![]() |
Aristoteles'ten sonra yunan felsefesi hangi konulara yöneldi? Platon ve Aristoteles'in sistemlerinden sonra[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] isa'nın doğumundan önceki üç yüz yıl süresince[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] felsefenin üzerinde durduğu belli başlı konu[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ahlâk problemiydi. Bu çağın toplumsal ve politik bakımdan bir kargaşalık çağı olması[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] felsefî düşünceyi teorik amaçlardan çok pratik çözüm yolları aramaya zorlamıştı. «İnsan[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hayatını nasıl düzenlemeli[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hangi kurallara uyarak yaşamalıdır?» ya da «mutlu bir hayat[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] nasıl mümkündür[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bunun yolları nelerdir?» gibi sorular[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu dönemin filozoflarını bütün öteki sorulardan daha fazla ilgilendiriyordu. Stoalı'lar diye tanınan felsefe akımının kurucusu Kıbrıslı Zenon (i. ö. 336-264)[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insanın[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] doğru[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] erdemli ve mutlu yaşamasının temelini[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dünyaya bağlı olmamakta buluyordu[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insan[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ne devlete[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ne de tanrılara bağlı olarak yaşamalıdır[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insan[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sadece kendi kendine dayanarak ve güvenerek yaşamak zorundadır. Böyle yaşamasını sağlayacak bir güce sahiptir. Bu güc[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] akıl gücüdür; akılla düşünebilmesidir. Bütün tutkular ve duygular[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insana zararlı olan şeylerdir. Çünkü tutkular ve duygular[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insanoğlunun aklını karartır[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] onun iyice işlemesini engeller. Oysa[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kişinin tam anlamıyla özgürlüğüne ulaşması ve yaşamaktan tad alması için aklını kullanması gereklidir. Gerçek mutluluk; dış varlıklara muhtaç olmak[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] onlara bağlanmak[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] onlara önem vermek değil[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kendi kendine yetebilmektir. Böylece[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insan[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dünyanın geçici ve değersiz yanlarından sıyrılarak[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kendine döner[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kendi gerçek ve öz varlığına ulaşır. Demek ki[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bağımsızlığa ve mutluluğa ulaşmamızı sağlayan araç[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir «duygusuzluk» haline girmektir[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yani tutkulardan[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] eğilimlerden[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] duygulardan kurtulmaktır. «Duygusuzluk» sayesinde[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bütün kuruntulardan[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve batıl inançlardan sıyrılırız[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] özgürlük de budur. Ama özgürlük[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insanın istediğini yapması demek değildir[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] özgürlük[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] zorunluğu[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yani varlığın yasalarını görüp tanımak ve onları oldukları gibi kabul etmektir. Bundan ötürü[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] erdemli olmak[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] akla uygun olmak ve evrenin yasasına[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tabiata göre yaşamak demektir. Stoalıların bu ahlâk öğretisi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] isa'dan sonra beşinci yüzyıla kadar etkili olmuş ve özellikle Roma'da yaygınlaşmıştır. Aynı dönemde ün kazanan ve yayılan bir başka ahlâk felsefesi de Epikuros'çuluktur. Epikuros[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] görüşlerini Atina'da[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] aşağı yukarı i. ö. 300 yıllarında açıklamıştır. Epikuros[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]erdemli ve mutlu bir hayatı[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dünyadan eletek çekerek[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] batıl inançlardan kurtularak ve hayatın tadını çıkararak yaşamakta buluyordu. Kişinin hayatını yaşayarak özgür ve mutlu olması[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] özellikle batıl inançlardan kurtulmasına bağlıydı. Bundan ötürü[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] filozof[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tanrıların insan hayatına (hâkim olmadıklarını[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] çünkü bu dünya ile uğraşmadıklarını ileri sürüyordu. Evrendeki olaylar[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] belli kanunlara göre ortaya çıkıyordu. Tabiat üstü kuvvetlere inanç[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] boş bir kuruntudan başka şey değildi. Nitekim ölüm korkusu da[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu çeşit bir kuruntuydu. «Biz yaşadıkça ölüm diye bir şey yoktur[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ölüm geldiği zaman ise artık biz mevcut olmayacağız» diyordu filozof. İnsan «haz» arayarak[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] «haz» elde ederek mutlu olur¬du ancak. Ama «haz» Epikuros'un felsefesinde «acıdan kurtulmak» anlamına gelmektedir. Haz almak için ölçülü bir hayat sürmek gereklidir. Epikuros[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insan iradesinin hürlüğü konusunda[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ilgi çekici bir görüş ileri sürmüştür. Filozof[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insan iradesinin daha önceden belirlenmediğini[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kör bir alınyazısına bağlı bulunmadığını ileri sürer[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insan iradesinin ve insanın seçme ve yapma (eylem) hürlüğünün birçok dış nedenlerin etkisi altında kaldığını inkâr etmez. Ama bununla birlikte[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insanın iradesinin yine de hür bir şekilde işlediğini kabul eder. Aristoteles'ten sonra ortaya çıkan felsefe akımları içinde «şüphecilik» de önemli bir yer tutar. Pyrrhon (i. ö. 365 -275) ve öğrencisi Timon (i. ö. 320-230)[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] varlıklar hakkında doğru bilgiler elde edemeyeceğimizi söylemişlerdi. Daha önce[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sofistlerin de «insan bilgisinin kaynağı ve değeri nedir?» sorusunu ele alarak şüpheciliğe düştüklerini görmüştük. Ne var ki Pyrrhon'un «şüpheciliği»[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]bu çağın genel eğilimine uygun olarak ahlâk probleminin araştırılması dolayısiyle varılmış bir şüpheciliktir. Pyrrhon[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Yunan felsefesinin geleneğine bağlı olarak[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] erdemin ve mutluluğun tümelinde bilginin bulunduğunu kabul etmişti. Bundan ötürü[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] urdemli ve mutlu bir hayata ulaşmamız için[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] önce bilginin no olduğunu araştırmak gerektiğini düşünüyordu. Bu araştırma sonunda[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bilgilerimizin[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hakikate ulaşmayı sağlayamadiği sonucuna varıyordu. Filozofa göre[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] herhangi bir şey hakkında kesin ve doğru bir yargı veremeyiz[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bundan ötürü herhangi bir yargı vermekten kaçınmamız gereklidir. Biz varlığın ancak görünüşünü bilebiliriz. Varlığın altında ve gerisinde ne olduğunu bilemeyiz. Bundan ötürü[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bilgisine ulaşamayacağımız konuları bir yana atmamız zorunludur. Bunu yapınca[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] birçok kuruntudan ve korkudan kurtulmuş oluruz. Bu kuruntular arasında en önemlileri ölüm ve ölümden sonra başımıza gelecekler hakkındaki korkulardır. Demek ki[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şüphecilik[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bizi erdemli ve mutlu bir hayata ulaştırabilir. |
Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 14:23. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO
Copyright ©2004 - 2025 IRCForumlari.Net Sparhawk