IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 02 Eylül 2011, 19:14   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Kardeades




Şüpheci ekol, Arkesilaos’un Akademia baskanliginda yerine geçenlerden Kyreneli Kardeades’te (214-129) büyük bir ilerleme göstermistir. O da Arkesilaos gibi baslica Stoa ile tartisir.; Arkesilaos Zenon ile savasmisti, Karneades is Khrysipppos ile savasir.
Karneades de baslica elestirmesini yine Stoalilarin bu “ dogrulugun kriteriumu” kavramina, kataleptik tasavvur anlayisina yönelmistir. Ona göre, dogru ve yanlis tasavvurlari birbirinden ayirt edebilecek güvenilir bir ölçü, bir belirti elimizde yok. Karneades Stoa’nin yalniz bu dogruluk anlayisini elestirmekle kalmamis, ögretinin bütününe karsi çikmistir. Süpheciligini, Arkesilaos ile ölçüldügünde, çok daha ilke bakimindan temellendirmis olan Karneades için güvenilecek bir dogruluk ölçüsü yoktur, çünkü bu ölçü ya duyu algilarinda ya da düsünmede (akilda) aranabilir. Duyu algilarinin hepsi relatiftir. Örnegin ayni kule uzaktan yuvarlak, yakindan dört köse görünür, ayni bir gemi üzerinde bulunana duruyor, kiyida bulunana yürüyor görünür; böylece her alginin karsisina, karsiti çikarilabilir. Düsünmenin (aklin) de güvenilir bir kaynak, bir dayanak olmadigini göstermek için, Karneades dialektik güçlükleri ele alip Megaralilarin ileri sürdükleri sasirtici, bozuk sonuç çikarmalari (sophisma, paralogisma) gösterir. Bu yüzden düsünce ile yapilan belirlemeler de algilarinkinden daha az relatif degiiler. Stoalilar
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.
ir önerme (axioma) ya dogrudur, ya da yanlistir diyorlardi. Buna karsi Karneades “yalanci sofismi” ile çikar; bu önerme hem dogru hem yanlistir.
Bir Stoali Karneades’ e “ Sen dogru bilinemez diyorsun, ama hiç olmazsa bu ‘dogru bilinemez’ sözünün dogru ve bilinen bir sey olmasi gerekir” demis. Buna karsilik Karneades, kendi önermesinin de kural disi kalamayacagini söylemis: yani kendi savinin da mutlak dogrulugu yok, bu bakimdan ancak olasili bir degeri var: bu da ancak sübjektif bir kani. Burada Karneades’in olasilik ögretisiyle (probabilism) karsilasmaktayiz. Olasilik , bilinemeyen dogru’nun, bize kapali olan dogru’nun bilgisinin yerine geçen seydir ve pratik hayat için teorik temel budur. Bu anlayisa Karneades, tasavvurda bir sübjektif, bir de objektif yön ayirmakla varmistir: Her tasavvur ilkin objenin bir bilgisi, bir yansisidir; ikinci olarak sübjektif bir seydir, süjenin bir durumudur. Objektif olarak tasavvur dogru ya da yanlis, gerçek ya da gerçek degildir; sübjektif bakimdan da az ya da çok olasidir, yani bizde az ya da çok bir inanma yaratir, bize disaridaki bir objeyi az ya da çok karsiliyor görünür. Bize dogrulugu olasi görünen bir tasavvuru, bu tasavvur baskalariyla çelisik olmadikça, kabul eder ve ona uyariz. Yalniz bu kabulümüzün sadece sani (doxa) oldugunu da bilmeliyizdir. Bundan dolayi süpheci bir bilgenin özel belirtileri sunlar olabilir: Zekice bir ihtiyat, her seyi her yönünden görmeye çalismak, bilgimizin, bilgimize güvenimizin sinirlarini açik olarak bilmek, bütün olanaklari hesaba katmak.
Stoa felsefesinin bütününün elestirmeden geçiren Karneades, bu arada Stoa’nin teolojisini de ele alir. Karneades’e göre: Bir kere, her ulusta tanri inancinin oldugu tanitlanmis degildir; her insanda var deniyorsa, buna karsi Tanritanimazlarin (atheist) bulundugu gösterilebilir. Sonra: Stoalilar için bu dünya yetkindir, dolayisiyla akilli ve ruhludur; bu dünyada akilli varliklar var, dolayisiyla dünyanin nedeni akillidir. Buna karsilik Karneades: Ayni kanitlama yolu ile dünya için baska seyler de söylenebilir; örnegin bu dünyayi kitara çalan varliklar yaratmistir, dolayisiyla dünya da kitara çaliyor, bu sonucu çikarabiliriz diyor. Sonra: Yildizlar hareket ediyor diye, bundan onlarin canli ve tanrisal olduklari sonucu da çikarilamaz, bu hareket pekala dogal bir biçimde de açiklanabilir.
Karneades, bir de, Stoa’nin Tanrisal bir solugun ( pneuma) bütün evrenin gelismesini yönettigi, ona biçim kazandirdigi düsüncesine siddetle çatar. Evrenin gelismesinin periodik oldugu düsüncesini de Karneades söyle çürütüyor: Bir dönemin sonunda bütün varolanlari kemirip bitiren atesin, artik kendisinin besleyecek bir sey kalmadigi için, kendinin de sönmesi gerekir. Tanrinin insanlari koruyup kayirdigi, onlarla ilgilendigi düsüncesi de Stoalilarin, dogru olamaz, çünkü bunu yalanlayacak bir yigin örnek gösterilebilir; sözgelimi birçok iyi insanlarin hali hiç de parlak degil. Deniliyor ki, kötü insanlar ama sonunda cezalarini buluyorlar; öyle de olsa, tanrilarin kötü insanlari hiç yaratmamalari daha dogru olmaz miydi? Aklin insanlara tanrilarin en degerli armagani oldugu söyleniyor: ama insanlar bu degerli armagani ne kadar kötüye kullaniyorlar ve bu armagan ne de süpheli sey! Stoalilarin pek deger verdikleri kahinligi (mantike) de Karneades pek yersiz bulur: kahinlik ne ile ilgili? Duyularin objeleri ile mi? Burada duyu organlarina inaniriz. Bilimin objeleri ile mi? Burada da uzmanlara –fizikçilere, hekimlere, tarihçilere –danisiriz; günesin yerden ne kadar büyük oldugunu, bir geometrik seklin niteliklerinin ne oldugunu, her halde , kahinden sormayiz; ödevlerimizin ne oldugunu da filozoftan ögreniriz. Geriye sadece rastlantili olani bilmek kaliyor kahine, ama rastlantili olani, yani bir nedeni olmayan seyi kahin nasil bilebilir? Stoalilarin astroloji’ye inanmalarini da Karneades söyle elestirir: Bu inanç dogru olsaydi, ayni yildiz altinda doganlarin alinyazilarinin bir olmasi, tersine olarak da, alinyazilari bir olanlarin (örnegin ayni savasta ölenlerin) ayni yildiz altinda dogmus olmalari gerekirdi; oysa bu böyle degil. Karneades ruhun davranislarinda özgür olabildigi, dis nedenlere bagli olmadigi düsüncesindedir. Stoalilarin dedigi gibi her sey kader tarafindan belirlenmis olsaydi, hiçbir sey elimizde olmazdi; bir takim seyler elimizde olduguna göre, her sey kader tarafindan belirlenmis degildir.

__________________
Eğer "dokuz" CanLı oLsaydın biLe En fazLa "sekiz" kez kaçabiLirdin öLümden..
BiLki "
yedi" düveLe suLtan oLsan dahi Yerin "aLtı" mekan oLacak sana
En fazLa "beş" metre kumaş götürebileceksin Kapatacaksın "dört" açsanda gözünü..
Bu dünya "
üç" günLük dünya , AzraiLin yanında "iki" kat oLup yaLvarsanda nafiLe
ELbet "
bir" gün öLeceksin İşte o gün herşey "sıfır"dan başLayacak..!
 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları sohbet odaları Benimmekan Mobil Sohbet
Cevapla

Etiketler
kardeades


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık