|   |   | 
|  09 Mayıs 2014, 20:53 | #1 | |
| Çevrimdışı  IF Ticaret Sayısı: (0) |  Melih Cevdet Anday  1915′te İstanbul’da doğdu. Ankara Gazi  Lisesi’nden 1936′da mezun oldu. Oktay Rifat ve Orhan Veli okul  arkadaşlarıydı. 1938′de sosyoloji öğrenimi için Belçika’ya gitti. İki  yıl sonra II. Dünya Savaşı çıkınca zorunlu olarak yurda döndü. 1942’den  başlayarak Ankara’da Milli Eğitim Bakanlığı Yayın Müdürlüğü’nde  danışmanlık, Ankara Kitaplığı’nda memurluk, gazetecilik yaptı. Daha  sonra İstanbul’a yerleşti. “Akşam”, “Büyük Gazete”, “Tanin” ve  “Cumhuriyet” gazetelerinde [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yazarlığı, sanat sayfası yöneticiliği yaptı, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]yazdı. 1954’te başladığı İstanbul Belediye Konservatuvarı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]  Bölümü fonetik-diksiyon öğretmenliğinden 1977′de emekli oldu. 1964-1969  arasında TRT Yönetim Kurulu üyeliğinde bulundu. 1979’da UNESCO Genel  Merkezi Kültür Müşaviri olarak Paris’e gitti. “Ukde” adlı ilk şiiri  1936′da Varlık dergisinde çıktı. İlk[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]lerinde  hececilerin biçim ve tema özelliklerini benimsedi. Gizemci denebilecek  bir duyarlılıkla nesneleri sıralayan, çevresine çocuksu bir şaşkınlıkla  bakan bu şiirlerin ayırıcı yanı, uyaklı yazılmalarına rağmen uyağa bağlı  olmamaları. Orhan Veli ve Oktay Rifat’la ortak eserleri “Garip”teki  (1941) şiirlerinde çocuksu şaşkınlığın bilince dönüştüğü, uyakların  aşıldığı ve ölçünün kırıldığı görülür. Bu ilk dönem şiirlerinde yer yer  Dadaizm’den etkiler hissedilir ama belirleyici değildir. Başlangıçta  çocukluktan beri arkadaş olduğu [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve  Oktay Rifat’la aynı şiir çizgisinde yürüdü. Ama Veli ve Rifat’tan  “duygu” bakımından ayrıldı. Şiirlerinde duygu, düşünceyle gelişir, hatta  düşünceyi hazırlar. Düşünce ögesi duygularını hep ayrıntıdan kotarır.  “Telgrafhane” ve “Yan Yana” kitaplarındaki şiirlerle bu kez, toplum ve  insan değerlerini savunan, kavgacı bir şiire yöneldiği dikkat çekti.  Duyguya toplumu da eklediği bu dönem kitaplarından “Yan Yana” sakıncalı  bulunup toplatıldı ama beraat etti. Lirizme karşı çıkmasına rağmen,  toplumsal güçlüklerin içe akışı olarak gördüğü bu unsuru şiirlerinde  kullanmaktan geri durmadı. 1960 sonrası şiirinde bu kez mitolojik  unsurlar görülmeye başlandı. “Kolları Bağlı Odysseus” (1963) ile  başlayan bu süreçte, Anadolu’daki eski Yunan kültürü ile yaşadığımız  tarihsel ve güncel koşullar arasında bir metafor kurmayı istedi. 1975  sonrası eserlerinde yeni sorularla yeni arayışlara yönelmek isteyen bir [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]in  aynı zamanda bir filozofun ve halk ermişinin sesi duyulur. Mitologya  serüvenine Doğu kültürleri unsurlarını da katmaya başlar. Şiirindeki bu  gelişme [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]i ve romanlarında da hissedilir. Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. ESERLERİ ŞİİR: Garip ([Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]’la birlikte, 1941) Rahatı Kaçan Ağaç (1946) Telgrafhane (1952) Yan Yana (1956) Kolları Bağlı Odysseus (1963) Göçebe Denizin Üstünde (1970) Teknenin Ölümü (1975) Sözcükler (eski kitaplardan derlenenler ve yeni şiirlerle, 1978) Ölümsüzlük Ardında Gılgamış (1981) Tanıdık Dünya (1984) Güneşte (1989) Yağmurun Altında (1995) ROMAN: Aylaklar 1965 Gizli Emir 1970 İsa’nın Güncesi 1974 Raziye 1975 Yağmurlu Sokak 1991 Meryem Gibi 1991 DENEME: Doğu-Batı (1961) Konuşarak (1964) Yeni Tanrılar (1974) Sosyalist Bir Dünya (1975) Dilimiz Üstüne Konuşmalar (1975) Maddecilik ve Ülkücülük (1977) Paris Yazıları (1982) TİYATRO: İçerdekiler 1965 Mikado’nun Çöpleri 1967 Dört Oyun 1972 GEZİ: Sovyet Rusya, Azerbaycan, Özbekistan, Bulgaristan, Macaristan (1965) ÖDÜLLERİ: 1967-68 İlhan İskender Armağanı Mikado’nun Çöpleri adlı oyunuyla 1970 TRT Sanat Ödülleri Roman Armağanı Gizli Emir adlı romanıyla 1973 TDK Çeviri Ödülü Tarjel Vesaas’dan çevirdiği Buz Sarayı romanıyla 1976 Yeditepe Şiir Armağanı Teknenin Ölümü şiir kitabıyla 1978 Sedat Simavi Vakfı Edebiyat Ödülü Sözcükler şiir kitabıyla 1981 İş Bankası Büyük Ödülü Ölümsüzlük Ardında Gılgamış şiir kitabıyla | |
|  |   | 
| Etiketler | 
| anday, cevdet, melih | 
| Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| 
 |  | 
|  Benzer Konular | ||||
| Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj | 
| Orpheus Ve Eurydice - Melih Cevdet Anday | Afrodit | Tarih | 0 | 18 Eylül 2013 19:39 | 
| Düşlemin Basamakları/Melih Cevdet Anday | Afrodit | Şiir, Hikaye ve Güzel Sözler | 0 | 05 Eylül 2011 11:39 | 
| Çok Güzel Şey / Melih Cevdet ANDAY | Aria | Şiir, Hikaye ve Güzel Sözler | 0 | 12 Ağustos 2011 11:54 | 
| Yanyana... (Melih Cevdet Anday) | Sevda | Şiir, Hikaye ve Güzel Sözler | 0 | 23 Şubat 2011 11:10 |