IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 02 Nisan 2012, 09:43   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Aristo ve Ekoloji




Aristo'da tipik olan, başlangıç noktasının çoğunlukla Demokritos gibi inor*ganik doğa değil de, yaşayan doğa olmasıdır. Burada iki tür açıklama modelinin seçiminden bahsedebiliriz: Biri, kavramlarını biyoloji alanından, diğeri de inor*ganik şeylerin çalışma alanından alan model. Demokritos her şeyi mekanik, inorganik kavramlar ve kanunlarla açıklamaya çalışır- bilardo topu modeli- an*cak biyolojik ve toplumsal olguları açıklamakta güçlük çeker. Şunu söyleyebili*riz ki, Aristo her şeyi biyolojik, organik kategorilerle açıklamaya çalışır organik model. Aristo, her şeyin taşlar ve hava dahil olmak üzere "doğal konumlarına" sahip olduklarını ve her şeyin doğal amacını yerine getirmeye meyilli olduğunu iddia eder. Demokritos'un başlangıç noktasını olay kavramından almasına karşılık Aristo'nun hareket kavramını almış olduğunu da söyleyebiliriz. Bir olay gözlem yoluyla araştırdığımız doğadaki oluştur ve araştırmanın amacı çoğun*lukla nedensellik kanunlarının kurulmasıdır. Bir eylem kişinin eylemi bir mak*sada binaen yapmasını öngören toplumsal bir olgudur- yani, bir insan yaptığı eylemin bilincindedir. Aristo'nun nedenler teorisi özellikle hedef merkezli eyle*me yöneliktir. Tam anlamıyla doğal olaylar Aristo'nun nedenler teorisiyle pek de uyuşmaz. Diğer taraftan, olayları başlangıç noktası alan Demokritos gibi fi*lozoflar toplumsal olguları, yani eylem, niyet, özne ve özneler arası ile bağlantı*lı olan olguları değerlendirmede güçlük çekmiştir.^ Aristo'ya göre doğa felsefesi, bir yönüyle, tecrübe ettiğimiz şekliyle doğanın tarifidir. Aristo hava, su, ateş, toprak gibi temel unsurlar ve yukarı, aşağı vb. nosyonlar tasarlamakta*dır, yani doğanın deneyimi için genel kavramlar. Ya da belki de Aristo'ya gö*re genel felsefe fizikle değil de ekoloji ile tanımlanır diye söylemeliyiz: Ona göre her biri doğal işlevlere sahip ve zarar vermeksizin hiçbir yaratığın ihlal ede*meyeceği sınırlamaları olan çeşitli cinsler ve yaşam formları mevcuttur. Üstün yaşam formlarının neslinin tükenmesine sebebiyet verecek ekolojik bir kriz, Demokritos'un mekanik dünya görüşünce eşyanın temel düzenini bozmayacak*tır: Sadece niceliksel özellikleri olan ve boşlukta mekanik olarak hareket eden parçacıklardan müteşekkil bir evren. Böyle bir dünya, ekolojik bir krizden ciddi biçimde etkilenmeyecektir. Demokritos'un evreni anlamak için kullandığı kategoriler ekolojik olarak nötrdür ve bu nedenle de, pratik bir bakış açısıyla de*ğerlendirildiğinde yetersizdir. Aynı şekilde ekolojik boyutu mekanik bir atomculuğu insanî değerler ve vasıflı deneyimler gibi öznel kategorilere değişerek kavrayamayız; zira insan ırkı var olmasa bile ekosistem içinde yaşanacak ekolojik bir kriz yeryüzü üzerinde tahribatlı değişiklere neden olur. Fizik, tek başına hastalığı ve sağlığı ayırt edemezken; tıpta, hastalık ve sağlık arasındaki fark, bir anlamda yaşayan bir bedene dayanmaktadır. İhtiyaç hissedilen, ekolojik olanı kavrayacak bir doğa felsefesidir. Fakat insanoğlu, ekolojik dengeye iştirak eden bir unsur olduğundan bu doğa felsefesi doğa ve insanın ikisine birden yer vermelidir. İlk Yunan filozofları arasında gördüğümüz doğayı bir bütün olarak tasavvur eden görüş, physis, insanoğlunu doğal çerçevenin bir parçası olarak ele almıştır. Yunan doğa filozoflarının bir bütün halinde olan doğada bulunan etkileşim ile ilgili, öğretisi bu bağlamda ekolojik bir felsefedir. Physis her şeyin amacına yönelik işlevlerinin bulunduğu işlevsel bir bütünlüktür. Birinin doğal işlevi dışına çıkması hubrisliktir. (haddini bilmeyiş: presumptica) ve düzensizliğe yol açabilir (kaos). Her şeyin kendi doğal konumları çerçevesinde doğal vasıflarının uyumlu tezahürü toplumda olduğu gibi doğada da doğrudur. Doğanın sonlu sınırları içerisinde farklı yaşam formları ve çevre arasındaki pozitif etkileşim, sonlu ve uyumlu bir bütün olarak cosmos yani evreni meydana getirir. Günümüzde kirlenmenin suyu, havayı ve toprağı etkilediğini ve enerjimizi nihai olarak güneş ışığından aldığımızı hatırlayalım. Ateş, hava, su ve toprak ve diğer Yunan doğa filozofları için temel unsurlardır. Aristo'ya göre her şeyin kendine ait bir doğal konumu vardır. Kirlenme "hatalı konumlanmadır": Eşya, ait olmadıkları ve bu anlamda olmamaları gereken bir yerde konumlanmıştır. Demokritos'un atomik uzayında, kirliliğe bu anlamda yer yoktur. Demokritos'un aksine Aristo, kavramları çifter kullanır, yukarı / aşağı, koru / ıslak, soğuk / sıcak gibi: Tundra, çöl ve yağmur ormanları arasındaki fark, ekolojik olarak önem taşır. Fakat mekanik dünya görüşünde bu farklılıklar esas itibariyle farklı koşullar olarak kayda geçmez. Aynı şey canlı ve cansızlar ile bizatihi canlıların yaşam ilkeleri arasındaki farklılıklar için de geçerlidir: Bitkiler için beslenme ve üreme kabiliyeti, hayvanlar için fazladan hareket etme ve hissetme kabiliyeti, insanlar için de akledebilme kabiliyeti. Öyleyse ekoloji, Galileo ve Newton'da olduğu gibi, mekanik - atomcu doğa görüşünün ötesinde, Aristo ve diğer Yunan doğa filozofların doğa felsefesine işaret etmektedir.

Genbilim

 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları sohbet odaları Benimmekan Mobil Sohbet
Cevapla

Etiketler
aristo, ekoloji, ve


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Aristo Kalemzede Felsefe 0 10 Ağustos 2011 13:01
Ekoloji Ve Botanik Terimleri Sözlüğü Ruj Bahçe Bakımı ve Çiçekler 0 10 Aralık 2010 01:52
Ekoloji ve Kapsam YapraK Biyoloji 0 30 Nisan 2009 05:13
Ekoloji YapraK Türkiye'nin Coğrafi Bölgeleri 0 13 Nisan 2009 18:06