IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

 Kayıt ol  Topluluk
Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 03 Mayıs 2011, 23:26   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Türk Edebiyatının Dönemleri(Milli Edebiyat)




Türk Edebiyatının Dönemleri
(Milli Edebiyat)


Milli Edebiyat Dönemi Gelişmeleri
1911 yılında Selanik’te çıkan “Genç Kalemler” dergisinde [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]’in “Yeni Lisan” adlı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]sinin yayımlanmasıyla başlar. Milli [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hareketi öncelikle bir dil hareketidir. Sade [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]’nin bir dava olarak ele alınması ilk kez bu dergide ortaya konulmuştur. “Milli [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]” terimi de ilk defa bu dergide kullanılmıştır.
Bu dönem sanatçılarının [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] anlayışıyla, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] topluluğunun [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] anlayışı birbirinden pek farklı değildir. “Şiir vicdani bir keyfiyettir” düşüncesinde olan şairleri bireysel konuları işlerler. Daha sonra 1917 yılında yaptıkları bir toplantıda, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]sünü kullanma, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] konuşma diliyle yazma noktasında birleşen şairlerin, içerik konusunda her birinin ayrı bir yaklaşımda olduğu gözlenir. Bu dönem sanatçıları [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ını, Doğu [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ının, sonrasını ise Batı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ının taklitçisi olmakla suçlarlar.

Şiirde daha çok bireysel konulara yönelen bu dönem sanatçıları, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve öyküde sosyal meselelere eğilmişler; milliyetçilik düşüncesi, Kurtuluş savaşı gibi konuları ele almışlardır. Konuların İstanbul dışına çıkarılması da bu dönemin belirgin özelliklerindendir. Ayrıca “aşk” bu dönem [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve hikayesinin en önemli temasi olarak dikkat çeker. Bu eserlerde dil [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] konuşma dilidir.

Modern [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Edebiyatını yaratma amacıyla kurulan [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve Fecr-i Âtî toplulukları büyük hamleler yapmakla beraber ruhta büyük [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]de Fransız sanatına bağlı, dil ve üslûpta Osmanlıcayı sürdüren, millî kimlik ve kişiliğe ulaşamamış bir [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] vücuda getirmişlerdir.
Osmanlı İmparatorluğu’nun dağılışı sırasında, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] aydınlarının büyük bir bölümü, ümmete bağlı Osmanlıcılığın terk edilerek milliyetçiliğin benimsenmesinin, memleketin geleceği için gerekli olduğuna inanıyorlardı. Bu inanç sonucunda [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve Milliyetçilik akımları doğmuş, her sahada millî kimlik arayışları başlamıştır.
[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dili, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] vezni, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] zevki ve kültürü ile millî konuları, millî ülküleri işleyen [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ı ihtiyacı ve özlemi sonucunda 1911-1923 yılları arasında Millî [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] akımı var olmuştur. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] milletine mensup olma şuuru, tarih içinde devamlılık düşüncesi, olduğu gibi kalarak batılılaşma inancı, 1911-1923 yılları arasındaki akımın temelleridir. Bu dönemin bariz özelliği, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]tizminin edebî tezahürlerini göstermesidir.
Cumhuriyet’in kuruluşunu hazirlayan milliyetçilik ideolojisi içinde dogan Milli [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] akimi Cumhuriyet’in ilk yıllarında en olgun eserlerini verdi. Cumhuriyet rejimi ve bu devirde meydana getirilen sosyal ve iktisadî müesseseler üstünde başlarında büyük [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] sosyoloğu ve düşünürü [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]’in bulunduğu [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]çü ve Milliyetçi münevver zümre etkili oldu. Gökalp’in [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]iye ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ler için şekillendirdiği düşünceler başta Ata[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] olmak üzere, Cumhuriyeti kuran birinci neslin dünya görüşünün kaynağını teşkil etti. Halka ulaşabilmek ve onunla bütünleşebilmek için onun dilini kullanmak gerektiğine inanan bu nesil yazarları, eserlerinde konuşma dilini kullandılar. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dilini kullanırken gençlik yıllarında hayran oldukları [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]-ı Cedide (Yeni [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]) yazarlarının ince zevkini [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dile aktardılar.
1911 yılında Selânik’te çıkarılmaya başlanan Genç Kalemler dergisinde başladı bu çalışmalar. Bir kısmı daha sonra Cumhuriyet dönemi [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve şairleri arasında da yer alan bu [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ın temsilcilerinin en önemlileri, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] (öncü), Mehmet Emin Yurdakul, Ali Canip (öncü), Yusuf Ziya Ortaç, Faruk Nafiz Çamlıbel, Enis Behiç Koryürek, Kemalettin Kamu, Aka Gündüz, Refik Halit Karay, Reşat Nuri Güntekin, Yakup Kadri, Halide Edik Adıvar, Hamdullah Suphi, Ahmet Hikmet Müftüoğlu, Necip Fazıl Kısakürek, Fuat Köprülü, Halide Nusret Zorlutuna, Şükûfe Nihal, Peyami Safa, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Tanpınar’dır.
Milli [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] akımının özellikleri, Cumhuriyet’in ilk on yılının da bir özeti olmaktadır. Bu çerçeve içerisinde, Milli [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] akımının ilkeleri de şu şekilde belirtilebilir:
Milli [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Dönemi Genel Özellikleri
1) Dilde yalınlık (en mühim prensip),
2) [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] karşılığı olan [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] kelimelerin atılması. Yalın (süssüz, sanatsız, özentisiz) bir dille yazma; İstanbul [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]sini kullanma.
3) [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] biçimlerinden yararlanma
4) Hece [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
5) Konu seçiminde yerlilik
6) Konularını hayattan, ülke şartlarından seçme
7) Millî kaynaklara yönelme

İslâmcı, Osmanlıcı, gelenekçi görüşlere sahip yazarlardan bireysel eğilimli yazarlara kadar tüm [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]çılara açık bir bütünlük mevcuttur. Çünkü artık söz konusu olan Millî [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] akımı kavramı değil, Millî [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dönemidir. Bu akım dilde ve duyuşta 1911-1915 dönemi milliyetçilik fikirlerinin ön plânda olduğu [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], hikâye, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] eseri ve şiirler verilmesini sağlamıştır.
Başlangıçta Fecr-i Âtî [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve hikâyecisi olan Yakup Kadri Karaosmanoğlu ve Refik Halit Karay, gerçek kişiliklerini Millî [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] akımı içerisinde göstermişlerdir. Fecr-i Âtî topluluğu dışında kalan, İstiklâl Marşı şairi Mehmet Âkif Ersoy ve Yahya Kemal Beyatlı, kendi [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] anlayışlarına göre eserler veren ve daha sonra Millî [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] akımına katılan şairlerdir. Gerek Mehmet Âkif Ersoy gerekse Yahya Kemal Beyatlı, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dili ile konuşma dili arasındaki uzlaşmayı sağlamışlar, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] diline zor uyan [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]un engellerini ortadan kaldırıp, yaşayan [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ile başarılı şiirler yazmışlardır.
MİLLİ EDEBİYAT DÖNEMİNİN DİL ANLAYIŞI

1) Yabancı dilbilgisi kuralları, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ad ve sıfat tamlamaları bırakılmalıdır.
2) Yabancı sözcükler, kendi dillerinde dilbilgisi bakımından hangi türden olursa olsun, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]de ne olarak kullanılıyorsa, dilbilgisi yönünden o türden sayılmalıdır.
3) [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]’dan gelen sözcüklerden, konuşma diline kadar girip yaygınlaşmış olanlar [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]leşmiş sayılmalı ve kullanılmalıdır.
4) İstanbul hanımlarının [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] konuşma dili esas alınmalıdır.
5) Terimler bilimle ilgili oldukları için aynen kullanılmalıdır.
6) [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]iye [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]sine diğer [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] lehçelerinden [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] alınmamalıdır.


Milli Edebiyat Dönemi Önemli Temsilcileri
ÖMER SEYFETTİN (1884-1920): Milli [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hareketinin önderlerinden olan sanatçı daha çok hikayeleriyle tanınmıştır. “Yeni Lisan” [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]sinde ortaya koyduğu görüşlerini, hikayelerinde uygulamaya çalışmış ve başarılı olmuştur. Dilimizin sadeleşmesinde önemli yeri olan [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], anılarından, tarihteki kahramanlıklardan ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yaşayışlardan yararlanarak, gücünü çekici anlatımından, olaylardan alan, çoğunlukla beklenmedik sonuçlarla biten hikayeleriyle [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ımızda önemli bir yer tutar.
Hikayeleri: İlk Düşen Ak, Yüksek Ökçeler, Bomba, Gizli Mabet, Asılzadeler, Bahar ve Kelebekler, Beyaz Lale….adı verilen kitaplarda toplanmıştır.

ZİYA GÖKALP (1876-1924): Şiiri, düşüncelerini halka yaymak için bir araç olarak kabul eden sanatçı, bu türde sanatsal yönden güçlü ürünler vermemiştir. Daha çok [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] düşüncesini sistemleştiren bir düşünür ve sosyolog olarak tanınmıştır. Önceleri, bütün dünya [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]lerini bir bayrak altında toplamayı amaçlayan “Turancılık ”görüşüne bağlıyken, sonraları “[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]iye [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]çülüğü” düşüncesine yönelir. Günlük konuşma diliyle yazı dilinin birleştirilmesi gerektiğine inanan sanatçı eserlerinde bunu başarıyla uygular. Şiirlerinde [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]sünü kullanan [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] (Turan adlı şiiri hariç), konu olarak daha çok eski [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tarihine, İslameyiet önçesi dönemlere yönelir. Ayyrıca yurt, millet, ahlak, din ve uygarlık gibi konuları da eğitici bir yaklaşımla ele alır.

Eserleri: Şiir: Kızıl Elma, Altın Işık, Yeni Hayat
Nesir:[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]çülüğün Esasları”, “[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]leşmek, İslamlaşmak, Muasırlaşmak”; “[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Medeniyeti Tarihi”, “Malta Mektupları”.


REFİK HALİT KARAY (1888-1965): Milli [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve Cumhuriyet döneminin en ünlü öykü ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] yazarlarındandır. Önce [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ına 1917’den sonra ise Milli Edebiyata katılır. Kurtuluş Savaşı’na karşı yazılarından dolayı tutklanacağı zaman Halep’e kaçar. Çıkarılan bir af üzerine 1938’de [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]iye’ye döner. Anadolu gerçeğinin ilk olarak Refik Halit Karay ‘ın “Memleket Hikayeleri” adlı yapıtıyla [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]a girdiği kabul ediler. Güçlü bir gözlemci olan [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], betimlemelerinde de nesneldir. Realist bir anlayışa sahip olan yazarın sade bir dili ve yalın bir anlatımı vardır. Mizah ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] onun yapıtlarının ayrılmaz unsurlarıdır. Öykü ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]dan başka, anı, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], fıkra ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] türlerinde de eserler vermiştir.
Eserleri: Öykü: Memleket Hikayeleri , Gurbet Hikayeleri
Roman: Sürgün , Hilgün, Bugünün Saraylısı, İstanbul’un bir Yüzü, Kirpinin dedikleri (Mizah yazıları).

HALİDE EDİP ADIVAR (1884-1964): Daha çok İngiliz [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ındaki [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]lardın etkilenen sanatçının eserlerini üç grupta inceleyebiliriz. Kadın psikolojisine eğildi [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ları (Seviye Talip, Raik’in Annesi, Handan), Kurtuluş Savaşı’nı anlattığı [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ları (Vurun *****ye, Ateşten Gömlek), toplumsal konuları ele aldığı töre [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ları (Sinekli Bakkal, Tatarcık, Sonsuz Panayır….)

Dilbilgisi kurallarına ve anlatıma pek özen göstermeyen sanatçının diğer önemli eserleri şunlardır:
Yeni Turan, Kalp Ağrısı, Zeyno’nun Oğlu (Roman); [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]’ün Ateşle imtihanı, Mor salkımlı Ev (Anı); Harap mabetler, Dağü Çıkan Kurt, Kubbede Kalan Hoş Sada (Hikaye) Ayrıca sanatçının birçok araştırma yazısı ve çevirisi vardır.

REŞAT NURİ GÜNTEKİN (1889-1956): Realist bir analyışa sahip olan [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Milli Eğitim müfettişliği görevi ile Anadolu’yu dolaşmış, buradaki yaşamı gözlemlemiş, bu gözlemlerini yalın bir dil ve anlatımla eserlerinde dile getirmiştir.

Reşat Nuri Güntekin, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]larında yoğun bir Anadolu atmosferi vardır. Bu atmosfer içinde yurt ve toplam gerçeklerini, töreden kaynaklanan doğru ya da yanlış inanışları ele alır. Bu konular, öykülerinde, mizah unsuruyla da berleştirilerek verilir. Yazar, ilk ününü, duygulsal bir aşkı dile getirdiği ve birçok yönleriyle Anodul’yu anlattığı “Çalıkuşu” [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ıyla sağlamıştır. Sanatçının önemli eserleri şunlardır:
Roman: Çalıkuşu, Damga, Yeşil Gece, Yaprak Dökümü, Bir Kadın Düşmanı, Miskinler Tekkesi, Kan Davası…
Öyküler: Tanrı Misafiri, Leyla ile Mecnun, Olağan İşler…
Oyunları: Hançer, Hülleci, Tanrı Dağı Ziyafeti…

MEHMET FUAT KÖPRÜLÜ (1890-1966): [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Edebiyatı araştırmalarını sistemleştiren ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] tarihçişi olarak ün kazanan sanatçının eserleri de bu yoldadır. Bugün bilinen birçok şair Mehmet Fuat Köprülü ‘nün arıştırmaları sonucunda ortaya çıkarılmıştır.

Eserleri: [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Edebiyatı Tarihi, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Edebiyatında ilk Mutasavvuflar, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Edebiyatı Antolojisi, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Saz Şairleri Antolojisi.

YAKUP KARDİ KARAOSMANOGLU (1889-1974): Yakup Kadri Karaosmanoğlu , [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]larında kusursuz bir [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve sağlam tekniği ile dikkat çeken sanatçı, tarihi ve sosyal olaylardan her birini bir [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ına konu edinerek, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] dönemiyle Ata[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]iyesi arasındaki dönem ve kuşakların geçirdikleri sosyal değişiklik ve bunalımları yaşayış ve görüş ayrılıklarını işlemiş: düşünce ve teze dayalı özlü yapıtlar vermiştir. Eserlerini ve içereklerini şöyle inceleyebiliriz:

“Hep o şarkı ” da Abdülaziz döneminin yaşamı, “Bir Sürgün ”de II. Abdülhamit’in baskılı yönetimiyle savaşmak için Fransa’ya kaçan Jön [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]ler, “Kiralik Konak”ta [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]’tan I. Dünya Savaşı’na kadar yetişen üç kaşaktaki görüş ayrılığı, “Hüküm Gecesi” nde Meşrutiyet devrinindeki Bektaşi tekkelerinin durumu, “Sodom ve Gomore” de mütareke döneminde, işgal altındaki İstanbul’da ortaya çıkan ahlaki çöküntü, “Yaban”da Kurtuluş Savaşı yıllanrındaki bir Anadolu köyü, “Ankara” da yeni başkentin üç dönemi, “Panorama I, II” de Cumhuriyet döneminin 1952’ye kadarki durumunu bir bir ele almıştır.
Diğer eserleri:
Anı: Zoraki Diplomat, Politikada 45 yıl,Vatan Yolunda, Gençlik ve [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Hatıraları….
Monografi: Ahmet Haşim, Ata[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]
Mensur şiirleri: Erenlerin Bağından, Okun Ucundan
Hikayeleri: Bir Serencam, Rahmet, Milli Savaş Hikayeleri
Tiyatro eserleri: Nirvana, Veda, Sağanak, Mağara
Önemli Makaleleri: İzmir’den Bursa’ya, Ergenekon, Kadınlık ve Kadınlarımız….
YAHYA KEMAL BEYATLI (1884-1958): Milli [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] hareketini [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]leri ve konferanslarıyla destekleyen Yahya Kemal in, esasen , kendine özgü Milli [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]’ınkinden farklı bir anlayışı vardır. İstanbul şairi olarak tanınır. Omanlı İmparatorluğunun geçmişteki parlak günlerine büyük bir özlem duyar. Başlıca konuları: İstanbul, tarih, yurt sevgisi, aşk, ölüm ve sonsuzluktur. [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] şiirinin özünü kakalama çabası içinde olan sanatçı, eski şiirin [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...], [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ve ahenk unsurunu ön planda tutmuştur. Onun eserlerinde malzeme eski, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] ise yenidir. Örneğin, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Edebiyatında aşkı terrennüm eden gazel biçimiyle kahramanlık şiirleri ve Istanbul’a duyduğu sevgiyi dile getiren şiirler yazmıştır.
Şiir kitapları: kendi Gök Kubbemiz, Eski Şiirin Rüzgarıyla, Rübailer,
Nesir Kitapları: Aziz İstanbul, Eğil Dağlar, Siyasi ve Edebi Portreler, Siyasi Hikayeler, [Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...] Dair.

 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları reklam ver Benimmekan Mobil Sohbet
Cevapla

Etiketler
dönemlerimilli, edebiyat, edebiyatının, türk


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Türk Edebiyatının Dönemleri(Servet-i Fünun) Ecrin Türk Dili ve Edebiyatı 2 03 Ağustos 2013 03:23
Türk Edebiyatının Dönemleri(Fecr-i Ati) Ecrin Türk Dili ve Edebiyatı 0 03 Mayıs 2011 23:25
Türk Edebiyatının Dönemleri (Halk Edebiyatı) Ecrin Türk Dili ve Edebiyatı 0 03 Mayıs 2011 23:22
Türk Edebiyatının Dönemleri(Sözlü Edebiyat) Ecrin Türk Dili ve Edebiyatı 0 03 Mayıs 2011 23:21
Türk Edebiyatının Dönemleri(Yazılı Edebiyat) Ecrin Türk Dili ve Edebiyatı 0 03 Mayıs 2011 21:13