C++ Özet (sıfırdan) Bu döküman bir çok C++ dökümanından özetlenmiştir. A) GİRİŞ: Algoritma C/C++ dilini ve komutlarını öğrenmek, programlamaya başlamak için şarttır ama algoritma oluşturamadığımız sürece bir program oluşturmazsınız. Algoritma, mantıktır. Yani neyi, nasıl yapacağınızı belirtir. Algoritma türetmek için geliştirilmiş bir metot yok. Her program için o metodu sizin bulmanız gerekiyor. Basit bir örnek üzerinden düşünelim. Bir markete gittiniz, kasada ki görevliye aldığınız ürünü gösterdiniz, parayı uzattınız, paranın üstünü aldınız. Günlük hayatta gayet normal olan bu durumu biraz değiştirelim. Karşınızda insan değil, elektronik bir kasiyer olsun. Ona göre bir algoritma geliştirirsek, 1-) Ürüne bak; 2-) Ürün Fiyatını bul; 3-) Parayı al; 4-) Alınan paradan ürün fiyatını çıkar; 5-) Kalan parayı ver. gibi. Temel Bilgiler: Yorum Satırı Kod satırını önemli veya unutmamazın gereken şeyleri bir nevi not almak için iki tane slah ( // ) kullanılır. Böylece program bunları kod olarak algılamaz fakat siz not olarak görebilirsiniz. Artırma-Azaltma Form: Açıklama: i++ İşlem sonrası arttırma ++i İşlem öncesi arttırma Genellikle döngülerde kullanılırlar. i-- İşlem sonrası azaltma --i İşlem öncesi azaltma int --> tamsayı float ve double --> ondalıklı sayı char --> karakter using namespace std;Bu bir isim uzayıdır. Tanımlamada kullanılır, gerekli bir koddur. main( ){} Bu bizim ana fonksiyonumuzdur. Programda mutlaka olmalıdır. cout << "..."; ekrana yazı yazdırmaya yarayan koddur. Kullanım şekli: cout << "Merhaba Dünya"; cin >> ... ; program bizden bir ifade girmemizi bekler/ister. Kullanım şekli: cin >> x; (x program içinde atadığımız değerdir. a, b, y gibi bir şey de olabilir.) endl; ve "\\n" bir alt satıra inmek için yazılan kodlardır. Kullanım şekli: cout << "Merhaba Dunya" << endl << "Benim adim CyberEnes"; cout << "Merhaba Dunya \\n" << "Benim adim CyberEnes"; veya cout << "Merhaba Dunya \\n Benim adim CyberEnes; Dikkat: Her çıkıştan (<<) sonra noktalı virgül kullanılmaz. Sadece en sonda kod bitince kullanılır. getch(); return 0; Bu iki kod programın işlemler bittikten sonra ekranda kalmasını sağlar. B) BAZI YAPILAR: if-else Böyledir-değildir manasına gelir. if içerisindeki koşul sağlanıyorsa if’in süslü parantezindeki kodlar; koşul sağlanmıyorsa else içerisindeki süslü parantezdeki kodlar devreye girer/işlenir. Kullanım Şekli: if( kosul ) { komut(lar) } else { komut(lar) } Örn: Kod: #include <conio.h> Örn: Kod: #include <iostream> Örn: Kod: #include<iostream> Örn: Kod: #include <iostream> Kullanım Şekli: class sinifadi { private: //private içinde bulunan kod özeldir. sınıf dışından ulaşılamaz fonksiyon ve degiskenler public: fonksiyon ve degiskenler }nesnelistesi; Örn: Kod: #include <iostream> switch - case yapısında, aralık değeri girmezsiniz. Direkt olarak ifadelerin bir şeylere eşit olup olmadığına bakarsınız. Diğer farksa, switch - case yapılarında, illa ki uygun koşulun sağlanmasıyla yapının kesilmek zorunda olmayışıdır. ’break’ komutu kullanmadığınız takdirde, diğer şartların içindeki işlemleri de yapma imkanınız olabilir. switch case en tepeden başlayarak şartları tek tek kontrol eder. Uygun şart yakalanırsa, bundan sonra ki ifadeleri kontrol etmeden doğru kabul eder. Ve şayet siz break koymamışsanız, eşitlik uygun olsun olmasın, alt tarafta kalan case’lere ait komutlarda çalıştırılacaktır. Örn: Kod: #include <iostream> While while (kosul) { kod(lar) } Örn: Kod: #include <iostream> do { komut(lar) } while( koşul ); Örn: Kod: #include <conio.h> için ekrana 1 kez Selam yazacaktı. Şimdi ise 7 kez Selam yazar. For for( deger_atama ; koşul ; artırma/azaltma ) { kod(lar) } Örn: Kod: #include <conio.h> Her seferinde aynı işlemi yapan kodu yazmak oldukça zahmetli olurdu. Fonksiyonlar, bu soruna yönelik yaratılmıştır. Sadece bir kereye mahsus yapılacak işlem tanımlanır. Ardından dilediğiniz kadar, bu fonksiyonu çağırırsınız. main( ) fonksiyonu main( ) fonksiyonu içersinde yer almayan kodlar çalışmaz.C programlama dilinde, bir kodun çalışması main( ) fonksiyonun içersinde olup olmamasına bağlıdır. Bir nevi başlangıç noktası olarak düşünebiliriz. Her programda sadece bir tane main( ) fonksiyonu bulunur. Başka fonksiyonların, kütüphanelerin, kod parçalarının çalıştırılması main( ) içersinde direkt veya dolaylı refere edilmesiyle alakalıdır. Fonksiyon Oluşturma Kendinize ait fonksiyonlar oluşturabilirsiniz. Oluşturacağınız fonksiyonlar, vereceğiniz işlemi yapmakla görevlidir ve çağrıldıkça tekrar tekrar çalışır. Bir örnek ile açıklayalım: Aşağıdaki programın bir zorluğu yok fakat çok uzun. Kod: #include <iostream> işlemi yapmak gerçekten çok uzun olurdu. Kod: #include <iostream> ileri gitmek istemedim. E)ÖNİŞLEMCİ KOMUTLARI: Önişlemci komutlarının amacı, bir şeyi başka bir şekilde ifade etmektir. Bir program yazdığınızı düşünün... Bu programda, PI değerini birçok yerde kullanmanız gerekiyor. Siz de PI değeri olması gereken her yere, 3.14 yazıyorsunuz. Oldukça sıkıcı bir iş. İleride PI’yi, 3.141592653 olarak değiştirmek isterseniz daha da sıkıcı hâle dönüşebilir. #define #define komutu, adından da anlaşılabileceği gibi tanımlama işlemleri için kullanılır. Bunun için #define yazıp bir boşluk bıraktıkan sonra, önce kullanacağımız bir isim verilir, ardından da yerine geçeceği değer. Kısaca: Kod: #include<iostream> Bazı durumlarda, #define komutuyla tanımladığımız şeyleri, iptal etmek isteriz. Tanımlamayı iptal etmek için, #undef komutu kullanılır. Örneğin #undef PI yazdığınız da, o noktadan itibaren PI tanımsız olacaktır. #define ile oluşturduğunuz sembolleri belirli noktalardan sonra geçerliliğini iptal etmek veya yeniden tanımlamak için #undef komutunu kullanabilirsiniz. #ifdef ve #ifndef Önişlemci komutlarında bir sembol veya simgenin daha önce tanıtılıp tanıtılmadığını kontrol etmek isteyebiliriz. Tanıtılmışsa, şöyle yapılsın; yok tanıtılmadıysa, böyle olsun gibi farklı durumlarda ne olacağını belirten yapılar gerekebilir. Bu açığı kapatmak için #ifdef (if defined - şayet tanımlandıysa) veya #ifndef (if not defined - şayet tanımlanmadıysa) operatörleri kullanılır. Kısa bir örnekle ile açıklayacak olursak: Kod: #include <stdio.h> Bazen bir değerin tanımlanıp, tanımlanmadığını bilmek yetmez. Bazı değerler, bayrak (flag) olarak kullanılır. Yani eğer doğruysa, böyle yapılması lâzım, aksi hâlde böyle olacak gibi... Bazı programlar, önişlemci komutlarından yararlanır. Değişken yerine, önişlemcileri kullanarak tanımlanan simgeler, bu programlarda flag görevi görür. Kod: #include <stdio.h> #include komutu, programımıza bir başlık dosyasının dahil edileceğini belirtir. Bu başlık dosyası, standart giriş çıkış işlemlerini içeren bir kütüphane olabileceği gibi, kendimize ait fonksiyonların bulunduğu bir dosya da olabilir. Alıntı |
Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 10:06. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.8 Beta 3
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO
Copyright ©2004 - 2024 IRCForumlari.Net