IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası

IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası (https://www.ircforumlari.net/)
-   Tarih (https://www.ircforumlari.net/tarih/)
-   -   Nemrut (https://www.ircforumlari.net/tarih/514480-nemrut.html)

Zen 28 Kasım 2012 13:21

Nemrut
 
Nemrut[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Kimdir?

Nemrûd[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Keldânî kavmi hükümdârlarına verilen addır.[7] Bunun böyle biliniyor olmasına[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] üstelik yer olarak da kimilerince Şanlıurfa[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kimilerince de Ninova'nın zikredilmesine karşın[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] devletin bulunduğu coğrafya kesin olmadığı gibi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ülkenin hükümdarının "Nemrut" olduğuna ilişkin bilgiler de rivayetler halindedir. Çoğu "İsrailiyyat" kökenli efsanevî rivayetleri bir yana bıraktığımızda[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] "Nemrut"a ilişkin bilgilerimiz kıttır. Ve bunlar da tek sağlam kaynak olan Kurân-ı Kerîm'deki kıssalardan ibarettir.[1]
Gerçekten de[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Kurân-ı Kerîm'de[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Hz. İbrahim ile ilgili kıssalardan birinde[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kendisine "mülk" verilmiş bir kimsenin Hz. İbrahim ile olan tartışması şu şekilde aktarılır:
أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِي حَآجَّ إِبْرَاهِيمَ فِي رِبِّهِ أَنْ آتَاهُ اللّهُ الْمُلْكَ إِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّيَ الَّذِي يُحْيِـي وَيُمِيتُ قَالَ أَنَا أُحْيِـي وَأُمِيتُ قَالَ إِبْرَاهِيمُ فَإِنَّ اللّهَ يَأْتِي بِالشَّمْسِ مِنَ الْمَشْرِقِ فَأْتِ بِهَا مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ وَاللّهُ لاَ يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ
«Allah[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kendisine hükümdarlık verdi diye (şımarıp böbürlenerek) Rabbi hakkında İbrahim ile tartışanı görmedin mi? Hani İbrahim[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] “Benim Rabbim diriltir[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] öldürür.” demiş; o da[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] “Ben de diriltir[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] öldürürüm” demişti. (Bunun üzerine) İbrahim[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] “Şüphesiz Allah güneşi doğudan getirir[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sen de onu batıdan getir” deyince[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kâfir şaşırıp kaldı. Zaten Allah zalimler topluluğunu hidayete erdirmez.» (el-Bakara[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] 2/258).[2]
Bu ayette görüldüğü üzere[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Nemrut ya da bir başka isim geçmemektedir. Hadis-i Şeriflerde de böyle bir isme rastlanmaz.
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]Efsanelerden daha farklı kimi ipuçları yakalamak amacıyla peygamber kıssaları ile ilgili oldukça ayrıntılara kaynaklık eden Tevrat'a baktığımızdaysa[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Nimrod adına rastlarız: [1]
"Ve Kuş Nimrod'un babası oldu; o[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yeryüzünde kudretli adam olmaya başladı. O[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Rabbin indinde kudretli aver idi; bundan dolayı: Rabbin indinde Nemrud gibi kudretli avcı[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] denilir. Ve[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] onun krallığının başlangıcı Şinar diyarında Babil ve Erek ve Akkad ve Kalne idi. O diyardan Aşura çıktı ve Nineveyi ve Rehobot-iri[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Kalah'ı ve Nineve ile Kalah arasında Reseni bina etti; büyük şehir budur" [3]
Olayı bütünleştiren ve Hz. İbrahim'le ilgili olan bir bölüm de de şöyle denir: [1]
"Ve Terah oğlu Abramı[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve Haran'ın oğlu[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] torunu Lûtu[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] gelini Sarayı[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] oğlu Abram'ın karısını[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] beraber aldı; ve Kenan Diyarına gitmek üzere Kildanîlerin Ur şehrinden onlarla çıktı; ve Haran'a geldiler ve orada oturdular. Ve Terakın günleri ikiyüz beş yıl oldu; ve Terah Haran'da öldü. Ve Rab Abrama dedi: "Memleketinden ve babanın evinden[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sana göstereceğim memlekete git" [3]
Tevrat'ın bu cümlelerinden belirleyeceğimiz noktalar şunlardır:

[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]Nimrod[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Ham'ın oğullarındandır. Hz. İbrahim ise[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Sam'ın neslindendir. Nimrod[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Şinar[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Babil[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Erek[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Akkad[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Kalne hükümdarıdır; Hz. İbrahim[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] başlangıçta Kitdanilerin Ur kentinde oturmakta[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sonra babasıyla birlikte Haran'a göçmektedir. Amaçları[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Kenan illerine gitmektir...

Nimrod ile Ham arasında üç göbek vardır. Yani[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Nimrod[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Ham'ın oğlunun oğlunun torunudur. Hz. İbrahim ile Sam arasında ise[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sekiz göbek vardır.

Ninova[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Nimrod zamanında yoktur; kenti Aşura kurmuştur.

Hz. İbrahim'in Haran'da oturduğu anlatılmakta[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ardından bir başka bab'a geçildiğinde O'nun göç etmesine ilişkin buyruğu görmekteyiz. Demek ki[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ateşe atılma ve çıkış yeri Haran'dır. Haran ise[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Nimrod'un kentleri arasında değildir. Bu bilgiler Tevrat'a göredir.

Bütün bu durumları dikkate aldığımızda Nimrod'un Nemrut olmadığı sonucuna varıyoruz. Ola ki[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Nimrod'un çok büyük bir ünü olduğundan[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ondan yıllar sonra Hz. İbrahim'le tartışan ve O'nu ateşe atan kişinin olayları dilden dile dolaşırken[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] olay[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu ünü dillerde dolaşan kişiye maledilmiştir.

Tarih kitapları da[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kimi efsanelerle doldurulmuş olanlarını bir yana bırakırsak[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Nemrut'tan söz etmezler. Ya da[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] söz edenler[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] işe[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] "Nemrut kimdir?" sorusunun yanıtını aramakla başlarlar. Bunlardan bir bölümü[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Nemrut'un tanınmış Babil Hükümdarı Hammurabi olduğu görüşündedirler. Kimileri ise[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir Babil hükümdarı olduğuna kesin gözüyle bakmakta; ancak[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hangi hükümdar olduğunun belirlenemediğini ifade etmektedirler. Bunlara göre[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Nemrut[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Firavun gibi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Babil hükümdarlarının ünvanıdır; eski tarihçilerden bir bölümü[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Hammurabi'ye ilâveten Sinaharib ve Buhtunnasır adlarını sıralarken; yeni tarihçiler de Şemsiulana ve Buhtunnasır adlarını Hammurabi'yle birlikte saydıklarına göre[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] "demek ki[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Babil hükümdarlarının böyle bir ünvanı yok[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] her biri adlarıyla anılmakta" düşüncesiyle[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] "ünvandır" görüşüne iltifat etmemek gerekir.

Bu durumda[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] verilen tek isim olan Hammurabi'ye bakmak gerekecektir. Ancak aradaki zaman farkı pek olumlu ipucu vermemektedir. Nitekim İsrailoğulları'nın Mısır'a göçtükleri M.Ö.1780 yıllarında Hammurabi 12 yaşındadır. Mısır'a göçenler oğlunun torunu olduğuna göre[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] 12 yaşındaki bir çocuğun Hz. İbrahim'e yetişmiş olması düşünülemez. Hz. İbrahim'in Milattan 2000 yıl önce doğduğu "rivayet"ini esas aldığımızda ise[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu takdirde Mısır'a göç M.Ö. 1630'larda olmuş olur ki[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu da Hammurabi'nin ölümünden sadece 56 yıl sonradır. Yine[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] zaman uyumu yoktur. Hele bir de[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Hammurabi Kanunları'nın Hz. Mûsâ şeriatından alındığı yolundaki görüşe iltifat edecek olursak[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] araya giren zaman daha da büyüyecektir.

Öte yandan[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Nemrut'a ilişkin rivayetlerde sözü edilen "doğum" ve "ırmak"a bırakılma olayının benzeri bir başka rivayette[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Akad devletinin kurucusu Sargon için anlatılır. Sargon[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] M.Ö. 2350'lerde yaşamıştır. Hz. Mûsâ ile arasında 650 yıl vardır. Bunun 430 yılı Mısır'da geçtiğine göre[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] geriye kalan yaklaşık 200 yıl[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Hz. İbrahim'in torununun oğluna kadar geçen süreye pek uygun düşmektedir. Hz. İbrahim'in M.Ö. 2000'lerde yaşadığı "rivayet"i ile pek bağdaşmasa da[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Hz. Musa'nın yaşadığı yıllardan çıkarak yaptığımız hesap[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Hz. İbrahim ile Sargon'un çağdaş olabileceğini göstermektedir. Nitekim[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yine Nemrut'a ait rivayetlerde anılan "savaşarak devleti ele geçirme" olayı da[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Sargon'un tarihsel kişiliğine uymaktadır. Belki ileride Nemrut'un tarihsel kimliği tam olarak belirlenecektir. Ama[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şu aşamada Sargon'un Nemrut olma olasılığı[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Hammurabi'ye göre[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] çok daha büyüktür.[1]
Nemrut[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Agade'li Sargon'un torunudur. Agade'li Sargon ise muhtemelen bir Kiş rahibinin gayrimeşru çocuğudur. Kiş kralı Urzuba'nın hizmetine girmiş ve kısa zamanda vezirliğe kadar yükselmiştir. Sonra bir saray ayaklanmasıyla tahtı ele geçirip[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Kiş kralı unvanını almıştır.

Tevrat'ta da[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Kuş(Kiş)'in[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Nimrod'un babası olduğu yazılıdır. İbn-i Mesud'dan gelen bir rivayete göre[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Nemrut'un atası[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Köş(Kiş)'tir. 4000 yıl öncesinden günümüze ulaşan çiviyazısı tabletlerde; "Sümerli Ludingirra"[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Sargon'la ilgili şunları söylüyor:

Yönetimin[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Akad'lılara ilk geçişi nasıl oldu bir bilseniz. Kiş'te[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kraliçe Kubau'nun oğlunun sarayında[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] içki dağıtıcılığı yapan Sargon adında biri varmış. Adam sarayda çalışırken[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yalnız içki işiyle vaktini geçirmemiş. Önce içinde çalıştığı sarayı eline geçirmiş[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sonra da Sümer şehirlerini birer birer idaresi altına almaya başlamış. Derken etrafındaki uluslara da saldırmaktan kendini alamamış ve kendini kral yaparak Sümer Devleti temelleri üzerine[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] koca bir Akad Devleti'ni kurmuş. Agade adı altında yepyeni bir başkent kurmuş ve kendine[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] 'Dört bucağın[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Sümer ve Akad Kral'ı unvanını vermiştir. Ben buna ait öyküyü[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] okul kitaplığımızda bulunan bir tablette okudum. Sargon kendisi hakkında şöyle yazdırtmıştı:
"O[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] fakir bir kadının oğlu imiş. Babası belli değil. Annesi onu[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Fırat kıyısında bir şehirde gizlice doğurmuş ve etrafı ziftle kaplanmış kamış bir sepete koyarak[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] nehrin sularına bırakmış."
"Herhalde o bir rahibenin çocuğu idi. Daha önce yazdığım gibi rahibelerin çocuğu olmaması gerekir[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] çünkü onlar tanrının çocuğu sayılır. Annesi onu bu yüzden suya bırakmış olmalı. Hakikaten bir yerde[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] annesinin rahibe olduğunu da okumuştum."

"Sargon[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] çok akıllı adammış. Kızını Sümer okullarında okutup[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] çok iyi öğretmenlerden ders aldırmış ve 'Ay tanrısı'nın tapınağı'na başrahibe yapmış. Böyle yapmakla[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hem Sümerliler'in gönlünü almış[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hem de onları kendine düşman etmek istememiş. Hakikaten bizden ona başkaldıran olmamış. Ondan sonra[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kral kızlarının tapınakta başrahibe olması[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bir gelenek haline gelmiş."
Sargon ve takipçilerinin[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Mezopotamya tarihi açısından önemi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bilim adamlarınca tartışmasız kabul edilmektedir. Mesela[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Babil'in en ünlü hükümdarı Hammurabi'nin imparatorluğu bile[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Agade krallarının gücüyle kıyaslanamaz. Ayrıca[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Sargon'un sahiplendiği çoğu zafer ve başarılar bilinmektedir. Ancak[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Sargon'un[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] 56 yıllık uzun saltanatı içinde[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bunların tam sırası bilinememektedir.
Sargon'dan sonra[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] onun torunu olan Nemrut (Naram -Sin)[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] imparatorluğu dedesinden daha fazla genişletmiştir. Naram-Sin[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hem Halep'i[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hem de gelmiş geçmiş hiçbir kralın yıkamadığı Ebla'yı zapt ettiğini ifade eder. Bu zafer[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Tel Mardih bulgularıyla doğrulanmıştır. Burada 3. binyılın sonunda[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] merkezi Ebla'da bulunan büyük bir Sami krallığının varlığına ve Naram-Sin döneminde yıkıldığına ilişkin kanıtlar bulunmuştur.

Bizim de ileride temas edeceğimiz gibi; İbrahim ve İsmail adları[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] buradan çıkarılan metinlerde geçmektedir. Akad kralı[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ayrıca daha önce hiçbir kralın geçmediği yoldan[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Anadolu'ya geçmiştir. Daha sonra da[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Kapadokyalı tüccarların işlerini kurdukları Talhatum'a gittiklerini söyler. Bugün[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Diyarbakır'da bulunan ve üzerinde de kralın figürünü taşıyan dikme taş; Naram-Sin'in[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Anadolu'nun güneyinde etkin olduğunu gösteren bir kanıttır.[4]
Kurân-ı Kerîm'de Nemrut adı geçmemekle birlikte[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Hz. İbrahim'e karşı çıkan[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] onu ateşe atan toplumun (ve doğal olarak da yöneticisinin veya yönetici kesimin) yapısı ve eğilimi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tutumu konusunda olduk-ça bilgi vardır. Putlar için tapınaklar bulunmakta[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] adaklar adanmakta[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bunlardan rızık ve şifa beklenmekte[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] çeşitli büyüklüklerde olan bu putlardan kimilerine yaratıcılık bile izafe edilmektedir. Bu haberler arasında putlara yönelik bir "bağışlanma" eğilimine karşın[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] "ahiret"i anımsatıcı bir duruma rastlanmamaktadır. Gökcisimleri de bu halk tarafından tanrılaştırılmıştır. Putlarda olduğu gibi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bunlar arasında da bir "hiyerarşi" vardır ve olabilir ki[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] pullar bu gökcisimlerinin simgesi sayılmaktadır. Hz. İbrahim'in[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] pullan tanrı saymanın sapıklık olduğunu söylemesi üzerine[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] halkın gökcisimlerini gündeme getirmesi bunun göstergesi sayılabilir. Tanrı sayılan bu varlıklar için tapınaklar ve sözlü bir edebiyat oluşturulduğu da kesindir. Asıl dikkat çekici nokta[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] "putlar" vesilesiyle oluşturulan toplumsal kurumlar[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu kurumları ayakta tutucu gelenekler ve eğitim[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] karşı koyanlara uygulanan baskılar[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] putların örgütlenme ve dostluklara araç yapılması ve giderek bu temel üzerine kurulan toplum pramidinde tepede bulunan kimsenin rablaşması veya rablaştınlması olayıdır. Tüm bunlara[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] "put" çevresinde oluşturulan bütün bu kurumlara ve örgüt-lenmeye dayanılarak insanlar üzerinde bir egemenlik kurulmuş ve bu yürütülmüştür. Ki[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] o toplumun da[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yöneticisinin de Nemrutluk'u asıl bu çerçevede değerlendirilme-lidir. Hz. İbrahim'i ateşe attırma gerekçesi de budur.[5]

Kimliği ve tarihsel kişiliği ne olursa olsun[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kesin olan bir şey vardır. O da[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yaygın bir biçimde "Nemrut" diye anılan bir hükümdarın Hz. İbrahim'e karşı çıktığı ve onu ateşe atarak yok etmek istediğidir. Bu; isim bir yana bırakılırsa[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Kurân-ı Kerim'in haberleri ile sabittir.[1]
Birinci Nemrûd[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Hz. Nûh'un oğlu Hâm'ın soyundandır. Bâbil şehrini kurdu. Keldânî kavmi ve hükümdârları olan Nemrûdlar[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] putlara ve yıldızlara tapıyorlardı. Dünyânın meskûn bölgelerine hâkim olan ve ilk taç giyen Nemrud[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kibir[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] gurûr[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sefâhat ve câhillik sebebiyle tanrılık dâvâsında bulundu. İnsanların kendisine secde etmelerini istedi ve çok zulmetti. Allah-u teâlâ[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Nemrûd ve kavmine doğru yolu göstermek[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] emir ve yasaklarını bildirmek için Hz. İbrâhim'i peygamber gönderdi.[7]
Nemrut ve Hz. İbrahim

Nemrut'la ilgili olarak anlatılan olaylar çeşitli milletlerin efsanelerinden derlendiği için[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kimi bölümleri kendi içinde çelişir ol-duktan başka[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] oldukça da ayrıntılı birçok çeşitlilik gösterir. Bunları derli toplu bir bi-çimde özetlemek de bu bakımdan imkansızdır. Ancak zoraki bir derleyip toparlama sonucu şöyle bir öykü oluşturmak mümkündür:

Nemrut doğmadan önce babası Kenan bin Kuş[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] rüyasında doğacak bir çocuğun kendisini öldürüp tahtı alacağını görür ve tüm çocukları öldürtme buyruğu verir. Nemrut doğunca gizlice ırmağa bırakırlar. Bir dişi kaplan (namara) tarafından bulunarak büyütülür. İlk gençlik çağında kurduğu çeteyi geliştirir ve derken babası olduğunu bilmeksizin hükümdarı öldürüp[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ülkeye el koyar. İdris Peygamber'in öğrencilerinden yıldız bilgisini[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] İblis'ten büyücülüğü öğrenir. Yıldızlardan İbrahim Peygamber'in doğacağını öğrenince[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] onun ortaya çıkışını en-gellemek için doğacak tüm erkek çocukla-rın öldürülmesini buyurur. Hz. İbrahim gizlice bir mağaraya saklanır. Orada büyür. Derken[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yurduna döner ve babası Azer tarafından Nemrud'a takdim edilir.[5]
Babil kralı Nemrut çok acımasız biriydi. Halk onun korkusundan İbrahim Peygamberin çağrısına uzak duruyordu. Bir gün Hz. İbrahim[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Nemrut'a giderek onu Allah'a inanmaya çağırdı. Nemrut kendini beğenmiş bir tavırla[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] “Bu ülkenin tanrısı benim. Senin tanrın da kim?” dedi. İbrahim Peygamber “Benim Rabbim Allah'tır. O öldürür ve yeniden diriltir.” dedi. Bunun üzerine Nemrut[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ölüm cezasına çarptırılan iki kişiyi çağırttı. Askerlerine[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] mahkûmların birini öldürün diğerini serbest bırakın diye emretti. Hemen oracıkta askerler mahkûmun birini öldürüp diğerini serbest bıraktılar. Nemrut[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Hz. İbrahim'e dönerek “Bak gördün mü? Ben de öldürür ve diriltirim.” dedi. Bunun üzerine Hz. İbrahim “Benim Rabbim güneşi doğudan doğurur. Eğer gücün yetiyorsa sen de güneşi batıdan doğur.” Nemrut bu sözler üzerine ne diyeceğini bilemedi. Ancak yine de Allah'a iman etmedi.
Babil şehrinde putların bulunduğu büyük bir tapınak vardı. Halk buraya gelerek putlara hediyeler sunar ve onlara dileklerini yerine getirmeleri için dua ederdi. Bir gün[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] İbrahim Peygamber[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] panayırda herkesin eğlenceye daldığı bir vakitte gizlice tapınağa girdi. Elindeki baltayla büyük heykelin dışındaki bütün putları bir bir kırdı. Sonunda baltayı büyük putun boynuna asarak kimseye görünmeden tapınaktan ayrıldı. Babil halkı eğlence bittikten sonra tapınağa gelince gördükleri manzara karşısında dehşete düştü. Bunu kimin yaptığını düşünmeye başladılar. Hz. İbrahim'in putlara inanmadığını biliyorlardı ve ondan kuşkulandılar. Hemen onu tapınağa çağırdılar ve ona “Putlarımızı sen mi kırdın?” diye sordular. İbrahim[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] “Şu boynunda balta asılı olan yapmış olmasın? Ona soralım[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] o belki kimin yaptığını görmüştür.” dedi. Oradakiler bu cevap karşısında şaşırarak bir puta bir de İbrahim'e baktılar. İçlerinden birisi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] “İbrahim bizimle alay etme. Sen de bilirsin ki bunlar cansızdır. Ne görür ne de konuşur. O nereden bilsin?” Bunun üzerine Hz. İbrahim[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] “İyi güzel de görmeyen[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] konuşmayan[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kendilerini bile korumaktan aciz bu putlara ne diye taparsınız? Âlemlerin rabbi olan Yüce Allah'a iman edin.” dedi. İbrahim Peygamberin bu sözleri orada bulunanları derinden etkiledi. Olay halk arasında kulaktan kulağa yayılmaya başladı.[6]
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Nemrut'un İbrahim'i ateşe atmak için yaptığı binanın yeri ve bu yeri sembolize eden sütunlar. (Urfa) [4]
Hz. İbrâhim[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Nemrûd'u ve Keldânî kavmini Allah-u teâlâya îmân ve ibâdete dâvet etmeye devâm etti. Nemrûd[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] önce hapsettirerek ateşte yakılmasını emrettiği Hz. İbrâhim'i[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kavminin haftalarca topladığı odunu ateşledikten sonra ateşe attırdı. Kendisi için yaptırdığı yüksek kuleden de hâdiseyi seyretti. Allah-u teâlânın korumasıyla Hz. İbrâhim'i ateş yakmadı. Gürül gürül yanan ateşin ortasında Hz. İbrâhim'in yemyeşil bir bahçe içerisinde oturduğunu gören Nemrûd[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hayretler içerisinde kaldı. Hz. İbrâhim'le mücâdeleden âciz kaldığını anlayıp[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] bu işten vazgeçti. Fakat îmân etmedi. Hâdiseyi görenlerden bir kısmı îmân etti. Hz. İbrâhim[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Allah-u teâlânın emriyle[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kendisine inananlarla birlikte Bâbil'den hicret etti.[7]
Rivayet odur ki; Nemrut[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] İbrahim peygamberi ateşe atacağı zaman herkesten ateşe odun taşımalarını istemiş. Bundan maksadı da Hz. İbrahim'e düşman olanlarla O'na taraftar olanları tespit etmekmiş. Herkes[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] olanca gücüyle ateşe odun taşırken; küçük bir karınca[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ağzına aldığı bir damla suyla yola koyulmuş. Karıncayı görenler[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] nereye gittiğini sorduklarında[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] “İbrahim'in ateşini söndürmeye gidiyorum.” demiş. Etrafındakiler karıncaya alaycı gözlerle bakmışlar ve “Senin gücün o ateşe kadar yürümeye yetmez. Hem ateşe ulaşsan da alevleri gözleri bulan bu ateşi senin bir damla suyun mu söndürecek?” diye sormuşlar. Bahtiyar karınca hepimize ders olacak şu cevabı vermiş: “Bu suyun ateşi söndüremeyeceğini ben de biliyorum. Ama bir Allah dostuna yardım etmenin[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] böyle bir zamanda safinı belli etmenin şerefi bana yetmez mi?” [8]



Zen 28 Kasım 2012 13:22

Cevap: Nemrut
 
Hz. İbrâhim[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Bâbil'den hicret ettikten sonra[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Allah-u teâlâ Keldânî kavmi üzerine sürüler hâlinde sivri sinekler gönderdi. Sivrisinekler[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] onların kanlarını emip[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kupkuru bir hâlde bırakarak helâk etti. Sivrisineklerden birisi de Nemrûd'a musallat oldu.[7]
İşte bu şekilde ulûhiyet dava ederek[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Cenab-ı Hakk'ın Peygamberini ateşe atacak kadar azgınlaşan Nemrut[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şimdi ufacık bir sivrisineğin karşısında ne yapacağını bilemez duruma düşmüştü Nemrut artık sarayda odadan odaya kaçıyor[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sivrisinekten kurtulmak için türlü türlü yollara başvuruyordu Fakat sinek bir türlü kendisinden ayrılmıyordu

Bütün hizmetkârları Nemrud'un etrafında pervane olmuşlar[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] onu sivrisineğe karşı korumaya çalışıyorlardı Fakat bütün tedbirlere rağmen hiç kimsenin aklına gelmeyecek birşey oldu[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sivrisinek Nemrud'un burnundan içeri giriverdi Nemrud'un burnundan giren sinek gidebildiği yere kadar gitmiş ve orada dönmeğe başlamıştı O andan itibaren Nemrud'da müthiş bir baş ağrısı başladı Beyninde dolaşan sinek onu müthiş huzursuz ediyordu Son çare olarak başını tokmaklattırmaya başladı "Vurun! vurun!" diyor[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sineğin beynine verdiği ızdıraptan tokmağın acısını duymuyordu Başına tokmağın her inişinde o[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] "daha hızlı vurun! daha hızlı!" diyordu Başından kanlar akmağa başlamıştı[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] fakat o aldırış etmiyor[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] başını tokmaklatmaya devam ediyordu Bir yandan da başını duvarlara vuruyordu

Hiç bir şey kâr etmemişti Nemrut[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] başına yediği tokmaklarla kendinden geçmişti Sivrisinek ise hâlâ beyninde dönüyordu Çok geçmeden çırpma çırpına can verecekti. Ufacık bir sinek[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] uluhiyet dâvası güden Nemrut'un hayatına son vermeğe sebep olmuştu.[9]

Peygamber Efendimiz (S.A.V.) buyurdu ki:
«İsmini duyduğunuz kimselerden[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yeryüzüne dört kişi mâlik (hâkim) oldu. İkisi mümin[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ikisi kâfir idi. Mümin olan iki kişi[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Zülkarneyn ile Süleyman (aleyhimesselâm) idi. Kâfir olan ikisi de Nemrûd ile Buhtunnasar idi. Beşinci olarak yeryüzüne benim evlâdımdan biri[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yâni Mehdî (aleyhirrahme) mâlik olacaktır.»


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 13:52.

Powered by vBulletin® Version 3.8.8 Beta 3
Copyright ©2000 - 2024, vBulletin Solutions, Inc.
Search Engine Friendly URLs by vBSEO
Copyright ©2004 - 2024 IRCForumlari.Net