![]() |
Leibniz monad deyince ne anlıyordu? Spinoza[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Descartes'ın temel varlık yani cevher anlayışından hareket ederek[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kendi cevher anlayışına ulaşmıştı. Onun gözünde[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] mutlak cevher[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ezelî[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sonsuz ve kendi kendinin nedeni olan belirlenmemiş bir şeydi. Leibniz (1646-1716) için de[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] cevher kavramı[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] felsefesinin temeliydi. Ama Leibniz[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Spinoza'nın tek[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sonsuz ve hiçbir belirlenme taşımayan (yani şöyle ya da böyle olduğu söylenemeyen) cevher kavramına karşı çıktı; cevheri[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir etkinlik[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] enerji ve etki gösteren bir güç olarak gördü. Descartes[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] üç tane[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Spinoza da bir tane cevher olduğunu söylemişti; Leibniz[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] cevherlerin sonsuz sayıda olduklarını ileri sürdü. Leibniz'in bu sonsuz sayıdaki cevherlerinin herbiri bölünemez bir varlıktır; bir «monad» dır; yani bir «birlik» tir[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] «bir - olan'dır». Ama filozof[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] cevherin etkinliğini ve gücünü[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] maddî bir şey olarak değil[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] maddî - olmayan bir şey olarak düşünmektedir. Ayrica monadlar[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kendi içlerine kapanmışlardır; birbirleri üzerinde etki gösteremezler. Manevî dünyanın da[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] maddî dünyanın da temeli; bu tek tek[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] içine kapalı[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bireysel ve çok sayıda monad'lardır. Leitoniz[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] monadları[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] atomlara benzeyen temel varlıklar olarak düşünür. Ama monad ile atom arasında fark vardır. Gerçi her ikisi de dış kuvvetlerden bağımsızdırlar ve dış bir güçle ortadan kaldırılamazlar ama atomlar birbirine benzedikleri yani aralarında nitelik bakımından fark olmadığı halde[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] monadlar birbirlerinden tamamen farklıdırlar[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yani aralarında nitelik farkı vardır. Bundan ötürü[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Leibniz[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] evrende[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] birbirine benzeyen iki şeyin bile bulunmadığını düşünür. Ayrıca[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] atomlar[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yer kaplayan ve bölünebilir gerçekler olarak düşünülebildikleri halde[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] monadlar[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] maddî olmayan gerçekler oldukları için bölünebilirlik vasfına sahip değillerdir. Bundan başka[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] monadlar canlı ve duyarlık sahibi varlıklardır. Filozofa göre[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] evrenin her bucağında[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tek tek varlıkların canlılığıyla karşılaşırız. Her monad[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kendi özelliğine uygun olarak değişiklikler geçirir. Her monad[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bütün öteki varlıkları kendi içinde yansıtır; her monad[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] evrenin tümünün bir aynası gibidir; kendisi ve öteki varlıkların tümü hakkında pek açık olmasa da sürekli olarak algıları vardır. Demek ki evren[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu monadların topluluğudur[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Monadlar[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dünyayı tasavvur edişleri[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] algılarının karanlık ya da açık oluşu bakımından derecelenirler. Bu bakımdan en alt kademede madde[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] en üstte de tanrı bulunur. Monadların birbirlerini etkilemediklerini[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kendi içlerinde kapalı olduklarını ve sadece kendi özlerine göre hareket ettiklerini söyledik. O zaman[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] evrenin karmakarışık[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] düzensiz bir şey olması gerekir. Oysa evrende[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sürekli bir düzen ve uyum (ahenk) vardır. Monadların bu çeşit bir uyum içinde bulunmalarını[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tanrı önceden belirlemiş ve kurmuştur. Felsefe tarihinde[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu görüş[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Leibniz'in «önceden kurulmuş uyum» teorisi diye ün kazanmıştır. Böylece[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] filozof[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] evrenin hem kesin bir mekanik zorunluğa bağlı olduğu hem de bir amaca (gayeye) yönelmiş bulunduğu konusunda ileri sürülen düşünceleri uzlaştırmaya çalışmıştır. |
Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 23:10. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO
Copyright ©2004 - 2025 IRCForumlari.Net Sparhawk