20 Eylül 2011, 01:13 | #1 | |
Çevrimiçi
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0) | Bu daha mı az kötü? Hayır bu ulusların bilgeliğidir. Öteki sizi bir üçüncü kişi ona kötülük yaptığında da ilgilendirir ve bunun sonucunda siz orada adaletin ve belli bir şiddetin gerekliliği karşısındasınızdır. Üçüncü kişinin orada olması ilineksel bir şey değildir. Belli bir anlamda ötekinin yüzünde bütün diğerleri mevcuttur. Dünyada iki kişi olsaydık ortada bir sorun olmazdı: Öteki benden önce gelirdi. Ve belli bir ölçüde –Tanrı beni gündelik bir kurala indirgenir gibi buraya indirgenmekten korusun– öteki beni sıksa da bana azap da çektirse ondan sorumluyumdur. Yeremya'nın Mersiyeleri'nde –değil mi ki bugün peygamberlerden çok söz ettik– fazla uzun olmayan şu metin vardır: "Tokat atana yanağımı sunarak..." Ama yakınların azabından sorumluyum. Bir halka üyeysem bu halk ve yakınımdakiler de benim yakınımdır. Tıpkı yakınımda olmayanların savunma hakkı olduğu gibi onların da savunma hakları vardır. Buber'in karşılıklı ilişkisinde bulunmayan bakışımsızlıktan söz etmiştiniz? Vatandaş olarak karşılıklı bir ilişki içindeyiz ama bu yüz yüze olandan daha karmaşık bir yapıdır. Evet ama insanlararası alanda başlangıçta karşılıklılığın bulunmadığı bir ilişkide yumuşaklık (la douceur) boyutunun eksik olma riski yok mudur? Adalet ve yumuşaklık birbirine yabancı boyutlar mı? Birbirlerine çok yakınlar. Şu çıkarımı yapmayı denedim: adalet merhametten kendiliğinden doğar. Adalet ve merhamet birbirini izleyen aşamalar olarak ortaya koyulduğunda birbirine yabancı görünebilirler; oysa gerçekte ayrılamaz ve eşzamanlıdırlar. Tabii insanlığın olmadığı üçüncü kişinin olmadığı ıssız bir adada değiliz. Adalet deneyiminin başkasının eziyet çekmesine acıyan sevgi deneyimini gerektirdiği düşünülemez mi? Shopenhauer aşkı acımayla özdeş tutuyor ve adaleti aşkın bir ânına dönüştürüyordu. Bu konuda sizin düşünceniz nedir? Hiç kuşkusuz katılırım. Yalnız bana göre başkası acı çekiyor diye benim de çekmem çok daha karmaşık ve aynı zamanda çok daha kuşatıcı olan başka bir ilişkinin ötekine duyulan sorumluluğun bir ânından başka bir şey değildir. Gerçekte ötekinden o suç işlediğinde de başka insanlar suç işlediklerinde de sorumluyum. Bana göre bu Yahudi bilincin özüdür. Ama aynı zamanda bunun insan bilincinin özü olduğunu düşünüyorum: Bütün insanlar birbirlerinden sorumludur "hele ben herkesten daha çok". Benim için en önemli şeylerden biri bu bakışımsızlık ve şu formüldür: Bütün insanlar birbirlerinden sorumludur hele ben herkesten daha çok. Görüyorsunuz gene Dostoyevski'den alıntı yapıyorum. | |
|
Etiketler |
az, bu, daha, kötü, mı |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Projeleri Daha Hızlı, Daha Ekonomik Ve Çevreye Daha Az Etki Yaratacak Şekilde Tasarla | Sevda | Bilim Dünyasından Son Haberler | 0 | 26 Ekim 2010 18:09 |
Memura bir kötü haber daha | Lucifer | Haber Arşivi | 0 | 11 Haziran 2010 14:53 |
Enzo'dan Daha Hızlı ve Ondan 4 Kat Daha Pahalı İşte Ferrari P4/5 | Hasan | Otomobil Haberleri | 1 | 22 Ekim 2006 11:55 |