IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

 Kayıt ol  Topluluk
Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 10 Mart 2016, 09:44   #1
Çevrimiçi
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Ruh Bir Tane Mi, Yoksa Üç Tane Midir?




Ruh Bir Tane Mi, Yoksa Üç Tane Midir?

Âdemoğlunun üç tane nefsi olduğuna dair çokça söz edilmiştir. Bunlar, mutmain nefis, levvâme nefis ve emmare nefistir. Bazı insanlarda bu tür ne*fisler ağır basarken, diğer bazılarında daha başka nefisler hakimdir. Üç tane nefis bulunduğuna şu âyetlerle hüccet getirmişlerdir: "Ey mutmain olan ne*fis.[1] Kıyamet gününe yemin ederim, levvâme nefse de yemin ederim[2] ve: "Şüphesiz nefis, kötülüğü emreder.[3] Gerçekte bir tane nefis vardır. Sıfatla*rına göre ayrı ayrı isimler verilmiştir. Rabbine kullukta, sevgide, tevbede, te*vekkülde, rıza ve O'nda sükun bulmada rahatlığa eren nefse mutmain nefis denir. Çünkü Allah korkusu, ümidi, diğer korku ve ümitleri geride bırakır. Allah sevgisi, diğer sevgileri, Allah'a aşık olmak, O'na kavuşma tutkusu di*ğer sevgi ve tutkulardan insanı müstağni kılar. Kalbini Allah'a bağlayan kimse Allah'la beraber oturuyor. Onu duyuyor, işitiyor, O'na can atıp O'na sımsıkı tutunuyor gibi olur.[4] Nefsinde, kalbinde, uzuvlarında, iç ve dış kuv*vetlerinde sürekli akan mütmainlik, ruhunu Allah'a çeker; cildini yumuşa*tarak kalb ve uzuvlarını O'na yaklaşmak uğrunda kullanır. Gerçek mütma*inlik, Allah'la ve zikriyle ancak mümkündür. Allah'ın zikri, Rasulüne indir*diği kelamıdır. Yüce Allah: "İman edip kalbleri Allah'ı zikirle mutmain olan*lar... biliniz ki kalbler, Allah'ı zikirle mutmain olur[5] buyurmuştur. Kalbin mutmainliği, üzüntü, rahatsızlık ve ıstırabının gitmesiyle sükuna ermesi, oturmasıdır. Allah (cc) ve zikrullah olmadan kalbe mütmainlik gelmeyeceği bilinmektedir. Allah'ın dışındakilerde mütmainlik aramak boşuna; buldu*ğuna dayanması acizliktir. Zira Yüce Allah, kendinden başkasıyla mütmain*lik arayanlara, üzüntünün, ıstırabın ve sıkıntının geleceğini sabit bir kaza ile hükmetmiştir. Fakat kul, bu halde iken kendi ilmine, ameline ve halinedayanırsa Allah'ı kalbinden atar. Kendi dışında biriyle mutmainlik arayan*ların nefislerine velî ve salih kullarını bulmak için musibet okları saplar saplanan okların verdiği acıyı kendi dışında çözenleri bir kenara bırakır maslahat ve amaçlarında kendinden başkasıyla mutmain olanları ise kovar' yaklaşmasını engeller.Nefsi mutmain kılan mutmainliğin gerçeği, nefsinin ve rasuİlerin bildir*diği ölçüde Allah'ın isimlerini, sıfatlarını, kemâl sıfatlarını bilmek babında mutmain olarak kalbini buna teslimedip kabul etmesi, boyun eğmesi, göğsü*nü O'na açarak kalbini O'nunla sevindirmesidir. Çünkü bu, rasulünün lisa*nıyla kuluna bildirdiği hakikatlardan biridir. Bu manada, sıkıntı ve ıstıraba boğulmuş kalb, Allah'ın isimlerine, sıfatlarına, birliğine iman ederek, arşına çıkar; kalbinin nurundan fışkıran vahiyle Allah'a kavuşur, Mutmainlik kal*bine, susuzluktan kavrulan birinin kalbine suyun akıtılması gibi girer. İt-mi'nanın girmesiyle, huzur bulur, sevinir, rasuİlerin bildirdiği ölçüde emre muttali olmuş gibi kalbini ve uzuvlarını yumuşatır. Bu durumda kalbi, öğle sıcağında güneşi çıplak gözüyle görmesi gibidir. Mutmainlikte, doğuda ve batıda olan herkes onun karşısında olsa, bunlara hiç iltifat etmez. Ayrılık acısı kalbine binince de: "Büyük Siddîk da tek başına iman da mutmain ol*muştu. Bu zamanda bütün insanların O'na karşı çıkması imanî tatminliğin-den hiçbirşey eksiltmemiştir" der. Mutmainlik derecesinin ilk safhası bu*dur. Sonra, Rabbinin sıfatlarını anlatan bir âyet duyunca imanı sonsuz dere*cede kuvvet bulur. İmanın temellerinden sayılan şey, bu şekil mutmainlik-tir. Sonra, ölümden sonra Berzahta ve kıyamet gününde yapılacak uygula*maları, sanki dünya gözüyle görüyormuş gibi kabul eder, kalbini sükûnete erdirir. Yüce Allah'ın gerçek yakın olarak tanıttığı iman ehli işte bunlardır. Âyeti celîlede: "Onlar, kıyamet gününe kesinlikle inanırlar.[6] Allah'ın bildir*diği hakikatlara şüphe ve boşluk hissetmeden inanmadan, kıyamet gününe iman etmek oldukça zordur. Harise hadisinde belirtilen gerçek mü'min, ahi-ret gününe inanan mü'mindir. Harise der ki: "Mü'min oldum." Bunun üzeri*ne Rasulullah: "Her hakkın bir hakikati vardır. İmanının hakikati nedir? Harise: "Nefsim, dünya ve ehlinden artık vazgeçmiştir. Şimdi Rabbimin ar*şına açıkça bakıyor; cennet ehlinin birbiriyle muhabbetleştiklerini, cehen*nemliklerin ise, ateşte azaplandıklarım görüyor gibiyim" karşılığını verdi. Rasulullah da: "İşte, Allah'ın kalbini nurlandırdığı kul.[7] buyurmuştur.

__________________
SusKun ve Sessiz Mürekkep...


Kullanıcı imzalarındaki bağlantı ve resimleri görebilmek için en az 20 mesaja sahip olmanız gerekir ya da üye girişi yapmanız gerekir.

 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları sohbet odaları Benimmekan Mobil Sohbet
Cevapla

Etiketler
ruh bir tane mi, yoksa üç tane midir?


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Pilavınız yapışık mı oluyor? (Tane tane bir pilav yapabilmek için) Sevda Makarnalar Pilavlar 2 25 Haziran 2013 23:57
Acil yardım yoksa edebiyat hocası basacak okkalı bir tane sıfır KeReM123 Kültür ve Sanat 3 02 Mart 2006 23:58