IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

 Kayıt ol  Topluluk
Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 19 Mayıs 2012, 19:22   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Nisa suresi 125. ayeti nasıl anlamalıyız.




Kur’an ayetlerinin bizlere neleranlattığını, doğru anlamak istiyorsak, Kur’an ın diğer ayetlerinden mutlakafaydalanmalıyız, istifade etmeliyiz. Çünkü Kur’an kendisini anlatan, açıklayan,eşi benzeri olmayan, bir rehberdir. Ayetleri gereği gibi anlamak için, yineKur’an a danışmalıyız. Bunu bizlere hatırlatmak içinde Allah, biz her şeydennice örnekleri, değişik ifadelerle verdik ki anlayasınız der bizlere.


Bugün sizleri, Nisa suresi 125. ayetüzerinde düşünmeye davet etmek istiyorum. Önce ayeti yazalım.

Nisa 125: İyilik yaparak kendisiniAllah'a teslim eden ve İbrahim'in dinine dosdoğru olarak tâbi olan kimseden, dinbakımından daha iyi kim olabilir? Allah, İbrahim'i dost(HALİL) edinmişti.


Yukarıdakiayette Rabbim bizlere, iyilik yaparak kendisini Allah a teslim eden ve İbrahimdinine tabi olanların, kurtuluşa ereceğinden bahsediliyor. Ayetin en sonkısmında ise, Allah İbrahim peygamberimize layık gördüğü, HALİL sıfatıylabizlere ne anlatmak istiyor, burası çok önemli. Ayetin orijinal Arapçasında,dost diye çevrilmiş kelime HALİL olarak geçer.

Şimdideaşağıdaki ayete bakalım.

Ali imran 68: Doğrusu onların İbrahim'e enyakın olanı, ona uyanlar, şu Peygamber ve iman edenlerdir. Allah damüminlerin dostudur(Velisidir).


Yukarıdakiayetin son cümlesinde de, Allah müminlerin dostudur diye çevrilmiş.Fakat orijinaline baktığımızda Veli olarak geçer. Yani bu durumda Nisa suresi125. ayette geçen Allah İbrahim i dost edinmişti cümlesindeki HALİL kelimesiile Ali imran 68. ayette geçen VELİ sözcüğü aynı anlamda çevrilmiş. Bu durumdaaynı anlamı verdiğini söylememiz doğru olmaz. Burada geçen Halil sözcüğünün,bir farklı anlamı olmalı değil mi sizce de?


Allahmüminlerin dostudur yani velisidir, bunda hiç şüphe yok. Bakın Allah Maidesuresi 55. ayetinde ne diyordu.

(Sizin dostunuz (veliniz) ancak Allah'tır, Resulüdür, imanedenlerdir; onlar ki Allah'ın emirlerine boyun eğerek namazı kılar, zekâtıverirler.)

Demekki İbrahim peygamberimize uyanlar, ona yakın olanlar Allah dostu olarak kabul ediliyor.Bakın anlamı çok daha farklı, ama buradakullanılan orijinal kelime VELİ.


Nisa125. ayette de aslında, Ali imran 68. ayette olduğu gibi, kendisini Allah ateslim eden, İbrahim dinine teslim olanlardan bahsediyor. Buradan daanlaşılıyor ki, İbrahim in dinine tabi olanların, hepsini Allah dostu yanionların velisi Allah olduğu anlatılıyor.


Peki,Nisa 125. ayetin en son cümlesinde geçen ve orijinalinde HALİLolarak belirtilen kelime ne anlama geliyor. Eğer buradaki kelimede, daha öncebelirttiğimiz DOST anlamındaysa, diğer ayetlerde geçen VELİ kelimesini de nedendost anlamında kullanıyorlar, çeviriyorlar? Burada farklı bir anlamda olduğuçok açık.


Halilkelimesinin sözlük anlamına önce bakalım ki, bu kelimeyle ne anlatılmakistendiğini, Kur’an dan daha iyi kavrayabilelim.


Sadık, samimi, dost.


Yukarıdayazdığım anlamlara geldiğini görüyoruz. Demek ki Nisa 125. ayette kullanılanmanasıyla, Ali İmran 68. ayette kullanılan dost, çok farklı anlamlara geldiğianlaşılıyor.


Nisasuresi 125. ayette, Allah İbrahim peygamberimize çok özel bir lütuftabulunarak, onu onurlandırmak adına, onun kendisine SADIK, imanında SAMİMİ birkul olduğu, böylece gerçek bir Allah dostu olduğu anlatılıyor. Allah Onu sevgisiyle yüceltiyor. Zaten Allah iman edenlerin, ben dostuyumvelisiyim demiyor muydu?


Bukonuyu Kur’an ayetlerinden anlamaya devam edelim. Bakın aşağıdaki ayetler, Nisasuresi 125. ayette geçen, İbrahim peygamberimize atfen söylenen, Halilkelimesinin anlamını nasıl açıklıyor ve bu kelimenin anlamının tam karşılığı,neler olduğu tek tek nasıl anlatılıyor. Böylece İbrahim peygamberimizin, çoközel vasıflarını tek bir kelimede nasıl toplanıyor, onu daha açık anlayacağız.


Nahl 120:İbrahim, gerçekten Hakk'ayönelen, Allah'a itaateden bir önder idi; Allah'a ortak koşanlardan değildi.


Hud 75: Doğrusu İbrahim, yumuşak huylu, duygulu vegönülden (Allah'a) yönelen biriydi.


Meryem 41:Kur'ân'da İbrahim'i an. Şüphesiz ki o, sıddık (özü, sözüdoğru) bir peygamberdi.


Yukarıdaki ayetler, sanırım İbrahimpeygamberimizin özelliklerini açıklıyor ve Allah’ta özellikle Halil sözcüğüyle,onun özelliğini, niteliklerini, vasıflarını anlatıyor bizlere. Allah a itaat eden yanisadık, yumuşak huylu, duygulu, gönülden yani samimi, özü sözü doğru bir insanolduğunu, bunun içinde Allah dostlarının başında geldiği anlatılıyor. Aşağıdakiayette bu fikri bakın nasıl destekliyor.


Bakara 130:İbrahim'in milletinden, kendinekıyan beyinsizden başka kim yüz çevirir? Bizonu dünyada seçkin birisi yaptık, hiç şüphesiz o, ahrette de iyilerden biridir.


Allahelçisine, Halil sözcüğüyle lütufta bulunarak, bu Dünyada iyilerden, seçkin insanlardanyaptığı gibi, ahrette deiyilerden, seçkin insanlardan olacağını söylüyor. Kur’an ı bilerek, anlayarak,düşünerek okuyan, Allah ın ahi rette kimlerin yüzlerinin gülen, Rabbin halis, seçkin ve iyi kullarındanolacağını anlayacaktır.


ÖrneğinBakara suresi 257. ayette, Allah inananların dostudur, onlarıkaranlıklardan aydınlığa çıkarır der. Bu anlamı Veli sözcüğünden, dost olarakçevirirler. Yine Ankebut 22. ayette,sizinAllah’tan başka ne bir dostunuz, ne de bir yardımcınız vardır diye geçer, amayine Veli sözcüğü kullanılır. Enam suresi 14. ayette de, yine Veli sözcüğükullanılarak, Allah'tan başka dost mu tutayım diye zikredilir. Yine Tevbesuresi 116. ayetinde VELİ sözcüğünü kullanarak, Sizin için Allah’tan başka nebir dost, ne de bir yardımcı vardır diye ayetinde bizleri uyarır. Tüm buayetlerden de anlaşılacağı gibi, Veli ve Halil kelimelerine verilen anlam vemana birbirinden çok daha farklı olduğu anlaşılıyor.


ümbu ayetlerden sonra, Nisa suresi 125. ayette, Allah İbrahim i dost edinmişti şekliyleçevrilen ayetten ne anlamamız gerektiği, sanırım daha iyi anlaşılmıştır.İbrahim peygamberimiz, Allah ın sadık, samimi, içten, vicdanlı, özü sözü bir kuluydu.Onun yeri Rahman katında çok özel ve müstesnaydı.


ümbu bilgilerden sonra, İbrahim peygamberimizi Yaratanla, onun yüceliği ilebağdaşmayan beşeri anlamda dost, arkadaş yakıştırması yapmak büyük yanlış olurdüşüncesindeyim. Hz. İbrahim Allah ınsevgili, sadık, seçkin bir kuluydu. Allah dostuydu, dikkat ediniz bu tabirKur’an da, gerçek anlamda tüm iman edenler için geçer. Allah ben Müminlerin dostuyum diyorsa,İbrahim peygamberimizin de bu dostlar içinde, çok özel müstesna bir yeri olduğuaçıktır.


Allahtek bir ilahtır, onun ne eşi vardır nede evlat edinmiştir. O yalnızlık çekmez,uyumaz, uyuklamaz, yalnız ondan yardım istenir, yalnız ona ibadet edilir. Rabbinbu vasıflarını göz önünde bulundurduğumuzda, elbette yarattığı kullarındanbizim beşeri anlayışımızda dost, arkadaşta edinmez. Bu bilinçle Nisa suresi125. ayeti anlamaya çalışırsak, sanırım ayeti daha doğru anlamış oluruz.



SaygılarımlaHaluk GÜMÜŞTABAK









 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları reklam ver Benimmekan Mobil Sohbet
Cevapla

Etiketler
125, anlamalıyız, ayeti, nasıl, nisa, suresi


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Nazar Ayeti (Kalem Suresi 51-52) Burce Hadis-i Şerifler 0 27 Mart 2012 07:05
Nisa suresi 78-79. ayetlerin, bizlerin dikkatimizi çektiği konuları. halukgta Genel İslami Konular 0 27 Şubat 2012 12:36
Nisa Suresi Kalemzede İslamiyet 0 06 Ağustos 2011 16:31
Nisâ sûresi Sır Kuran-ı Kerim 0 18 Ekim 2010 23:49
KURAN'I KERİM ARAPÇA (NISA Suresi) ve Turkce Meali IIReisII Kuran-ı Kerim 0 28 Nisan 2010 10:29