![]() |
Spinoza cevheri nasıl anlıyordu? Spinoza (1632-1677)[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]Descartes'ın ileri sürdüğü cevher kavramından yola çıkar. Cevherin varolmak için kendisinden başkasına muhtaç olmayan şey olduğunu söyler. Ama bu tanım gereğince bir tek cevher kabul etmemiz gerekir. Çünkü[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sadece kendisi dolayısıyle varolan şey zorunlu olarak sonsuzdur[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] çünkü herhangi bir şey tarafından belirlenmemiştir ve sınırlanmamıştır. Bundan ötürü Descartes'da olduğu gibi birden fazla cevherin varolduğunu söylemek yanlıştır. Sadece bir tane sonsuz cevher varolabilir. Bu mutlak cevher[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bütün varlıkların gerçek nedenidir; her şey ondan türemiştir. Madde ve ruh[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu cevherin iki yüzü gibidir. Spinoza[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu sonsuz ve mutlak cevher (tanrı) kavramı ile Descartes'ın felsefesinde daha önce sözünü ettiğimiz ikiliği aşmaya çalışmaktadır. Evren ve varolan her şey[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tanrıdnn zorunlu olarak çıkmıştır. Bu mutlak cevher[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kendi kendisinin nedenidir; yani özü[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] varolmasını gerektirir. Spinoza[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tanrıyı ve evreni birbirinden ayırmaz[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bundan ötürü onun metafiziğinde heptanrıcılık (panteizm) eğilimi ağır basar. Bütün evrenin tanrıdan; ezelî ve ebedî olan mutlak cevherden nasıl çıkmış olduğunu[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu cevherin tanımından başlayarak geometrik bir kesinlikle ortaya koymaya çalışır. Bütün varlıklar belli bir düzen ve şartlanma içinde ortaya çıkmışlardır ve bu çıkış zorunludur[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] başka türlü olamaz. Bu görüş[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Spinoza'nın insan iradesi ve hürriyeti hakkında şu açıklamaları yapmasına yol açmıştır: Evrensel cevher[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] çeşitli tek tek varlıklar haline girmiştir[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] insan da bunlardan biridir. Ve bundan ötürü[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] belirli nedenler tarafından oluşturulmuştur[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] öyleyse insanda[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hür bir irade olduğundan söz edilemez. İnsanların kendilerini hür sanmaları[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sadece yaptıkları işlerin farkında olmalarından ama bu işleri belirleyen nedenleri bilmeyişlerindendir. Bundan ötürü[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] gerçek hürlük[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kendi ta-biatımızın zorunluğunu bilmek[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] buna ayak uydurmaktır. Yani[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] «hür olma»[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] zorunlukları bilmedir[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] onun bilincidir. |
Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 07:42. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO
Copyright ©2004 - 2025 IRCForumlari.Net Sparhawk