Cevap: Konu: FRANCHİSİNG ( ÖDEV )
ötürü franchise alanın zararı olmasa bile, hemen tüm sistemlerde franchise alanlar pahalı aldıklarını düşünmektedirler.
Anlaşmanın kötüye kullanılabilmesi
Franchise anlaşmaları, genellikle franchise veren tarafından uzun uğraşılar sonucu hazırlanmış ve franchise vereni koruyan anlaşmalardır. Sistemin standartlarının korunabilmesi ve kötü niyetli franchise alanların marka imajını zedelemelerini engellemek için bu durum makul karşılanabilir. Ender olarak franchise verenin kötü niyetli olması halinde, franchise alan ciddi zararlara uğrayabilmektedir. Anlaşmaya dayanarak yüksek fiyatla mal satışı, satılamayan stokların franchise alana devredilmesi, sudan bahanelerle anlaşmanın sona erdirilmesi, çok yakınına aynı marka ile yeni ve büyük bir franchise daha verilmesi yaşanabilir.
Franchising Sözleşmeleri
Türk hukukunda franchising sistemi ile ilgili olarak yapılan sözleşmeler iki tarafın özgür iradeleri ve sistemi devam ettirebilmek için düşündükleri prensiplerin bir araya getirilmesi ile oluşmaktadır. yapılan franchising sözleşmelerini, borçlar yasamızda yer alan satış, kira, vekalet, hizmet, hasılat hükümleri ile ticaret yasamızda yer alan acentalık müessesesinin bir karışımı olarak düşünmek gerekmektedir. ancak tabii dir ki bu sayılan sözleşme tiplerinin herhangi birine de tıpatıp benzerliği bulunmamaktadır. diğer bir anlatımla “franchising sözleşmesi” kendisine özgü yapısı olan bir sözleşme tipidir .
Franchising Verenin (Franchisor) Dezavantajları
- Franchising veren tarafından uzun denemeler sonucunda yaratılan imaj ve ismin franchising alanın bir hatası yüzünden yok olma riski vardır. bu riski yok etmek için franchising verenin çok etkili bir kontrol mekanizması kurması gerekmektedir.
- Franchising verenin çeşitli adlar altında alacağı ücretleri alamama riski bulunmaktadır.
bu riski yok etmek için franchising verenin franchising alanın işleteceği kuruluşun nakıt akımını kontrol edici bir mekanizmayı kurması gerekmektedir.
- Franchising verenin dünya üzerinde olan bütün teknik ve sair gelişmeler ile yenilikleri takip etmesi gerekmektedir. bu olmadığı takdirde bütün düzenin, güncelliğin gerisinde kalma riski bulunmaktadır.
9. FRANCHISING SİSTEMİNİN VERGİSEL YÖNÜ
Franchising sisteminin deyim yerindeyse can damarı kurulacak sistemin planlanmasıdır. bu planlama içinde sistemin kurulacağı yerin ekonomik, sosyal ve politik koşulları ile bunların dayandığı hukuki sistemin nasıl ve hangi kurallar ile ve hangi mevzuata dayanarak yürütüleceği önemlidir. bu açıdan planlamanın en önemli noktalarından birisini vergi planlaması oluşturmaktadır.Yapılacak yatırımın vergi yasaların karşısındaki durumunun belirlenmesi, mevzuatlar çerçevesinden kuruluşa gelecek vergi yükünün sistemin kurulmasından önce planlanması, bilinmesi ve harcamalar dengesinde yerine oturtulması gerekmektedir.
Franchising sisteminin muhasebe düzeni franchising sistemi içinde en önemli noktalardan birisi de aynı sisteme üye olan bütün kuruluşların muhasebe sistemlerinin aynı olması gereğidir.Muhasebe düzeni franchising veren kuruluş tarafından yaratılmalı ve franchising alanlara verilmelidir.
Muhasebe düzenlerinin aynı olması franchising verene sistemi kontrol etme kolaylığı sağlayacaktır. bir birinin aynı olan muhasebe sistemlerinin bir çatı altında ve tek elden kontrol edilmesi, olabilecek aksaklıkların gene tek elden giderilmesi sistemin devamlılığı ve özellikle franchising verenin sisteme hakimiyeti açısından önemlidir. |