IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  vaybe sohbet

>
+
Etiketlenen Kullanıcılar

1Beğeni(ler)

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Arama Stil
Alt 23 Şubat 2006, 23:14   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Flash Öğreniyoruz ?





Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.


Çizim Dersi 1

Arrow (Ok aleti)

Bu aleti daha çok bir nesneyi seçmek için kullanırız. Ok eğer boş bir alanda duruyorsa altında dikdörtgen şekli vardır. Herhangi bir nesnenin üzerine doğru çekerseniz, altında dört yönlü bir şekil belirir. Eğer çizgilere doğru yanaştırırsanız, altında bir eğri belirir ki tutup çektiğiniz zaman başlangıç ve bitiş noktalarını bozmadan çektiğiniz yere kadar uzar. Oku çizgilerin köşesine doğru yanaştırırsanız, bu sefer altında iki çizgiden oluşan bir köşe belirir, tutup çekerseniz sadece köşenin yerini değiştirir. Bir nesnenin üzerindeyken bir kez tıklarsanız, sadece seçtiğiniz alan yada çizgi seçili olacaktır. Eğer iki kez tıklarsanız, şekle bağlı olan tüm nesneler seçili olacaktır. Sadece çizgileri seçmek için herhangi bir çizginin üstünde çift tıklamanız yeterli olacaktır. Şeklin hepsini değilde bir kısmını seçmek isterseniz, SHIFT tuşuna basılı tutarak seçmeye devam edebilirsiniz. Eğer seçeceğiniz alan köşeli bir bölüm ise, fare ile boşlukta bir yere tıklayıp, basılı tutarak seçeceğiniz bölüme gelinceye kadar sürükleyin ve bırakın, böylece belirlediğiniz alan seçili olacaktır.

Lasso (Kement aleti)

Bu aleti, herhangi bir nesnenin bir bölümünü seçmek için kullanırız. Kement aleti ile çizmeye başladığımız şekli tam başlangıç noktasında bitirmek zorunda değilsiniz, program otomatik olarak şekli kendisi kapatıyor. Modifier kısmında bulunan Polygon yani düz çizgiler ile seçen düğmeye basmamış iseniz, seçeceğiniz alan farenizin aldığı yolu aynen izler. Eğer Polygon seçeneğini seçtiyseniz, seçeceğiniz alanın ilk noktasını tıklayarak belirleyin. Daha sonra her tıkladığınız noktaya doğru bir çizgi çizecektir. Kapatmak için çift tıklamanız yeterli olacaktır. Modifier kısmında bir de Magic Wand seçeneği vardır. Eğer sahneye bir resim import (eklemek ) ettiyseniz. Ve bu resmin içindeki herhangi bir rengi seçmek için, bu seçenek kullanılır. Ama bunu kullanmak için resmi seçip Modify > Break Apart ( ya da CTRL+B) yapmanız gerekir.

Line (Çizgi çizme aleti)

Eğer düz bir çizgi çizme ihtiyacı duyarsanız, bu aleti seçin ve çizmeya başlayacağınız yere tıklayıp basılı tutarak başlangıç noktasını belirtin. Fareyi sürükleyerek bitiş noktasına getirin, ve bırakın. Eğer düz bir şekilde çizemiyorsanız, menü çubuğunda ki Snap (yakala) tuşuna basın. Bu sahnenin artalanındaki Grid'leri ( yatay ve dikey olarak kesişen hatlar) yakalar. Grid'leri görmek için View > Grid (yada CTRL+SHIFT+ALT+G) seçeneğini işaretleyin. Grid'leri çıkardınız ama aralıklarını beğenmediyseniz, Modify > Movie (CTRL+M)'ye basın ve karşınıza gelecek ekrandan Grid aralıklarını(Grid Spacing), Grid rengini ve hatta çalıştığınız sahnenin artalan rengini ve büyüklüğünü de belirleyebilirsiniz. Çizeceğiniz çizginin kalınlığını ve rengini de Modifier kısmından değiştirebilirsiniz.

Text (Yazı yazma aracı)

Sahnenin herhangi bir yerine yazı aletini seçtikten sonra tıklayın. Şimdi yanıp sönen bir imleç belirecektir. Yazını yazıp bitirdikten sonra, yazıyı fare ile tarayarak yazı formatını, rengini, font büyüklüğünü, tipini, kalınlığını ve yatıklığını, Modifier kısmından değiştirebilirsiniz. Modifier kısmında en altta bir abl tuşu vardır. Bu da sahneye bir yazı kutusu eklemeye yarar. Bu tuşa bastıktan sonra, sahnenin herhangi bir yerinde fareyi basılı tutarak bir dikdörtgen çizerseniz, bu sizin yazı kutunuz olacaktır. Bunu kullanmayı daha sonra geniş bir şekilde anlatacağız.

Oval (Yuvarlak çizimi)

Daire veya elips şeklinde bir oval çizmek için, alet kutusundan oval aletini seçin. Çizeceğiniz ovalin iç rengini ve çizgi rengini Modifier kısmından ayarlayabilirsiniz. Sahne kısmına geldiğinizde fare imleci artı şekline dönüşür. Herhangi bir yere tıklayın ve fareyi sürükleyip bırakın. Artık ovaliniz hazır. Ovalin dış çizgisinin kalınlığını ve çizgi tipini yine modifier kısmından değiştirebilirsiniz. Eğer dış çizginin olmasını istemiyorsanız, ovali çizdikten sonra fare imlecini dış çizginin üstüne getirerek tıklayın. Dış çizgi seçili olduktan sonra delete tuşuna basın. Çizmek istediğiniz kusursuz bir daire ise SHIFT tuşuna basarak yapabilirsiniz.

Rectangle (Dikdörtgen çizimi)

Dikdörtgen aleti aynı oval aleti gibidir. Çizeceğiniz dörtgenin iç rengini ve kenar renklerini modifierler sayesinde değiştirebilirsiniz. Burada bir modifier daha var bu da dörtgenin kenarını yuvarlatmaya yarar. Modifier'e bastıktan sonra karşınıza gelecek ekrana istediğiniz bir rakamı girin ve bir dörtgen çizin. Girdiğiniz rakam kadar kenarlar yuvarlatılmış olur. Eğer kare çizmek isterseniz, SHIFT tuşuna basılı tutarak çizin. Mükemmel bir kare çizmiş olursunuz.

Pencil (Kalem aleti)

Kalemle çizim yapmak için kalem aletini seçin. Modifier kısmında bildiğiniz modifierlerin dışında bir modifier daha varki bu size en lazım olanı. Straigten seçeneğini seçtiğiniz zaman çizim yaparken çizgileriniz hep düz bir hal alır. Smooth seçeneğini seçerseniz çizim bittikten sonra çizgilerinizin yumuşadığını göreceksiniz. Ink seçeneğini seçerseniz çizgilerinizin formunu fazla bozmadan yumuşatır. Çizgi kalınlığını, tipini ve rengini, ilgili modifierlerden değiştirebilirsiniz. Yukarıdaki animasyonu izleyerek farkı anlayabilirsiniz.

Brush (Fırça aleti)

Çizmek için kalemmi yoksa fırça mı kullanacağımız nesneye göre değişir. Kalem vuruşları çizgi, fırça vuruşları ise çeperler oluşturuyor. Yani kalın bir fırça ucuyla bir şey çizdiğinizde sanki ortaya çıkan nesnenin çevresini kalemle çizmiş ve içini de seçili renkle boyamışız gibi olur. Bu yüzden dolgun nesneleri fırçayla çizmek daha mantıklı olur. Çizim yaptıktan sonra herhangi bir yeri boyama ihtiyacı duyarsanız alet kutusundan fırçayı seçin. Sonra modifier kısmından fırça tipini, kalınlığını ve boya rengini ayarlayın ama en önemlisi çizimin neresini boyamak istediğiniz. Bunun için modifier kısmında bulunan seçeneklerden Normal olanı; çizimin her yerini boyar, Fills seçeneği; çizilen resmin çizgileri hariç her yeri boyar, Behind seçeneği; çizdiğiniz resimdeki tüm renkleri koruyarak boyama yapar, Selection seçeneği; çizimde sadece seçtiğiniz alanı boyar, Inside seçeneği; çizim içindeki renkleri boyar. Tıpkı yukarıdaki animasyon gibi

Ink Bottle (Mürekkep şişesi)

Nesnenizi çizdiniz, hemde bayağı karışık bir nesne oldu. Ama bir baktınız nesnenizin bir yada bir kaç çizgisi istediğiniz gibi değil. Hemen değiştirmek istediğiniz çizgileri seçin, ardından mürekkep şişesi aletini tıklayarak, modifier kısmından çizginizin formunu belirleyin. Ve seçtiğiniz çizgilerden herhangi birine tıklayın. Bingo! İşte istediğiniz oldu. Modifier kısmında bulunan çizgi tipi ve kalınlığı için birer adet custom yani size özel seçenekler de var. Bunlarla çizgi formunuzu istediğiniz gibi belirleyebilirsiniz.

Paint Bucket (Boya kovası)

Nesnelerimizi çizdik. Hatta çizgilerini değiştirmesini bile öğrendik. Şimdi de nesnelerin içini boyamayı öğreneceğiz. Bunun için kova aletini seçip, modifier kısmından rengini ve boyayacağımız nesnenin kapalılık durumuna göre gap size'ını seçmemiz lazım. Peki nedir bu Gap size; nesnenin dış çizgilerinin tamamı ile birbirine temas etme durumu. Yani çizdiğimiz nesnenin dış çizgileri tam anlamı ile birbirine temas ediyorsa Don't Close Gaps seçeneği ile boyanabilir. Etmiyorsa Close Large Gaps seçeneği ile boyanabilir. Bu demek değildir ki bir dörtgenin sadece üç çizgisini çizeyimde içini Close Large Gaps ile boyayayım. Ancak sizin görebileceğiniz kadar açıklıklarda boyayabilir. Modifier kısmında en altta iki adet daha düğme var bunları Gradient hakkında bilgi verirken açıklayacağız.

Dropper (Damlalık aleti)

Damlalığınız sahnenin varolan bir kısmından renk ve stil bilgilerini çeker. Örneğin bir nesnenin herhangi bir rengini yine kullanmak istediğinizde damlalığınızı o renge götürüp tıklamanız yeterli olacaktır. İmleç otomatikman boya kovası olacak ve seçtiğiniz rengi boyayacaktır. Eğer damlalığınızı nesnenin kenarına yakın bir yerine getirirseniz altında bir kalem belirir ve nesnenin rengini değilde kenar stilini kopyalacağınızı bildirir.

Eraser (Silgi aleti)

Şimdi de yaptığımız yanlışları düzeltmeyi yani silme işlemlerini öğrenelim. Alet kutusundan silgi aracını seçtiğiniz zaman modifier kısmında silgi kalınlığı ve silgi seçenekleri belirir. Erase Normal, üzerinde gezindiğiniz herşeyi siler. Fills seçeneği, çizgilerin içinde kalan renkleri siler. Lines seçeneği, sadece çizgileri siler. Selected fills seçeneği, seçmiş olduğunuz bölgeleri siler. Inside seçeneği ise, silme işlemine başladığınız yerdeki renkleri siler yani sileceğiniz bölgenin içinde başlamanız lazımdır.

Hand (El ile oynatma)

Sakın yanlış anlamayın! animasyonu oynatmayacağız. Sahneyi büyüttüğünüz zaman, görünmeyen kısımlarına ulaşmak için bu aleti seçin ve basılı tutarak gezdirin. Eğer yan tarafta ve alttaki kaydırma çubuklarıyla uğraşamam diyorsanız bu alet size göre.

Magnifier (Büyüteç aleti)

Sahneyi büyütmek veya küçültmek için kullanırız. Herhangi bir anda büyüteç aletine iki kez tıklarsanız sahne normal yani 1/1 ölçeğine geri döner. Büyütme işini en fazla 5 kez, küçültme işini ise en fazla 4 kez yapabiliriz. Sahneyi ne kadar büyütürseniz büyütün çizgileriniz hala mükemmel görünecektir. Neden? Vektör programı olduğu için.

 
Alıntı ile Cevapla

Alt 23 Şubat 2006, 23:14   #2
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)




Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.


Şimdi Bunları Açıklayalım:

Scene: (Sahne) Bir Flash çalışma eğer kapsamlı bir çalışma ise veyahut yaptığınız websitesini full Flash yapacaksanız, sahnelerden faydalanmak zorundasınız. Neden mi? Çünkü böyle karıştırma imkanınız az olur ve Sayfalar arası geçişi sağlarsınız. Mesela Ana sayfadan, Şirket Profiline veya ürünler sayfasını tek bir Flash Dosyası içinde bitirebilirsiniz.

Hatta Sipariş Formunu bile... Belki ilginç geleck veya inandırıcı gelmeyecek ama Flash'la neler yapılmaz ki. ASP ve CGI desteği mevcuttur. Hatta kullanıma açık bir sürü parametresi vardır Flash'ın. Neyse bunları ileride göreceğiz. Kafanızı karıştırmanın bir anlamı yok. Sanırım sahneyi anladınız.

Layer: (Katman) Şimdi düşünelim; Bir Flash çalışması yapıyorsunuz ve diyelim ki iki tane symbol'ünüz var. Bir üçgen ve bir kare. Ve ikisini de aynı katmana yerleştirdiniz. Ve üçgeni seçmek istiyorsunuz. Ama üçgen de varsayalım öyle bir üçgen ki, tamamını tutmak (Select All) mümkün değil, geriye bir yol kalıyor. (Photoshop kullananlar bilir Layer'ların Muhteşemliğini ve Bazen Neden Bunun İçin Ayrı Layer Kullanmadım Diye çok Dövünmüşlerdir.)

Nesnemizin olduğu frame'e tıklamak. Ama ne çare, Frame'e tıklayınca, üçgen ve kare birlikte seçildi. Çünkü ikisini de aynı Layer'a koyduk. Ama eğer ikisini de ayrı layera koysaydık ve isimlendirseydik, şimdi işimiz çok kolay olurdu. Şimdi böyle düşünelim. Üç tane üstüste üç layerimiz var. Hay Allah yanyana olacak halleri yok ya.
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.
En Alttaki Layer (Layer 1 yazan) üzerine iki kere tıklarsak, orada bir Rename Kutusu açılacaktır. Buraya Background yazın. Layer 2'ye de tıklayarak Ucgen, Layer 3'ede tıklayarak Kare yazın.

Bakın şimdi ne kadar kolay olacak. Üçgen Layerini tıklayıp bir üçgen, kare layerini tıklayıp, bir kare çizin. Şimdi üçgen layerina tıklayınca üçgen, kare layerina tıklayınca da kare tamamıyla Select (Seçili) oluyor değil mi? Bu anlattıklarım Flash'ı biraz bilen için, ukalalık yapıyor muşum gibi gelecek ama, ilerde bir çok nesneyle (Bu Nesne Kelimesi de ASP'den Kaldı, Kusura Bakmayın), sembolle, bitmap'le uğraştığınız zaman neden bu kadar üstünde durduğumu anlayacaksınız.

 
Alıntı ile Cevapla

Alt 23 Şubat 2006, 23:15   #3
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)



Şimdi Bunları Açıklayalım:

Show Hide: (Göster / Gizle) Bu Göz işareti Layerların hepsini aynı anda show hide yapmanızı sağlar.

Lock: (Kilit) Bu da Layerların hepsini aynı anda kilitlemenizi sağlar. Bu bir nevi güvenliktir. Bu Lock özelliğinden daha sonra Mask Layer'da da kullanacağız ve bahsedeceğiz.

Show Outlines: (Dış Çizgilerini Göster) Bu ikon kullandığımız grafiklerin (Trace edilmiş Grafiklerin), sadece Line'larını (Çizgilerini) göstermeye yarar. Kliklediğiniz zaman kullandığımız grafiğin sadece dış çizgilerini görürüz. İşin doğrusu daha hiç kullanmadım.

Bir de bunları tek layer üzerinde etkili hale getirmeyi öğrenelim.

1- Yeni bir dosya açın. Ctrl+N - File+New
2- Add Layer'dan (Hemen Layerların Altındaki "+" işareti) 3 tane Layer ekleyin.
3- Sonra Layerlardan herhangi birisine sağ klikleyin. Neler çıktı?
a) Show All (Hepsini Göster)
b) Lock Others (Diğerlerini Kilitle - Yazılamaz ve Taşınamaz Yap)
c) Hide Others (Diğerlerini Gizle - Yazılamaz, Taşınamaz ve Görünmez Yap)

Bunlar ne işimize mi yarar? Öyle bir işimize yarar ki... Mesela çok karmaşık bir Flash dosyasında çalışıyorsunuz, ve üstüste bir sürü nesne var. Seçmek bir hayli güç.

Ama biz layerlarımıza isim veriyoruz dimi. Mesela Kare Layerina sağ butonla klikledik. Ve diğerlerini gizle veya kilitle dedik.


Şimdi bakın bakalım Diğerlerini Kilitle diyince, diğer nesneleri gördüğünüz halde seçemiyorsunuz di mi? Bu bir nevi kazara bozmamak istediğiniz bir nesneye de otomatik koruma yapıyor.

Diğerlerini Gizle dediğimiz zaman ise; ortalık bir anda rahatlıyor değil mi? Bize rahat bir görünüm ve çalışma alanı sunuyor değil mi? Di mi demiycem işte... Ama Flash'ın bize sundukları bu kadarla sınırlı değil. Daha neler var neler?

Bunları Layerların altına denkgelen ikonlardan da sadece o Laye için uygulayabilirsiniz. Doğru ya belki 10 taneden 5 tanesini kilitlemek istiyorsunuz. (Ne Yapacaksanız?
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.


Add Layer : (Katman Ekle) Bu ikon kolay yoldan TimeLine'a Layer eklemenizi sağlar. Tıkladığınız zaman o an seçili plan Layer'in üzerine bir Layer ekler. Tekrar hatırlatayım. Layer'iniz ne kadar çoksa o kadar rahat edersiniz... Tabii Lüzumsuz Layerlarda kullanmayın.

Add Guide Layer: (Rehber Katman Ekle) Bu ikon da diğerine benzer. Ama bu Rehber Katman ekler. Ne midir o? Adı üstünde değil mi? Rehber işte. Bunu Flash'ta gerektiği yerlerde kullanacağız. Şu işe yarar. Tween'de hareket ettirdiğiniz cismin belirli bir çizgi (eğim - düz çizgi) üzerinde hareket etmesini sağlar.

Layer Properties : (Layer Ayarları) Demin sağ butonla Layer'in üzerine tıkladığınızda görmüşsünüzdür eminim ve ne zaman bahsedicek bu adam acaba demişsinizdir... Peki OK. Hemen açalım ve incelemeye başlayalım. Neler Görüyorsunuz?

Name, Show, Lock, Normal, Guide, Guided, Mask, Masked, Outline Color, View Layer Outlines, Layer Height, Bunları hemen açıklığa kavuşturalım da Flash'da ellenmedik bir yer kalmasın...

Name: (İsim) Burası Layerin adını değişirdiğimiz yer. Hatırlarsanız Layer'in üzerine çift tıklayarak da Layer'in ismini değiştirebiliyorduk...

Show: (Göster) Bu Layer'in Gizli mi Gizsiz mi olduğunu gösteriyor.

Lock: (Kilit) Bu da Layer'in kilitli olup olmadığını gösteriyor.

Normal: (Türkçesini yazmazsam çatlarım, belki anlaşılmaz
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.
Normal) Layerin Normal bir layer olup olmadığını belirler. Zaten Mask'ı falan seçersek bu kendiliğinden unchecked olur.

Guide: (Rehber) Bu seçenek Layer'in Rehber Layer olup olmadığını belirler. Ama bu seçeneği kafadan seçemeyiz. Guided olan Layer'in belirli özelliklere sahip olması gerekir.

Guided: (Rehberlenen Layer) Bu seçenek de ona bir Guide Layer'in ona rehberlik ettiğini simgeler...

Mask: (Maske) Bu seçenek de diğer layera maske görevi yapar.

Masked: (Maskelenmiş) Bu seçenek de (eğer seçiliyse) Mask Layeri tarafından maskelendiğini simgeler.

Outline Color: (Dış çizgi rengi) Demin hani bir ikon vardı da Trace veya Break Apart edilmiş nesnelerin sadece dış çizgilerini gösteriyordu, işte o çizgilerin rengi burada ayarlanıyor...

Layer Height: (Katman Yüksekliği) Bu Pop-Up Layer'in TimeLine'daki yüksekliğinin ne kadar olması gerktiğine karar vermesini sağlıyor.


Delete Layer: (Katmanı Silme) Çöp Tenekesi görünümünde olan bu ikon Layerları silmemiza yarıyor. Silmek istediğiniz Layer'i seçip, bu ikona tıklayabilirsiniz. Ya da Mouse'la silmek istediğiniz Layer'i Sol Butonuyla tutup çöp kutusuna sürükleyebilirsiniz...

Center Frame: (Ortalama) Oynatım göstergesini Kare penceresinde ortalar...

Onion Skin: (Soğan Zarı) İki frame arasında uyguladığınız geçişleri görmeye yarar.

Onion Skin Outlines: Bu seçenek te geçişi sadece dış çizgilerde gösterir.

Onion Skin Multiple: Bu seçenek te Geçişi gösterirken hangi framelere müdahale edebileceğinizi gösterir.

Modify Onion: Bu Açılan menüde ise geçişi kaç nesnede tamamlamasını ayarlayabilirsiniz.

Frame Number: (Frame Numarası) Buradaki rakam o anda kaçıncı Frame'in seçili olduğunu belirler. Bu action'larda işimize yarayacaktır. Oraya da geliceğiz. Merak etmeyin. Öğreticem size bu mereti. Ulan ben kitap yazabilirmişim be... Ne kadar da mütevaziyim dimi arkadaşlar...:"(

Frame Per Second: (fps - Saniyede Gösterilen Frame Sayısı) Buradaki rakam da Saniyede gösterilen Frame sayısını gösterir. Üzerine iki kere tıklarığınız zaman veya Move Properties Penceresini (Ctrl+M) açarak FPS'yi ayarlayabiliriz.

Scroll Bar: (Kaydırma Çubuğu) Frame sayımız arttıkça, sağa veya sola veya yukarı aşağı kaydırmamızı sağlar...

TimeLine: (Zaman Çizgisi) Bu sütüna Frame'lerimizi dizeriz. Unutmayın!!!

FPS: 12'yken yani Frame Per Second 12'yken 12 Frame 1 Saniye Eder....

Edit Scene: (Sahneyi Düzenle) Birden Fazla Scene (Sahne)'niz olduğu zaman sahneler arası geçiş yapmayı sağlar.

Edit Symbols: (Sembolü Düzenle) Bu açılan menüde daha sonra göreceğimiz semboller arası geçiş yapmayı sağlıyor.

Frame Display: (Frame'lerin Görüntüsü) Bu açılan menüden frame'lerin TimeLine'daki görünüşlerini değiştirebilirsiniz. Large, Medium, Small gibi. Değişik olanı Preview olanıdır. Bunu seçerseniz. Layerlar % 300 büyür ama hangi frame'de hangi nesne varsa Frame'in içinde (TimeLine'de) görüntülenür.

İşte TimeLine'da bu kadar.

 
Alıntı ile Cevapla

Alt 23 Şubat 2006, 23:15   #4
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)



Şimdi Biraz pekiştirmek için Bir Örnek Yapalım


Nerdeyse hayatımızın vazgeçilmez bir parçası oldu butonlar. Bir günlük yaşantımızda o kadar çok butona basıyoruz ki bunları saymaya kalksak belkide daha çeyreğine gelmeden sıkılır bırakırız. Bu hafta; içiçe yaşadığımız, hayatımızda önemli bir yer işgal eden butonların Flashla nasıl yapıldığını anlatacağız.

Bir çok prgramda olduğu gibi Flash'ta da butonlarımızı çok değişik yollarla hazırlayabiliriz. Mesela butonlarımızda sadece Flashla yapacağımız resimleri veya yazıları kullanabileceğimiz gibi daha önceden Photoshop gibi grafik programlarıyla butonumuzun dönüşeceği resimleri hazırlayıp bunları Flash'a import ederekte yapabiliriz.

Anlatacağımız biraz basit olacağından (amaç mantığı kavratmak) sadece Flashla yazacağımız yazılarımızdan butonumuzu yapacağız. Yeni bir çalışma sayfası açarak butonumuzun inşaasına başlayalım isterseniz.

Text Tool aracımızla "Buton" yazalım ve renginide mavi yapalım. Daha sonra yazımız seçili halde iken Insert/Convert to Symbol (F8) komutuyla açılan Symbol Properties penceresinden butonumuza bir isim verelim ve Behavior bölümünden Buton'u işaretleyelim ve Ok tuşuna basalım.


Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.



Böylece Flash artık Buton yazımızın buton olduğunun farkına vardı. Şimdi yapmamız gereken butonumuzun fareye göre alacağı şekilleri ve sesleri belirleyeceğimiz özellikler bölümüne geçmek. Bu bölüme geçmek için yazımıza sağ tuşla tıklayıp açılan menüden Edit seçeneğini seçmemiz lazım. Edit bölümüne geçtiğimiz zaman iki kere F6 tuşuna basarak Over ve Down kısımlarına keyframe ekleyelim. Yani ilk framedeki yazımızı aynen bu framelerede kopyalamış olduk. Burdaki Up kısmı butonumuzun ilk görünüşünu yansıtmaktadır. Over, faremizle butonun üstüne geldiğimiz zaman butonumuzun alacağı yeni şekli gösterir. Down ise fareyle butona bastığımız an alacağı şekli gösterir. Over ve down kısımlarına keyframe eklediğimiz zaman timelinemiz aşağıdaki resim gibi gözükmelidir.



Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.



Şimdi Over kısmına gelin ve yazımıza çift tıklayarak rengini kırmızı olarak değişin.Down kısmına geçin yazıya çift tıklayın ve rengini siyah yapın. Basit butonumuz şimdilik bitmiş gibi görünüyor. Eğer ses de eklemek istiyorsanız sesleri Over veya Down kısmına veya her ikisinede ekleyebilirsiniz.Butonun durduğu yerde ses çıkartmasını istemiyorsanız Up kısmına ses eklemeyin
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.
Sesleri eklemek için Ctrl+L tuşuyla Library'i çağırın ve yine Libraries/Sound seçeneğiyle Flashın kendi ses dosyalarının olduğu pencereyi açalım ve hoşumuza giden iki sesi moviemizin üstüne sürükleyerek kendi Libraryimize ekleyelim. Ben Breaker Switch ve Brick Drops seslerini aldım. Şimidi Üstünde Over yazan framemize çift tıklayarak açılan Frame Properties seçeneğinden Sound kulakçığına gidelim ve sound kısmından Breaker Switchi seçelim ve Ok diyelim. Aynı işlemi Down içinde yapalım ve sound kısmından bu sefer Brick Dropsu seçelim.

Ctrl+Enter ile yaptığımız butonu görebilirsiniz.

 
Alıntı ile Cevapla

Alt 23 Şubat 2006, 23:16   #5
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)



KATMANLAR



Katmanlar
Layer

Flash'ın kafa karıştıran sebeplerinden biride objelerin üst üste gelebilmesi, üstelik bütün bunların birde aynı zamana bağlı olarak frame'lerle değişmesi. Flash'ın genel kuralı, hareket ettirmeyi planladığınız her nesneyi ayrı bir layere yerleştirmek. Böylece tweening işlemleri daha doğru yapılabilir. Ayrıca ayrı katmanlara koyduğunuz objeler birbirine karışmıyor (aynı katmanda iki objeyi üst üste koyduğunuz zaman birleşiyorlar). Yeni bir layer yaratmak için, varolan layerin menüsünü açıp ( layer isminin yanındaki minik ikona tıklayarak) ınsert layer'ı seçin. Yada Insert > Layer komutunu kullanın.Layer'lerın altında bulunan en soldaki düğme de yeni bir layer ekler. Yeni layerin üstüne çift tıklayıp ismini değiştirin. Flash Photoshop gibi değildir. Her layerin ne içerdiğini göstermiyor ve keşfetmek için layerleri gizleyip yeniden gösterme işlemini yapmaya kalkışırsanız bir klikle kurtulamıyorsunuz. Bu yüzden kullandığınız her layere içerdiği nesne hakkında bir isim vermeniz size daha kolaylık sağlayacaktır.


Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.



Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.


Bir Layerin özelliklerini görmek veya değiştirmek için, üzerinde sağ tıklayıp properties'ine girmek lazımdır. Burada Name kısmına layerin ismi yazılır. Show seçeneği layeri sahnede gizler. Bu işi layer'ların olduğu bölümün üstündeki göz ikonu da yapar. Lock seçeneği sahnedeki nesneyi kilitleyerek müdahele etmenize engel olur. Type yani layer'in tipi bu seçeneklerle belli olur. Animasyonu yaparken dikkat edeceğiniz bir konuda hangi layer'in üstte hangisinin altta olacağıdır. Çünkü nesnelerimiz buna göre birbirinin üstüne gelecektir. Herhangi bir layer'i alta almak veya üste taşımak için tutup çekmeniz yeterlidir. Bir layer'in üstüne iki kez tıklarsanız ismini değiştirebilirsiniz.

Guide Layer

Motion Tween dersini anlatırken dedik ki hareket eden nesnelerimize istediğimiz yoldan gitmesini sağlayabiliriz. Bunu da hangi layer'a yol göstermek istiyorsak o layer aktifken Add Guide Layer düğmesine basarak yapabileceğimizi anlattık. Ve bu layer aslında sadece bir yol çiziyor, animasyonda görünmüyordu. Eğer nesnelerimiz karmakarışık ortamlarda yer değiştiriyor ise bunlara bir rehber lazım ise işte o rehber Guide layer'dır. Yani aslında hiç bir işlevi olmayan sadece Grid'ler gibi fonda duran bir layer'dır. Ancak ileri derslerde göreceğimiz Actions menüsünden bir aksiyon verebiliriz.

Mask Layer

Karanlık bir oda düşünün. Bu odadaki bir tabloya bir fener tuttunuz ve sadece fenerin aydınlattığı yeri görebiliyorsunuz. Bu tür bir animasyon için üç tane layer olacak. Biri, karanlık odayı tasvir eden bir layer. Diğeri, el feneriniz. Sonuncusu ise fenerin aydınlattığı yeri gösteren bir layer. Şimdi ilk önce iki layer oluşturalım. Üsttekine sağ tıklayıp Mask seçeneğini işaretliyelim. Üstteki layer'ın ikonu aşağı doğru bir ok iken alttakinin ikonu sağ tarafı gösteren bir ok oldu. Sonra yine bir layer yapalım ve onu da en alta sürükleyerek atalım. Şimdi en alttaki layerimiz karanlık oda. Ortadaki fenerin aydınlattığı yerler. En üstteki ise fenerimiz oldu. En üstteki layer'i aktif yapıp 1. frame'e bir daire çizelim. Bu daireyi isteğimize göre Shape tween'lerle hareket ettirelim. Daha sonra alttaki layer'a herhangi bir fotoğraf koyalım. En alttaki layer'a tüm sahneyi kaplayacak, siyah bir dörtgen çizelim. Şimdi alttaki iki layer bir frame'den oluştu. Bunları, üstteki layer'in son frame'ine kadar uzatalım. Bunu, CTRL tuşuna basarak, fare ile tuttuğunuz frame'i istediğiniz kadar uzatabilirsiniz. ( yada Insert Keyframe). CTRL+ENTER yapıp izleyelim.

 
Alıntı ile Cevapla

Alt 23 Şubat 2006, 23:16   #6
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)



SESLER


Sesler

Sound

Animasyon sessiz olmaz. Yaptığımız animasyonlara daha çok etki katmak istiyorsak mutlaka ses eklemeliyiz. Şimdi hemen menü çubuğundaki File > Import seçeneğini işaretleyip karşımıza gelen ekrandan C > Windows > Media'dan bir kaç ses ekleyelim. Bu windows'un altında bulunan hazır seslerdir. Eğer WAVE veya AIFF uzantılı sesleriniz varsa onlarıda ekleyebilirsiniz. Eğer bu türde hiç dosya bulamadıysanız flash'ın ses kütüphanesindeki seslerle yetinmek zorundasınız. Import ettiğiniz ses dosyaları kendi kütüphanenizde yer alacaktır. Import ettikten sonra, basın CTRL+L'ye, ses dosyanız orada duruyordur. Elinizde yaptığınız bir animasyon var ise onun üzerinde çalışmaya başlayın. Yoksa basit bir animasyon yapın. Ses dosyaları sadece keyframe'lere yerleştirilebilir. Mesela Bir tween yaptınız ve sesi bu tween'in ortasında kullanmak istiyorsunuz. Normal şartlarda onu ortaya koyamazsınız. Ancak sesin başlayacağı yere bir keyframe koyarsanız, tweening bozulmadan sesi ortadan başlatabilirsiniz. Koyacağınız ses dosyasının boyutu ile animasyondaki yeri çok önemlidir. Çünkü eklediğiniz ses dosyası iki keyframe arasına sıkışır. Ve eğer iki keyframe arası bir kaç frame'den oluşuyorsa oraya uzun bir ses dosyası eklemeye kalkarsanız, animasyon bittikten sonrada ses devam eder. Bu yüzden iki keyframe arasını mutlaka dolduracak şekilde seslerimiz koyalım. Bilgisayarınızdaki RAM yeteri düzeyde ise 16 bit sesler kullanabiliriz. Aksi taktirde mutlaka 8 bit sesler kullanın. Bir sesin 8 bit'mi yoksa 16 bit'mi veya kaç saniye olduğunu Windows'un ses kaydedicisinden veya Flash'ın frame properties'inin Sound sekmesinden bulabiliriz. Şimdi Import ettiğiniz herhangi bir sesi kütüphanenizden tutup, sürükleyerek animasyonun üstüne bırakın. Bunu yapabilmeniz için zaman ekseninde herhangi bir keyframe'in üzerinde olmanız gerekir. Ve o keyframe'in üzerine sağ tıklayıp propertiesi, oradan da sound sekmesini tıklayalım. Karşınıza gelecek pencere aşağıdaki gibidir.



Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.


Şimdi sesin özelliklerini nasıl kullanacığımı öğrenelim. Yukarıdaki ekranda Sound yazısının karşısında yazan isim bizim animasyona eklediğimiz dosyanın ismidir. Hemen sağındaki ok'a basarak kütüphanemizde yeralan diğer sesleride görebiliriz. Effect yazısının üstünde kalan bilgiler ses dosyamıza ait bilgilerdir. Pencerede, üstüste iki adet ses dosyamızı gösteren pencere mevcut. Üstteki sol denge, alttaki ise sağ dengeyi kontrol eder. Bunları biraz sonra anlatacağız. Onların altında içi dolu bir kare ile bir üçgen var. Üçgen ses dosyamızın çalışmasını sağlar. Kare ise durdurur. Onların yanında ise büyüteç aletleri, saat ve frame'leri tabir eden simgeler var. Büyüteç yardımı ile dosyamızın görünüşünü büyütüp - küçültebiliriz. Saat simgesine bastığınızda sol ve sağ dengelerin arasında kalan eksenin birimi zaman birimi olur. Hemen sağındaki simge ise eksenin birimini frame cinsine çevirir. Yani hangi frame'de başlayıp hangi frame'de biteceğini görebiliriz. Şimdi Sol ve Sağ dengeler üzerinde duralım. Pencereyi ilk kez açıyorsanız, dengeler üzerinde kuşatma noktası tabir ettiğimiz noktalar yoktur. Ancak kuşatma çizgileri ikisinde de üst tarafta mevcuttur. Kuşatma çizgilerinin herhangi birine tıklarsanız, hem altta hemde üstte, kuşatma noktaları çıkacaktır. Bu noktaları 7 adete kadar çıkarabilirsiniz. Kuşatma noktalarını silmek için tutup dışarı doğru sürükleyin. Dedik ki kuşatma çizgisi başlangıçta üstte yer alır. Bu hem sol hemde sağ dengenin ses düzeyinin normal olduğunu belirtir. Eğer çizgiyi aşağılara doğru çekerseniz, ses düzeyi azalır. Noktalar yardımı ile sesi bir sağa bir sola götürebilirsiniz. Yukarıdaki şekilde; ses soldan azalarak, sağdan ise çoğalarak çıkacaktır. Ortada yeralan eksenin iki ucunda kaydırma çubukları var, bunlarla sesin başlangıcını ve sonunu değiştirebilirsiniz. Yan tarafta bulunan Effect seçeneği aslında bizim de, çok rahatça yapabileceğimiz hazır efektler verir. Sync. ise dört adet seçenek sunar bize. Bunlardan birincisi (event) sesi olduğu gibi çalmasını sağlar, yani sesi hiç kesmeden (animasyon bitse bile) çalar. İkincisi (start), sesin başlangıç noktasını söyler. Bu ancak bir keyframe'de olabilir. Sesin sonunu ise üçüncüsü yani stop seçeneği söyler. Bunun içinde keyframe gereklidir. Dördüncüsü (stream) ise sesin iki keyframe arasında kalan bölümünü çalar. Onların altında kalan Loop seçeneği bize sesi animasyonda kaç kez çalacağımızı belirtir. Bu rakam ister iki olsun ister ikibin olsun dosyamızın boyutu değişmez. Eğer animasyonumuza, sürekli olarak çalacak bir ses dosyası koyacaksak, sesin mutlaka "Loop" özelliği olması lazım. Yani bir döngü içinde çalınırken başlangıç ve bitişlerde aksamaması lazımdır.

Şimdi hemen kolları sıvayıp ses açık ve ses kapalı seçeneği olan bir animasyon yapalım. Elimizde hazır bir animasyon var ise hemen işe başlayalım. Yoksa basit bir animasyon yapın. Şimdi ister yazı ile sesi kapat yazalım , isterse bunu ifade edecek bir şekil çizelim. Sesi kapat yazısını seçip F8'e basarak movie clip yapalım. Birde ses açık komutu olacağına göre F6 ile bir keyframe daha ekleyelim. Sonrada ikinci keyframe'de bulunan yazımızı çift tıklayıp "kapat" kısmını "aç" olarak değiştirelim. Sonrada bunları ayrı ayrı button'a çevirelim (yine F8'e basarak). Şimdi de her iki keyframe'e bir ses dosyası ekleyelim. 1. keyframe'de çift tıklayıp properties'i açalım ve Actions kısmına Stop değerini verelim. Sound sekmesini tıklayıp Sync. kısmına Start, Loop kısmınada 2000 yazalım (dedik ya bu dosyanın boyutunu değiştirmez, altı üstü 2000 kez çalıp kapanacak). 2. keyframe'e de Actions'tan Stop, Sound sekmesindeki Sync. kısmına da Stop yazıp kapatalım. Şimdi sıra iki yazının birbirlerine verilecek link'e geldi. "Sesi kapat" yazısının üstüne sağ tıklayıp properties'ten Actions sekmesini açın ve artı işaretine basarak GoTo deyin. Frame number kısmınada 2 yazın ki tıklandığında 2. frame'e gitsin. Sesi aç kısmına da aynı şekilde yapıp bu sefer frame number'a 1 yazın. Artık ses kontrol ziyaretçinin elinde



Eğer MP3'lerinizden beğendiğiniz bir müziği koymak isterseniz, o zaman bir kaç işlemden geçirmeniz lazım. İlk önce Winamp programınızı açın. CTRL+P'ye basarak "Preferences"ı açın. Sol taraftaki seçeneklerden "Output" seçeneğini tıklayın. Sağ tarafta şimdi birkaç tane seçenek görünecektir. Bunlardan "Nulsoft Disk Writer Plug-in" seçeneğini çift tıklayın. Karşınıza "Directory" isimli bir pencere açılacaktır. Bu MP3 dosyalarımızı WAVE olarak nereye koyacağımızı belirtecektir. Herhangi bir klasör seçtikten sonra, artık istediğimiz parçayı belirttiğimiz yere kaydedebiliriz. Şarkımızı seçtikten sonra play düğmesine basıp kaydedebiliriz. Ama bu işlemi çok hızlı bir şekilde yapacağından, kaydetmek istediğimiz bölümü önceden belirleyip kaydırma çubuğunu oraya getirip hemen stop'a basmalıyız ( daha sonra üzerinde düzeltme yapabileceğiniz programlarda var). Kaydetme işlemi bittiyse, Flash'ı açıp sesi kullanalım. Sesi import ettikten sonra CTRL+L'ye basıp kütüphanemizi açalım. Ses doyamızın üstüne çift tıklayıp açılan pencerede "Export Settings" kısmını MP3 yapıp kapatın. Hepsi bu.

 
Alıntı ile Cevapla

Alt 10 Şubat 2012, 13:45   #7
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Cevap: Flash Öğreniyoruz ?




eline sağlık.

 
Alıntı ile Cevapla

Alt 13 Mart 2006, 00:02   #8
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)



Valla hepsini okudum ama bende bittim hocam ellerine yürteğine klavyene sağlık naptın sen böyle ya
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.
kaç saatte yazdın bunları
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.

 
Alıntı ile Cevapla

Alt 13 Mart 2006, 09:54   #9
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)



harbidende super tek kelimeyle
Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.

 
Alıntı ile Cevapla

Alt 13 Mart 2006, 15:27   #10
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)



bu programı nerden indirebiliriz.

 
Alıntı ile Cevapla

Cevapla

Etiketler
flash, ogreniyoruz


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler Arama
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Eğlenerek Öğreniyoruz ( sayı ve renk kavramı) Tanem Okul Öncesi Genel Etkinlikler 0 04 Ocak 2023 14:12
Yabancı Damat Niko Beyefendi İLe Yabancı Dil Öğreniyoruz :)) Tanem Komik Loglar 3 06 Nisan 2022 15:21
AS dosya uzantısı Flash Action Script dosyası, flash oyun Kaf_Dağı Bilgisayar Donanımı 0 15 Şubat 2016 19:33
FLASH gif; Siz FLASH Severler İçin, Hazır FLASH gifleri. Sevda Avatar ve Smiley 1 20 Ağustos 2011 23:39
FLASH FLASH FLASH - Ronaldinho Fenere imza Attı Disconnected Komedi ve Mizah 1 07 Temmuz 2010 20:54