IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

 Kayıt ol  Topluluk
1Beğeni(ler)
  • 1 Post By Liaaa

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 10 Mart 2012, 14:58   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
İbni Sina'nın Felsefe Hakkında Görüşleri




ibni Sina (980-1037) da tıpkı Farabî gibi tabiatın açıklanmasında madde ve form teorisini kabul eder ve bütün varlıkların tanrıdan çıkmış bir kademeleşme olduklarını ileri sürer. Başlangıçta sadece tanrı vardır; zorunluluk taşıyan ve hakikî varlık olan tanrıdan «katkısız bir ruh» çıkar «Katkısız ruh» ilk nedendir; öteki varlıkların ilk nedenidir.

Bu nedenden evrenin bütün ruh ve bedeni türer ibni Sina buna «faal akıl» (etkin akıl) diyor; bu akıldan da gökler ve onların akılları doğar. Bugün bize garip gelen ve daha sonraki felsefe tarihi açısından önemini kaybeden bu «akıllar teorisi» evrenin kademeler halinde düşünülmesinden ve her kademenin (yeryüzü gökler yıldızlar v.b.) aynı zamanda akıllı bir varlık gibi tasavvur edilmesinden doğmuştur. Bütün bu kademeleşmenin doruğunda da tanrı bulunmaktadır.

Evrenin tanrıdan çıkışını açıklarken Farabî ve İbni Sina'nın bir «akıllar teorisi»ne başvurmaları bu tasavvurdan ötürüdür ibni Sina psikolojisinde de insan ruhunun bilgiye ve hakikate yönelişinde çeşitli «akıl» mertebelerinden geçtiğini ileri sürer.

Böylece varlık hakkındaki metafizik görüşleri ile insan ruhu hakkındaki psikolojik görüşleri arasında bir bitişme ve birleşme vardır insan ruhu bilgi açısından gerçekleştirdiği gelişmenin son mertebesinde varlıkların özünü teşkil eden en genel kavramları yani mahiyetleri görüp kavrayacak hale gelir.

Bu kavrayışı sağlayan şey ruhun bu son mertebede «faal akıl»la ilinti haline geçmiş olması onunla ilişki kurmasıdır. Nitekim tasavvufu inceleyen ibni Sina mutasavvıfların akıl dışına çıkarak sadece yaşama ve duyma ile mutlak âleme ulaşma çabasını doğru bulmaz.

Yukarda açıkladığımız akıllar-arası ilişki ibni Sina'nın tasavvuf görüşlerinin temelini teşkil eder. ibni Sina'da mutasavvıflarda görüldüğü gibi mutlakla birleşmek onun içinde erimek söz konusu değildir; sadece «faal akıl»la ilinti haline geçmek ve dışgörünüşlerin arkasındaki hakikî ve mutlak varlığı görmek; çokluk âlemini birlik olarak kavramak söz konusudur.

Filozofun ahlâkı da metafiziğine dayanır ve tasavvufa yaklaşır. İbni Sina «mutluluk ve doğru olan bir yaşama nedir?» sorusuna «mutluluk insan ruhunun kendisini arındırması ve temiziemesidir: faal akıl'a yönelmesidir» diyerek cevap verir. Böylece iyilik bilinip ta¬nınmış olacak ve gerçekleştirilmesi yoluna girilecektir. İyiliğin bu gerçekleştirilmesinde ve mutluluğa varışta ruhun arıtılmasına çalışılırken tasavvuftakine benzer bir eylem ve yaşama yöntemi uygulanacaktır.

alıntı


 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları sohbet odaları Benimmekan Mobil Sohbet
Cevapla

Etiketler
felsefe, görüşleri, hakkında, sinanın, İbni


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
İbn-i Sina'nın temel görüşleri nelerdir? Kalemzede Felsefe 0 04 Ekim 2011 22:52
İbni Sina Kalemzede Felsefe 0 10 Ağustos 2011 13:04
İslam Filozofları - İbni Sina YapraK Felsefe 0 14 Nisan 2009 16:21