IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası

IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası (https://www.ircforumlari.net/)
-   Tarih (https://www.ircforumlari.net/tarih/)
-   -   Osmanlı'da Kuyumculuk 4 (https://www.ircforumlari.net/tarih/404595-osmanlida-kuyumculuk-4-a.html)

Kalemzede 20 Ağustos 2011 15:38

Osmanlı'da Kuyumculuk 4
 
Takılar bir yandan da elbette kadınlık simgesidir; kadınlar takısız düşünülemez. Dönemin tablolarında da modelinin kadınlığını[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dişiliğini ön plana çıkaran ressamlar takılara mutlaka yer verir. Bu örneklerden Tintoretto’ nun “Yıkanan Suzanna” adlı tablosundan bir detayda[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Suzanna adlı güzelin

dişiliği hem kolundaki hem de yanına koyduğu takılarıyladaha bir vurgulanmıştır.

Rönesans’ ta takılar günlük yaşamın ayrıntılarında da kadınlar için çok önemlidir; evlenirken mutlaka çok özel takılar yapılması gerekmektedir. Ancak bu takılar sonuna kadar muhafaza edilemez; üç yıl takıldıktan sonra takılar üzerindeki tasarruf hakkı kocaya aittir ve o da bu takıları ihtiyacına göre kullanabilir[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] değiştirebilir. Bu durum[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bugün neden elimizde yeterince örnek olmadığının bir açıklaması olabilir.

16. yüzyılda Floransa’ nın soylularından Alessandra Strozzi’ nin oğlu Filippo’ ya yazdığı[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu konuyu örnekleyen mektupta şu sözler yer alır: “Mücevherleri hazır et ve onların güzel olmasını sağla; çünkü sana bir eş bulduk. Güzel bir kadınolarak ve Filippo Strozzi’ ye ait bir kadın olarak güzel mücevherlere ihtiyacı olacak onun; çünkü sen her konuda onurlusun[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu konuda da onurun eksik olmamalı.”


[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Kuzeye doğru gidildiğinde Almanya’ dan kimi portrelerde son derece ağır takılarla yüklenmiş soylu kadınlar görürüz. Taşınmasının bile zor olacağını düşündüğümüz altın zincirler çok modadır bu kadınlar arasında. Pek çok çeşidi olan[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] incilerle veya taşlarla bezeli baş takıları da ayrı bir önem taşır. Elbise üzerine mücevher düğmeler dikmek de yine revaçtadır.

Uzun süre tahtta kalmış[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] önemli bir kadın hükümdar olan Kraliçe I. Elizabeth[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] aynı zamanda çok da süslü bir kadındır; hatta bir moda öncüsüdür. Çeşitli resimlerde Elizabeth’ i uzun inciler ve beline asılı takılarla[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] başı yüksek bir taç ve incilerle süslü veya dönemin modasına uygun olarak yüksek kabartılmış saçların üzerine damla biçimli firketeler takılı halde görürüz. Armağan almayı çok seven bir kadın olan Elizabeth’ in 1587 yılbaşında aldığı armağanların listesi şöyledir:

Mücevher çanta ve broş takımı[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] incili altın parfüm kutusu ve takım zinciri[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] mineli zincirli mücevher pandantifli altın gerdanlık[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] minik incilerle bezeli on beş altın düğme[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yakutlarla bezeli yılan dili biçimli pandantif ve –en çok beğendiği hediye– açıldığında kendisinin portresi beliren mücevher yelpaze.
Aynı yüzyılda Kanuni Sultan Süleyman’ a saray kuyumcuları tarafından verilmiş bayram armağanlarının listesi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir küçük karşılaştırma yapabilmemizi sağlayacaktır: Bir murassa ayna[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir takım minekâri düğme[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir altın at pazubendi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir küçürek (küçük) yeşim zernişan (altın kakmalı) murassa (mücevher) levha[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir sedef kaplı murassa altın bendli bıçak[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir murassa sergi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir hançer sapı ve dokuz zihgir (ok atma halkası)[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] iki takım murassa düğme[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir altın bıçak[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sapı balık dişinden[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir zernişanlı abanoz ağacından murassa tarak[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir zernişan murassa sopa[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir altın pazubend[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir altın hatem (mühür).
Çocuklara bakıldığında[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] soylu çocukların da aynen büyüklerin taktığı mücevherleri kullandığı görülür. Tiziano’ nun bir portresinde[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] beline parfüm topu takmış bir çocuk resmedilmiştir.
16. yüzyıl sonunda ve 17. yüzyılda saatçiler mücevhercilerle ortak çalışmaya başlar. Saatler moda haline gelir ve neredeyse herkesin bir saati olur. Özellikle 17. yüzyılda[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] oval biçimli[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] içinde portre olan madalyonlar da çok modadır. Bu dönemde takılarda yavaş yavaş duygular daha çok öne çıkmaya başlar; örneğin yürek biçimi kendini belli eder. Madalyonların üzerinde daha farklı kesimler görülür; 1660′ta pırlanta kesimi ortaya çıkar[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] taşlar daha parlak hale gelir. Mücevherler giderek daha renklenir ve çeşitlenir; giderek renkli ve daha iri taşlar kullanılır. Daha gösterişli takılar yapılmaya başlanır. Rönesans’ ın heykel tadındaki takılarından[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] işçiliğe önem verilen parlak görünüşlü takılara doğru geçilir.


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 05:56.

Powered by vBulletin® Version 3.8.11
Copyright ©2000 - 2025, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO
Copyright ©2004 - 2025 IRCForumlari.Net Sparhawk