Hava Yastığı (Air Bag) Nedir ? Nasıl Çalışır
Hava Yastığı (AİR BAG), otomobillerde
çarpışma esnasında içerisine, hava yahut gaz dolarak şişen, sürücü ve
...yolcuları korumayı amaç edinen bir sistemdir.
1950 ve 1955 ‘li yıllarda hava yastığı için patent çalışmaları olmuş fakat kullanılan
yöntemler ve hava yastığını şişerecek sistemler hakkında yoğun
tartışmalar yaşanmıştır. Bunlara örnek verecek olursak; hava yastığını
sürücü bir düğmeye basarak hareketlendirecekti,
pratik olarak manasız bir yoldu, bir diğeri; fişek yardımı ile hava
yastığı şişirilecekti bu da tehlikeli bir yoldu.
1980’li yıllarda ise otomobillere
entegrasyonu gerçekleşti ve bir çok kazada hayat kurtarıcı olarak rol
aldı ve almaya da devam etmekte.
Hava yastıkları ince naylon ya da
iplikten yapılmıştır. Direksiyon ve konsolda sarılı şekilde
barındırılırlar. Çarpışma anında saniyenin onda biri hızda şişerek
sürücü ve yolcuları korur. Hava yastığının harekete
geçmesi için otomobilin ön kısmında bir
sensör bulunur. Tehlikeyi hava yastığına bildiren bu sensördür.
Sensör’ün çalışma mantığı ise; araç
sert cisme temas ettiğinde (eşik hız veya üstünde) sensör durumu
algılar ve hava yastığının şişmesi için sodyum azide bileşiğinin
bulunduğu ortama kıvılcım çakar.Kimyasal reaksiyon sonucu nitrojen
ayrışır ve ortaya yüksek hacimli gaz açığa çıkar. Böylece hava yastığı
şişer.
1980 yılında ilk hava yastığı
kullanan araba MERCEDES BENZ W126 S-Class’tır. İlk yolcu hava yastığı
ise 1987 Yılında PORSCHE 944 model otomobilde
kullanılmıştır. O yıllardan günümüze kullanımı yaygınlaşarak
artmaktadır. Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir. |