IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  Mobil Sohbet, Sohbet ve Sohbet Odaları




1Beğeni(ler)
  • 1 Post By toXic

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 14 Aralık 2011, 16:26   #1
Çevrimiçi
Uygulama geliştirme mesleği.


-- Sponsor Baglantı --


Bu başlangıç yazımda size, örgün eğitim içinde yeri olmayan, ancak birçok disiplinin bir bileşkesi denilebilecek "uygulama geliştirme" mesleğinden söz etmek istiyorum. Her ne kadar bazı örgün eğitim kurumlarında "sistem mühendisliği" başlığı altında bazı konular işlenmekte ise de, bunlar yoğunlukla genel sistem yazılımları alanını kapsamakta olup, bizlerin, sahada çalışanlar olarak karşılaştığımız "zimmet-matlup" veya "teslim-tesellüm" gibi, işletmecinin ve sorumlu memurun güncel işletme kavramlarını kapsamamaktadır.

Uygulama geliştirici, bir yönü ile sisteme dönük, diğer bir yönü ile "muhasebecinin nabzına" yönelik, pek renkli ve o denli karmaşık bir ruh hali ve çalışma disiplini geliştirmek zorunluluğundadır. Ve ne yazık ki elinde kendisine yol gösterecek usta-çırak ilişkisinden başka bir kaynak da yoktur. Bu ortam içinde, biraz da kişiliğine göre, çoğunlukla "herşeyin en iyisini bilen" gibi görünüm ve davranış sergileme tuzağından kendini kurtaramaz.

"Yaktın bizi..."

Bir müşterimizin uzun zamandır kullanmakta olduğu sistemini yenilememiz istendi. Kullanmakta olduğu uygulama, karakter tabanlı bilgi kayıt/güncelleme sistemi idi. "Herşeyin en iyisini bilen" olarak, o tarihlerde yeni yeni kullanılmaya başlanan grafik kullanıcı ara yüzlü bir sistem geliştirdik. Kendi yerimizdeki "başarılı" denemelerimizden sonra, uygulamayı müşteri yerine kurup, çekirdek kadroya kullanılmasını öğrettik. Onlar bir süre kullanacaklar, bir hafta-ongün sonra gelip, varsa ilave ve değişiklik isteklerini gözden geçirecektik.

Gün geldi, her zamanki olumlu, güler yüzlü, kendimizden emin tavrımızla, hızla müşteri yerine girdik sabah erken saatlerde. Ancak müşterinin yüzündeki ifade pek bizim paralelimizde değildi; biri elindeki av tüfeğini temizliyor, diğeri fişeklere barut dolduruyor, bir başkası duvardaki resme nişan alarak talim yapıyordu. Patronlarının arkadaşlarımız olmaları nedeniyle, önce bir sabah çayı ikram etme nezaketini gösterdiler, sonra açtılar kutuyu:

- Hani işimiz daha kolay olacaktı, hani akşam herkesin çıktığı saatlerde servisimize binip evimizde olacaktık... vb.

"Herhalde" dedik kendi aramızda, "yine genel müşteri hatalarından birini yapmış, yanlış bir tuşa basmış olmalılar".

Devam ettiler yakınmaya:

- Biz hesap planımızı ezbere biliriz, bu güne dek ekrana bakmadan, önümüzdeki belgelerden hızlıca hesap numarasını, tutarı, açıklamayı kaydederek günde 500 fiş kesiyorduk. Oysa şimdi, fare dediğinizle günde ortalama 100 kilometre yol yapıyoruz, akşam oluyor, bir de bakıyoruz, sadece 100 fiş kesebilmişiz.

Gelişmiş diyebileceğimiz ülkelerde uygulama geliştiricilik, doktorluk, avukatlık gibi bireysel bir meslek olarak icra edilir; müşteri yapmak istediği özel uygulamayı geliştiriciye anlatır, bu iş için ayırabileceği bütçeyi verir, elindeki elemanların nitelik ve niceliğini bildirir. Geliştirici bu kısıtlamalar çerçevesinde neler yapılabileceğini, neler beklemesi ve beklememesi gerektiği konularında müşteriye yol gösterir. Anlaşma sağlanırsa, geliştirici kullanacağı ileri araç ve yöntemlerle, çoğunlukla tek başına, prototip bir uygulamayı kısa sürede kullanıma açar. Deneme süresi içinde hatalardan arındırılırılan uygulama, bundan sonra bakım sürecine girer. Bu süreç genellikle yıllık anlaşmalarla yürütülür, bu süreç içinde ilave ve değişiklikler yapılır.

Ana çizgileriyle anlatmaya çalıştığım geliştiricilik mesleği ve uygulama yöntemleri, doğal olarak uzun yılların deneyimine dayanan, programcılık gibi temel bilgilerin üstüne, bilgi bankaları, iletişim, iş hacimleri, kullanılabilecek sistemler, yardımcı araçlar, eğitmenlerin eğitimi, davranış bilimleri, ekonomik koşullar, karar süreçlerine etki eden faktörler, ve bunlarla sınırlı olmayan daha birçok disiplinler arası bilgi ile gerçekleştirilir.

Yıllar boyu birikmiş bu ve benzeri daha nice deneyimlerimiz var sizlerle paylaşmak istediğim, bu bir tür tanışma yazısı oldu şimdilik, ancak ileride daha birçok yönlerine değineceğim geliştiricilik mesleğinin.

Sağlıcakla kalın.

Yazar Hakkında
Orta Doğu Teknik Üniversitesi'ni 1970 yılında Elektronik Mühendisi olarak bitirdi. Askerlik sonrası, 1974 yılında, IBM Türk şirketine pazarlama mümessili adayı olarak girdi. İzleyen 10 yıl Ankara'da kamu sektöründe ürün ve hizmet pazarlama dalında çalıştı. 1984-1985 yılları arasında IBM İstanbul'da, kişisel bilgisayar bayilerine pazarlama ve teknik destek kursları verdi. 1985 yılından bu güne dek birçok bireysel ve ortak projelerde görev aldı.


Yazar: Kemal Gençay


Bu başlangıç yazımda size, örgün eğitim içinde yeri olmayan, ancak birçok disiplinin bir bileşkesi denilebilecek "uygulama geliştirme" mesleğinden söz etmek istiyorum. Her ne kadar bazı örgün eğitim kurumlarında "sistem mühendisliği" başlığı altında bazı konular işlenmekte ise de, bunlar yoğunlukla genel sistem yazılımları alanını kapsamakta olup, bizlerin, sahada çalışanlar olarak karşılaştığımız "zimmet-matlup" veya "teslim-tesellüm" gibi, işletmecinin ve sorumlu memurun güncel işletme kavramlarını kapsamamaktadır.

Uygulama geliştirici, bir yönü ile sisteme dönük, diğer bir yönü ile "muhasebecinin nabzına" yönelik, pek renkli ve o denli karmaşık bir ruh hali ve çalışma disiplini geliştirmek zorunluluğundadır. Ve ne yazık ki elinde kendisine yol gösterecek usta-çırak ilişkisinden başka bir kaynak da yoktur. Bu ortam içinde, biraz da kişiliğine göre, çoğunlukla "herşeyin en iyisini bilen" gibi görünüm ve davranış sergileme tuzağından kendini kurtaramaz.

"Yaktın bizi..."

Bir müşterimizin uzun zamandır kullanmakta olduğu sistemini yenilememiz istendi. Kullanmakta olduğu uygulama, karakter tabanlı bilgi kayıt/güncelleme sistemi idi. "Herşeyin en iyisini bilen" olarak, o tarihlerde yeni yeni kullanılmaya başlanan grafik kullanıcı ara yüzlü bir sistem geliştirdik. Kendi yerimizdeki "başarılı" denemelerimizden sonra, uygulamayı müşteri yerine kurup, çekirdek kadroya kullanılmasını öğrettik. Onlar bir süre kullanacaklar, bir hafta-ongün sonra gelip, varsa ilave ve değişiklik isteklerini gözden geçirecektik.

Gün geldi, her zamanki olumlu, güler yüzlü, kendimizden emin tavrımızla, hızla müşteri yerine girdik sabah erken saatlerde. Ancak müşterinin yüzündeki ifade pek bizim paralelimizde değildi; biri elindeki av tüfeğini temizliyor, diğeri fişeklere barut dolduruyor, bir başkası duvardaki resme nişan alarak talim yapıyordu. Patronlarının arkadaşlarımız olmaları nedeniyle, önce bir sabah çayı ikram etme nezaketini gösterdiler, sonra açtılar kutuyu:

- Hani işimiz daha kolay olacaktı, hani akşam herkesin çıktığı saatlerde servisimize binip evimizde olacaktık... vb.

"Herhalde" dedik kendi aramızda, "yine genel müşteri hatalarından birini yapmış, yanlış bir tuşa basmış olmalılar".

Devam ettiler yakınmaya:

- Biz hesap planımızı ezbere biliriz, bu güne dek ekrana bakmadan, önümüzdeki belgelerden hızlıca hesap numarasını, tutarı, açıklamayı kaydederek günde 500 fiş kesiyorduk. Oysa şimdi, fare dediğinizle günde ortalama 100 kilometre yol yapıyoruz, akşam oluyor, bir de bakıyoruz, sadece 100 fiş kesebilmişiz.

Gelişmiş diyebileceğimiz ülkelerde uygulama geliştiricilik, doktorluk, avukatlık gibi bireysel bir meslek olarak icra edilir; müşteri yapmak istediği özel uygulamayı geliştiriciye anlatır, bu iş için ayırabileceği bütçeyi verir, elindeki elemanların nitelik ve niceliğini bildirir. Geliştirici bu kısıtlamalar çerçevesinde neler yapılabileceğini, neler beklemesi ve beklememesi gerektiği konularında müşteriye yol gösterir. Anlaşma sağlanırsa, geliştirici kullanacağı ileri araç ve yöntemlerle, çoğunlukla tek başına, prototip bir uygulamayı kısa sürede kullanıma açar. Deneme süresi içinde hatalardan arındırılırılan uygulama, bundan sonra bakım sürecine girer. Bu süreç genellikle yıllık anlaşmalarla yürütülür, bu süreç içinde ilave ve değişiklikler yapılır.

Ana çizgileriyle anlatmaya çalıştığım geliştiricilik mesleği ve uygulama yöntemleri, doğal olarak uzun yılların deneyimine dayanan, programcılık gibi temel bilgilerin üstüne, bilgi bankaları, iletişim, iş hacimleri, kullanılabilecek sistemler, yardımcı araçlar, eğitmenlerin eğitimi, davranış bilimleri, ekonomik koşullar, karar süreçlerine etki eden faktörler, ve bunlarla sınırlı olmayan daha birçok disiplinler arası bilgi ile gerçekleştirilir.

Yıllar boyu birikmiş bu ve benzeri daha nice deneyimlerimiz var sizlerle paylaşmak istediğim, bu bir tür tanışma yazısı oldu şimdilik, ancak ileride daha birçok yönlerine değineceğim geliştiricilik mesleğinin.

Sağlıcakla kalın.

Yazar Hakkında
Orta Doğu Teknik Üniversitesi'ni 1970 yılında Elektronik Mühendisi olarak bitirdi. Askerlik sonrası, 1974 yılında, IBM Türk şirketine pazarlama mümessili adayı olarak girdi. İzleyen 10 yıl Ankara'da kamu sektöründe ürün ve hizmet pazarlama dalında çalıştı. 1984-1985 yılları arasında IBM İstanbul'da, kişisel bilgisayar bayilerine pazarlama ve teknik destek kursları verdi. 1985 yılından bu güne dek birçok bireysel ve ortak projelerde görev aldı.


Yazar: Kemal Gençay


  Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
radyo44.com.tr
Cevapla

Etiketler
geliştirme, mesleği, uygulama

Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Pilotluk mesleği nedir?, Nasil pilot olunur?, Pilotluk mesleği hakkında bilgi? Sevda Havacılık 0 10 Aralık 2011 23:19
Dünyanın En Eğlenceli Mesleği? yoSun IF Anket Arşivi 20 21 Mart 2011 03:19
Google'ın yeni mesleği! Dilara Arama Motorları Haberleri 0 22 Şubat 2010 21:37