![]() |
Recaizade Mahmut Ekrem 1 Mart 1847’de İstanbul’da doğdu. 31 Nisan 1914’te İstanbul’da yaşamını yitirdi. 19′uncu Yüzyıl Osmanlı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ının önemli isimlerinden. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]‘ın ilk yıllarında Takvimhane Nazırı Recai Efendi’nin oğlu. Babasından Arapça ve Farsça öğrendi. 1858′de ilköğretimini tamamladı. Harbiye İdadisi’ni sağlık nedeniyle yarıda bıraktı. 1862′de Hariciye Nezareti Mektub-i Kalemi’ne girdi. 1868′de Şurayı Devlet (danıştay) muavini oldu. 1874′te Tanzimat ve Nafia Daireleri Başmuavinliği görevine getirildi. Bir yandan da Mekteb-i Mülkiye ([Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Üniversitesi Siyasal Bilgiler Fakültesi) ve Mekteb-i Sultani’de (Galatasaray Lisesi) öğretmenlik yaptı. Resmi görevle Trablusgarp’a gönderildi. 1908′de 2′nci Meşrutiyet’ten sonra kurulan Kamil Paşa kabinesinde Maarif Nazırı oldu. Hayattayken üç oğlunun ve özellikle de Nijad’ın ölümüyle yıkıldı. Yaşamını yitirdiğinde Meclis-i Âyan üyesiydi. Edebiyatla genç yaşta ilgilenmeye başladı. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ile tanıştı, “Encümen-i Şuara”ya katıldı. İlk yazıları Namık Kemal yönetimindeki Tasvir-i Efkar gazetesinde yayanlandı. Namık Kemal’i Avrupa’ya gidişinden sonra gazetenin yönetimini üstlendi. 1870′lerden sonra kendisini tümüyle yazılarına verdi. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ndan çeviriler yaptı. 1870′te ilk oyunu “Afife Anjelik”, 1871′de ilk şiir kitabı “Nağme-i Seher” yayınlandı. Ölümünden sonra yayınlanan komedisi “Çok Bilen Çok Yanılır” en yetkin[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sayılır. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ile yaptığı tartışmalarla [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]‘nin kuruluşuna zemin hazırladı. Sanatta güzellik ilkesine bağlı kaldı. Sanat için sanat anlayışını savundu. Doğaya dönük, insanı doğa içinde ele alan [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yazdı. Aşk ve ölüm temalarını işledi. Eski-yeni [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]nın merkezinde yer aldı. Edebiyatımızın yenileşme ve gelişmesinde önemli katkıları oldu. Tek romanı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Türk edebiyatında gerçekçi [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ın ilk örneklerinden biri sayılır.
ŞİİR: Nağme-i Seher (1871) Yadigâr-ı Şebâb (1873) Zemzeme (3 cilt, 1883-1885) Tefekkür (düzyazı ile karışık, 1888) Pejmürde (düzyazı ile karışık, 1893) Nijad Ekrem (2 cilt, anılarla birlikte, 1900-1910) Nefrin (1914) ROMAN: Araba Sevdası (1896-1963) ÖYKÜ: Saime (1888) Muhsin Bey Yahut [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]liğin Hazin Bir Neticesi (1890) Şemsa (1895) OYUN: Afife Anjelik (1870) Atala Yahut Amerikan Vahşileri (1873) Vuslat Yahut Süreksiz Sevinç (1874) Çok Bilen Çok Yanılır (1916) DÜZYAZI: Talim-i Edebiyat (1872) Takdir-i Elhan (1886) Kudemaden Birkaç Şair (1888) Takrizat (1896) |
Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 12:19. |
Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO
Copyright ©2004 - 2025 IRCForumlari.Net Sparhawk