IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası

IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası (https://www.ircforumlari.net/)
-   Felsefe (https://www.ircforumlari.net/felsefe/)
-   -   Kant'tan sonra Alman felsefesi hangi yönlerde gelişti? (https://www.ircforumlari.net/felsefe/416628-kanttan-sonra-alman-felsefesi-hangi-yonlerde-gelisti.html)

Kalemzede 04 Ekim 2011 23:17

Kant'tan sonra Alman felsefesi hangi yönlerde gelişti?
 
Teorik akıl ile pratik (ahlâkî[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] eylem yapan) aklı birbirinden ayıran Kant felsefesinden sonra ortaya çıkan gelişmeler[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu ayırımın ortadan kaldırılması yönünde gerçekleşti. Jacobi (1743-1819)[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] aklın idelerinin bilgi yoluyla ispatlanamayacağını kabul etti ama tanrısal ve ebedî olan varlığın bilgi yoluyla elde edilememesinin tabiî bir şey olduğunu; bunun[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tanrısallığın özünden ileri geldiğini söyledi. Jacobi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] inancı[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yani imanı[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] eleştirici düşünceden daha önemli saydı; onun gözünde inanç[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] her çeşit bilgiden daha üstündü.

Fichte (1762- 1814) ise[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Kant'ın ahlâk ve pratik alanında özneyi kanun koyucu ve etkin bir varlık olarak görmesi üzerinde durdu. Teorik aklın dışdünyaya bağlı olmasına karşılık pratik aklın özgür ve etkin olması arasındaki ikiliği[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sadece pratik aklı kabul ederek ve geliştirerek ortadan kaldırmaya çalıştı. Onun gözünde[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] akıl sadece pratikti[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sadece iradeydi ve sadece kendiliğinden hareket ve etkinlikti. Pratik akıl kendinden başka ve kendi dışında bir varlık tanımıyordu. Onun için varolan şey[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sadece kendisinin ortaya koyduğu şeydi. Böylece Fichte[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] her şeyi özneye[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Ben'e indirgiyordu (irca ediyordu). Filozofun bu görüşü tam anlamıyla bir öznel idealizmdi. Schelling ise (1775- 1854)[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bütün evreni ve tek tek varlıkları kapsayan ve ortaya çıkaran özneyi yani mutlak varlığı[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] evrenin temeli olarak kabul ederek nesnel bir idealizme ulaştı. Alman idealizmi diye tanınan bu çağda[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sistem kurmaya doğru genel bir eğilim ortaya çıkmıştır. Bu çabanın en tipik ve önemli örneği olan Hegel felsefesini özetleyeceğimiz için Fichte ve Schelling üzerinde ayrıca durmuyoruz. (Bu filozoflar için Bk. «Felsefe Tarihi»[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] M. Gökberk; «Alman İdealizmi»[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Marx - Engels; «Diyalektik düşüncenin tarihi»[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] S. Hilâv[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] s. 67-85).


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 18:18.

Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO
Copyright ©2004 - 2025 IRCForumlari.Net Sparhawk