IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

 Kayıt ol  Topluluk
Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 04 Ocak 2010, 19:51   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Rumların Tesirleri ve Tenassur -Hristiyanlaşma




Kıbrıs'ta, 1570 yılından itibaren Anadoludan getirilerek yerleştirilen Türklerin tamamı Müslümandı. Zira diğer memleketlerde olduğu gibi, Türklerin Kıbrıs Ada'sına yerleşmeleri, bu gaye ile adaya getirilen Türk göçmenleri vasıtası ile gerçekleşmiştir. Boş köylere ve özellikle dağlık kesimlerde Rumların da bulunduğu köylere yerleştirilen Türkler, 1975'e kadar geçen 400 yıl boyunca Rumlarla birlikte yaşamış veya çeşitli vesilelerle ilişkide bulunmuştur. Osmanlı'nın adayı fethiyle özgürlüğüne kavuşan Ortodoks Kilisesi'nin ve Rumların önceleri Türklere sempati duydukları tarihi bir gerçektir. Bu anlamda Rumlarla Müslüman Türklerin etkileşiminde başlangıçta Türk etkisinin daha fazla olduğu söylenebilir. Fakat İslam hukukunca bir başka din mensubunu zorla din değiştirmeye zorlamanın yasak olmasından dolayı, kayda değer bir İslamlaşmadan söz etmek mümkün değildir. Nitekim din değiştirme ile ilgili zorlamayı yasaklayan devrin şeyhülİslamına ait bir fetva da bulunmaktadır. Kıbrıs'ta sonradan müslüman olanların tamamı sicillere geçtiği için bu kişilerin sayılarının yüzlerle ifade edilecek kadar az olduğu bilinmektedir.

Uzun vadede özellikle 19. yüzyıldan itibaren, iki toplum arasında daha önce varolan dengenin Rumlar lehine değiştiği, İngiliz idaresi ile de üstünlüğün nüfusta, ekonomide ve siyasi etkinlikte iyiden iyiye Türklerin elinden çıktığı görülmektedir. Rumların Helenik fikirlerini sürekli ifade etmeleri yanında, tarihin beslediği ve özellikle dil ile başlayan bir Rumlaşmadan sözetmek mümkündür. Daha çok Rumların dil açısından tesirli oldukları, Türkçe yerine Rumca konuşmaya başlayan ve dil değişimiyle birlikte dilin barındırdığı Rum kültür değerlerini de kısmen de olsa benimseyen Türklerin olduğu bilinmektedir. Nitekim 1921'de yapılan nüfus sayımında, Türkçe bilmeyip sadece Rumca konuşan 1475 Türk, 1931'de yapılan sayımda ise 1631 Türk tespit edilmiştir. Bazı köylerde ise Türk nüfus hem Türkçe, hem de Rumca bildiği halde Rumcayı daha fazla benimsemiş ve kendi aralarında ağırlıklı olarak Rumca konuşmayı tercih etmişlerdir.

Rumlar lehine böylesine bir etkilenmenin dil alanı dışında özellikle din alanında söz konusu olması ciddi sonuçlar doğurmaya gebedir. Çünkü genellikle o dönem toplumlarında ve günümüzde de çoğu toplumlarda din alanında meydana gelen bir değişim direkt olarak milliyet alanındaki değişimi de getiriyordu, getirmektedir.

Kıbrıs’ta dini alandaki etkileşimi İsmet Konur iki safhaya ayırarak ortaya koyar:

" 1. Bazı cahil ve saf Türk köylülerinin kendi dinlerini muhafaza etmekle beraber Rum mukaddesatına da bir kutsiyet izafe etmeleri ve onları da ziyaret eylemeleri, adak adamaları, mum götürmeleri ve kendilerinden medet niyaz etmeleri safhasıdır. Cikko ve Apostol Andreya Türk ziyaretçilere en çok malik olan manastırlardır. Hemen her sene adetleri gittikçe azalmakla birlikte, bazı Türkler bu manastırlara ziyarete giderler, mum götürürler ve adak adarlar. Bir çok köylerde ve hatta kasabaların bir kısım aileleri arasında sıtmaya, baş ağrısına ve emsali hastalıklara karşı papazlara okutulmuş sirke ve yağ kullanırlar; göz tutmasına karşı gene papazlara okutulmuş zeytin yaprağıyla buhurlanırlar.

2. Bazı Türklerin dinlerini ve dolayısıyla isim ve milliyetlerini bırakarak tenassur eylemeleri, daha doğru bir tabir ile Rum olmaları, safhasıdır. Adanın en ücra köşelerine kadar yayılan kuvvetli Ortodoks teşkilatı tesiri altındaki bazı saf ve cahil Türk köylüleri tenassur (Hristiyanlaşmakta) etmekte ve bu tenassur keyfiyetiyle beraber isim ve milliyetlerini de bırakmaktadırlar. Kambo, Paralimni, Sadiri, Pirgo tenassur hadiselerine maruz kalan köylerin en başta gelenlerindendir."

Hristiyanlaşma olaylarının daha çok dağlık, merkezlerden uzak bölgelerde olması dikkat çekicidir. Nitekim Tenassur ile ilgili olarak konuştuğumuz değerli Kıbrıslı Araştırmacı-Yazar Mahmut İslamoğlu da bizzat kendisinin görüştüğü Hristiyan olmuş bir köyün muhtarının, kendilerinin aslında Türk olmaları ve Rumlaşmalarıyla ilgili bir hatırasını nakletti.

Tenassur olgusunun özellikle söz konusu köylerde, camilerin kapalı olması, seyyar vaizlerin görevlerini yeterince yapmamaları gibi nedenlerden ötürü ortaya çıktığını, bu durumdan müftülüğün kaldırılması sonucu cami ve cami hizmetlerini idare ve ifa görevini üstlenen evkaf idaresinin sorumlu olduğunu vurgulayan bir dönemin etkin ismi Necati Özkan, bir yazısında "Eğer köy camileri himaye görmez ve kapalı kalırsa çok sürmez memleketimizde İslamiyet sönecektir. Nitekim son günlerde Baf kazasından aldığım mektuplarda deniliyor ki Dana Efendi senelerden beri seyyar vaizdir. Sorunuz senede kaç köyü ziyaret eder, statistik neşretsin. Para aldıkları halde vazifelerini hakkıyla yapmayan bu adamlar yüzünden Memundalı havalisindeki köylerde son zamanlarda tenassur (Hristiyan olmak) başlamıştır. (İsimleri icabederse vesikaları neşredeceğiz.) Sonra da bu adamlar, bu cemiyetler milleti düşünüyormuş! Haşa yalnız mevkilerini düşünüyorlar.", ifadesiyle tenassür hadiselerini doğrulamakta ve sebeplerini de irdelemektedir.

Kıbrısta Türkçe konuşmayan Türk köylerinin hemen hemen hepsi bir aradadır. Bu köyler özellikle Kuzeydoğu Kıbrıs'ın Dilliria köy kümesi içinde yoğunlaşmaktadır. Belli bir bölgede yoğunlaşmaları, bu yerleşim birimlerinde çok etkili bir Ortodoks Rum tesirini akla getirmektedir. Rumların öncelikle dil ile başlayan etkileri, özellikle dağlık kesimlerde camilerin kapalı oluşu veya bazı köylerde hiç olmayışı, yeterli Müslüman din görevlisi olmaması, din eğitiminin okullarda da yeterli olarak verilememesine karşın, kilisenin güçlü bir teşkilat yapısı ve iyi yetişmiş papazlara sahip olması ile bunların çalışmaları sonucu Türklerin din değiştirmeye kadar varan; kendi dinine yabancılaşma sürecine girmelerine kadar uzanmıştır. Bu konudaki vebal öncelikle Osmanlı'dan başla***** İngiliz idaresinde, etkin rol oynayamayan Müslümanların dini teşkilatlarında ve sonraları özellikle evkaf idaresindedir. Uzun vadede Rum Ortodoks tesiri Müslümanların dini hayatlarında çeşitli derecelerde olumsuz etkilerin yanında sayısı bilinmeyen ama önemli bir nufusun da Hristiyanlaşmasına neden olmuştur.

 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları reklam ver Benimmekan Mobil Sohbet
Cevapla

Etiketler
hristiyanlasma, hristiyanlaşma, rumlarin, rumların, tenassur, tesirleri, ve


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Cumhurbaşkanı Erdoğan Rumların hayallerini yıktı Seth Haber Arşivi 0 08 Ekim 2014 00:06
Rumların İstanbul Efsaneleri Hesna Tarih 0 26 Temmuz 2012 22:21
Rumların Hellim Peyniri Kavgası! Rhytia Haber Arşivi 1 09 Haziran 2012 22:35
Kibrista Ingiliz Tesirleri YapraK Tarih 0 04 Ocak 2010 19:46
Rumların Türk'lere Uyguladığı Soykırım YapraK Tarih 0 04 Ocak 2010 18:59