IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

 Kayıt ol  Topluluk
Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 30 Haziran 2020, 15:39   #1
Çevrimiçi
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Sofist Filozoflardan Gorgias'ın Felsefi Açıdan Önemi Nedir?





Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.


Sofist Filozoflardan Gorgias'ın Felsefi Açıdan Önemi Nedir?


Gorgias (M.Ö. 483 – 376) şüphecilikte çok ileri giden Sofist filozoflardan birisidir. Gorgias Antik dönemin ünlü hatiplerindendir ve tanınmış biçim sanatkârdır. Platon onun adını taşıyan bir diyaloğunda bize Gorgias’ı her türlü felsefenin karşıtı olarak sunar. Anlatıya göre Gorgias’ın “Doğa Konusunda” ya da “Var Olmayan Konusunda” gibi acayip isimli bir eseri varmış. Bu eserde üç kökten görüş ileri sürülmüş: “Bir şey yoktur, olsa bile bunu bilemezdik, bilsek bile başkasına aktaramazdık.” Görüldüğü gibi, bilimin olanaklarını yok etmek için Gorgias’tan daha ileri gidilemez.

Gorgias birinci tezinde, “hiçbir şey yoktur” diyerek Elea Okulu’na yandaş oluyor. Bu tezini ise şöyle savunuyor: Eğer bir şey gerçekten var olsaydı; bu şey ya sınırsız, oluşmamış, başlangıçsız ve sonu olmayan bir şey olacaktı; ya da sınırlı, oluşmuş bir şey olacaktı. Şayet ikinci şıkkı benimsersek, yani var olanı bir çokluk, sınırlı ve oluşmuş olan bir şey olarak anlarsak, bu durumda varlık sürekli kendisinden başka bir şey olacaktır. Bu da bizi Elealıların gösterdikleri içinden çıkılmaz güçlüklere götürür. Çünkü bu şekilde, bir şeyin hem var hem de yok olduğunu benimsemek gerekir. Fakat birinci şıkkı; yani var olanın uyumlu, sınırsız, var olmamış bir şey olduğunu doğru bulursak, bu durumda böyle bir varlığın tüm uzay ve zamanı doldurması gerekecektir. Uzay ve zamanı dolduran bir şey, aynı uzay ve zaman gibi, bölünebilen bir şey olurdu. Artık uyumlu olmaktan çıkar, parçalardan oluşmuş olurdu. Sonuç olarak konuyu hangi açıdan düşünürsek düşünelim, her zaman bazı çelişkilere düşmek zorunda kalırız. Gorgias’ın bu şıkları savunma şekli, kendisinin sağlıklı bilimsel araştırma ile pek ilgisi olmadığını gösteriyor. Onun yaptığı, daha çok, kavramlar ile oynamadır. “Bilim mümkün müdür, değil midir?” konusu sağlıklı olarak araştırılacağına, konu yalnızca bir oyun durumuna sokuluyor.

İkinci olarak; Bir şey var olsa da bunu bilemezdik. Çünkü biz evreni iki araç ile, yani ya algılarımızla ya da aklımız ile biliriz. Duyumlarımıza dayanan algılarımız bizi tümel bir gerçeğe götüremez, duyumlar herkese evreni bir başka türlü gösterir. Bunu zaten Protagoras da göstermiştir. Aklın işlevi olan düşünmeye gelince: Her çeşit şeyi düşünmek olasıdır. Ben hiç var olmayan bir insanı düşünebildiğim gibi, su üzerinde yürüyen bir arabayı da düşünebilirim. Düşünme, aranılan şeyi bulmak açısından yüksek bir yetenektir. Düşünme, bize tasarlanan şeyin doğru olup olmadığım anlamak için, kesin bir bilgi veremez. O halde algılarımız olsun, düşünmemiz olsun bizi gerçekten benimsenen bir gerçekliğe ulaştıramaz. Üçüncü olarak ise; Bir şeyi bilseydik, bu durumda bunu başkalarına bildiremezdi Çünkü bildirme kelimeler ile olur. Fakat bir kelimenin benim anladığım anlamını, başkalarının da anladığını nereden bilebilirim? Kelimelere yüklediğim anlamı ancak ben bilirim. Başkalarının kelimelere yüklediği anlamı ben nasıl bilebilirim?

Gorgias burada çok önemli bir konuya, “Nasıl oluyor da bir bilgi bir insandan ötekine aktarılabiliyor?” konusuna değiniyor. Bu üzerinde gerçekten önemle düşünülmesi gereken bir konudur. Gorgias bu konuya kesin bir cevap bulmaya çalışmak yerine, yalnızca konunun güçlüğüne değiniyor, çözümünün olanaksızlığını söyleyerek konuyu geçiştiriyor. Gorgias’ın yapıtı Sofist düşüncenin tipik bir örneğidir. Burada konunun titiz bir çözümü için girişimler yerine, yalnızca zekânın zengin görünümlerini sergilemek için olanak ve nedenler bulmak istendiğine tanık oluruz.

[Üye Olmadan Linkleri Göremezsiniz. Üye Olmak için TIKLAYIN...]


__________________

English Preparatory Department
School of Foreign Languages
Assistant English Teacher
Ankara Baskent University
2017-18

“Benim, senden öncem ve senden sonram yok, yalnızca sen varsın...”
C.A - 31.12.2010 - ∞

English Language and Literature
Faculty of Humanities and Letters
Ankara Bilkent University
2010-15
 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları reklam ver Benimmekan Mobil Sohbet
Cevapla

Etiketler
felsefe


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Sofist Filozoflardan Protagoras'ın Felsefi Açıdan Önemi Nedir? Kalemzede Felsefe 0 30 Haziran 2020 15:39
Sofist Filozoflarda Konvansiyonalizm Kavramının Önemi Nedir? Kalemzede Felsefe 0 30 Haziran 2020 15:13
Sofist Filozofların Felsefeleri Açısından Gorgias'ın Önemi Nedir? Kalemzede Felsefe 0 30 Haziran 2020 15:13
Sofist Filozofların Felsefe Anlayışında Pratiğin Önemi Nedir? Kalemzede Felsefe 0 30 Haziran 2020 03:33
Cami ve mescitlerin toplumsal açıdan önemi nedir Zen İslamiyet 0 08 Kasım 2012 17:26