IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

 Kayıt ol  Topluluk
Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 24 Şubat 2013, 11:27   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (2)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
İnceleme




İlk konumuz : Önden ve arkadan kaymayı azaltan en önemli parçalardan birini, viraj denge çubuklarını inceliyoruz.


Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.



Sürüş sırasında aracın gövdesi birçok yüke maruz kalır. Hızlanma, frenleme, viraj alma gibi durumlarda araçların şasisi bükülür, hatta bazı durumlarda şasinin bir tarafı diğer tarafından üç kat daha fazla yük altında kalabilir. Bu bükülme doğal olarak aracın tutuş kabiliyetini doğrudan etkiler. Şasi bu yüklere maruz kaldığında aracınızın lastikleri aynı kuvvetle yere tutunmayacaktır. Viraj alma sırasında gerçekleşen bu bükülme aracın önden (understeer) ya da arkadan (oversteer) kaymasına yol açabilir.
UNDERSTEER:

Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.

Ön tekerlekler tutunmasını kaybetmiş ve aracın dışa doğru kayması söz konusu. Kafadan kayma aracın arka tarafının sertleştirilmesi ile giderilebilir.
OVERSTEER:

Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.

Arka tekerlekler tutunmasını kaybetmiş ve arka taraf kaymaya başlamıştır. Arkadan kayma aracın ön tarafındaki şasi parçalarının sertleştirilmesi ile giderilebilir.
  • Çoğu modern otomobil üreticisi önden motorlu, önden çeker üretim yapmayı tercih ediyor. Motorun ve çekişin önde olmasından dolayı önden çeker araçlar kafadan kaymaya meyillidir. Lastikler tutuşunu kaybettiği ve araç dönemediği zaman kafadan kayma gerçekleşir, siz direksiyonu ne kadar çevirirseniz çevirin artık otomobil gitmek istedğiniz yere değil virajın dışına doğru kaymaya başlayacaktır. Understeer; kule gergisi (strut bar) ve daha sert viraj demiri (anti roll bar) takviyeleri ile kontrol altına alınabilir.
  • Arkadan kaymak (oversteer) aracın arka lastiklerindeki tutuşunu kaybedip arka kısmın viraj dışına doğru kaymasıdır. Oversteer; gene kule gergisi (strut bar) ve daha sert viraj demiri (anti roll bar) takviyeleri ile kontrol altına alınabilir.
NOT: Evet, gergileri sertleştirmek elbette çok işe yarar fakat çok fazla sertleştirmek de yol tutuşu olumsuz etkiler. Bu yüzden özellikle viraj demirlerini sertleştirmeden önce iyi bir araştırma yapmanızı öneririm. Çok sert = iyi yol tutuş anlamına gelmez!

Çeşitli gergi tipleri vardır, bunlardan bazıları:
Ön kule gergisi (FRONT STRUT BARS)

Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.

Özellikle MacPherson ve monokok şasili araçlarda ön kulelerin daha az esnemesini sağlamak için kullanılır. Amortisör kulelerinin üzerine monte edilir. Günümüzde birçok otomobilde MacPherson sistemi kullanılır, yani yay ve amortisor iç içe birlikte çalışırlar. Bu yüzden aracın bütün süspansiyon yükü kulelere iletilir. Kulesi yeteri kadar rijit olmayan bir araç esner ve yol tutuşu zayıflar. Kule gergileri bu yüklerin taşınmasına yardım edip kulelerin esnemesini minimize eder.
Arka kule gergisi ve arka üst sütun gergisi (REAR STRUT BAR & REAR UPPER BAR)
Arka kule gergisi de aynı işlevi görür ve sert virajlarda, frenlemelerde, hızlanmalarda kulelerin esnemesini engeller.

Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.


Arka kule gergisi önden çeker araçlarda kafadan kayma eğilimini azaltır. Araştırmaları, testleri yapılmış ürünleri tercih etmekte fayda var aksi halde şasiyi güçlendireyim derken daha fazla stres almasına sebep olabiliriz.
Arka sütun gergisi daha çok yüksek tavanlı ve yerden yüksek araçlar; SUV, MPV, hatchback vb. için tasarlanmıştır. Beş kapılı hatchback'ler, arka bagaj kapağının büyüklüğü nedeniyle normalden daha güçsüz arka şasiye sahiptir. Bu gergi ile aracın arkasının daha az esnemesi sağlanır.
Çamurluk gergisi (SIDE FENDER BAR)
Aracın her iki yanına, çamurluk içlerine monte edilir ve özellikle viraj alırken şasiye ek destek sağlar.
Çoğunlukla araçların ön şasisi, süspansiyon sisteminden gelen dikey yükleri taşımakla yükümlüdür. Bu yüzden şasinin bu bölümü, süspansiyonun geri tepme kuvvetlerine karşı yeterince dirayetli olmadır. Çamurluk gergileri bu önemli bölgeleri destekler ve dikey kuvvetler karşısında süspansiyonun görevini yapmasına yardımcı olur.
Bu yüzden çamurluk gergileri Mitsubishi Evo ve Subaru Impreza gibi şasileri ciddi yüke maruz kalan araçlarda standart olarak sunulmaktadır.


Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.

Çamurluk gergilerinin avantajları:
  • Yol tutuşu artırır, yüksek hızda stabiliteyi ve viraj alma potansyelini geliştirir.
  • Daha iyi frenleme performansı sağlar.
  • Aracın ön şasisinin güçlenmesine yardımcı olur.
Viraj demiri (ANTI-ROLL BAR / SWAY BAR)

Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.

Anti Roll Bar (lower tie bar (sway bar)) yani viraj demiri, aracın yol tutuşunu önemli derecede etkileyen bir parçadır ve çoğu otomobilde standart olarak sunulmaktadır. Değişik sertlikte ve kalınlıkta aftermarket viraj demirleri satılmaktadır fakat daha önce de söylediğim gibi viraj demiri modifikasyonlarında dikkatli olmak ve araştırmak gerekir. En sert, en iyi yol tutuş anlamına gelmez! Viraj demirleri aracın alt kısmında süspansiyon komponentine monte edilir ve bileşenlerini birbirine bağlar. Viraj demiri, dönüşlerde aracın bir yana yatması yerine mümkün olduğunca düz kalmasını sağlar ve yüksek süratlerde viraj kabiliyetini önemli şekilde artırır.
Alt şasi gergisi (LOWER ARM BAR)
Özellikle sert virajlarda şasideki bükülmeyi azaltmak için takılır. Aracın altında süspansiyon pivot noktalarına monte edilir.

Bu forumdaki linkleri ve resimleri görebilmek için en az 25 mesajınız olması gerekir.

Sert viraj alırken aracın kamber değerlerinin doğru kalmasını sağlar. Önden çeker araçlarda ön tekerleğin zıplaması (wheel hop) ve torque steer'i azaltır.

__________________
Necip Fazıl çok fazla sigara içermiş. Bir gün bir öğrencisi ona gelir ve der ki; -Hocam bugün bir rüya gördüm bütün bitkiler Allah'a secde ediyordu, bir tek tütün etmiyordu...
Üstad cevabı yapıştırır: -Getirin o kafiri yakalım..
 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları reklam ver Benimmekan Mobil Sohbet
Cevapla

Etiketler
İnceleme


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
İNCELEME: BlackBerry Z10! Zen Cep Telefonlar 0 22 Şubat 2013 16:02
İNCELEME: LG Nexus 4! Deep Cep Telefonlar 0 12 Şubat 2013 17:53
Fences İnceleme ALeMCi Bilgisayar Donanımı 0 01 Nisan 2012 20:11
WWE 12 Oyun İnceleme Spammer Oyun Dünyasından Son Haberler 0 11 Aralık 2011 21:05
Split/Second İnceleme VizyonHosting Oyun Dünyasından Son Haberler 0 24 Mayıs 2010 10:15