IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

 Kayıt ol  Topluluk
1Beğeni(ler)
  • 1 Post By Elysian

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 28 Mayıs 2014, 22:43   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Meşru Çalışmak İbadettir




Çalışmak; dünya hayatında varlığımızı sürdürmek için muhtaç olduğumuz hayatî bir zarûretdir.

Çalışmak Âhiret mutluluğunu da kazanma sebebi dlr. Zira insan için ancak çahşmasmm karşılığı olacağı gerçeği bir ilâhî kanundur.

Rabbimiz bu gerçeği Kur'ân'ımızda şöyle açıklar:

«Hiç bir günahkâr başkasının günah yükünü yük*lenmez, tnsan için ancak çalışmasının karşdığı vardır. Çalışmasının karşılığı da onun tarafından görülecektir.»

İlmi, ziraî, ticarî ve sınaî alanlarda ve diğer muh*telif hizmet mallannda halka dönük verimli çalışmalar yapmak ibâdettir. Allah'ın rızasını kazanmaya sebepdir. Âhiret saadetine ermeye vesiledir.

Ancak çalışmanın ibâdet olabilmesi için çalışmanın, Kur'ân ve Sünnet'in yasakladığı üretim ve tüke*timle ilgili olmaması, haram kılınan iş ve hizmet dal*ları ile bağlantılı bulunmaması lâzımdır.

Ayrıca çalışmanın aşağıda değineceğimiz gayelere yönelik olması da zaruridir.

Müminler!

a - Nefsinin, zevcesi ve çocuklarının, bakıma muh*taç ana-babasının ihtiyaçlarını karşılamak;

b - Cemiyetin âciz, yetim, dul ve işsiz gibi muhtaç kesimine yardımcı- olmak gibi kudsî gayelere dönük ola*rak yapılacak çalışma kuşkusuz mümin için yücelik ve sevap sağlayacak ibâdettir.

Kur'ân âyetleri ve Peygamberimiz Hz. Muhammed'-in hadîsleri bu gerçeği açıklamaktır.

Müminler!

aa - Gerçekten nefsimizin ve bakımı ile mükellef olduğumuz aile fertlerimizin ihtiyaçlarım karşılamak, akrabamız ve toplumumuz için problem olmamak mak*sadıyla çalışmak ibadettir. Günahlarımızın affına, pek çok sevap kazanmamıza nedendir.

Yüce Peygamberimiz şöyle buyurur:[«İbadet yetmiş nevidir. En faziletli (ibadetlerden biri) de Helâl nzık kazanmak için çalışmaktır.»

«... (Aman) insanlara yük olmayınız.»

«Allah, kulunu Helâl kazanç için çalışırken yorgun düşmüş görmeyi sever.»

«İnsanın yiyip içtiklerinin en halan; en bereketli olanı bizzat çalışıp kazanmasıyla aldıklarıdır.»]. (*)

Muhterem Müminler!

Peygamberimiz bir hadislerinde kişinin bizzat nefsi, zevcesi, çocukları ve hatta çalıştırdığı işçiler için har*cadıklarının kendisi için bir sadaka; Allah'ın rızasını kasandıracak bir ibadet olduğunu açıklarken bir diğer ha*dîslerinde de şöyle buyurmuştur:«Bazı günahlar vardır ki onları namaz, zekât, oruç ve hac affettiremez. O günahları, ancak geçim- çalışma*larındaki çekilen zahmetler giderir.» (3)

Aziz Müminler!

Manâlarını sunduğumuz hadîsler ve benzerleri, nef*simiz ve bakmakla mükellef olduğumuz aile fertlerimiz için çalışmanın, kazanıp harcamanın günahları gideren, Allah'ın sevgisine erdiren ibâdet değerinde hayırlı amel olduğunu açıklamaktadır.

Zarurî olan çalışmalarımızı ibâdet olarak değerlen*diren Allahımıza hamd ederiz.

Nefsimizin ve bakmakla yükümlü ilduğumuz aile fertlerimizin ihtiyaçlarını karşılamak için çalışmak ibâ*det olunca pek tabiidir ki çevremize muhtaç duruma düşüren tembellik de bir ibâdetsizlik olur. Çünkü gerek*siz olarak diğer insanlara yük olmak Peygamberimizin açıklamasına göre haramdır.

Haram olduğu içindir ki Peygamberimiz daima «Allahım! Tembellikten ve acze düşmekten sana sığınıyo*rum...» O şeklinde duâ etmişlerdir.

Peygamberimiz bir hadislerinde de şöyle buyur*muşlardır.«Kim bana insanlardan bir şey istemeyeceğine, on*lara yük olmayacağına; garanti verebilir ki ben de ona cennete gireceğine garanti vereyim.» (*)

bb - Açıklandığı üzre ibâdet olmakla beraber mü*min yalnız nefsi ve ailesi için çalışmak - kazanmakla, yetinmemelidir.

Mümin, akraba içindeki ve toplum bünyesindekiyardıma muhtaç insanlara faydalı olmak gayesi ile de
çalışmalıdır.

Aciz, yetim, dul ve işsiz gibi sosyal yardım bekle*yen insanlar için çalışmak, özellikle akraba içindeki fakirlere yardımcı olmak için çırpınmak yüce dinimizin emri olduğu için bir ibâdet görevidir. Bu maksatla ça*lışan kişi ibâdet içindedir. Dinimizin;

«Zekât veriniz. Ana - babaya, akrabaya, komşula*ra, arkadaşlara, fakirlere ikram ediniz. Darda kalmışla*ra ödünç veriniz.» şeklindeki emirlerinin taşıdığı asıl ma'na şudur:«Çalışınız. Size ve ailenize yetecek kadarından fazla kazanınız ki, zekât verecek, çevrenize infak edecek ve ödünç verecek duruma geliniz.»

Nitekim Rabbimiz Müminin sûresinin ilk âyetle*rinde «Firdevs Cenneti»ne girecek bahtiyar müminlerin vasıflarını bildirirken:«Onlar zekât (verebilecek güce ulaşmak) için çalı*şanlardır.» (") buyurmaktadır. Böylece muhtaç toplum fertlerine yardımcı olmak için çalışmanın bir ibadet ol*duğunu daha belirgin bir şekilde açıklamaktadır.

Konumuzun bu yönünü açıklayan hadîslerinde ise Peygamberimiz şöyle buyurmaktadır.[«Yardıma muhtaç dul kadınlar ve yoksullar için çalışıp kazanan; (kazancının bir kısmım onlara ayı*ran) kişi Allah yolunda savaşan kişi gibidir. Gündüz*leri nafile oruç tutan, geceleri nafile namaz kılan kişi gibi (sevaptadır.)»] (')

Toplumun âcizlerine yardım etmek için çalışmanın ibâdet olduğunu açıklarken insanlara çalışarak nafaka*larını kazanacakları iş imkânlan sağlamanın da ibadet derecesinde bir amel olduğunu vurgulamak isteriz.

Bu itibarla İslâm Dininin topluma tecâvüz olarakvasıflandırıp yasakladığı faiz, karaborsa, içW4çumar-«. fuhuş işletmeciliği ve emeği sömürü gibi haram kazanç yollarına düşmemek kaydıyla ye İslâmi yaşantıdan şap*lamak şartıyla insan çalışmalı, yatırımdan yatırıma koşmalıdır.

İslâm'a bağlı, çalışkan, yatırımcı insanları da tak*dir etmelidir.Yerilecek insanlar çalışanlar değil, haramlara bula*şarak, topluma zarar vererek çalışanlar ve kazananlar*dır. Evet ancak onlardır, aşağılık olanlar. Onlardır Ce*hennemlik olanlar.

Rabbimiz «Gaşiye» sûresinde zarar verici çalışma*ların faillerinin Cehenneme gireceğini bildirmektedir. Peygamberimiz de şöyle buyurmaktadır.[«Haramla beslenen vücut (yanmaksızın) Cennet'e giremez.»

«... Zira o ateşe lâyıkdır.»] (')

Aziz Müminler!

İslâm Dini müminlerin nefisleri aileleri ve toplum*ları için yapacakları çalışmaları ibadet olarak değer*lendirdiği içindir ki Helâl ve haram ölçülerine bağlı ça*lışmaya da kazanmaya da sınır yoktur.

Çünkü üretilecek, üzerinde çalışma yapılacak ve yararlanılacak bütün maddeler Rabbimizin birer nime*tidir. Bu nimetlere mümin kulları olarak lâyık olan bizleriz.

Çok çalışacağız, çok kazanacağız. Faydalandırmak suretiyle de Mevlâmıza şükredeceğiz.

Hutbemi, bizleri koyduğu Helâl ve haram kanunları doğrultusunda yaşayarak çalışmalarını ibâdete dönüş türen gerçek mümin kullarından kılmasını yüce rabbimizden dileyerek bitiririm.

Allah'a emanet olunuz.



1 Necm, 38-41.

2 Sırasıyla: Keşfül-Hafâ Hn, 1699; C. Sağîr, 2/135, 1/75; İ. Mace, Hn. 2137.

3 Ramûzul-Ehadis, sh. 131, Hn. 1713.

4 Et-Tac, 5/123.

5 C. Sağîr, 2/183.

6 Mü'minûn, 4. .

7) Sünenü İbn-i Mace, Hadis No: 2140; S. Tirmizi, Hn. 1918.

8 ) M. Mesabih, Hn. 2787; K. Hafâ, Hn. 2632.

(alirizademircan)

 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları reklam ver Benimmekan Mobil Sohbet
Cevapla

Etiketler
Çalışmak, meşru, İbadettir


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Seni Beklemem İbadettir... Sevda Aşk ve Sevgi Köşesi 1 07 Ocak 2013 00:03
Çok çalışmak değil "zeki çalışmak" para ediyor Violent Haber Arşivi 1 12 Nisan 2012 11:44