IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası

IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası (https://www.ircforumlari.net/)
-   Ödev ve Tezler (https://www.ircforumlari.net/odev-ve-tezler/)
-   -   Eğitim Nedir? (https://www.ircforumlari.net/odev-ve-tezler/311255-egitim-nedir.html)

Süslü 15 Ocak 2010 11:04

Eğitim Nedir?
 
Eğitim Nedir?
Eğitim, bireyin doğumundan ölümüne süregelen bir olgu olduğundan ve politik, sosyal, kültürel ve bireysel boyutları aynı anda içinde bulundurduğundan, tanımının yapılması zor olan bir kavramdır. Bireylerin toplumun standartlarını, inançlarını ve yaşama yollarını kazanmasında etkili olan tüm sosyal süreçlerdir.Kişinin yaşadığı toplum içinde değeri olan , yetenek, tutum ve diğer davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tümüdür. Seçilmiş ve kontrollü bir çevrenin (özellikle okulun ) etkisi altında sosyal yeterlik ve optimum bireysel gelişmeyi sağlayan sosyal bir süreçtir. Eğitim, önceden saptanmış esaslara göre insanların davranışlarında belli gelişmeler sağlamaya yarayan planlı etkiler dizgesizdir. Eğitim, bireyin davranışlarında kendi yaşantısı yoluyla kasıtlı olarak istedik değişme meydana getirme sürecidir.
Genellikle resmi, yani kurumsal, eğitimle bir kullanıldığından bağlama göre öğretim, öğrenim gibi kavramlarla sıkça karıştırılmaktadır. Bu söylemde düşünüldüğünde eğitim kavramı iki genel çatıda tartışılabilir: toplumsal ve kurumsal eğitim.

Türkiye'de Eğitim
Türkiye'de eğitim ilk olarak öğrenci merkezli bir sisteme dönüştürülmelidir.Yani program öğrenci potansiyeline ve ilgi alanına göre her öğrenciye ayrı ayrı olarak düzenlenmelidir.Öğrencilere kişilikleri,yetenekleri ve istekleri göz önünde bulundurularak,şahsa özel bir eğitim programı hazırlanmalı ve izlenmelidir.Bu sayede günümüz öğrencisinin okula olan ilgisizliği azalmış olacak ve her öğrenci ilgili olduğu alanlardaki dersleri aldığı için daha başarılı olacaktır.

Eğitim Felsefesi
Eğitimin bugününü iyi anlamak için eğitimin tarihsel değişimini anlamakta yarar vardır. Tarih boyunca ortama ve uygulamalara göre değişik egitim tanımları yapılmıştır. Günümüzde eğitimin insan faaliyetlerindeki etkisi bugüne kadar olan uygulumaların en karmaşık olanıdır. Genel bir bakışla eğitim bir takım becerilerin öğretim ve öğrenim şeması içerisinde; insan'ın bilgi, sezinleme ve akıl işlevlerini geliştiren faliyetler ve kavramlar bütünü olarak ele alınmaktadır. Bu tanım çok soyut olup somut uygulamalar üzerinde anlayış geliştirmeye yardım etmemektedir.
Eğitim felsefesi eğitimin amacı, doğası ve içeriğine ilişkin çalışmalarla ilgilenir. Bilginin kendisinin olduğu kadar bilen zihnin doğası ve otorite problemleri, eğitim ve toplum ilişkisi gibi konular eğitim felsefesinin konuları arasında yer alır. Rousseau'nun döneminden bu yana eğitim felsefesi gelişim psikolojisi ve gelişme teorileriyle bağlantılı olmaya devam etmiştir.
Eğitimden beklenen temel amaçlar şunlardır: Sivil toplum sorumluluk, fikir ve girişimci eğitimli vatandaşlara dayalıdır. Her alandaki ilerleme okullaşmanın meydana getirdiği eğitimin kapasitesine bağlıdır. Bu durumda eğitim bireyin, toplumun ve gelecekteki insanlığın gelişim ve refahını güçlendirmeyi amaçlar.

Uygulamalar
Eğitimin tek tanımlı (monolitik) olmadığı gerçeğinden dolayı eğitim kavramına birçok değişik boyuttan yakaşılmaktadır. Birçok boyutun var olmasının temel nedenleri:
  • Öğrencinin gelişimsel düzeyinin,
  • Öğrenim ortamının etkisinin,
  • Aktarılmak istenen bilgi yapısının,
  • Öğrenim Teorilerinin etkisinin,
  • Eğitim Teorilerinin etkisinin,
göz önünde bulundurulmasıdır. Bu bağlamda eğitim üzerine konuşulerken
  • Okul öncesi eğitim, genel eğitim, meslek eğitimi, hayat boyu öğrenim
  • Bireysel eğitim, gurup eğitimi, programli eğitim, bilgisayar destekli eğitim, uzaktan eğitim
  • Çocuk eğitimi, gelişkin eğitimi, özürlü eğitimi, üstün yetenekli eğitimi
  • kavram eğitimi, beceri eğitimi
kavramlarını kullanarak hangi olgudan bahsettiğimizi belirtmeliyiz. Eğitim üzerine fikir oluştururken bu tanımlara dikkat edilmediğinde hatalar oluşmaktadır. Bir eğitim bakanının Türk eğitiminde ezberciliği kaldırıyoruz cümlesi Türk eğitim sisteminden kuran kursunu kaldırıyoruz diye yorumlanabilmektedir.

Mesuliyet ve Ölçme-Değerlendirme
Eğitim rasgele oluşan bir faliyet değildir. Eğitsel faliyetlerin belli bir amacı vardır ve bu bağlamda planlı bir olgudur. Eğitimin planlı yapısının bir uzantısı Eğitimde Mesuliyet (accountability) kavramını gerektirir. Bu sebepden dolayı bu iki konunun aynı boyutlarda ele alınması gerekir. Ayrıca eğitimin amaçları doğrultusunda gelişip gelişmediğini anlamak için Eğitsel Ölçme ve Eğitsel Değerlendirme faliyetleri eğitim yapısının bir parçasını oluşturur. Plan - Mesuliyet - Ölçme/Değerlendirme birbirlerin tamamlayan ve mana kazandıran üç kavramdır. Plan olmadan mesuliyetler dayanaksız kalmakda, ölçme değerlendirme ise neyin, kimin ve nasıl üzerine tanımlanacağını bu kavramlar sayesinde belirler.
Eğitim Mesuliyeti eğitimde yeniden yapılandırma taraftarlarının üstünde durduğu en önemli konu olarak geçerliliğini devam ettirmektedir. Eğitim Mesuliyeti eğitimin bütün faliyetlerini kapsamaktadır. Eğitim faliyetlerinde etkisi olan birimlerin hangi amaç doğrultusunda sorumlu ve etkili olduğu tam olarak belirlenmesini içerir. Buna en güzel örnek okul tuvaletlerinde yaşanmaktadır.


Tuvalet temizliğinde ortaya çıkan bir aksama için sorumluluk şeması

Sorun -> hademe
-> müdür yardımcısı
-> müdür
-> il eğitim müdürlüğü (birden fazla imza)
-> milli eğitim bakanlığı (onlarca imza)
-> eğitim bütçesi planlama kordinasyonu (onlarca imza)
-> meclis (550 dolayında imza)
maliye bakanlığı <-
il eğitim müdürlüğü <-
müdür <-
alım satım <-
Çözüm <- hademe <-
olarak gerçekleşmektedir.
Ölçme ve değerlendirme birbiriyle ilişkili ve çok boyutlu kavramlardır. Eğitsel değerlendirme Türkiyede dar anlamı olan öğrencinin öğrenme seviyesi olarak algılanmaktadır. Geniş anlamıyla eğitsel değerlendirme eğitimin bütününü kapsamaktadır. Eğitsel Değerlendirme diğer karar verme mekanızmalarında olduğu gibi kalite kontrolü geçerlidir. Eğitsel değerlendirmemin kalite kontrolu eğitsel geçerlilik ve eğitsel güvenirlik (soru analizi, ..) yapıları için sunulan kanıtlarla sağlanmaktadır. Milli eğitim içinde en yaygın ölçme değerlendirme metodu olarak istatistiksel değerlendirme metodlar gurubu kullanılmaktadır. Türk eğitim kurumlarında Klasik Ölçme Teorisi çok yaygın olarak kullanılmaktadır. Öğrenci davranıslarını test kitapçığı bağlamında daha güvenilir olarak modelleyen Soru Cevap Teorisi üniversite seçme sınavında değerlendirmelerinde kullanılmaya çalışılmaktadır. Günümüzün en gelişmiş istatistiksel metodu olan Bireysel Test sistemi uygulamaları Türkiye'de bulunmamaktadır.

Müfredat
Geniş anlamıyla Müfredat planı eğitsel faliyetlerin bir okul tarafından yürütülmesi önceden belirlenmiş bir alan içinde (okul binasi, atletizim sahası, hastane gibi) olarak tanımlanmaktadır. [Todd, E. A.(1965) Curriculum Development and Instructional Planning]
Tyler [1949] Müfredatı tanımlarken 4 ana soru içinde çalışılması gerekdiğini önermektedir.
  • Hangi eğitimsel amaçlar güdülmekte
  • Hangi eğitsel metodlar ile belirlenen amaçlara ulaşılacak
  • Belirlenen süre, amaç ve metodların nasıl organize edileceği
  • Organize olmuş (planlanmış) süre, amaç ve metodların nasıl ölçüleceği
Belirtilen bu amaç doğrultusunda cumhuriyetin uygulamarı da zaman zaman sekteye uğramış hatta baskıcı olmuştur. Fakat Türkiye'de birçok uygulama geçici olmuş veya varlığını sürdüren uygulamarın milli birlik içinde normale dönmesini sağlamak her bireyin diğerine vatandaşlık görevidir. Yirminci yüzyılın başında çözümlenen 'din ve ahlak kültürü' dersi sorunu yirmibirinci yüzyılın başında çok zengin kültürlü Türk toplumunda ortak din tanımlaması problemi ile karşımıza yeniden çıkmaktadır. Yüzyılın başında bilimsel temellere oturtulmak istenen eğitim bu amcından çıkıp tamamen ezberci eğitime geçmiş, ezberci yapıda olan din eğitim ise kavramsal düşünme metodlarının en büyük problemi haline gelmiştir. Bu etkilenmeler sonunda din eğitim daha az kalıplara uyan bir yapıya yönelmiş ve çok değişik bir nesil yatişmesine sebep olmuştur.

----------

Eğitim Bilimleri
Eğitim Bilimleri, eğitimi inceleyen bilim dallarının tamamına verilen addır. Eğitim bilimleri ailesi özellikle son yüzyıl içerisinde büyük bir gelişim kaydetmiş, 1960 sonrasında, post-sputnik döneminde hızlanarak bu günkü geniş aileyi oluşturmuştur. Eğitim bilimleri aşağıdaki şekilde listelenebilir:

Ana Alt Bölümler
  • Eğitim Programları ve Öğretim
  • Eğitimde Ölçme Değerlendirme
  • Eğitim Yönetimi ve Ekonomisi
  • Eğitim Yönetimi Teftişi ve Planlaması
  • Eğitim İletişimi ve Planlaması
  • Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık
  • Eğitim Ekonomi Politiği
Diğer Alt Bölümler
  • Eğitim teknolojisi
  • İlköğretim
  • Özel öğretim
  • Erken çocukluk dönemi eğitimi
  • Fen ve matematik alanları eğitimi
  • Sosyal alanlar eğitimi
  • Yabancı diller eğitimi
Temel Disiplinler
  • Eğitsel ölçme
  • Eğitsel değerlendirme
  • Eğitim yönetimi
  • Eğitim psikolojisi
  • Eğitim teknolojisi
  • Öğretim teknolojisi
  • Eğitim tarihi
  • Eğitim felsefesi
  • Eğitim toplum bilimi
  • Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik
  • Okul psikolojisi
  • Uluslararası eğitim
  • Özel eğitim
Öğretmen Eğitimi
  • Erken çocukluk dönemi eğitimi
  • İlk eğitim
  • Orta eğitim
  • Yüksek eğitim
  • Yetişkin eğitimi
Öğretim Alanları
  • Türkçe eğitimi
  • Okuryazarlık eğitimi
  • Matematik eğitimi
  • Doğa bilimleri eğitimi
  • Sosyal bilimler eğitimi
  • Yabancı diller eğitimi
  • Sanat eğitimi
  • Beden eğitimi
  • Teknoloji eğitimi
  • Meslek eğitimi
  • İşletme eğitimi
Bu alanlara başkaları da eklenebileceği gibi alanların her birisi kendi dallarına ayrılırlar.

Not: Alıntıdır..

Silencer 15 Ocak 2010 14:28

Cevap: Eğitim Nedir?
 


Boylesi, nadide, bilgi icerikli bir konuyuda tartismalariniza alet etmeye calistinizya, soyleyecek soz bulamiyorum gercekten. Kanaatimce, soyleyecek sozede gerek yok. Cunki soz'den anlamayan arkadaslarimiz var, bizlerde anladiklari dilden konusuruz.



Pentagram 16 Ocak 2010 12:30

Cevap: Eğitim Nedir?
 
ilgili arkadaşa o kadar ısrarla ve de yine yine ısrarla rica etmeme rağmen -geriye getirilmesi hususunda- konuyla %100 alakalı olan ve one rağmen silinen mesajımın geriye getirilmemesine bağlı olarak tekrardan aynı mesajı ekliyorum.(tartışmaya neden olan [öyle diyor yetkili arkadaş] kısmını düzenleyerek.)

Alıntı:

asıl konu ile ilgili olarakta şu yorum daha güzel olacak zannımca cem yılmaz'ın da dediği gibi Eğitim şart!. insanları önce eğiteceksiniz ki öğretmesi daha kolay olsun.ama eskiden bizde hep önce öğretilmeye çalışılıyordu bir şeyler yanlış düşünmüyorsam eğer.e o zamanda ağacı yaşken eğmiyordu eğiti veya öğretici kişi sonrada eğitimi gerçekleştirmeye yani ağacı eğmeye çalışıyordu ki buda ağacın kırılmasına neden oluyordu çünkü ağaç kurumuştu ya da büyümüştü birey.o yüzden önce eğitim sonra öğretim diyorum.direk bilgi akışını sağlamaktansa çocuğa bir şeyleri öğretmektense öncelikli olarak öğrenmeye hazır hale getirmemiz lazım.ama işte bizimde eğitim-öğretim sistemimizdeki aksaklıklardan bu mümkün olamıyor bir türlü.


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 22:15.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8 Beta 3
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO
Copyright ©2004 - 2024 IRCForumlari.Net