IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 01 Eylül 2014, 21:46   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Anayasaya Göre Türkiye Cumhuriyeti’nin Nitelikleri




İnsan Haklarına Saygılı Devlet
1982 Anayasasında, otorite-hürriyet dengesi bakımından otoritenin tercih edilmiş olduğunu görmekteyiz. 1961 Anayasasının aksine, bireylerin devlet karşısındaki konumu zayıflatılmıştır.1961 Anayasasının ilgili maddesinde “insan haklarına dayalı devlet” ibaresi yer almaktadır. Oysa 1982 Anayasasında “insan haklarına saygılı devlet” ilkesi benimsenmiştir.


Atatürk Milliyetçiliğine Bağlı Devlet
Atatürk milliyetçiliği, milliyetçiliği reddedenlere karşı ve fakat ırkçılığa karşı, akılcı, çağdaş, insancıl, barışçıl, toplayıcı ve birleştirici, uygar ve demokratik bir milliyetçiliktir. Atatürk milliyetçiliği, Türk Devletine vatandaşlık bağı ile bağlı olan herkesin Türk olarak kabul edileceğini belirterek, birleştirici ve bütünleyici niteliğini yansıtmaktadır.


Demokratik Devlet
Demokrasi, Yunanca halk anlamına gelen “demos” ve yönetmek anlamına gelen “kratein” sözcüklerinden oluşmuştur ve “halkın yönetimi” anlamını taşır.
1921 Anayasası ile anayasa hukuku literatürümüze giren ve 1924, 1961 ve 1982 Anayasalarında da aynı anlamı bulan “egemenlik, kayıtsız şartsız milletindir” ilkesi, eş zamanlı olarak demokrasiyi de beraberinde getirmektedir.
Demokratik devletin unsurları:


Seçim İlkeleri
- Serbestlik
- Eşit oy
- Gizli oy
- Tek dereceli seçim
- Genel oy
- Açık sayım ve döküm
- Seçimlerin yargı gözetim ve denetiminde olması


Çok Partili Siyasal Sistem
Laik Devlet
Laiklik, Latince bir sözcük olan “laicus”tan gelmektedir. Kısaca “din adamlarından olmayan” anlamına gelir. Laikliğin iki kolu vardır. Bunlardan biri din hürriyeti, diğeri ise din ve devlet işlerinin ayrı olmasıdır. Dinin, devlet işlerinde yer almadığı bir sistemin, şu hususları taşıması gerekmektedir:
a) Devletin resmi bir dininin bulunmaması
b) Devletin tüm dinlere eşit mesafede olması
c) Din ve devlet kuruluşlarının birbirinden ayrı olması
d) Devlet yönetiminin ve hukuk kurallarının din kurallarından bağımsız olması


Sosyal Devlet
Sosyal devlet, Anayasa Mahkemesi tarafından şu şekilde tanımlanmıştır: “Demokratik ve sosyal hukuk devleti, insan haklarına saygı gösteren, bireyin huzur ve refahını gerçekleştiren ve teminat altına alan, kişi ile toplum arasında denge kuran, emek ve sermayeyi ölçülü bir şekilde düzenleyen, çalışanların insanca yaşaması için gerekli önlemleri alan, özel teşebbüsün güven ve istikrar içinde çalışmasını sağlayan, işsizliği önleyen ve ücrette adaleti sağlayan, dil bir hukuk sistemi kuran ve bunu devam ettirmekle kendini hükümlü sayan devlet, sosyal devlettir”.
Sosyal devletin yapmakla yükümlü olduklarını şu şekilde sıralayabiliriz:
- Siyasal, kültürel ve ekonomik kalkınmayı gerçekleştirmek amacıyla planlama faaliyetleri yapmak,
- Milli geliri arttırmak, yatırım ve istihdamı geliştirmek ve vergi politikalarını adalet ölçütü içinde gerçekleştirmek,
- Çalışanların yaptıkları işe uygun, adaletli bir gelir paylaşımı sistemi kurmak,
- Temel ve hak ve hürriyetlerin kullanılabilmesi için gerekli maddî imkanları sağlamak,
- Herkesin sosyal güvelik hakkından istifade edebilmesini sağlamak,
- Bireylerin insan haysiyetine yakışır bir konutta yaşamasını sağlamak ve bunun için gerekli önlemleri almak, toplu konut girişimlerini desteklemek,
- Bireylerin sağlığını, eğitimini, dinlenmesini ve düzenli bir çevrede yaşamasını sağlayacak tedbirleri almak ve bunları gözetmek.


Hukuk Devleti

Tüm devlet organlarının eylem ve işlemlerinin hukuka uygun olduğu, yönetilenlere en güçlü, en etkin ve en kapsamlı biçimde hukuksal güvencelerin sağlandığı devlet, hukuk devletidir.


Hukuk devletinin unsurları:

- Temel ve hak hürriyetlerinin güvence altına alınmış olması
- Yasama faaliyetlerinin yargı denetimine tabi olması
- Yürütme fonksiyonunun ve faaliyetlerinin yargı denetine tabi olması
- Yargının bağımsız olması
- Kanuni hâkim güvencesi ve yargıçlık teminatının bulunması
- Hukukun genel kaidelerine bağlı olması
- Eşitlik ilkesi


Güçler ayrılığı sisteminin kabul edildiği 1982 anayasasında, devletin şekli, yönetim biçimi belirlenmiş, yasama, yürütme ve yargı güçlerinin nasıl oluşacağı ve ne şekilde hareket edeceği gösterilmiştir. Yasama organı Türkiye Büyük Millet Meclisi’nden yürütme Cumhurbaşkanı ve Bakanlar Kurulu’ndan, yargı organı ise bağımsız mahkemelerden oluşur.


Yasama organı olan TBMM genel oyla seçilen 550 milletvekilinden oluşur. Meclisin temel görevi yasa koymak, değiştirmek ve kaldırmaktır. Bunun dışında Bakanlar Kurulunu denetlemek gibi Anayasa’da belirlenmiş olan görevlerini de yerine getirir.
Yürütme organı, Bakanlar Kurulu ve Cumhurbaşkanı’ndan oluşur. Cumhurbaşkanı devletin başı sıfatı ile Türkiye Cumhuriyeti’nin ve Türk milletinin birliğini temsil eder.
Yargı ise bağımsız mahkemelerden oluşur. Anayasanın 138. maddesine göre “Hâkimler, görevlerinde bağımsızdırlar; Anayasa’ya, kanuna ve hukuka uygun olarak vicdani kanaatlerine uygun olarak hüküm verirler”.

Alıntı

 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları sohbet odaları Benimmekan Mobil Sohbet
Cevapla

Etiketler
anayasaya, cumhuriyeti’nin, göre, nitelikleri, türkiye


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Türkiye Cumhuriyeti Ecrin Tarih 0 05 Haziran 2011 19:27
Türkiye Cumhuriyeti Anayasası Chelt Bilişim Hukuku 0 06 Nisan 2011 13:23
Türkiye Cumhuriyeti tarihi YapraK Tarih 0 27 Mart 2009 03:11