IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

 Kayıt ol  Topluluk
Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 27 Eylül 2020, 03:33   #1
Çevrimiçi
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Platon'un Felsefesinde İdeanın Ontolojik Temellendirilmesi Nedir?





Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.


Platon'un Felsefesinde İdeanın Ontolojik Temellendirilmesi Nedir?


İyi ideasına yüklenen bu yüksek konum, ister istemez bir sorun doğurmaktadır. Platon'un Demiourgos adı verilen bir düzenleyici Tanrı öngördüğü bilinmektedir. Demiourgos evreni düzenleyip meydana getiren Tanrısal güç, İyi ideası ise tüm varlıkların ve var olanların nedeni olduğuna göre bunlardan hangisi gerçek bir Tanrı olmaya layıktır? Kimi yorumcular, Platon'un İyi'ye yüklediği niteliklerden yola çıkarak Demiourgos ile İyi ideasının bir ve aynı şey olduğunu savunmuştur (Weber, 1993: 57). Demiourgos, Tanrı'nın etkin, hareket ettirici, düzenleyici, akıl ve ruh sahibi yönünü temsil ederken İyi ideası ise Tanrı'nın değişmez, sabit ve dingin yönünü, varlık ötesi varlığını temsil eder. Platon Timaios'ta, Demiourgos'un İyi gibi ezeli ebedi olduğu ve başından beri idealara ve hepsinden önce de İyi ideasına baktığı söylenir (Timaios, 28a-41a). Şu hâlde Tanrı'nın, İyi ideasını temaşa etmediği tek bir an dahi olmamıştır. Demiourgos, evrenin İyi olmasını istemiştir. Bu durumda Tanrı'nın istemesinin nedeni İyi ideasıdır ve iyi olan her şeyin nedeni, Tanrı'nın iyiyi istemesidir.

Platon'un eserlerindeki kimi ifadeler, onun İyilik, Güzellik ve Adalet idealarını birbirlerinden ayrı şeyler olarak görmediğini düşündürür. İnsanlık için nihai amaç olmaları bakımından İyilik, Güzellik ve Adalet arasında hiçbir fark yoktur. Bu üçü tek bir ideadırlar ve Varlığın en yüksek özlüğüdürler. O hâlde Platon'a göre varlık, özü gereği hem iyi hem güzel hem de adildir. Bu görüş, birbirleriyle çatışma hâlinde olan zıt unsurlardan birinin diğeriyle yer değiştirmesinin, yani varlığa gelmesinin cezasını da beraberinde getiren bir adaletsizlik olduğunu savunan ve böylece varlığı, özü gereği adaletsizlik olarak gören Anaksimandros'a bir yanıt oluşturduğu kesindir.

KAYNAK: FELSEFE TARİHİ KİTABI

__________________

English Preparatory Department
School of Foreign Languages
Assistant English Teacher
Ankara Baskent University
2017-18

“Benim, senden öncem ve senden sonram yok, yalnızca sen varsın...”
C.A - 31.12.2010 - ∞

English Language and Literature
Faculty of Humanities and Letters
Ankara Bilkent University
2010-15
 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları reklam ver Benimmekan Mobil Sohbet
Cevapla

Etiketler
felsefe


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Platon Felsefesinde İdealar Kuramına Göre İyi İdeası Nedir? Kalemzede Felsefe 0 27 Eylül 2020 03:33
Platon Felsefesinde İdealar Nerededir, İdealar Nerede Varolurlar? Kalemzede Felsefe 0 27 Eylül 2020 03:33
Platon Felsefesinde İdea Nedir? İdealar Nelerdir? İdeaların Özellikleri Nelerdir? Kalemzede Felsefe 0 27 Eylül 2020 03:33
Varlık Felsefesinde Ontolojik Olarak Hakikat Kavramı Nedir? Kalemzede Felsefe 0 30 Haziran 2020 21:13
Ontolojik Kanıt (Ontolojik Veri) Zen Felsefe 0 10 Aralık 2012 14:20