![]() |
Descartes tanrının varlığını nasıl ispatlar? Filozofun[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bütün şüphelerden sonra[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] düşünce ve bilincin varlığından şüphe edilemeyeceği sonucuna vardığını gördük. Ama[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sadece bilincimiz hakkındaki bu apaçık ve kesin bilgiyle yetinemeyiz; bilinçten dışarı çıkmak ve dışdünyadaki nesnelerin varlığı ve kendileri hakkında keşin bilgiler edinmemiz zorunludur. Descartes[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bilinç ile dışdünya arasında köprü kurabilmek için tanrı fikrinden yararlanır. Filozofa göre[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insan ruhunda doğuştan bulunan (yani doğuştan sonra[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] duyular aracılığı ile dışardan gelmemiş olan) fikirler vardır; tanrı fikri de yani «sonsuz ve mükemmel» bir varlık hakkındaki fikir de[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu türdendir. Bu «en mükemmel» ve «en gerçek varlık» fikri bize nereden gelmiştir? Bu fikir[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] duyularımız yoluyla bize gelmiş olamaz[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] çünkü duyularımızın bize tanıttığı şeyler mükemmel ve kusursuz varlıklar değildir. Biz kendimiz de mükemmel bir yaratık değiliz; eksik ve sınırlı bir varlığız[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] öyleyse[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu fikri bizim ruhumuza koyan tanrının bizzat kendisidir; demek ki tanrı mevcuttur. Descartes[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tanrının varlığını ispatlamak için[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ikinci bir kanıt (delil) daha kullanır. Bu kanıt[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] felsefe tarihinde «ontolojik kanıt» yani «varlıkbilimsel kanıt» diye ün kazanmış ve Ortaçağda Anselmus tarafından ileri sürülmüştür. H. Z. ülken'e göre[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ontoloj'ik kanıtı ilk kullanan filozof İbni Sina'dır («İslam Düşüncesi»[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] s. 257). Bu kanıtı şöyle özetleyebiliriz: Tanrıyı «en mükemmel»[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] «en gerçek» varlık olarak kavrıyoruz. Tanrının varolmadığını düşünürsek[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ondan bir özellik eksilmiş olur; varlığa sahip olmamakla[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] mükemmel olmaktan çıkmıştır o; çünkü mükemmel olanda[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hiç bir şeyin eksik olmaması[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] varlığın da bulunması gereklidir. Demek ki[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] «en gerçek ve en mükemmel varlık» kavramını[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] varlığı da olan bir şeyi gösteren kavram olarak düşünmek zorundayız. Bu kavramı «varlığı olmayan bir şey» olarak düşünürsek kavramda bir çelişme ortaya çıkar. «En mükemmel ve gerçek varlığın varoiamaması» düşüncesi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] mantık bakımından bir çelişme olduğuna göre[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bunun karşıtının yani «en mükemmel varlığın varolması» düşüncesinin doğru olması zorunludur; demek ki tanrı vardır. Tanrının ispatlanması[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Descartes'ın felsefesi açısından büyük önem taşır. Çünkü dışdünyanın varlığını kabul etmek için[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] filozofun[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tanrının varlığını ispat etmeye çalışması zorunludur. Böylece[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] düşüncenin ve kendi varlığımın kesinliğinden ve apaçıklığından[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dışdünyanın varlığına geçebilirim; dışdünyanın varolduğunu[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hakkında sağlam bilgiler edinebileceğimi söyleyebilirim. Descartes[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tanrının insanı yanıltabileceğinden korkmuştu. Bu korkusu her şeyden şüphe ettiği zaman ortaya çıkmıştı. Ama mükemmel bir tanrının varolduğunu ileri sürüp temellendirdikten sonra[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] filozof[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu mükemmel varlığın yanıltıcı olamayacağını ileri sürer; çünkü yanıltıcı olsa mükemmel olmaz. Öyleyse[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dışdünya vardır ve hakkında sağlam bilgiler elde edebilirim. Böylece[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]filozof[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] felsefesinin öteki araştırma alanlarına geçer. |
Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 12:28. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO
Copyright ©2004 - 2025 IRCForumlari.Net Sparhawk