![]() |
Berkeley'in cisimler dünyasını ortadan kaldırması ne demektir? Leibniz[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] idealizm görüşünü aşırı bir noktaya kadar götürmüştü. Manevî gerçeğin[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] maddî dünya karşısında ağır bastığını; hareketin ve maddî varlıkların sadece karanlık tasavvurlar olarak mevcut bulunduğunu söylemişti. Ama cisimsel dünyanın varlığını tamamen inkâr etmemişti; monadların temelinde bulunan bir gerçeklik olarak kabul etmişti bu dünyayı. Demek ki[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Leibniz[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] gerçekçilikten tamamen vazgeçememişti. Tam anlamıyla saf bir öznel idealizm ortaya koymak için[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] nesnel ve duyusal dünyanın gerçek olduğunu kökünden inkâr etmek; maddî ve cisimsel varlıkların sadece bir görünüş olduğunu[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sadece öznel fikirlerden ibaret bulunduğunu[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hiçbir nesnel temele sahip olmadığını ileri sürmek gerekiyordu. Locke'un felsefesi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir yandan tamamen ampirist ve maddeci bir felsefeye ulaştıracak şekilde yorumlanmaya elverişli olduğu gibi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tam anlamıyla spiritüalist bir felsefeye[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yani insan ruhunun ve zihninin maddeden tamamen ayrı ve ondan daha temel ve üstün bir gerçek olduğunu ileri süren bir felsefeye ulaştıracak şekilde de yorumlanabilirdi. Bu yorum[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] İngiliz filozofu Berkeley (1684-1753) tarafından yapılmıştır. Berkeley[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] duyumlarımızın tamamen özneyle ilintili olduğunu[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] öznel olduğunu ileri sürer. Dışımızdaki varlıkların duyumunu edindiğimizi ve onları algıladığımızı sanmamız bir aldanıştan başka şey değildir. Biz sadece kendi duyumlarımızı algılayabiliriz. Bütün fikirlerimiz ve kavramlarımız[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sadece bizim duyumlarımızdır; nesnelerle ilintili değildir; nesnel bir özellik taşımazlar. Ama duyumları edinen öznenin dışında bir duyum olamayacağı gibi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir fikre sahip olan öznenin dışında[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bağımsız bir nesne de mevcut olamaz. Demek ki[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bizim nesne dediğimiz şeyler sadece fikirlerimizde[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kavramlarımızda mevcuttur; ve ancak algılandıkları sürece varlıklarından sözedilebilir. Maddî varlıklara ve dışdünyaya[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] algılayan ve kavrayan zihnin dışında bağımsız bir varlık tanımak[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] büyük bir hatadır[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] öyleyse[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dışımızda bulunan bir maddî dünya mevcut değildir. Mevcut olan biricik varlık[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] zihindir (ruhtur); özü[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] düşünmek ve istemek olan düşünen varlıklardır. Yani gerçek varlığa sahip olanlar sadece ruhlar ile bu ruhların içindeki fikirlerdir. Berkeley'in idealizmi ve spiritüalizmi bu düşüncede apaçık ve kesin bir şekilde dile gelir. Böylece[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] filozof[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] «cisimler dünyasını yani maddî ve nesnel dünyayı» ortadan kaldırmaya çalışmaktadır. Ama ruhumuzdaki tasavvurları[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] fikirleri biz yaratmış olamayız. Bunların kaynağı maddî bir neden de olamaz[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] öyleyse[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] manevî bir varlığın[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bizim ruhumuzdaki tasavvurları ve fikirleri yaratmış olması gerekir. Bunları yaratan «sonsuz ruh»tur; tanrıdır. Tabiat kanunu dediğimiz şey[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] duyumların ve tasavvurların düzenli bir şekilde tanrı tarafından bizim ruhumuzda oluşturulmasıdır. Berkeley[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] nesnelerin[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bizim algılarımız dışında bağımsız ve maddî bîr varlığı olduğu düşüncesini kökten reddederken ve «cisimler dünyasını ortadan kaldırırken» dinî düşünceye ve dogmalara hizmet etmeyi; dinsizlikle ve maddecilikle savaşmayı amaç olarak gözönünde tutmaktadır. |
Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 01:58. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO
Copyright ©2004 - 2025 IRCForumlari.Net Sparhawk