :1991 yılında TESK, TOBB, TOSYÖV ve MEKSA tarafından kurulmuştur.Daha sonra bu ortaklığa KOSGEB ve Halk Bankası’ da katılmıştır.KGF 250 işçiye kadar olan işletmeleri KOBİ olarak kabul etmekte onlardan gelen garanti ve kefalet taleplerini karşılamaktadır.
3 )Halk Yatırım Menkul Değerler A.Ş
4 )KOSGEB AR-GE Destekleri
5 )TÜBİTAK – TİDEB AR - GE Destekleri
6 )EUREKA – Türkiye :1985’ te Türkiye’nin de içinde bulunduğu 19 Avrupa ülkesi ve AB’ nin kurduğu uluslararası bir kurumdur.
7 )Türkiye Teknoloji Geliştirme Vakfı ( TTGV ) :1991 yılında kurulmuştur.İşletmelerinin geliştirme projelerine Dünya Bankası kaynağından destek sağlamayı sürdürmektedir.

Ü N İ T E 5

İş planı :Kurulması düşünülen işletmenin detaylarını içeren yazılı belgeye iş planı denir.Bu planda işletmenin tüm unsurlarının tanımlanması gerekir.Bu unsurlar ;

Proje
Üretim
Pazarlama
Yönetim
Ar – ge
Finansman
İş planı girişimcinin başarılı bir girişim için kullanacağı ve işletmenin işleyişini tanımlayacak yol gösterici bir rehberdir.İş planının başarılı bir girişimci tarafından hazırlanması gerekir.Girişimci hukukçular, muhasebeciler, pazar araştırmacılardan, mühendislerden, üniversitelerin araştırma birimlerinden, KOBİ geliştirme başkanlığından yardım alabilir.
Girişimcinin hangi yetenekler konusunda ihtiyacı olup olmadığının değerlendirmesinde aşağıdaki kriterleri kullanır.
Muhasebe / Vergi
Planlama
Tahmin
Pazar araştırması
Satışlar
İnsan kaynakları
Üretim / Tasarım
Organizasyon
Yasal konulardır.
İş planının kullanım amaçları :Üç amaç için kullanılır.
a )İletişim aracı olarak
b )Yönetim aracı olarak
c )Planlama aracı olarak
İş planlarının faydaları ve üstlenmiş olduğu roller :Analiz, İletişim, Hareket, Sentezdir.
İş planının girişimciye sağladığı faydalar :
1 )İşletmeyi eleştirisel ve objektif görmesini sağlar
2 )Rekabet, ekonomik ve finansal varsayımları görmesini sağlar.
3 )Dışarıdaki değerlendiriciler için sonuç üretir.
4 )Tahminlerin ve gerçek sonuçların karşılaştırılması konusunda ölçütler oluşturur.
5 )İşletme içinde çalışma rehberi görevi yapar.
İş planının fon sağlayıcı ve yatırımcılara sağladığı faydalar :
1 )Pazar potansiyeli hakkında bilgi verir.
2 )Borç senedi ve özsermaye bileşimini verir.
3 )Olası başarılar için olası senaryoları ve (eğer / ne) analizleri üretir.
4 )Finansal değerlendirme konusunda bilgiler verir.
5 )Yatırımcıların yatırımdan beklediği özsermaye getirisini gösterir.
İş planının hazırlanmasında rehber ilkeler :
1 )iş planını kendiniz yazın.
2 )Kısa tutun, 50 sayfayı geçmesin.
3 )Anahtar noktaların taslağını hazırlayın.
4 )Düzgün bir şekilde organize edin ve bütün haline getirin.
5 )Planı gelecekle uyumlaştırın.
6 )Abartmalardan kaçının.
7 )Önemli riskleri aydınlatın.
8 )Ekibin etkinliğini vurgulayın.
9 )Aşırı çeşitlendirmeye gitmeyin.
10 )Hedef pazarı belirleyin.
11 )Planın yazımında üçüncü şahıs kullanın.
12 )Planı değerlendirin.Tutarlılık, etkinlik, anlatım açıklığı ve sunum gibi konuları gözden geçirin.
İş planının değerlendirilmesi :
İş planını okuyanlar sermayedarlar, bankacılar, yatırımcılar, müşteriler, avukatlar, danışman ve üreticilerdir.
İş planın hazırlanırken anlanması gereken üç konu ;
Girişimci işletmenin teknolojisi ve yaratıcılığı konusunda en geniş bilgiye sahip kişidir.
Niçin iş planının yazıldığı
Pazarlama konusudur.
Risk sermayedarlarının kullandığı iş planı okuma süreci :
1.adım :İşletmenin içinde bulunduğu endüstrinin özellikleri
2.adım :Sermaye yapısının belirlenmesi
3.adım
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.
ilanço
nun incelenmesi

4.adım :Girişimcilerin kalitesinin belirlenmesi
5.adım :Girişimcinin kendine özgü özelliklerinin saptanması
6.adım :Bütün plana genel olarak göz gezdirilmesi
İş planının hazırlanmasında kaçınılması gereken hatalar :
Gerçekçi olmayan hedeflerin plana konulması
Kararlılık ya da taahhüt eksikliği
Olası engellerin tahmin edilememesi
Tecrübe eksikliği
Pazar bölümlendirilmesinin olmaması
Planın günceli yansıtmaması
İş planının öğeleri :İdeal bir iş planı 10 bölümden oluşması gerekir.
1 )Giriş :İşletmenin adı, adresi, ismi, telefon numarası, tanımı, endüstrisinin yapısı, finansal yapısı bulunmalıdır.
2 )İşletmenin tanımı :İşletmenin ismi, endüstri koşulları, gelecek potansiyeli, fonksiyonel sınıflandırmalar ve tanımlar bulunmalıdır.
3 )Pazarlama planı :Pazarın ve çevrenin durumu, işleyişi, pazarlanabilirlik derecesini saptama işlemidir.
4 )Yönetim planı :Yönetimin yapısı, yönetim takımı, anahtar personel, personelin deneyimi, mülkiyet yapısı, yönetim ve danışmanların yapısı
5 )Üretim planı :Kuruluş yeri, yer seçimini etkileyen faktörler, üretimle ilgili ihtiyaçlar, tedarikçiler, ulaşım imkanları, işgücü olanakları, tahmini üretim maliyeti
6 )Araştırma ve geliştirme :Tasarım ve geliştirme, teknik destek alınması, ne tür araştırma yapılacak, argenin maliyeti, finansal planda ar-ge bütçesi var mı?
7 )Önemli riskler bölümü :İstenilmeyen gelişmeler, tahminin üzerinde gelişen üretim maliyetleri, mal ve hizmet alımında karşılaşılan güçlükler, yeni rakipler, yönetimde meydana gelebilecek aksaklıklar, deneyim eksikliği, ekonomideki belirsizlikler, tedarik sorunları, anahtar personel kaybı
8 )Zaman tablosu bölümü :İşletmenin kurumsallaşması, ar-ge çalışmalarının tamamlanması, protip üretilmesi, satış temsilcilerinin çalıştırılması, fuarlara katılmak, dağıtımcılarla anlaşmak, üretim malzemelerinin siparişi, siparişlerin listelenmesi, ilk satış ve teslimler, işletmeye yapılacak ilk ödeme
9 )Ekler :Ana bölümlerde verilmesi uygun olmayan ek belgeler bu bölümde verilir.Diyagramlar, planlar, finansal veriler, tablolar, yönetim takımının özgeçmişi ve kaynaklar bulunur.
İş planının dosya haline getirilmesi :
Görünüş
Kapak ve başlık sayfası
İçindekiler tablosu
Uzunluk
İş planı özü şeklinde sıralanabilir.

 
Alıntı ile Cevapla

Alt 16 Haziran 2012, 15:25   #3
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Cevap: 4.Sınıf AÖF Girişimcilik Ders Notlari




Ü N İ T E 6

Girişimcilik faktörü, gelişmiş ülkelerin ekonomik gelişme süreçlerinde etkili olmuştur.İkinci dünya savaşından sonra Japonya’da başlayan hızlı ekonomik kalkınma hareketinin motor gücünü KOBİ’ ler oluşturmuştur.1970’ li yıllardaki kriz sonrasında yapılan çalışmalarda ABD’ nin krizden en az düzeyde etkilenen ülke olduğu görülmüştür.Bununda sebebi 60’ lı yıllardan sonra büyük şirket kurma eğiliminin, küçük işletmelerin sayılarındaki artışla yer değiştirmesidir.
Gelişmiş ülkelerde girişimciliği yaratan koşullar :
Genel ulusal koşullar :Gelişmiş ülkeler 21. yüzyılın başlangıcında çok derin bir ekonomik değişim geçirmektedir.Sovyetler Birliği ve Doğu Avrupa’da kominizmin çökmesi, Batı Avrupa’nın ekonomik gücünün giderek artması, Asya’da güçlü ekonomilerin ortaya çıkması, ticarette küresel birleşmelerin yaygınlaşması da yeni fırsatlar ve risklerin oluşmasına yol açmıştır.
Gelişmiş ülkelerde girişimciliğin ortaya çıkışını ve gelişmesini yaratan en önemli koşullardan biri bu ülkelerin piyasa ekonomisi olgusunu benimsemeleri ve girişimcilik ruhunun temel iticisi risk alma istekliliğini arttıran başarısız olabilme özgürlüğüdür.
Girişimciliği etkileyen koşullar :
Finansal koşullar
Ticari ve hukuki altyapı
Eğitim
Fiziksel altyapıya erişim
Devlet politikaları ve programları
Finansal koşullar :Girişimcinin kaynakları aile bireyleri, bankalar ve finans kuruluşları, devlet, sermaye piyasaları ve iş ilişkisinde beraber çalışılan işletmelerdir.
ABD’de finansal destek sağlamada en önemli kuruluş Küçük İşletmeler İdaresi olarak görülmektedir.
EUROTECH sermayesi ise yüksek teknolojili KOBİ’ler için risk sermayesini hedeflemekte olup, sınır ötesi yüksek teknolojili projeler geliştiren Avrupa risk sermayesi tarafından yatırım yapılmasının özendirilmesini amaçlamaktadır.
Ticari ve hukuki altyapı :Genel olarak şirketlereyönelik mevzuatlarda ve çalışma yasalarında yapılan düzenlemelerle sağlanmaktadır.Bu mevzuatlar,
Yeni şirket kurulması ile ilgili düzenlemeler
Şirketlerin işleyişiyle ilgili düzenlemeler
Rekabet yasaları
Şirketlerin işçi alımları ve işçi çıkarmaları
Çalışma yasaları
Fikri mülkiyet haklarıyla ilgili yasal düzenlemelerdir.
Fikri mülkiyet haklarının girişimciliği teşvik etmesinin en önemli unsurları, patent ve telif haklarının başarılı şekilde uygulanmasıdır.
Eğitim :Araştırmalar bir işe nasıl başlanacağını bilmenin girişimci olma ihtimalini arttırdığına işaret etmektedir.ABD dünyada girişimcilik eğitiminde lider ülke olarak değerlendirilir.
Fiziksel altyapıda erişim :
İnkübatörler :Yeni işletmelerin beslendikleri, tehlikelere en açık oldukları kuruluş aşamasında hayatta kalabilmeleri için yardım aldıkları oluşumlardır.
ABD’de inkübatörlerin amacı :
İş ve istihdam yaratmak
Başarılı işletmeler kurmak
Yerel ve bölgesel gelişmeyi ilerletmek
Yerel kaynakları yeni veya değişik girişimlere yöneltmek
Girişimciliği özendirmek
Ar- ge faaliyetlerini ticarileştirmek
Ekonomiyi canlandırmak
Vergi yaratmak
Rekabet ortamını iyileştirmek
Güvenli iş ortamı sağlamak
Teknoparklar :Üniversiteler, araştırma laboratuvarları ve sanayi kuruluşlarının aynı ortam içinde bilim teknoloji ve ar-ge çalışmalarını geliştirdikleri, birbirleri arasında teknoloji transferine imkan tanıyan yerlerdir. İlk teknopark ABD’de Stanford Üniversity öncülüğünde kurulmuştur.
Avrupa’daki inkübatörlerin kuruluş fonunun kaynakları :
Avrupa Birliği fonları
Ulusal fonlar
Özel kuruluş ve bankalardan sağlanan kaynaklar
Üniversite ve ar-ge kuruluşlarından sağlanan kaynaklar
Devlet politikaları ve programları :ABD’de küçük işletme kurmak veya yönetmek isteyen bireylere profesyonel ve mali yardım sağlamak amacıyla 1953’de küçük işletmeler yönetimini (K.İ.İ ) kurmuştur.
AB’de devlet yardımları için uygun bulunan maliyetler :
Doğrudan yatırım (Sabit, malzeme yatırımları ) Arazi, bina, tesis, makineler..
Dolaylı yatırımlar (Teknoloji transferi, patent ve bilgi giderleri )
Dolaylı destekler (Danışmanlık hizmetleri, bilginin yaygınlaştırılması )
Gelişmekte olan ülkeleri belirleyen makro ekonomik özellikler :
Kişi başına düşük gelir
Dengesiz gelir dağılımı
Gıda ve zorunlu ihtiyaç mallarının çok tüketilmesi
Düşük tasarruf oranı
Düşük yatırım oranı
İşgücü başına düşük sermaye donanımıdır.
Gelişmekte olan ülkelerin temel özelliklerini incelerken :
Ekonomik, yapısal, demoğrafik, sosyal, siyasal özellikleri ele alınmalıdır.Genelde tarım ülkeleridir.Rekabete dayanmayan işletme yapısı temel özelliklerindendir.
İktisadi kalknma :Sadece sayısal sayısal ölçütlere dayandırılmayan, gelir artışını, eğitim ve sağlık düzeylerinin yükseltilmesini, verim artışını, teknolojik gelişmeyi ve benzer bir çok faktörü kapsayan bir kavramdır.Gelişmişlik düzeyini belirleyen en önemli faktör ekonomik örgütlenmenin sağlamlığıdır.
Ekonomik modelin sağlığını belirleyen faktörler :
Kaynak dağılım mekanizmasının niteliği
Ekonominin dışa açık olup olmaması
Pazarın hacmi
Mülkiyet hakları
Ekonomik özgürlüklerin derecesi
Girişimcilerin durumu
İçe Dönük Geliştirme Stratejileri ( İthal ikameci sanayileşme ):Uluslar arası piyasalarda rekabet edilebilir bir düzeye gelinceye kadar yurtiçi üretimin, dış ticaret politikaları, çeşitli parasal ve mali araçlarla korunmasını öngörmektedir.Bu ülkelerde daha çok emek – yoğun ürünler üretilmektedir.Temel amaç ithal edilen ürünlerin ülke içinde üretilip döviz tasarrufu sağlanmasıdır.
Dışa Dönük Gelişme Stratejileri ( İhracata dayalı sanayileşme ) :Ülkenin serbest dış ticaret koşullarında karşılaştırmalı üstünlüğe sahip olduğu alanlarda üretim yapması öngörülmekte ve girişimciler teşvik edilmektedir.Bu stratejide temel amaç ihracatın dolayısıyla döviz gelirlerinin arttırılması için çaba harcanmaktadır.
Başlıca politikaları :Gerçekçi kur, reel faiz uygulaması, kamunun ürettiği mal ve hizmetlerde reel fiyat uygulaması, ihracat kolaylıkları ve ihracat teşvikleridir.
Sağlanan destekler :İhracata dönük sanayi malı üretmeye özendirmek, düşük fiyatlı alt yapı hizmeti, hızlandırılmış amortisman, dış rekabet koşulları ile ilgili bilgi aktarımı, ucuz elektrik.
Piyasa Ekonomisine Dayalı Gelişme Stratejisi piyasa ekonomisi içinde ekonomik sürecin gelişimi, özel ekonomik insiyatif ve dinamizm yoluyla olur.Schumpeter modelindeki yenilikçi girişimlerin gelişmekte olan ülkelerde arttırılmasıyla aşağıda sıralanan şartların sağlanacağı kabul edilir.
Uzmanlaşmanın ilerlemesi ve verimliliğin yükselmesi
Teknik bilgi düzeyinin yükselmesi
Yönetim ve organizasyon becerisinin artması
Ürün kalitesinin iyileşmesi
Ürün çeşitlenmesi
Optimal kapasiteli üretim
Maliyetlerin düşmesi
Fiyatların düşmesi
Toplum refahının yükselmesi
Kaynakların etkin kullanımı
Tüketici faydasının artması
Gelir dağılımının iyileşmesi
Özgürlükçü ve katılıcı bir ekonomik düzenin kurulması
Gelişmekte olan ülkelere girişimcilerin katkıları :
Geleneksel ekonomiden modern ekonomiye dönüşüm
Sermaye birikiminin hızlandırılması
İstihdam yaratılması
Yeniliklerin yaratılmasıdır.

Ü N İ T E 7

Girişimcilik ve ekonomik gelişme :Girişimcilik kavramı 1980’den sonra önem kazanmıştır.Girişimciliğe olan ilginin artmasının nedenleri 80’lerden sonra yükselen piyasa ideolojisi, teorik alanlardaki gelişmeler, uygulanan politikalarla devletler küçülmüş, ekonomik ve sosyal alanlardan çekilmiş, kâr amaçlı firmalar ve kâr amaçlı olmayan sivil toplum kuruluşları desteklenmiştir.Üniversitelerde hızla artan girişimcilik eğitimleri de konunun anlaşılır olmasına katkıda bulunmuştur.
Klasik teoride girişimciliğin temelleri :Kapitalizm, malların ve hizmetlerin değişiminin tam olarak açık, kontrol edilmeyen ve tüm alıcı ve satıcıların giriş yapabildikleri bir piyasa sistemidir.Adam Smith’in Ulusların Zenginliği adlı eserinde kapitalist, temel kaynakları (toprak, işgücü, sermaye ) başarılı bir endüstriyel girişimde birleştiren mülkiyet sahibi – yöneticidir.Ekonomi biliminin temelini oluşturan kişi olarak bilinen Smith girişimci ile kapitalisti özdeşleştirmiştir.
İlk kez Richard Cantillon, işadamının, emeği üretim sürecinde istihdam etme, mali sermaye tedarik etme işlevleri ile bilinmeyen gelecek karşısındaki karar alma pozisyonunu ayrı değerlendirebilmiştir.Cantillon girişimciliğin risk alma ya da üstlenme vasfını öne çıkarmıştır.
Neoklasik Teoride girişimciliğin temelleri :
Arz ve talebin, fiyatların serbestçe aşağı yukarı hareket edebildiği piyasalarda eşitlendiği görüşü bu teoriye dayanır. Tam rekabet piyasasının özellikleri
Çok sayıda alıcı ve satıcı vardır.
Tek bir alıcı veya satıcı piyasa fiyatını etkileyemez.
Fiyatlar piyasanın işleyişi ile oluşmaktadır.
Mallar ve hizmetler homojendir.
Tüm alıcı ve satıcılar piyasadaki işlemler işlemlerden haberdardır.
Yeni jenerasyon modellere bir geçiş aşaması niteliği taşıyan model Schumpeter’in Yenilikçi modelidir.Buna göre 5 temel girişimci davranışı vardır.
Yeni bir malın ya da hizmetin yeni bir tipinin veya kalitesinin sürülmesi
Üretimin yeni bir tekniğinin uygulanması
Yeni bir pazarın oluşturulması
Endüstrinin yeniden yapılandırılması
Yeni bir hammadde veya yarı mamul kaynağının bulunması
Schumpeter’e göre girişimci; yenilik yaptığı sürece girişimcilik sıfatını korur.
Girişimciliğin ekonomik gelişmedeki rolü :Girişimcilik istihdam ve refah artışı yaratmakta, büyümeyi hızlandırmakta, verimliliği artırmakta ve yeni iş olanakları yaratmaktadır.
Geleneksel Ekonomik Gelişme Modeli :
Büyük ölçekli işletmelere odaklanmıştır.
Bunların ekonominin gerçek lokomotifi olduğunu varsayarlar.
Ulusal koşulların etkisinden kaygılıdırlar.
Politika düzeyindeki sonuçları ise işletmelerin gelişebileceği ekonomik koşulların yaratılmasıdır.

Büyük ölçekli işletmeler
( Birincil Ekonomi )

Sosyal kültürel yapı-àGenel ulusal altyapı koşulları Ulusal Ekonomik Gelişme

Küçük ve Orta ölçekli işl.
( İkincil Ekonomiler )
Girişimciliğin yeri ikincil ekonomi olarak adlandırılmış olan bölümdedir.Buradaki küçük ve orta ölçekli işletmelerin birincil ekonomi olarak adlandırılan büyük ölçekli işletmelere mal ve hizmet sağlayan destekleyici faaliyetler yürüten işletmeler oldukları varsayılmaktadır.
Girişimciliğe Dayalı Ekonomik Gelişme Modeli :
Gelenekselin ihmal ettiği alt yapı koşullarını içerir.Bunlar girişimcilik eğitimi, başlangıç sermayesidir.İkincisi fırsatları görebilme ve girişimcilik faaliyetlerinin düzeyidir.Daha sonra girişimcilik fırsatları ve kapasitesi arasındaki ilişki yeni işletme kuruluşlarını artıracaktır.

Genel Ulusal Altyapı Koşulları Girişimciliği Etkileyen Altyapı Koşulları
Dışa Açıklık Finansal koşullar
Devlet Devlet politika ve programları
Yönetim Eğitim ve öğretim
Teknoloji, Ar – ge Ar – ge transferleri
Altyapı Kültürel ve sosyal
Finansal Piyasalar Ticari ve hukuki altyapı
İşgücü piyasaları İç piyasanın açıklığı
Kurumlar Fiziksel altyapıya erişim normları

İşletme dinamikleri Girişimcilik kapasitesi Ulusal ekonomik gelişme
İşletme kuruluşları Yetenekler GSMH
İşletme genişlemeleri Motivasyon İstihdam
İşletme ölümleri
Anlaşmalar

Ü N İ T E 8

Türkiye‘ de girişimciliğin tarihsel süreci :1929 Dünya Ekonomik krizi ile birlikte klasik liberal paradigmanın çökmesi ile Türkiye Cumhuriyet’ inin de politikasının değiştiğini görürüz.Bu yıllarda iktisadi devlet teşekkülleri art arda kurulmaya ve devletçi politikalar devreye sokulmaya başlamıştır.Aynı zamanda ithal ikame politikası 1950 ile 60 arasında kısmi libaralleşme uygulamalarına rağmen, varlığını sürdürmüş ve 1961 yılından itibaren resmi kalkınma politikası olarak kabul edilmiş ve 24 ocak 1980’ e kadar devam etmiştir.Bazı dönemlerde sıkı bir şekilde uygulanan ithal ikame politikasının çok uzun sürmesi girişimciliğin, ekonomik değerlerinin yaratılmasında büyük katkı sağlayan gerçek girişimciliğin istenilen seviyelerde geliştirilememesinde en önemli etken olmuştur.Türkiye’ de girişimciliğin geliştirilmesi konusunda;
İstikrarın sağlanması çok önemlidir.
Girişimciliğin etiği uzun vadede çok önemlidir.
Gerçek girişimcilerin işletmelerin başına geçmesinin sağlanması için parasal kaynak sağlanmalıdır.
Türk girişimciliğinin darboğazları ve çözüm önerileri :
Fizibilite çalışmalarının yetersizliği ve sonuçları
Devlet kendisine sunulan bir yatırım projesinin fizibilite raporunu onayladığında, bu projenin uygulanabilirliği ve kârlılık açısından değerlendirilmesi, devletin değil, projenin mali külfetine katlanan rizikoya giren girişimcinin kendi meselesidir.devlet, projeyi belirlediği amaçlara veya ölçütlere uygun olup olmadığı açısından değerlendirir.Onayını buna dayanarak sunulan projeye teşvik sağlayıp sağlamayacağını da bu ölçütlere göre belirler.Bu ölçütler uygulanabilirlik ve kârlılıktan çok ihracata yönelik olup olmadığı, emek veya sermaye yoğun olduğu, geri kalmış bölgelerin kalkınmışlığına katkı gibi makro seviyedeki hedefleri ve çevre kirliliği, sağlık, flora ve faunanın korunması gibi konuları kapsar.
Piyasa araştırması
Fazla masraf gerektirmeyen, fakat çok dikkatli gözlem ve analizlere dayanan bir faaliyettir.Yatırımı yapmadan önce yeterli, önünü görebilecek bir piyasa araştırması yapmak veya bunun için gerekli harcamalara katlanamayacaksa yatırımdan vazgeçmektedir.Girişimler, daha önce başkaları tarafından toplanan bilgileri ifade eden ikincil verileri kullanabilirler.Bunlar, yurtdışında büyükelçilikler, konsolosluklar, ve ticaret ateşelikleri, DİE, DPT, KOSGEB, İGEME, Bakanlıklar, Üniversiteler, Türkiye Ticaret ve Sanayi Odaları, TOBB, Türkiye Sanayici ve İşadamları Derneği, SİAD, GİAD…gibi.
Finansman sorunu
Türkiye’ de girişimcilerin sorunları konusunda yapılan çalışmalarda birinci sırada gelmektedir.Türkiye’ de dağıtılan kredilerin sadece % 5’ ini küçük ve orta boy işletmelere tahsis edildiği, ABD ve Almanya’ da % 35, Japonya’ da % 50 yi bulduğu bilinmektedir.
Yenilik ( innovasyon ) ve girişimcilik
Girişimcilerimizin karşılaştıkları önemli dar boğazlardan biriside, yenilikler konusu ile ilgilidir.Küçük ve orta ölçekli işletmelerin büyük işletmelerle mücadelesi, onların ürettikleri ürünleri üreterek değil, tam tersine onların üretmediklerini yaparak yürütülmelidir.Büyük işletmelerle mücadelede, ancak mücadele küçüğün üstün olduğu alanlara kaydırılabilirse başarılı olur.Küçük işletmelerin ise en önemli üstünlüğü esneklikleridir.
Zamanlama da çok önemlidir.Tam zamanında piyasaya çıkabilmek, piyasa boşluğunu mevcut ve potansiyel rakiplerden önce doldurmak yenilikler ( innovasyon )konusunda başarılı olmanın ilk ve önemli şartıdır.Yenilik yaratmada en önemli başarı unsurunun, talebin ve piyasaların izlenmesi olduğu unutulmamalıdır.
İşletmenin yenilikler konusunda yaratıcı gücün artırabilmek için ;
Üretken bir ortam yaratılmalı, teşvik ve ödüllendirme yapılmalıdır.
Yeniliklerin sürekliliği sağlamanın ve büyümenin gerekli şartı olarak algılanmalıdır.
Yenilik için kriz durumu teşvik aracı olmalıdır.Kriz dönemleri değerlendirilmelidir.
Yeniliklerin çoğu taklit ile başlar ama taklitçilik kopyacılığa dönüşmemelidir.( Japonya’ nın 1950’ li yılları başarılı bir örnektir.)
Katma değer ve girişimcilik
Girişimciliğin sürekli olarak arayış içinde olması gereken bir konu da katma değeri daha yüksek olan ürünlere olan ürünlere, katma değeri daha yüksek olan piyasalara, katma değeri daha yüksek tedarik, üretim, pazarlama, finansman ve yönetim uygulamalarına kayma zorunluluğudur. İstikrarlı büyümenin yolu katma değer yaratmaktan diğer bir ifade ile katma değeri yüksek ürünleri üretmekten geçiyor.Girişimci sadece pazarlayabildiğini üretip satan ve dolayısıyla gözü sürekli olarak bir projektör gibi piyasaları tarayan kişi değil aynı zamanda sürekli olarak katma değerini artıran kişidir.
Ortaklık ve Türk girişimciliği
Ortaklık durumundaki işletmelerin büyük çoğunluğu, kurucudan çocuklara intikal eden aile şirketleridir.Aile dışından, biri biriyle akrabalık ve hemşerilik ilişkisi bulunmayan insanlar, sırf ekonomik çıkarları için bri araya gelip ortaklık kuramamaktadır.60 ve 70 li yıllardaki işçi şirketlerinin başarısız olmasının nedeni hemşerilik ilişkisini ekonomik çıkarlarının önünde tutmaları, sahipsizlik ve işi başlatan kişilerin yeterli girişimcilik niteliklerine sahip olmamalarıdır.Ortakların ortak şekilde girişimde bulunmasının ana nedeni, kendi kişisel ekoomik çıkarları olmalıdır.
Türk girişimciliğinde bilgilendirme ( Enformasyon )
Girişimcilik ile küçük ve orta işletmeler bazındaki en önemli darbogaz, alınan kararların nicelik ve itelik olarak yaterli bilgiye dayandırılamamasıdır.Bu işletmelerde yönetimin bilgi ihtiyacının karşılanamamasıdır.
Türk girişimciliğinin sorunlarına çözüm önerileri getirmek

Genellikle girişimcilerimizin vergi vermekte çok isteksiz davranmalarına karşılık sübvansiyon konusunda oldukça istekli oldukları bir gerçektir.Bu ise uzun vadede hem çalışanların motivasyonunu azaltmakta ham de ahlaki açıdan insanların bozulmasına yol açarak daha büyük sorunların ortaya çıkmasına sebep olmaktadır.
Türkiye’ de girişimcilik ve vergi sistemi

Vergi sadece bir gelir toplama aracı olarak değil, ekonomik ve sosyal sonuçları da dikkate alınarak değerlendirilmelidir.Güdülen vergi politikalarının bütçeye katkıları yanında, ekonomik etkinlik ve rekabet düzeni üzerindeki sonuçları da dikkate alınmalıdır.Ayrıca vergi sistemi bağımsız bir iş kurmayı özendirici bir nitelik taşımalıdır.
Türkiye’ deki işletmeleri büyüklüğüne göre tanımak

1 )Aile bireylerinin çalıştığı, ücretli işçinin istihdam edilmediği işletmeler
Esnekliği çok yüksektir.
Piyasalara girip doğrudan müşteri ile ilişki kuramamakta tüccarla karşı karşıya kalmaktadır.
Kooperatifleşme konsunda büyük bir potansiyel vardır.
2 )Küçük ve orta 1 – 9 personel
Çok fazla atıl kapasite mevcuttur.
Fason üretim sistemlerinin geliştirilmesi konusunda büyük bir potansiyele sahiptir.
3 )Küçük ve orta 10 – 49 personel
Yan sanayi olma konusundaki potansiyeli yüksektir.
JV ( ortak yatırım ) ve fason imalat konusunda ihracata yönlendirilebilir.
İşletme sahipleri işin başından kolay ayrılamaz.Vergi sigorta gibi işler için ayrılması sorun yaratır.
Büyüme tutukusu belirgindir.Bu tutkunun disipline edilmesi sürekliliği açısından önemlidir.
4 )Küçük ve orta 50 – 200 personel
İşletmelerde işletme performansı, kâr yanında, ihracat hacmi, katma değer, ödenen vergi miktarı gibi değişik alanları içerecek şekilde belirlenmelidir.
Mümkün olduğunca ihracata yönlendirilmelidir.
Savunma sanayine yan sanayi olma potansiyeli oldukça büyüktür.
Yabancı dil bilme ihtiyacını acil bir şekilde duymaktadır.
İşletmenin tanıtım faaliyetleri önem kazanmaktadır.
İşletme sahibi girişimci ve yönetici olarak zaman fukarası olmuştur.
Kurumsallaşmanın kaçınılmaz hale geldiği kritik büyüme aşaması da bu devrede ortaya çıkar.Bu konuda önlemler alınmalıdır.
Küçük ve orta sanayide başlıca sorunlar

Piyasalar olmak üzere çeşitli konularda bilgi eksikliği
Devlet bürokrasisindeki anti- girişimci iklim ve mevzuat tıkanıklıkları, gecikme, zaman kaybı gibi sorunlar
Girişimciliğin para sahipliğinden kabiliyet ve nitelikişi olması
Etkin bir sermaye piyasanın ve bankacılık sisteminin varlığı gereklidir.
Risk sermayesinin ülkemiz şartlarına uyarlanarak geliştirilmesi gerekir.
Girişimcilerimize finansman imkanları sağlanmalıdır.
Okullarda gençlerimize olumlu çekici bir girişimcilik imajı yaratılması gerekmektedir.

 
Alıntı ile Cevapla

Alt 16 Haziran 2012, 15:26   #4
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Cevap: 4.Sınıf AÖF Girişimcilik Ders Notlari




Ü N İ T E 9
Girişimci kavramı :Girişimciliği toplumda değer kazandıran girişimcilerin maddi ve manevi statüsünü yükselten para kazanmak değil, ekonomik değerlerin yaratılmasıdır.


Türk girişimcisinin genel profili

1 )Girişimcilik, yöneticilik ve mülkiyetin işletme sahibinde bütünleşmesi :Tüm özelliklerin aynı kişide toplanması girişimciliğin darbogazıdır.Etkin bir sermaye piyasası ve bankacılık çok önemlidir.Risk sermayesi, risk kapitali girişimcilere fon sağlar.
2 )İşletme sahipliği ve girişimci :
Bir kişinin girişimci olabilmesi için,
Risk ve sorumluluk üstlenebilmesi
Dinamik bir kişilik
Yeniliklere açık olma
Büyüme tutkusu
KOBİ’ lerde İşletme sahibine yönelik özellikler
Küçük işletmelerde girişimci, işletme sahibi ve yönetici kimliğine teknisyen kimliği de eklenmektedir.
İşletme ile işletme sahipliği bütünleşmiştir.
İşletme sahibi fiilen çalışır veya doğrudan katkıda bulunur.
Aile bireyleri işletmede ileride yönetimi devralacakları umuduyla yetiştirilirler.
Personelle aradaki ilişki doğrudan ve kişiseldir.
3 )İşletme sahiplerinin teknik kökenli olması
Genelde girişimciler mühendis, teknisyen ve usta kökenlidir.İşin üretimi konusunda başarılı olmalarına rağmen, piyasaya yönelik olarak düşünme ve değerlendirme konusunda başarılı olamamaktadırlar.
4 )Türk girişimcisinde büyüme hırsı ve cesareti :
Küçük ve orta büyüklükteki işletmelerin büyüme sürecinde tuzaklara düşmemeleri için
Olayın tartılması, ölçülmesi, ayarlanması ve gerçekçi olmak gerekir.
İşletme sahibi kendini ve sınırlarını iyi tanımalıdır.
Büyüme rizikoyu azaltır ve dış etkilere karşı dirençli yapar.
Büyümenin ilk aşamasında küçük işletmelerde ürün farklılaştırmasına gitmek gerekir.
Büyümenin finansmanı borçla sağlanıyorsa ileride likidite sorunu çıkabilir.
İşletme büyüme kararlarını alırken

Yeni girilecek pazarların özellikleri
Hedef müşteri grubundaki değişiklikler
Yeni pazarlarda rekabet şartları
Finansman
Tedarik ve işgücü imkanları
Farklı büyüme evrelerinde tipik girişimci davranışları

a )Başlangıç evresi :Büyüme tutkusunun en fazla ve tuzağının en etkili olduğu dönemdir.Kâr etmek zorundadır.Tek fon kaynağı otofinansman olup, teknisyenlik önem kazanır.
b )Tutunma evresi :İşletme ayakları üzerinde durabilmektedir.Büyüme hazırlık ve hamlesi bu dönemde yapılır.
c )Büyüme evresi :Finansman ihtiyacı artar.Dışarıdan borç temin edebilir.Nitelik ve yapısal değişime ihtiyaç vardır.Girişimcilik ön plandadır.
d )Genişleme evresi :Profesyonel yöneticiye ihtiyaçvardır.Küçük işletmelerdebütçe,yönetim raporları ve muhasebe sistemi ihtiyacı doğar.Bu güne kadar ürüne yoğunlaşılmıştır.Ürün farklılaştırması ağırlık kazanır.
e )Olgunluk evresi :Kabuk değiştirme evresidir.Harcamaların kontrol altına alınması, verimlilik ve büyüme imkanları önem kazanır.İşletme sahibi aktif yönetimden ayrılır, yönetimin kontrolü ağırlık kazanır.Girişimcilikten çok yöneticilik önem kazanır.
Kurumsallaşma :Üst yönetimdeki bazı yetkilerin profesyonel yöneticiye bırakılmasına kurumsallaşma denir.
Büyüme ile kurumsallaşma ve profesyonel yönetici ihtiyacı artar.İşletmeler küçük sanayi olarak kurulur, çeşitli sorunları aşar orta büyüklüğe ulaşır.Orta büyüklüğün ömrü 30 senedir.Burası kritik noktadır.Kurumsallaşma ihtiyacı burada belirginleşir.İngiliz iktisatçı Alfred Marshall ‘’ Bir işletmeyi dede kurar, baba büyütür, oğul korur, torun sanat tarihi okur.’’ der.
200 yılını tamamlayanlar :Cağaloğlu Hamamı, Ali Muhittin Gıda Sanayi, Çukurova GıdaSanayi
100 yılını aşanlar :Abdullah Efendi Lokantası, Güllüoğlu, Hacı Şakir, İskender Kebapcısı, Komili, Konyalı Lokantası, Kuru Kahveci Mehmet Efendi, Pera Palas, Tuzcuoğlu, Vefa Bozacısı
Aile şirketlerinin üstünlükleri

Uzun vadeli düşünür ve daha kârlı anlaşmalar yapabilirler.
İşe bağlılık daha çok olup, yönetim daha yumuşaktır.
Yönetim ile hissedarlar daha kolay bütünleşirler.
Sosyal sorumluluğu daha yüksektir.
Daha hızlı karar alırlar.
Aile şirketlerinin dezavantajları

Şirket ile aile menfaati çatışır.
Yöneticiler idareciliği ile değil aile ihtiyaçlarını karşılaması ile ölçülür.
Kâr disiplini yoktur.
Piyasa değişimine uyumda zorlandığından eski ürünler terk edilemez.
Ortak seçiminde akli değil, hissi davranır.
Girişimcilik konusunda yapılan araştırmalar

1961 yılında yapılan ilk araştırmada ( Arif Payaslıoğlu ) alınan sonuçlara göre işletme sahibini girişimci olmaya motive eden faktörler saptanmaya çalışılmıştır.ilk sırada bilgi ve deneyim, daha sonra çevre koşulları ( Piyasa, teknoloji, işgücü, toplumsal hareketlilik, sosyal değerler ) gelmektedir.% 97 si gerekli sermayeyi kendisi temin ettiğini söylemiştir.
1947 yılında Erdoğan Soral’ ın araştırmasında girişimcinin görevleri
İş alanındaki fırsat ve olanakları belirlemek
İş akışını planlamak
Örgütlenmeyi sağlamak
Teknolji seçimi
İş bölümünü sağlamak
Üretim ve fiyat stratejilerini belirlemek
Girişimi yönetmek
Milli Prodüktivite Merkezinin araştırmasına göre Anadolu girişimcisinin özellikleri

Dinamik girişimci sayısı azdır.
Aile şirketleri egemendir.
Şehrin yerlisi evli erkekler ağırlıkta olup, şirketler orta yaşlıdır.
Eğitim düzeyleri başarıda ölçü değildir.
Girişimci, yatırımcı ve yönetici özelliğini birlikte taşırlar.
Nesille düşünce yapısı değişmemektedir.
Tüm araştırmalardan çıkan sonuç türk girişimcisinin en olumlu yanı risk alabilmesidir.Olumsuz özelliği ise planlamayı sevmemesidir.Küçük ve orta işletmelerde yöneticilik ve sahiplik aynı kişide olması en büyük darboğazı oluşturur.Kurumsallaşamama en büyük sorunlardandır.Kesikli ve orta küçük işletme yapısı yaygındır.

Ü N İ T E 10

Günümüz ekonomisinde meydana gelen değişimler :Küreselleşme, teknolojinin hızlı değişimi ile ürün ve hizmetlerin nitelikleri artmakta, bilgiye duyulan ihtiyaç artmakta ve tüketiciler mal ve hizmetleri bir çok ülke ve kültürden seçme imkanına sahiptir.
U.G. gündeme gelmesindeki etkili faktörler
Ülkeler arasındaki işbirliği ve tamamlayıcı stratejiler
Küçük ve orta boy işletmelerin dışa açılma faaliyetleri
Ortak girişimcilik faaliyetlerinin artması
Bilgi yönetimindeki gelişmeler
Teknoloji alanındaki hızlı gelişmeler
U.G. doğuran faktörler
2. Dünya savaşı sonrası üretim sürecindeki değişimler
İçsel üretimdeki değişimler
İhracattaki gelişmeler
Yabancı üretimdeki gelişmeler
Uluslararası faaliyetler kolaylaşmıştır.
Firmaların kurumsal yapısındaki gelişmeler
Girişimci şirket yöneticilerinin yeni firmalarla bağlantılı çalışma isteği
Ululararası girişimciliğin bağlı olduğu disiplinler :Ekonomi, finans, pazarlama, sosyoloji ve antropolojidir.
Uluslararası girişimcilik :Ulusal sınırları aşan ve kurumlara değer katan yenilikçi, üretken ve risk taşıyan faaliyetlerdir.
Uluslararası işletmecilik :Uluslararası alanda faaliyet gösteren şirketlerin kurulması ve yönetilmeleri konulularına ağırlık verir.
U.G. davranışını ve rekabeti etkileyen faktörler politik faktörler, Ekonomik faktörler, Farklı kültür yapıları, Farklı hükümet sistemleri, Farklı diller

U.G. faaliyetlerini etkileyen faktörler

Ülkelerin politik durumu ve hükümet yapıları
makro ekonomik şartları
para politikaları
ithalat düzenlemeleri
vergi yapıları
sosyal ve kültürel yapıları
alt yapı şartları
Uluslararası pazarlara giriş yöntemleri :İhracat, JV, Doğrudan yabancı yatırımlar, Lisans anlaşmaları
İhracat :En basit ve kolay yoludur.Mevcut sınırlarını ve piyasa potansiyellerini kaldırıp firmaya daha geniş bir alanda hareket imkanı sağlar.
Joint Venture :İki veya daha fazla işletmenin kaynaklarını birleştirerek üretken bir ekonomik faaliyeti gerçekleştirmek üzere bir birlik oluşturmalarına denir.Avantajları şunlardır.
Yerli işletmenin ülke ile ilgili bilgilerini paylaşır.
Siyasi avantajlar sağlar.
Maliyetler düşer.
Rakiplere teknolojik üstünlük sağlanır.
Pazarda rekabetçi üstünlük sağlanır.
Kaynaklara daha kolay ulaşılır.
Yeni pazarlara giriş kolaylaşır.
Doğrudan yabancı yatırım :Doğrudan yatırım yapmaya iten sebepler şunlardır.
Ticaretle ilgili kısıtlamalar.
Belirli mallarla ilgili tarifeler.
Belirli mallarla ilgili yasaklamalar.
Vergi avantajından yararlanmak
Düşük işgücü ücretlerinden yararlanmak
Pazarda hakimiyeti sağlamak
Ev sahibi ülkede prestij elde etmek
Lisans anlaşmaları :Lisans veren bir üretim sürecini , tekniğini, marka ve patentlerini belirli bir bedel karşılığında lisans alana satmaktır.
Dezavantajları

Anlaşma bitiminde lisans alan rakip haline gelir.
Teknoloji ve bilginin kolay aktarımı
Piyasaya aktif olarak girememek
Anlaşma şeklinin zorluğudur.
Uuslararası girişimcilik faaliyetleri

a )İş yapısının belirlenmesi
b )Pazarın ve tüketici yapısının belirlenmesi
c )Üretim ve dağıtım aşamalarının planlanması
d )Başka girişimlerle işbirliği
Başarılar dilerim.


ALINTIDIR.

 
Alıntı ile Cevapla

Cevapla

Etiketler
aöf, ders, girişimcilik, notlari


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
4.Sınıf AÖF İnsan Kaynakları Yönetimi Ders Notlari Violent AÖF ders notlari 8 16 Haziran 2012 15:11
4.Sınıf AÖF Uluslararası İşletmecilik Ders Notlari Violent AÖF ders notlari 13 16 Haziran 2012 15:05
4.Sınıf AÖF Stratejik Yönetim Ders Notlari Violent AÖF ders notlari 12 16 Haziran 2012 14:58
Genel Matematik Ders Notlari yoSun AÖF ders notlari 0 26 Nisan 2011 13:56