IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

 Kayıt ol  Topluluk
Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 22 Ocak 2016, 09:30   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Schopenhauer'in Seçkinlik ve Sıradanlık Kavramı Üzerine




İdealizm,dünyayı (tikel evren)bir bütün içinde kavramış ve idealist kişiler tarafından yönetiliyor.(Ben'lerin dünyası)Bunun özü Schopenhauer'de bilinçsizliktir.(İrade)Alman İdealizm'in temsilcilerinden Hegel'in diyalektik süreci panteizme kaynaklık ediyor.Akıl nesneyi (Karşısav) kavrayabildiğine göre,burada özneyi bilinçten (irade) yoksun düşünce oluşturuyor,bu belki kendi bilincinde dahi olmayan Tanrı olabilir veya zeka'nın ulaşabildiği idealist iradecilerin benleri ''Kant,Fichte,Schelling,Hegel''dir.Schopenhauer'in karşı çıkmış olduğu düşüncedir.Özünde bilinçli olmadığını söylüyor (Bu konuda aynen onun gibi düşünüyorum''Kişisel Parantez'')
Farklı fakat özde aynı olan bir eleştiri noktasıda Schopenhuer özünde iradenin bulunduğu bilinçsiz idealizm nesnel evreni tümelden kavrayabilir fakat bu durum gerçekleşemez.Bu tikeller içerisinde ide'yi de,iradeyide kendinde bulundurur ki,bu tamamen tümelin öz-yapı taşıdır.Öz kendini burada tümele atmada güçlük çeker,onun bilincindedir fakat onu kavrayamaz.Bütünde tikeli bu şekilde görür.Gerçek cevher tikelde bulunduğundan tümel bunu kavramış varsayar ve tikel'i tümel içinde kavrar,fakat başarılı olamaz,sebebi ise tümel içinde tikeli barındırır,fakat tikelin özünü ve içeriğini bilemez.Tikel'i kavrama (Schopenhauer) ince zeka ve öz-bilincin,idealist düşünceden yoksun oluşundan kavranılabilir.(Schopenhauer)bu yüzden Alman idealistlerini küçümser ve onlarla alay eder.Onlar için;Bütünü kavrayabildiniz fakat özün bilincine varamadınız deyip onları alaya alır.Bütünü görmek,öznede var olan duyunun kavraması için bir sebeptir.Önemli olan bunun dışına çıkıp öz-bilince inmektir.Bunu Alman idealistler yapamadılar (Hegel'in diyalektiğinde Sav,kendini Karşısav'a açımlar,Karşısav'da aynı şekilde Senteze,bilimin görevi ise bu aşamayı araştırıp takip etmektir.Dolayısıyla Hegel felsefesi empirik bir bilgidende yoksundur.Onun için Hegel felsefesibe nutlak idealizm'de diyebiliriz.Deneyin amacı Schopenhauer'de farkına varma,bilincinde olmadır.Onun için Hegel,filozofa göre bilinçsiz ve sıradan biri gibidir.)Schopenhauer bunları bu noktada eleştiriyor.
Diğer bir taraftan yani Schopenhauer'in iradecilik kavramından,Alman idealizmine giden çizgide,savunulan fikrin bütünde olanın içsel duyularının kavrama yetisi,tikel'de ise bunun doyurumsal yani ben'e alma ile ilerlemesi,bütünde tikel'in genel-geçer etkisi on8u duyuların etkileşiminden veya büyüklüğünden diğer ben'e yani tikel'i kapsayan öz'e etkisi olur ki,bu da büyük gibi görünen fakat aslında içerisinde birşey barındırmayan bütünü kavramaya çalışan ben'lerdir(Kişileri kasdediyorum)


İsmail Çelik

__________________
Ey iki adımlık yerküre; senin tüm arka bahçelerini gördüm ben.
 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları reklam ver Benimmekan Mobil Sohbet
Cevapla

Etiketler
kavramı, schopenhauerin, seçkinlik, sıradanlık, ve, Üzerine


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Hayatın Acıları Üzerine/Arthur Schopenhauer Afrodit Felsefe 0 14 Eylül 2011 21:59
Felsefe Kavramı Üzerine Kalemzede Felsefe 0 12 Ağustos 2011 02:38
Arthur Schopenhauer: Ölüm Üzerine Kalemzede Felsefe 0 10 Ağustos 2011 12:29