![]() |
![]() |
![]() | #1 | |
Çevrimiçi ![]() IF Ticaret Sayısı: (0) | Din Eğer yaşamın bir dinsel boyutu varsa; ve eğer insan ilgileri ve bir şeye inanma açısından dindar olma kapasitesine sahipse bu takdirde: Yaşamın dinsel boyutu nedir? Din nedir? İnsanın yaşamında dinin işlevi nedir? Din öğretimine gereksinim var mıdır? Bu öğretiyi hangi kurum nasıl yapmalıdır? Hepsinden öte eğer yaşamın dinsel boyutu varsa bir Tanrıya gereksinim var mıdır? gibi sorularla karşılaşmak kaçınılmaz olmaktadır. Tarihsel olgulardan anladığımıza göre din insanın varlığına yaratıcı bir dayanak bulma ve yaşamına anlam verme arayışından doğmuştur. Bununla beraber insanoğlu bu ideal arayışını bir “din” altında kurumsallaştırdığında onu yozlaştırmıştır. Çünkü din herkesin ortak malı olmayan kişiye özgü bir asil duygu bir bireysel hak ve insan akıl ve inancıdır. Bu kavram değişik otoriteler tarafından farklı biçimde tanımlanmaktadır. Örneğin bir tanıma göre din: İnsanın kendi mukadderatını kontrol eden ve itaat edilmesi ibadet edilmesi sığınılması gereken bazı görülmeyen güçlerin varlığını kabul etmektir. Diğer bir tanıma göre din: İnsanın kaçınılmaz olarak karşılaştığı realiteye karşı bir davranış tarzıdır; tüm davranışı değil fakat onun realiteyi reddetme kabul etme ya da yorumlama tarzıdır. Tüm dinler kendi doktrinlerinin gerçekliğinde anlaşmışlardır ve zihinsel inançları içermektedirler. Bunların tüm insanlarca kabul edilmiş doktrinel mekanizmaları; ve benimsedikleri gerçeğe ulaşma konusunda soyutlanmış özel kanalları vardır. En yaygın anlamıyla din eğitimi kurumsallaştırılmış bir dinin inanç ve uygulamalarının öğretisidir. Bu bir indoktrinasyon ve yetiştirme ya da koşullandırmadır. Bu anlamda devlet okullarında din öğretmek yasal değildir. Çünkü bu yaklaşım ahlaki karakter geliştirmekten çok belirli bir dinde inanç geliştirmeyi amaçlamaktadır. Oysa hangi durumda olursa olsun din eğitimi dinin işlevinin kritik olarak gerekliliğine dayandırılmalıdır. Önce din öğretimi; evren-toplum-benlik gibi üç boyutu açısından yorum yapmayı gerektirir. İkinci olarak eğitim ile dinin işlevi arasındaki farkın açık seçik anlaşılması gereklidir. Miller'e göre eğitim ve dinin işlevindeki temel ayrılıkla ilgi olarak beş husus söz konusudur. Bunlar: 1) kapsamlılık ve özellilik 2) fikirler ve semboller 3) öğrenme ve kurtuluş 4) ahlaki ve dini sorunlar için temel olarak insan kişiliğidir. İnsan kişiliğinin etkisi altında bu hususlar insan yaşantısını yorumlamada iki farklı perspektifi temsil etmektedir. Din ve eğitim arasındaki ilişkiler bu yorumlara bağlı bulunmaktadır. Bu ikisinin telif edilmesi “entellektüel Tanrı aşkı” amacının gerçekleşmesine bağlıdır. Diğer taraftan devlet okullarında din öğretiminin gerekçesi ile ilgili olarak; önce din insanı kendi varlığının kaynaklarına bağlayan bir öğe olarak ve insan yaşamının bir boyutu olarak incelenmeyi gerektirir. İkinci olarak böyle bir inceleme dinsel olan ve olmayan kavramlarla ilgili bir anlayış geliştirebilir; akıllıca kişisel tercihler yapabilmek için seçenekler sağlar Üçüncü olarak bir eğitim sisteminin kalite ve verimliliği onun karmaşık tartışma konularını aydınlatma ve onlarla ilgilenme durumuna bağlı olduğuna göre; ve din konusunda da karşıt fikirler ve görüşler olduğuna göre bu durum okullarda din öğretimi için yeterli bir gerekçedir. Ayrıca din insan yaşamında tüm insanlar arasında her zaman güçlü bir etki unsuru olmuştur. Birçok kimse için dini motivasyon onların eğitiminde temel bir öğedir. Bununla beraber bu tarz bir düşünce insanı “Dini nasıl öğretmeli?” sorusuna götürmektedir. İnsanlarda dinsel kaliteyi geliştirmede; Tanrı'ya inananlara ve inanmayanlara herhangi bir zarar vermeden bir yol bulma olasılığı var mıdır? Olafson'a göre; bunun iki yolu : 1) başlıca dünya dinleri hakkında bilgi vermek ve 2) insan yaşamının dinsel yönü alarak adlandırılabilecek konuda bir anlayış ölçütü geliştirmektir. Yaklaşım ve yöntem ne olursa olsun devlet okullarında din öğretiminde başarı dini bir davranış kalitesi olarak görmeye bağlıdır. Ayrıca sosyal ve dini kurumlar ile eğitimciler arasında açık fikirli güven verici ve samimi bir işbirliği zorunludur. | |
| ![]() |
![]() |
Etiketler |
din |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |