IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

 Kayıt ol  Topluluk
Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 09 Nisan 2012, 08:00   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Francis Bacon BİLİMİ: HÜKMETMENİN VE TABİ KILMANIN SANATI!




"Tahakküm ve denetim bilimsel araştırmanın temel itkisidir." Bacon bilim tarihinde, bilimsel bilgi ve iktidar arasındaki denklemi açıkça tespit eden ilk kişidir. O kararlı bir biçimde bu denklemin bilimsel çalısmaları motive edeceğine inanıyordu. Sadece bu denklemi tespit etmiyor, bilimin amacına, doğa üzerindeki denetimi ve hakimiyeti de oturtuyordu. Bacon, Platon`un ruh ve düşünce arasındaki soyut ve erotik bağlantısını da reddediyor. Bacon için kendisinin ünlü "Bilim iktidardır" çıkarımı insanlık için bir kurtuluştu. Ancak bu "kurtuluş önerisi" tarihsel gelişme içerisinde yeni bir iktidar modelinin temelini oluşturmuştur. Bacon bu yeni bilimsel iktidar modelini sozel metaforlar ve simgesel bir dil içersinde kurmuştu. Bacon gelecekteki kuşaklara yasalara uygun cinsel hakimiyeti öne çıkarabilecekleri yeni bir sözel dil sunmuştur. Bu metaforlar yasal cinsel hakimiyet ile dil arasındaki bağlantıyı açıkça ortaya koymaktadırlar. Bacon'un Metaforu: Bacon`un tasavvuru şüphesiz doğa üzerinde insanların mutlak hakimiyetini, üstünlüğünü ve hükmünü sürebilecekleri bir bilim yaratmaktı. Onun çıkarımından da görebildiğimiz gibi "bilimde insan bilgisi ile insan iktidarı buluşmaktadır". Bacon`a göre iktidar mücadelesinin üç ayrı derecesi veya üç ayrı türü vardır: Birincisi; kendileri için iktidar olup bu iktidarlarını sürdürmek isteyenlerdir. Ona göre bu tür en kötüsü ve en aşağılayıcısıdır. İkincisi; kendi vatanının insanları için iktidarlarını ve tahakkümlerini yaygınlaştırmak isteyenlerdir. Bu tür ona göre birincisinden daha onurlu fakat daha az sahip olma hırsı içermemektedir. Üçüncüsü; eğer bir erkek, insan ırkının evren üzerindeki iktidarı ve hakimiyeti için mücadele veriyorsa ve bunu yaygınlaştırmak istiyorsa, şüphesiz ki bu hırs diğer ikisinden daha onurludur. Bacon'un üç basamak biçiminde sıraladığı hiyerarşi, her basamağinda daha fazla iktidar, tahakküm ve genişleyen bir ırkçılık bağlıdır. İkinci basamağında milliyetçiliğin ve insanlar üzerinde eğemenliğin tohumunu atarken, bunu sadece "kendisi için hakimiyetten" daha onurlu görmesi, iktidara karşı gelmesinden değil iktidarın erkekler arasında paylaştırılmasının ve yaygınlaştırılmasının daha olumlu ve uzun vadeli olduğu düşüncesinden kaynaklanmaktadır. En mükemmel olarak değerlendirdiği üçüncü tür mücadele, bir erkeğin, insan (kadın ve erkek) ırkının doğa üzerindeki hakimiyeti ve iktidarı için mücadele vermesi ise, şüphesiz bu alanın yani hakimiyet ve tahakküm alanının sadece erkekler için düşünüldüğü sonucunu göstermektedir. Yanısıra ve daha önemli olarak, Bacon "insan ırkının evren üzerindeki iktidarı"ndan erkek ırkının doğa(-kadın) üzerindeki iktidarına işaret ederek erkek ırkçılığını modern bilimin kökenine oturtmuş oluyordu. Bacon her nasılsa bir zamanlar insanların doğa üzerinde hakim olduğunu düşunuyordu. Ona gore teknolojik gelişme bu hakimiyetin tekrar tesis edilmesi için mecburi idi ve bu yuzden bilim ile teknolojinin bir hakimiyet aracı olarak doğaya karşı açıkça konumlandırılması gerekiyordu. Bacon bu konumlandırma işlemini cinsel gondermelerle yuklu bir soylemle gerçekleştiriyordu. Onun kullandığı cinsel dil belki de bu yüzden pek fazla kimsenin farkına varamadığı örtülerle kaplıdır. Üstünlük üzerine yazdığı makalelerde gerektiğinden fazla kullandığı -genus- kavramında vermek istediği ileti, ancak kadınlar tarafından incelendiğinde deşifre edilebilinmiştir. Bacon`un resim dilinin diyalektik özünü görebilmek ve onun metaforlarının kapsamlı anlamını aydınlatabilmek için bazı alıntılar sıralayacağım; "Biz doğa ve ruh arasında yasal ve namuslu (keusche) bir evlilik kurmak istiyoruz". "Sevgili oğlum, senin için tasarladığım şey; seni şeylerin kendisiyle birlikte namuslu, kutsal ve yasal bir evlilikle birleştirmektir. Ve bu bağlantı senin çoğalmanı güvenceleyecektir. Alışılagelmiş tüm evliliklerin umutlarını ve duvarlarını aşacaktır ve sana korunmuş bir ırktan kahramanlar ve süpermenler yaratacaktır". Şey olarak kullandığı kelime burada doğa anlamına gelmektedir. Aşağıdaki alıntıda bunu daha açıkça ifade ettiğini görüyoruz. "Doğa bilimsel mantık ile biçimlendirebileceğin, kendine tabi kılabileceğin gelinin olsun senin. Ben gerçek anlamdaki görüşümle doğayı tüm çocuklarıyla sana sunmak istiyorum. Doğayı senin hizmetine sunmak ve senin kölen yapmak istiyorum". Diğer alıntılarından da görebildiğimiz gibi bilimi ve bilim alanını tamamen erkek alanı olarak betimlemektedir. O doğadan -she- olarak bahsederken doğa kadın bağlantısını erkek hakimiyetçi düşünce ile örtülü bir biçimde çok iyi ortaya koymaktadır. Yani doğa kadındır ve erkek bilimdir. Burda işaret edilen sadece bilimin doğa üzerindeki hakimiyeti değil aynı zamanda erkeğin kadın üzerindeki "bilimsel" hakimiyeti idi. Bilimsel bilgi ve teknik gelişmelerden bahsederken tamamen şiddet (erkek) dili kullanmaktadır. Doğaya yumuşak onu keşfedecek fakat hükmetmeyecek bir usluple yaklaşmak Bacon ve taraftarlarının tarzı olmamıştır. Doğayı fethetmenin ve kendine tabi kılmanın ne kadar yıkıcı olduğunu ve onu temelden sarstığını yaşadığımız çevre sorunlarıyla da görmekteyiz. Doğa uzerinde hakim olmayı amaç olarak gösterirken Bacon, bunun için yapılacak her tur deneyi de meşru görmektedir. Oyleki bu deney söylemi sonradan doğacak sadizm, mazoşizm söylemlerinde kullanılan "deney" söylemiyle yakın pararlellikler içermektedir: Keşfetmekten çok elde etmektir önemli olan, keşfetmek, hakim olmaya tabidir. "Zamanın Eril Doğumu" adlı kitabında Bacon "eski bilimin" kurucularıni eleştirir. Kitabin ana bölümü ruhun kötü filozofların etkisinden temizlenmesi gerektiğiyle başlıyor. Bunlar Arıstoteles, Platon, Galen ve Hippokrates olarak geciyor. Bu filozofların yanlış öğretileri sonucu bu filozoflar gibi düşünenler de yaratıcı tarafından kısırlıkla cezalandırıldılar. Bütün bu filozofların Bacon`a göre tek bir amaçları vardı; iktidarsızlık (Impotenz) üretmek, insan iktidarını azaltmak ve gerçek ve eril bilimin doğmasını ertelemek. Platon da bilgiye erişmenin tek ve hakiki yolu homoeros iken Bacon da hakimiyet arzusudur. Platon doğanın araçsallığına son verilmesini ve ruhun bedenin esirliğinden kurtulmasını savunurken, Bacon doğanın insanlara (erkeklere) hizmet eden bir köle haline getirilmesini savunur. Platon üremeyi hayvanca istek olarak açıklarken, Bacon doğanın(-kadının) süpermenler yaratılması için sonuna kadar kullanılması ve ürünlerinin alınması taraftarıdır. Platon'un bilgi kuramının temelinde pederastik (erkekler arası) aşk yatmaktadır. Bu aşk kendi içinde hiyerarşi barındırsa da hakimiyetten uzaktır. Bacon'un bilgi kuramının temelinde ise hakimiyet hırsı yatmaktadır. Bu hakimiyetin nesnesi doğa ve kadındır. Bu karşılaştırmadan da anlaşılacağı gibi, iki düşünürün ortak oldukları tek nokta, aralarındaki bu tartışmada (!) kadınların yerinin olmadığıdır. Fox-Keller, Bacon'un bu yaklaşımını psiko-analiz çerçevesinde değerlendirir: Erkek çocuğun bir hediye olarak babadan aldığı erkeklik gibi bilimin de erkek olabilmesi baba (burada Bacon) tarafından verilen bir hediyedir. Bu hediye bilim adamlarına kahramanlar ve süpermenler yaratmayı müsaade ediyor ve bu hediye onlara kendi kendilerini bir erkek olarak dünyaya getirme yeteneğini sağlıyordu. Baconcu metafor aşikar bir biçimde erkeklerin ikili itkili ödipal istek ve arzularını, annelerine ait olanı sahiplenme ve reddetme biçiminde göstermektedir. Bu, annesiz yaşamak kadar anneyle kurulan ilişkide bir denklem kurabilme imkanını da sunmaktadır. Kişi boylelikle babayla olan özdeşmesinde de tanrısal mutlak hakimiyetini (Omnipotenz) güvence altına almış oluyordu. Bu özdeşleşme ona dişiyi kabul etme kadar reddetmeyi de müsade ediyordu. Bu tabloyla tıpkı bir erkek çocuğunun gelişimine benzeyen bilim tarihi, bilim dünyasına girenlere de bir erkek çocuğunun dünyasını sunmaktaydı.

Genbilim

__________________

English Preparatory Department
School of Foreign Languages
Assistant English Teacher
Ankara Baskent University
2017-18

“Benim, senden öncem ve senden sonram yok, yalnızca sen varsın...”
C.A - 31.12.2010 - ∞

English Language and Literature
Faculty of Humanities and Letters
Ankara Bilkent University
2010-15
 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları reklam ver Benimmekan Mobil Sohbet
Cevapla

Etiketler
bacon, bilimi, bİlİmİ, francis, hükmetmenin, hÜkmetmenİn, kilmanin, sanati, tabi, tabİ, ve


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Francis Bacon efLatun Felsefe 0 16 Kasım 2011 21:00
Ressam; Francis Bacon ve Eserleri. (Tabloları) Bacon'dan Klasik Yapıtlar. (Resimler.) Sevda Kültür ve Sanat 0 15 Kasım 2011 02:07
Francis Bacon Kimdir? (Biyografisi) Sevda Şairler / Yazarlar 0 15 Kasım 2011 01:24
Francis Bacon’un Ütopyası Kalemzede Felsefe 0 23 Eylül 2011 01:34