![]() |
![]() |
![]() | #1 | |
Çevrimdışı ![]() IF Ticaret Sayısı: (1) | ICAO (International Civil Aviation Organization) GENEL İkinci Dünya Savaşı sonrasında hava taşımacılığında meydana gelen politik ve teknik sorunların çözümüne esas genel düzenlemenin yapılması amacıyla, Kasım 1944'de Şikago'da yapılan çalışmalar sonucunda; 52 ülke temsilcisi tarafından hazırlanan "Uluslararası Sivil Havacılık Anlaşması" 7 Aralık 1944'te Washington D.C.'de ülkelerin imzasına açılmıştır. Şikago Sözleşmesi olarak da anılan Anlaşmanın giriş bölümünde belirtilen amacı; uluslararası sivil havacılığın emin ve düzenli bir şekilde gelişebilmesi ve sivil havacılık hizmetlerinin, eşit imkanlar esası üzerine tesciliyle sağlam ve ekonomik bir şekilde işletilebilmesi için bazı düzenlemeler hususunda mutabık kalınması şeklindedir. Söz konusu Anlaşmanın 43. maddesi ile yukarıda belirtilen esas amaca ulaşılmasını teminen "Uluslararası Sivil Havacılık Teşkilatı ICAO'nun kurulması öngörülmüş; daimi yapı oluşturulana kadar, PICAO (Permanent ICAO) adıyla çalışma şekli benimsenmiştir. PICAO'nun 20 ay faaliyeti sonrasında, ICAO 4 Nisan 1947'de resmi olarak faaliyete geçmiş ve Kanada Hükümeti'nin daveti üzerine kuruluş merkezi için Montreal seçilmiştir. ICAO'nun giderleri esas olarak, üye ülkelerin katkı payları ile karşılanmaktadır. Türkiye 5 Haziran 1945 tarih ve 4749 sayılı Kanun ile anılan anlaşmaya taraf olmuştur. Bugün itibariyle ICAO'ya üye olan ülke sayısı 188'e ulaşmıştır. AMAÇLARI Şikago Konvansiyonu'nun 44. maddesinde belirtilen ICAO'nun amaçları aşağıda özetlenmiştir:
ICAO'nun esas yapısı, hükümran yapı olan Genel Kurul ve yönetici yapı olan Konseyden oluşmaktadır. GENEL KURUL Genel Kurul, tüm üye ülkelerin katılımına açık olarak her üç yılda bir toplanmaktadır. Genel Kurulda her üye ülkenin bir oy hakkı mevcut olup, Anlaşmada aksi belirtilmemiş durumlarda, kararlar çoğunluk usulüne göre alınmaktadır. Genel Kurulda, son üç yıllık faaliyetler itibarıyla idari, teknik, ekonomik ve hukuki konulardaki tüm çalışmalara ilişkin gelişmeler gözden geçirilmekte, sivil havacılık alanındaki son gelişmeler de göz önünde bulundurularak, müteakip dönem yapılacak çalışmalara esas kararlar alınmaktadır. KONSEY Yasama ve yürütme kurulu işlevi yapan Konsey, Genel Kurula karşı sorumlu daimi bir yapı niteliğindedir. Konsey, 33 olan üye sayısının 36'ya çıkarılmasını öngören ve 1990 yılında imzaya açılan bir protokolün yürürlüğe girmesi için gerekli olan 108 üye ülkenin onayının (ülkemizde dahil) bulunmasının ardından, Konsey üye sayısının 36'ya çıkarılması kabul edilmiştir. Konsey, 34. Olağanüstü Genel Kurul toplantısında seçilen ilave 3 ülke ile birlikte halen 36 üye ile işlevini yürütmektedir. Konsey üyeleri Genel Kurul tarafından 3 yıllık bir süre için seçilmekte olup, seçimlerde sivil hava seyrüseferine olan katkı durumu ve bölgesel temsil hususları dikkate alınmaktadır. ICAO Konseyinin 36 üyeliği için üç kategoride seçim yapılmaktadır. I. Kategori, sivil havacılık alanında en ileri aşamaya erişmiş ülkeler olarak nitelendirilmekte olup, bu kategoriden seçilen 11 ülke bir nevi daimi üyelik sıfatı kazanmıştır. II. Kategori, sivil havacılığa önemli katkıda bulunan 12 ülkeden oluşmaktadır. Bazı ülkeler sürekli, bazıları ise bölgesel rotasyon grupları adına seçilmektedir. III. Kategori ise, ilk iki kategoriye girmeyen ülkeler arasından bölgesel temsil dikkate alınarak seçilen 13 ülkeden oluşmaktadır. Bu kategoride, genelde bölgelerin aday gösterdiği ülkeler ile rotasyon grubuna tabi ülkeler seçilmektedir. 35. Genel Kurulda 2004-2007 yılları için Konseye seçilen ülkeler ile aldıkları oylar aşağıda listelenmiştir. 1. Kategori (11 ülke) : ABD, Almanya, Avustralya, Brezilya, Çin, Fransa, İtalya, İngiltere, Japonya, Kanada, Rusya Federasyonu. Toplam olarak 159 ülkenin oy kullandığı bu kategorideki seçimlere katılan ülkelerin tamamı Konsey üyeliğine seçilmek için gerekli olan ve çoğunluk değerini ifade eden 80 oyu alarak, Konsey üyesi seçilmişlerdir. Oylamada geçersiz oy kullanılmamıştır. 2 . Kategori (12 ülke) : Arjantin, Avusturya, Finlandiya, Güney Afrika, Hindistan, İspanya, Kolombiya, Meksika, Mısır, Nijerya, Singapur, Suudi Arabistan. Toplam olarak 159 ülkenin oy kullandığı bu kategorideki seçimlere katılan ülkelerin tamamı Konsey üyeliğine seçilmek için gerekli olan ve çoğunluk değerini ifade eden 80 oyu alarak, Konsey üyesi seçilmişlerdir. Oylamada 1 oy geçersiz sayılmıştır. 3. Kategori (13 ülke) : Endonezya, Etyopya, Gana, Güney Kore, Honduras, Kamerun, Lübnan, Macaristan, Mozambik, Pakistan, Peru, St. Lucia, Şili, Tunus. Konsey, üyeleri tarafından üç yıllık bir süre için seçilen bir Başkan tarafından yönetilmekte ve Başkanın yeniden seçilmesine engel bir durum bulunmamaktadır. Yaklaşık olarak son 30 yıllık bir süreden beri Konsey Başkanlığı, Lübnan asıllı Dr. Assad Kotaite tarafından yürütülmekte olup, kendisi son Genel Kurulda 2007 yılına kadar seçilmiş olmasına rağmen kendi isteğiyle bu görevi 2006 yılı Ağustos ayında bırakma kararı almıştır. Konsey, çalışmalarını yıllık ikişer aylık üç dönem halinde yapmaktadır. Her dönemde, gündem çerçevesinde 14-16 toplantı gerçekleştirilmektedir. Konseyin esas görevleri, Şikago Konvansiyonu'nun 54. maddesinde açıklanmış olup, kısaca şöyle özetlenebilir:
SEKRETERYA Uluslararası ve mahalli memurlardan oluşmakta olan ICAO Sekreteryası, ICAO'nun tüm yönetiminden sorumlu olup, Konsey tarafından 3 yıllık bir süre için seçilen bir Genel Sekreter tarafından idare edilmektedir. Sekreteryanın üst yönetim kadrosu aşağıda belirtilen büroların başkanları ile Genel Sekretere doğrudan bağlı bölüm şeflerinden oluşmaktadır.
Yukarıda belirtilen bu birimlerden Hukuk, Hava Ulaşım ve Hava Seyrüsefer Büroları, ICAO ana birimleri olarak değerlendirilmektedir. Hukuk Bürosu (LEG " Legal Bureau) ICAO Hukuk Bürosu aşağıdaki faaliyetlerle ilgilenmektedir:
ICAO Hava Ulaşım Bürosu Ekonomik konular ile Uçuş Emniyeti ile ilgili olmayan 2 adet Ekle (Annex) ilgili alanlarda çalışmalarını yürütmektedir. Bu Ekler, Annex 9 Kolaylaştırma (Facilitation) ve Annex 17 Güvenlik (Security) konularında yayınlanmışlardır. Bunlara ilave olarak, Hava Ulaşım Bürosunun faaliyetleri arasında, son zamanlarda güncel olarak gündemde bulunan Açık Semalar (Open Skies), Codeshare, Uçak kiralama, ikili anlaşmalar, stratejik Havayolu Birleşmeleri, Liberalizasyon, Globalleşme, internet ve elektronik biletleme, slot, bilgisayar rezervasyon sistemleri, ekonomik planlama ve ücret/yarar (cost benefit) analizi gibi konular da yer almaktadır. Ayrıca, hava aracı gürültü standartları, motor gürültü emisyonları, ICAO faaliyetleri hakkında istatistiki bilgiler ve istatistiksel çalışmaları, uçak kaçırma olayları ile güvenlik çalışmalarının önemi ve havacılığı kolaylaştırma işlemleri konuları da bu Büronun ilgi alanına giren konular arasında yer almaktadır. Hava Seyrüsefer Bürosu (AN - Air Navigation) ICAO Hava Seyrüsefer Komisyonu (ANC), her genel kurul sonrası, ICAO üyesi devletler tarafından aday gösterilen, gerekli havacılık teknik bilgisine haiz adaylar arasından Konsey tarafından belirlenen 15 ülke temsilcisinden oluşmaktadır. 3 Yıl süreyle görev yapan bu üyeler, çalışmalara kendi kişisel kapasiteleri ile katkıda bulunmakta olup, ülke temsili söz konusu değildir. ANC Başkanı, mevcut üyeler arasından 1 yıl süre için Konsey tarafından belirlenmekte olup, bu süre uzatılabilmektedir. ANC'nin görevi, ICAO'nun tüm teknik çalışmalarını düzenleme, inceleme ve gerçekleştirmek olup, konulara göre karar verme yetkisine sahip olabilmektedir. Şikago Sözleşmesi Ekleri ve bölgesel plan değişiklikleri konsey tarafından onaylanmaktadır. Şikago Sözleşmesi'nin 18 Ekinden, kolaylıklar (Annex 9) ile güvenlik (Annex 17) konularında yayınlanan ikisi hariç, 16 Ek'in tamamı uçuş emniyet konularında yayınlanmış olup, ANC'nin görev sahasına girmektedir. Kısaca SARPs (Standards and Recommended Practices) olarak anılan Ek'lerin listesi Ek-1'de verilmiştir. Üye ülkelerin üyelikten kaynaklanan yükümlülüğü, SARP'lara uygulama farklılıklarının ICAO'ya bildirilmesidir. Son üç dönemde ANC gündemindeki öncelikli konular, kısaca USOAP olarak bilinen Evrensel Emniyet Gözetimi Denetimi Programının kalitesinin arttırılması ve uygulanmasının temini; hava aracı kazalarının en aza indirilmesine yönelik düzenlemeler, hava aracı kaza ve olaylarının düzenli rapor edilmesinin temini ve istatistiklerin sistematik birleştirimi ve Engebeli Arazilerde Kontrollü Uçuş (CFIT) Programının geliştirilmesi ile gelişen havacılık teknolojisine uygun işletme kriterlerinin uygulamaya konulması; Evrensel Havacılık Güvenliği Programı (USAP) kapsamında güvenlikle ilgili uygulamaların yürürlüğe konulması, GNSS sistemlerinin standardizasyon ve sertifikasyon işlemleri olarak özetlenebilir. Ayrıca, 35. Genel Kurulda alınan USOAP'ın sistematik yaklaşım ile devamı yönündeki kararı da ANC tarafından yürütülmektedir. Teknik İşbirliği Programı (TCB-Technical Co-operation) Sivil havacılık faaliyetlerinin gelişmesini teminen 1952 yılında oluşturulmuş olan bu programla ilgili olarak, ICAO bünyesinde oldukça önemli çalışmalar yapılmaktadır. Bu kapsamda, Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) ile birlikte ülkelere teknik yardım projeleri hazırlanmakta ve gerçekleştirilmektedir. Projelerin küçük veya büyük çapta olmasının önemi olmayıp, projenin ülke sivil havacılığında uçuş emniyetine ve ülke gelişimine (sosyal ve ekonomik) katkı sağlaması amaçlanmıştır. Bu tür projelerin finansmanının sağlanması için kısaca IFFAS olarak bilinen Uçuş Emniyeti için Finans Tesisi bu büronun çalışmaları için önemli katkılar sağlamaktadır. ICAO Teknik İşbirliği Bürosu tarafından verilen hizmetler aşağıda özetlenmiştir:
Proje Konuları: Sivil havacılık ana planı (Master Planı) hazırlanması, sivil havacılık mevzuatı oluşturulması, yeniden yapılanma (teşkilat), eğitim (ücretli/burs), havaalanı inşaat projelerine destek (özellikle mimari proje), vb... gibi sivil havacılıkla ilgili tüm konularda proje üretilmektedir. Güvenlik Gözetimi Denetimi Programı Kapsamındaki İşler: Ülkelerin talebi halinde Teknik İşbirliği Bürosu tarafından ülkeler adına eylem planı ve uygulama projeleri hazırlanmaktadır. Son Gelişmeler: CNS/ATM sistemleri ile GNSS gibi teknolojik gelişimlere uyum çalışmaları paralelinde bölgesel düzeyde projeler de geliştirilmektedir. BÖLGESEL OFİSLER ICAO'nun dünya çapında 7 bölgesel ofisi mevcut olup, bunlar aşağıda belirtilmiştir:
| |
| ![]() |
![]() |
Etiketler |
aviation, civil, icao, international, organization |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
| |
![]() | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Lana Del Rey - Aviation | CORDON BLEU | Yabancı Şarkı Sözleri | 0 | 27 Mart 2023 17:21 |
ISO/International Standart Organization | vioLeta | Bilgisayar Sözlüğü | 0 | 18 Ocak 2020 13:44 |
Aviation | Desmont | İçkiler İçecekler | 0 | 13 Ocak 2015 20:16 |
ICAO Konferansında neler konuşuldu? | Chelt | Havacılık | 0 | 25 Aralık 2010 01:35 |