Tekil Mesaj gösterimi
Alt 10 Temmuz 2019, 18:22   #1
Çevrimiçi
KartaL
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
İnfitar Suresi




1- إِذَا السَّمَاء انفَطَرَتْ “Sema yarıldığında.”


2- وَإِذَا الْكَوَاكِبُ انتَثَرَتْ “Yıldızlar saçıldığında.”



3- وَإِذَا الْبِحَارُ فُجِّرَتْ “Denizler kaynayıp fışkırtıldığında.”

Denizler birbirlerine kavuşup bir tek deniz halini aldığında.



4- وَإِذَا الْقُبُورُ بُعْثِرَتْ “Kabirlerin içi dışına çıkarıldığında.”

Kabrin üzerindeki toprak kaldırılıp ölüleri çıkarıldığında.



5- عَلِمَتْ نَفْسٌ مَّا قَدَّمَتْ وَأَخَّرَتْ “(İşte o zaman), her nefis neyi önden gönderip ve neyi geri bıraktığını bilir.”

O zaman kişi amel ve sadaka olarak önden ne gönderdiğini, kötülük ve mal olarak geride ne bıraktığını bilir.

“Neyi geri bıraktığını” ifadesiyle, insanın zâyi ettiği şeylerin murat edilmesi câizdir.



6- يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ مَا غَرَّكَ بِرَبِّكَ الْكَرِيمِ “Ey insan! Kerîm olan Rabb’ine karşı seni aldatan nedir?”Ey insan! Seni ihsanı bol olan Rabbine karşı aldatan ve isyana cür’et ettiren nedir?

Ayette Cenab-ı Hakkın Kerîm isminin nazara verilmesi, aldanmaktan sakındırmada mübalağa içindir. Çünkü, sadece kerem özelliği bile zâlimin ihmalini, dost ile düşmanın, itaat edenle isyan edenin bir olmasına izin vermez. Kerem sıfatına kahr ve intikam sıfatı da ilave edilirse durum nice olur?

Ayrıca, kerem sıfatının nazara verilmesi şeytanın bununla aldatmasını hissettirmek içindir. Çünkü şeytan şöyle der: “Dilediğini yap, Rabbin Kerîmdir. Kimseye azap etmez. Cezalandırmada acele etmez.”

Bir de ayette Cenab-ı Hakkın Kerîm olmasının nazara verilmesi, O’nun kereminin çokluğunun O’na itaatte ciddiyeti gerektirdiğine, keremine güvenerek isyana dalmamak gerektiğine delâlet etmek içindir.



7- الَّذِي خَلَقَكَ فَسَوَّاكَ فَعَدَلَكَ “O ki seni yarattı, seni düzgün kıldı,sana mutedil bir biçim verdi.”

Ayette nazara verilen Allahın insanı düzgün, mu’tedil bir şekilde yaratması,

-Rububiyeti (ilâhî terbiyeyi) ortaya koyar.

-Cenab-ı Hakkın keremini beyan eder.

-Bunu başlangıçta böyle yapmaya kâdir olanın ikinci defa da yapmaya kâdir olduğuna uyarıda bulunur.Ayette bildirilen tesviye, azaları ayıp ve kusurlardan selim, düzgün, menfaatli bir şekilde yapmaktır. Ta’dil ise, bünyeyi mutedil, azaları birbiriyle tenasüplü bir şekilde kılmaktır.İnsanın âdil ölçülerle yapılması şu manayı da ifade eder: Allah seni senden başkasından farklı yarattı, seni onlardan ayıracak şeylerle ayrıcalıklı kıldı.



8- فِي أَيِّ صُورَةٍ مَّا شَاء رَكَّبَكَ “Dilediği bir surette seni terkip etti.”

Ayet, öncesine atfedilmedi. Çünkü, önceki ayette geçen insanın adalet üzere yaratılışını beyan etmektedir.



9- كَلَّا “Hayır, asla!”

“Hayır, asla!” ifadesi Allahın keremine aldanmaktan sakındırır.

بَلْ تُكَذِّبُونَ بِالدِّينِ “Doğrusu siz dini yalanlıyorsunuz.”

Onların aldanmasında asıl sebebin ne olduğunu beyan eder.

Ayette geçen “din”den murat, amellerin karşılığının görülmesidir veya İslâm dinidir.



10- وَإِنَّ عَلَيْكُمْ لَحَافِظِينَ “Oysa üzerinizde koruyucu melekler var.”



11- كِرَامًا كَاتِبِينَ “Bunlar (Kiramen Kâtibin’dir), değerli yazıcılardır.”



12- يَعْلَمُونَ مَا تَفْعَلُونَ “Siz her ne yaparsanız bilirler.”

Ayet, onların yalanladıkları şeyin gerçek olduğunu ortaya koyar ve kendilerine müsamaha gösterilmesi ve ceza görmemeleri beklentilerini reddeder.

İnsanın amellerini yazan meleklerin Allah nezdinde itibarlı olduklarını bildirmek, cezanın büyüklüğünü göstermek içindir.



13- إِنَّ الْأَبْرَارَ لَفِي نَعِيمٍ “Şüphesiz iyiler naim (cennetin)dedirler.”



14- وَإِنَّ الْفُجَّارَ لَفِي جَحِيمٍ “Ve facirler ise cehennemdedirler.”

İyilerin cennette, kötülerin cehennemde olduklarını anlatmak, kiramen kâtibin meleklerinin insanın amellerini niçin yazdıklarını açıklamaktır.



15- يَصْلَوْنَهَا يَوْمَ الدِّينِ “Din günü (hesap günü) ona girecekler.”



16- وَمَا هُمْ عَنْهَا بِغَائِبِينَ “Onlar oradan kaybolup kurtulacak da değiller.”

Orada ebedi olduklarından, kaçıp kurtulamayacaklardır.

Denildi ki: Bunun manası, cehennemden önce de benzeri bir azaptan paylarını aldıklarını bildirmektir. Çünkü onlar cehennemin zehirini kabirlerde buluyorlardı.



17- وَمَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ “ Din gününün ne olduğunu bilir misin?”



18- ثُمَّ مَا أَدْرَاكَ مَا يَوْمُ الدِّينِ “Evet, bilir misin nedir o din günü?”

Ayetin üslûbu, o günün hâline hem hayret ettirmekte, hem de işin büyüklüğünü göstermektedir. Yani, o gün öyle bir gündür ki, kimse mahiyetini tam bilemez.



19- يَوْمَ لَا تَمْلِكُ نَفْسٌ لِّنَفْسٍ شَيْئًا “O gün, kimse kimseye fayda veremez.”

وَالْأَمْرُ يَوْمَئِذٍ لِلَّهِ “O gün emir yalnız Allah’ındır.”

Ayetin bu kısmı, o günün dehşetinin büyüklüğünü ve işin zorluğunu mücmel bir şekilde ortaya koyar.

Hz. Peygamber şöyle buyurmuştur:

“Kim İnfitar sûresini okusa, Allah ona semadaki damlalar sayısınca hasene yazar…”



Allahu A’lem (Doğrusunu en iyi Allah bilir.)

__________________
Hilalin gölgesinde adalet ol, merhamet ol, derman ol.
Gazi ol, DEVLET OL.
 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları sohbet odaları Benimmekan Mobil Sohbet