![]() |
İbn-i Sina'nın temel görüşleri nelerdir? Farabî gibi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tabiatın açıklanmasında madde ve form teorisini kabul eder ve bütün varlıkların tanrıdan çıkmış bir kademeleşme olduklarını ileri sürer. Başlangıçta sadece tanrı vardır; zorunluluk taşıyan ve hakikî varlık olan tanrıdan[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] «katkısız bir ruh» çıkar[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] «Katkısız ruh»[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ilk nedendir; öteki varlıkların ilk nedenidir. Bu nedenden[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] evrenin bütün ruh ve bedeni türer[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ibni Sina buna «faal akıl» (etkin akıl) diyor; bu akıldan da gökler ve onların akılları doğar. Bugün bize garip gelen ve daha sonraki felsefe tarihi açısından önemini kaybeden bu «akıllar teorisi»[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] evrenin kademeler halinde düşünülmesinden ve her kademenin (yeryüzü[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] gökler[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yıldızlar[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] v.b.) aynı zamanda akıllı bir varlık gibi tasavvur edilmesinden doğmuştur. Bütün bu kademeleşmenin doruğunda da tanrı bulunmaktadır. Evrenin tanrıdan çıkışını açıklarken Farabî ve İbni Sina'nın[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir «akıllar teorisi»ne başvurmaları[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu tasavvurdan ötürüdür[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ibni Sina[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] psikolojisinde de[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insan ruhunun bilgiye ve hakikate yönelişinde[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] çeşitli «akıl» mertebelerinden geçtiğini ileri sürer. Böylece varlık hakkındaki metafizik görüşleri ile insan ruhu hakkındaki psikolojik görüşleri arasında bir bitişme ve birleşme vardır[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insan ruhu[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bilgi açısından gerçekleştirdiği gelişmenin son mertebesinde[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] varlıkların özünü teşkil eden en genel kavramları yani mahiyetleri görüp kavrayacak hale gelir. Bu kavrayışı sağlayan şey[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ruhun bu son mertebede[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] «faal akıl»la ilinti haline geçmiş olması[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] onunla ilişki kurmasıdır. Nitekim[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tasavvufu inceleyen ibni Sina[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] mutasavvıfların akıl dışına çıkarak sadece yaşama ve duyma ile mutlak âleme ulaşma çabasını doğru bulmaz. Yukarda açıkladığımız akıllar-arası ilişki[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ibni Sina'nın tasavvuf görüşlerinin temelini teşkil eder. ibni Sina'da[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] mutasavvıflarda görüldüğü gibi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] mutlakla birleşmek[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] onun içinde erimek söz konusu değildir; sadece «faal akıl»la ilinti haline geçmek ve dışgörünüşlerin arkasındaki hakikî ve mutlak varlığı görmek; çokluk âlemini birlik olarak kavramak söz konusudur. Filozofun ahlâkı da[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] metafiziğine dayanır ve tasavvufa yaklaşır. İbni Sina[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] «mutluluk ve doğru olan bir yaşama nedir?» sorusuna[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] «mutluluk[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insan ruhunun kendisini arındırması ve temiziemesidir: faal akıl'a yönelmesidir» diyerek cevap verir. Böylece[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] iyilik bilinip ta¬nınmış olacak ve gerçekleştirilmesi yoluna girilecektir. İyiliğin bu gerçekleştirilmesinde ve mutluluğa varışta[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ruhun arıtılmasına çalışılırken[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tasavvuftakine benzer bir eylem ve yaşama yöntemi uygulanacaktır. |
| Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 11:27. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO
Copyright ©2004 - 2025 IRCForumlari.Net Sparhawk