IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası

IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası (https://www.ircforumlari.net/)
-   Felsefe (https://www.ircforumlari.net/felsefe/)
-   -   Gazalî felsefeyi nasıl eleştiriyordu? (https://www.ircforumlari.net/felsefe/416593-gazali-felsefeyi-nasil-elestiriyordu.html)

Kalemzede 04 Ekim 2011 22:53

Gazalî felsefeyi nasıl eleştiriyordu?
 
İslâm düşüncesinde[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bilgi teorisi alanında yapılmış en ilgi çekici araştırma[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Gazalî'nin (1058-1111) eserlerinde görülür. Gazalî[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] «kesin bilgiye nasıl ulaşabiliriz?[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hangi bilgi alanlarında kesinlikten söz edilebilir?[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] felsefe ve metafizik kesin bilgiler midir?[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] duyular ve akıl tarafından sağlanan bilgilerin sağlamlığı ne ölçüdedir[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kesinlikleri ne derecededir?» gibi soruları sorarak bunlara cevaplar vermek istemişti.

Genç yaşta ün salmış bir bilgin[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kelâma ve filozof olan Gazalî[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] zamanla felsefenin çözüm yollarından ve görüşlerinden şüpheye düşmüş[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu çözümlerden uzaklaşmış ve sonunda dine[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tasavvufa ve mistik bir düşünüşe yönelmiştir. Geçirdiği bu fikir serüvenini de eserlerinde anlatmıştır.

Gazalî[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] her şeyden önce[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bilgilerimizde kesinliği aramaktadır. Matematik ve mantık[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] üzerinde herkesin birleştiği[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kabul ettiği bilgiler verir. Bunların kesinliği[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] araştırma alanlarının iyice sınırlandırılmış olmasından gelmektedir. Buna karşılık[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Gazalî[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] felsefenin[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] varlık[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tanrı[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insan ruhu[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tanrı ile varlığın ilişkisi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insan hayatının anlamı gibi konuları araştıran bölümünün yani metafiziğin[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sağlam bilgiler vermediğini söyler. Çünkü[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] filozoflar arasında bu konular üzerinde bir anlaşma ve uyuşma yoktur; her biri aynı konu üzerinde bir başka fikri savunmaktadır. Aynı genel görüşlerden ve teorilerden hareket eden iki filozof bile birbiriyle anlaşamamakta[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ayrı sonuçlara varmaktadır.

Gazalî[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bilgi hakkındaki genel eleştirmesini[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] önce duyuların bizi aldatabileceğini belirterek ortaya koyar. Aklın[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] metafizik konularda kesin doğrulara varabileceğinden de şüphe eder. Ve bunu[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] daha önce[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] filozofların[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kelâmcıların[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] batınîlerin ve mutasavvıfların ileri sürdükleri görüşleri inceleyerek ve eleştirerek ortaya koyar. En şiddetli eleştirmelerini filozoflara yöneltir. Aklın[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] felsefe ve metafizik alanında ele aldığı sorulara cevap vermeye çalışırken kendi kendisiyle çelişmeye düştüğünü[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sağlam ve üzerinde herkesin birleşeceği çözüm şekilleri bulamadığını söyler. Ayrıca[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] filozofların akıl ile imanı (felsefe ile dini) birleştirmeye çalışmalarının da bir hata ve başarısızlık olduğunu ileri sürer. Gazalî'ye göre[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dindeki «yaradılış» fikri[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] felsefeyle açıklanamaz. Bilginin ve aklın eleştirmesiyle işe başlayan Gazalî[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu eleştirmelerden yeni bir felsefeye gitmemiştir. Bilgi hakkında şüpheci bir tutum göstermiş[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu şüphecilikten imana ve dine yönelmiştir. Ama Gazalî'nin dine yaklaşması[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tasavvufa ulaşmasıyla son bulur. «Gazalî için[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] akılla iman arasındaki bu dramda sığınılacak bir yer kalır ki[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] o da[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tasavvuftur.» (Ülken[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] s. 291). Gazalî akıl ile imanı birbirinden kesin olarak ayırarak sonunda imanı seçmiştir. Ahlâkî hayat[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tanrı ile birleşmenin ve hakikate ulaşmanın hazırlığından başka şey değildir[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insan[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ahlâklı hayat boyunca[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kötülüklerden arınarak hakikati görüp kavrama ve sevme (aşk) yoluyla tanrısal birliğe ulaşır. Gazalî[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu görüşleriyle[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] batı düşüncesi üzerinde derin etkiler yapmıştır.


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 00:26.

Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO
Copyright ©2004 - 2025 IRCForumlari.Net Sparhawk