![]() |
Orta Çağ Felsefesi: Din Felsefesinde Panteizmin Özellikleri Nedir? Ne Değildir? [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Orta Çağ Felsefesi: Din Felsefesinde Panteizmin Özellikleri Nedir? Ne Değildir? 19. yüzyıla kadar metafiziği fiziğe indirgeyen kamutanrıcılık, günümüzde fiziği metafiziğe indirgeme çabasındadır. Kimi incelemeciler kamutanrıcılığın kökenini Ksenophanes ve Parmenides’e kadar uzatırlar. Kamutanrıcılık, evrensel bir bircilik anlamında ele alınırsa bunun kökleri çok daha eskilere (Örneğin Hint Mitolojisine) kadar uzatılabilir. Bu anlamda evrenin logos’ca yönetildiğini ileri süren Herakleitos’tan İslam tasavvufuna kadar çok geniş bir alan kamutanrıcı sayılır. Özellikle İslam tasavvufunun vahdeti vücut anlayışı katıksız bir doğatanrıcılıktır. Kökü Platon’da bulunan İskenderiye kamutanrıcılığına göre gerçek olan Tanrı’dır ve her şey ondan türemiştir. Böyle olunca da özdeksel evren tinsel bir tözden meydana gelmiş demektir. Bu anlayış da iki biçimdir: Evren Tanrısal belirmedir savını ileri süren görüşe türümcülük, evren Tanrı’da içkindir savını ileri süren görüşe içkinci kamutanrıcılık denir. Evrensel bir ruhun doğalaşarak oluşmakta bulunduğunu ileri süren Hegelcilik de bu kamptadır ve bu açıdan oluşçu kamutanrıcılık adını alır. Panteizm dogmalara bağlı Hristiyan ilahiyatçılar tarafından yaratıcı ile yaratılan arasındaki ayrımı yok ettiği, Tanrıyı belirsizleştirdiği, aşkın yerine bütünüyle içkin bir tanrı kavaramı öne sürdüğü, insanın ve tanrının özgürlüğü düşüncesini dışladığı gerekçeleriyle reddedilmiştir. KAYNAK: FELSEFE TARİHİ KİTABI |
Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 05:20. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO
Copyright ©2004 - 2025 IRCForumlari.Net Sparhawk