IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

 Kayıt ol  Topluluk
1Beğeni(ler)
  • 1 Post By Elysian

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 19 Şubat 2014, 20:47   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
G Force - G Kuvveti Nedir?




Havacılıkla bütünleşmiş bir terim olsa da aslında fiziksel bir ifade olan G kuvveti, formula araçlarından tutun da hıza ve manevraya dayalı hemen her harekette geçerli bir durumdur. Peki G kuvveti nedir? G (Gravity) kuvveti basit anlatımla merkezkaç kuvvetinden oluşan etkidir. Merkezden hareketle daire çizmeye başlayan nesne dönüş çapı oranında G kuvvetine maruz kalır. Hayattan örnek vermek gerekirse çaycının tepsiyi hızlı bir şekilde çevirmesiyle bardakların hiç kaymadığını hatta çayların bile dökülmediğini hepimiz biliriz.
İşte bunu sağlayan G kuvvetidir. Bu hareket esnasında bardaklar tepsiye adeta yapışırlar. Şimdi esas alanımız olan havacılığa dönerek G çeşitlerini ve havadaki duruma bakalım.
Pozitif (+G)
Aslında hepimiz şu an pc başında otururken veya yolda yürürken 1 G ye maruz kalırız. 1 G insanın kendi ağırlığıdır. Atıyorum kafanız 5 kilo ise boynunuz taşıdığı yük 5 kilodur. Havadayken durum çok farklıdır. Yüksek süratte uçağa keskin dönüş yaptırmak istediğinizde doğrusal, ileri hareketteki bir nesneyi (sizin vücudunuz da uçakla bir bütündür bu noktada) başka bir yöne çekmek istemektesinizdir. Bu esnada merkezkaç kuvveti sizi dışa savurmak istediği halde süratiniz buna müsaade etmez ve dönüş yönünde uçağı ve haliyle sizi çekmek ister. İşte tam bu noktada üzerinize binen G kuvveti artmaya başlar. Bu kuvvetin boyutu sizin hızınıza ve dönüşünüzün keskinliğiyle doğru orantılıdır. Kuvvetin oluşmasıyla yük binmeye başlar. 2 G demek kendi ağırlığınızın 2 ye katlanması demektir. Vücudunuzun her yerinde hissettiğiniz bu kuvvet sizi koltuğa yapıştırır. Basıncın etkisiyle kan yukarıdan ayaklara doğru hareket eder. Devam eden süreçte beyne kan gitmemesi sonucunda göz kararması (blackout) ve bayılma meydana gelir. İşi riskli yapan kısım da budur.
Normal fiziki yapıda ve eğitimsiz bir insan 4-5 G ye kadar dayanabilmektedir. Akabinde bayılma meydana gelir. 5 G kuvvetinde biraz önce örneğini verdiğimiz 5 kg.lık kafanız 25 kilo gelmektedir. Bu aynı zamanda 70 kilo olan birinin 350 kilo gelmesi demektir ki bu ağırlığı taşıyabilmeniz bir yana kan dolaşımınızı durduracak bir kompresyona maruz kalırsınız.
Savaş pilotları Dog-Fight (it dalaşı) esnasında yüksek süratlerde keskin manevralar yapmak zorundadırlar. Bu tehlikeli oyun sırasında pilotlar 9-9.5 G ye kadar çekmektedirler. Peki 4-5 G de bayılan insanoğlu 9-9.5 G ye nasıl dayanıyor? Bunun iki yolu var. İlki jet pilotlarının giydiği G suit. G suit manevralar esnasında şişerek pilotun karnını ve bacaklarını sıkıştırır, kanın aşağı akmasına mani olur. Dolayısıyla pilotun bayılması gecikir. G suit +3 G ye kadar tolerans sağlar. G suit kanla ilgili durumu çözse de pilota binen basınca etkisi yoktur. Bu noktada ikinci yöntem devreye girer. Pilot manevra esnasında nefes alışında 3-4 saniyelik tutuşlar yapar ve öksürüğe yakın bir tazyikle dışarı verir. Böylece iç basınç yaratarak dış basıncın etkisini hafifletir. Tabi bu yöntemin fayda vermesi pilotun karın ve göğüs kaslarının güçlü olması ölçüsünde işe yarar. Bu nedenle pilotlar sağlıklarına ve kas yapılarına dikkat ederler.
G suit ve nefes taktiği ile pilotlar yüksek G lere varabilmektedirler. Tabi ne olursa olsun hissedilen basınç inanılmazdır. Yüz ve çene olduğu gibi aşağı kayar, nefes almakta zorlanırsınız. Elinizi kaldırmak bile imkansızdır. İşte bu durum altında pilot lövyeyi bırakmadan dönüş komutunu vermeye devam etmeli ve düşmanın arkasına geçebilmek için hayati hareketine devam etmelidir.
Negatif (- G)
Negatif G ise pozitifin tam tersi bir durumdur. Hepiniz hayatınızda en az bir kez negatif G yi hissetmişsinizdir. Arabanızla çok dik olmayan bir rampayı hızla çıkarken yolun birden düzleşmesi sonucunda içinizin kalktığını ve sanki havalanmış gibi hissettiğiniz durum mutlaka olmuştur. İşte o his negatif G dir. Tabi bu hissettiğiniz çok küçük bir güç. -1 bile değil desek durumun iğrençliğini anlamış olursunuz sanırım. Zira pozitif G yi hissetmek bir ölçüde zevkli olsa da negatif oldukça iğrenç bir histir. Ayrıca pozitife karşı yukarıda anlatıldığı gibi yöntemler uygulanabilse de negatife karşı yapılabilecek hiçbir şey yoktur. Olduğu gibi hissedersiniz.
Negatif G esnasında kan yukarı doğru hareket etmeye başlar ve ağırlığınız azalır. Yerçekiminin olmadığı ortam sıfır (O G) dir. Pozitif G nin limitleri 9-10 lara kadar varsa da negatifte bu -3, -3.5 limitindedir. Negatif G için çok yüksek süratlere gerek yoktur. Burada önemli olan ortalama bir hız ve uçağın dalışıdır. -3 G den itibaren başınıza toplanan kandan dolayı dünyayı kıpkırmızı görürsünüz (redout). Harekete devam ederseniz kulağınızdan ve burnunuzdan kan gelir. Abartırsanız zaten ölürsünüz. Bu yüzden pilotlar uçağı direk daldırmazlar ve yatışlı / dönüşlü manevralarla alçalırlar....

(Kaynak: İlginchersey)

 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları reklam ver Benimmekan Mobil Sohbet
Cevapla

Etiketler
force, kuvveti, nedir


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Delta Force: Task Force Dagger(PC-Hile Kodu) cruel Oyun Hileleri 0 21 Eylül 2011 09:59
Yerçekimi Kuvveti Nedir YapraK Ödev ve Tezler 0 08 Mayıs 2009 05:41
Yerçekimi Kuvveti YapraK Ödev ve Tezler 0 08 Mayıs 2009 05:40
Sürtünme Kuvveti YapraK Ödev ve Tezler 0 30 Nisan 2009 00:04