Tekil Mesaj gösterimi
Alt 10 Şubat 2016, 02:47   #10
Çevrimdışı
Ecrin
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Cevap: Okul Öncesinde Oyunun İşlevleri




Oyunun Sosyal -Duygusal Gelişime Etkileri
Sosyalleşme, bireyin çevresi ve insanlarla olan davranışlarını kapsayan ve ömür boyu gelişen bir oluşumdur. Çocuklar oyunlar aracılığıyla çevresindeki insanlarla nasıl iletişim kuracağını, nasıl davranması gerektiğini ve toplumun kurallarını öğrenir(Mengütoy, 1991;14).

Oyun sürecinde çocuk sosyalleşir ve ben yerine bizi öğrenir. Oyun; çocuğun sosyal gelişiminde sevgiden sonraki en önemli ikinci ruhsal besinidir (Hazar,1996;14) .

Çocuk oyun oynarken bir sürü farklı duygu yaşar ve bu duyguları kontrol etmeyi öğrenir. Çocuk, oyun oynarken duygularını yaşar ve ifade eder. Yeni deneyimler kazanır. Fikirlerini savunur, eğlenir, kızar, şaşırır(Gökçen, 2003, 490).

Çocuk psikolojisinde oyun büyük önem taşımaktadır. Çocuğun temel ilgilerini ve eğilimlerini tanımada, ruhsal sorunlarını ortaya koymasına yardım eder. Çocuk açıkça dile getiremediği kızgınlık, düşmanlık duygularını, öfkesini oyuna yansıtabilir. Sevgisini, mutluluğunu yine oyunda sergileyebilir. Farkında olmadan iç dünyasını yetişkinlere bu yola açabilir (Yalçınkaya, 2002;17).

Çocuğun duygularını oyunlarında yaşadığı konusunda ilk defa S. Freud (1920) üzerin de durmuştur. “Fantezi davranışlarla oyun arasındaki ilişkiyi görmüş ve çocuk oyunlarında bilinçdışı istek ve zorlukları yaşar, demiştir “Nasıl ki biz yetişkinler, rahatsız edici yaşantılarımızı, tekrar tekrar konuşur ve tekrar düşünür bir sonuca varana kadar bu süreci devam ettirirsek. Çocuk içinde oyun bir çıkış noktasıdır. Oyunlarında duygularını tekrar yaşayarak anlamaya çalışırlar.(Özdoğan,2000:115) .

Oyun çocuğun gelişimine, yeni davranışlar öğrenmesine olanak sağlamaktadır. Bu gelişimin alanlarından biride çocuğun toplumsal gelişimidir. Saracho(1998), göre çocuğun toplumsal yönde gelişmesinde oyunun yeri büyüktür. Oyun toplumsal davranışların ortaya çıkarılmasını sağlamaktadır. Çocuklar oyun ortamında birbiriyle etkileşerek, işbirliği, yardımlaşma ve paylaşma ve karşılaştıkları problemlere çözüm bulabilme gibi bazı toplumsal davranışları oyun da öğrenmektedirler. Alana bağımlı ve alandan bağımsız çocuklar birbirinden ayıran, farklı toplumsal deneyimler ve farklı kişiliklere sahip olmalarıdır.(Koğan ve Block,1991).

Toplumsallaşma acısından alana bağımlı ve alandan bağımsız bireyler arasında farklılık incelendiğinde, alana bağımlı bireylerin, alandan bağımsız bireylere göre, dış algı dayanaklarından ve diğer bireylerden gelen ipuçlarından daha fazla etkilendikleri ve bunun sonucu olarak da toplumsallık daha fazla etkilendikleri ve bunun sonucu olarak da toplumsallık düzeylerinin yüksek düzeyde olduğu bulunmuştur(Witkin ve Goodenough,1981).(Akt:Güney,2002;17-24).

Sonuç olarak, sosyal-duygusal gelişim alanın da oyunun rolü oldukça büyüktür. Oyun içinde edindiği roller onun başkalarını anlamasına, cinsel rolünü kavramasına, arkadaşları ile iletişim kurmasına yardımcı olacaktır. Çevresindeki dünyayı oyunlarında minyatürleştirerek olayları ve durumları yeniden yaşayarak yorumlamasına, kuralları öğrenmesine, oyun içinde önder ya da üye olmayı, kazanıp kaybetmeyi öğrenecektir.

 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları Sorf bizimmekan