IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

 Kayıt ol  Topluluk
Etiketlenen Kullanıcılar

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Konuyu Değerlendir Stil
Alt 23 Nisan 2012, 03:20   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Liderlik Rolü





Sunuş, toplum önünde bir konuşma formudur. Şayet sunuş organizasyon içine, bu organizasyonda çalışanları eğitmek amacı ile olursa buna “İçe dönük sunuş” halkı etkilemek amacı ile olursa “Dışa dönük sunuş” adı verilir. İçe dönük sunuşlar genellikle enformasyon amacına yöneliktir. Amacı bilgi paylaşımı ve motivasyon sağlamaktır. Brifingler ve eğitim etkinlikleri bunlara örnek verilebilir. Dışa dönük sunuşlar ise tanıtım ve reklâm amaçlıdır.

Sunuş bir iletişim kanalıdır. Organizasyonun yönetim felsefesi ve büyüklüğü sunumun türünü belirler. Sunuşlar çok çehrelidir. Konuşmacı, dinleyiciler, amaç, zaman, yer ve konu sunuşa katkı sağlayan unsurlardır. Konuşmacının tüm bu hususların bilincinde olması gerekir.

Grup Önünde Konuşma:
İnsanların çoğu toplum önünde konuşmaktan korkar. Korku insanı gerçeklerden kaçmaya yöneltir. İletişim iki yönlü bir süreçtir. Verici ile alıcı arasındaki düşünce alış-verişidir. Konuşmacı dinleyicilerin mesajı aldıklarından emin olana kadar mesajını iletmeye devam etmelidir. Verici ve alıcı eş zamanlı biçimde mesajı süzgeçten geçirir. Alıcı mesajı vericinin kastettiği şekilde algılamayabilir. Sözcükler herkes için aynı şeyleri ifade etmeyebilir. Bundan dolayı algılama kişisel bir şeydir.

Sunumun iletişim ögeleri konuşma, dinleme, geri besleme ve sorgulamadır. Konuşmanın ögeleri ise sesin hacmi, perdesi, tonlaması, kalitesi, hızı, lehçesi ve stilidir. Sesin perdesi yüksek ve alçak olabilir. Bu da konuşmanın kalitesini artırır. Ses perdesinin uygun kullanımı anlamı berraklaştırır.

Konuşmacı sesin hızını da kontrol etmelidir. Konuşmanın karmaşık olması durumunda ses hızını düşürmelidir. Sesin kalitesi ise kişinin kendine özgü olması, yapmacık olmaması da duygusal ve fiziksel durumlara etkide bulunur. Tonlama ise sesin yapısını, telaffuz da sesin sözcükleri tam olarak ifade etmesi ve sözcüklerin kaynaşmasını anlatır.

Konuşma stilinin en çekici olanı sohbet havasında olanıdır. Bu ezbere konuşma demek değildir; bilakis her dinleyene sanki kendisi ile konuşuyormuş duygusunu veren bir konuşma biçimidir.

Dinleme:
Etkili iletişim hem dinlemeye hem de konuşmaya bağlıdır. Dinleme de aktif ve pasif olmak üzere ikiye ayrılır. Pasif dinleme dikkat suskunluğu ve katılım azlığı şeklinde olanıdır. Aktif dinleme zor olan dinleme şeklidir. Dinlerken karşınızdakinin dilini, hızını, konuşmanın içeriğini izlemesi demektir. Yine aktif dinleme duygu paylaşımı şeklinde olan dinleme şeklidir. Zira aynı dili konuşandan çok aynı duyguları paylaşanlar daha iyi anlaşırlar.

Geri Besleme:
Kişinin nasıl etkilendiğini anlatmasına geri besleme denir. İkiye ayrılır. Sözlü geri besleme aldığı mesajı sözle ifade etmesidir. Beden dili ile yüz ifadeleri, göz teması, duruş, jest ve mimikler ile memnuniyet ifadelerini kapsar. Dinleyicilerin yüz ifadelerinden ve beden dilinden konuyu anlamadıklarını anladığınız zaman tekrar örnekler ile konuyu bir daha anlatmanız gerekebilir.

Beden Dili:
Konuşmacının kürsüye çıkması ile ilk izlenim oluşur. İlk izlenim önemlidir. Bu konuda en iyi strateji, emin adımlarla yürümek, notları hızlı bir şekilde düzenlemek, kendinden emin görünmek, izleyicilere bir göz atmak ve derin bir nefes alarak konuşmaya başlamaktır.

Jest ve mimikler genellikle konuşmacının kendisini konuya kaptırması sonucu kendiliğinden oluşan el ve kol hareketleridir. Poz ise konuşmacının duruş şeklidir. Dik durmak ile kendini koyuvermek dinleyiciye ayrı ayrı mesajlar verir. Konuşmacının rahatlığı, gerginliklerden kaçınması, çevikliği ve kendini kontrol edebilmesi çok önemlidir. Ayaklar birbirine yakın almalı ve beden ağırlığı dengeli şekilde dağılmalıdır.

Oturma Düzeni de dinleyicilere mesajlar verir. Konuya ve dinleyicilere göre farklı uygulamalar yapılabilir.

Zamanlama: Dinleyicilerin zamanı sizinki kadar önemlidir. Konuşmanın başlaması ve bitmesi daha önceden planlandığı gibi olmalıdır. Ne olursa olsun programa bağlı kalınmalıdır. Konuşmaya geç başlamanız ve zamanında bitmemesi sizin konuşmanızı gölgede bırakabilir.

Sorular ve Cevaplar Bölümü:
Dolaylı ve dolaysız sorular konuyu daha iyi anlamaya vesiledir. Dinleyicilerin ilgisi de sorularla ortaya çıkar. Dolaysız sorulara “Evet” veya “Hayır” şeklinde kısa cevaplar verilebilir. Dolaylı sorular ise muhataba göre ve durumun nezaketine göre kısa açıklama gerektiren sorulardır. Bu konuşmacının bilgi, beceri ve stratejisini belirler.

Sorular şu işlevleri yerine getirirler.
• Nedenleri belirler.
• Tepkileri açığa çıkarır.
• Önerileri ortaya çıkarır.
• Dikkatleri çeker.
• Zıt görüşleri ortaya atar.
• Tartışma doğurur.
• Mutabakatı sınar.
• Yeni alanların keşfine sebep olur.
• Anlama derecesini değerlendirir.

Kendini Analiz Etme:
Temel değerlerim nedir?
Güçlü yanarım nelerdir?
Zayıf yanlarım nelerdir?
Gelişime açık yönlerim nelerdir?

SUNUŞLARIN PLANLANMASI:


Planlama etkili bir sunuşun anahtarıdır. Bir planlamada:
1. Sunuşun amacı,
2. Konuşmacının hedefi,
3. Dinleyicinin ihtiyacı,
4. Lojistik: Ne, nerde, ne zaman, niçin, kim?
5. Donanım ve materyaller,
6. Maliyet,
7. Sunuş şekli,
8. Sunuşun içeriği
Bulunmalıdır.

Hedefler:
Konuşmanın iki temel hedefi vardır: Sunuşun hedefi ve konuşmacının kendi hedefi. Kişisel hedefler de sunuşun etkisini artırır. Dinleyicilerin de hedefleri vardır. Bu da iki noktada yoğunlaşır. Dinleyiciler ya “Çok Hârika!” derler veya “Zamanımı boşa harcadım!” derler.
1. Konuşmacının Hedefleri:
a. Bilgi vermek,
b. Güven uyandırmak,
c. Kendini ispatlamak,
d. Destek sağlamak,
e. Bir konuyu aydınlatmaktır.
2. Sunuşun Hedefleri:
a. Çalışanlara bilgi vermek,
b. Yeni bilgiler vermek,
c. Çalışanları motive etmek,
d. Müesseseyse güven sağlamak,
e. Problemleri ortaya koyarak çözüm için destek istemek vs.
3. Dinleyicinin Hedefleri:
a. Bilgi almak,
b. Katkıda bulunmak,
c. Eleştirmek,
d. Öğrenmek,
e. Protesto etmek vs.

Sunuş Ortamı:
Kötü bir sunuş ortamı dinleyicilerin isteklerini ve heveslerini kırar. Fiziksel mekân dikkati dağıtıcı da olabilir, toplayıcı da olabilir. Bir de ortam ses, gürültü ve trafik gibi dikkati dağıtıcı dış etkilerden uzak olmalıdır.

SUNUŞUN ÖGELERİ:


Sunu hazırlamanın dokuz aşaması vardır:
1. Sunuş analizi yapmak: Neyi neden yapmalıyım?
2. Veri toplamak: Ne konuşmalıyım? Yöntem: Beyin fırtınası yapmalıdır.
3. Verileri düzenlemek: Giriş, gelişme ve sonucu bağlamaktır.
4. Planlama: Nasıl yapılması hususunda karar vermektir.
5. Metin yazma: Metni güzelce kâğıda dökmelidir.
6. Görsel öğeleri belirleme: Resim, doküman, slâyt vs. gibi araçları hazırlamaktır.
7. Metni konuşmaya dökme: Yazı ayrı, konuşma ayrıdır.
8. Provasını yapma: Prova yapılmalı ve dinleyicilerden eleştiri ve geri bildirim almalıdır.
9. Sunuş yapma.

Sunum yapacak kişi:
• Kilit düşünceler belirlemelidir.
• Her nokta bir ana fikrin ürünü olmalıdır.
• Veriler düzenlenirken: Kronolojik, tarihsel, mekânsal, konuya göre, probleme ve çözüm önerilerine göre konuşmasını düzenlemelidir.

Plan yapılırken:
• Ana fikir,
• Yardımcı fikirler,
• Destekleyici bilgiler,
• Örneklemeler
• Fıkralar ve nükteler yerli yerine konmalıdır.

Sunuş Metni:
Sunuş asla ezberden yapılmamalıdır. Notlara bağlı da kalınmamalıdır. Sunuş çok dinamiktir ve karmaşıktır. Notlar sadece hafızayı canlı tutmak, planlamayı doğru yapmak ve zaman ayarlaması için gereklidir.

METNİ KONUŞMAYA DÖNÜŞTÜRME:
Yazılı dil ile sözlü dil bir olmaz. Sözlü sunuş için yazılı metni konuşma diline çevirmek gerekir. Bunun için:
1. Şahıs zamirleri kullanın.
2. Kısaltmalar kullanın.
3. Günlük konuşma dilini kullanın.
4. Argo ve ağdalı dilden kaçının.
5. Olumlu sözcükler kullanın.
6. Kısa cümlelerle konuşun.
7. Kısa bağlaçlar kullanın.
Sohbet eder gibi konuşmak dinleyiciyi rahatlatır, yapaylığı azaltır ve dinleyicilere tek tek kendileri ile konuşuluyormuş imajı uyandırır.

GÖRSEL ÖGELER:
Bunlar; duruma göre projeksiyonlar, slâytlar, filimler, yazı tahtası, levhalar ve grafikler gibi hususlardır.

KONUŞMACININ GURUP VE LİDERLİK DAVRANIŞLARI:


Grup davranışları bireysel davranışların bileşkesini teşkil eder. Bir gurubun üyesi olmak gurup davranışları hakkında çok şey öğretir. Gruplar da hayat boyu gelişir ve değişir. Buna “Grup Dinamikleri” denir.

Grup dinamiklerine katkı sağlayan unsurlar misyon, normlar, yapı, roller, liderlik ve iletişim gibi gerekli olan temel öğelerdir.

Gruplar gönüllü veya gönülsüz kurulsun bir amaç için oluşturulurlar. Grup içinde liderlik ve iletişim çok önemlidir. Bu iki husus grubun dinamiğini ve başarısını doğrudan etkiler.

Bir grubun etkinliği ve üretkenliği grup içindeki bireylerin tutumu ile grubun kolektif davranışına bağlıdır.

Bireysel Davranışlar:
1. Aktiflik: Bu husus bireyin motivasyonu ile ilgilidir.
2. Rol özdeşleşmesi: Bazı bireyler grupta lider olmak için güçlü bir istek taşırlar.
3. Kabullenme: Kendini grubun bir üyesi olarak görmektir.
4. Sevgi: Düşünceli ve sevecen bir davranış göstermek demektir.
Kolektif Davranış:
1. Karar alma: Kararlar mutabakata göre alınırsa uygulama daha kalıcı olur.
2. Problem çözme: Etkili bir çözüm mantıksal bir atak planının ürünüdür.
Bu iki husus grubun performansını etkileyen ve üretkenliğinin önündeki engelleri kaldıran iki temel unsurdur.

LİDERLİK ROLLERİ:


Grubun amacına ulaşmasında etkin olan kişiye lider denir. Lider ayrıca kişisel saldırılara, kutuplaşmalara ve ayrılıklara engel olan kişidir.
Liderde bulunması gereken temel unsurlar:
1. Sorumluluk duygusu: Sorumluluk, bilgilenme, kolaylaştırma, özendirme ve kontrol etme özelliklerini içine alır.
2. Güven Oluşturma: güven, birinin karakterine, yeteneğine, gücüne kesin şekilde inanmadır. İnsanlar böyle birinin etrafında kenetlenirler.
Her konuşmacı bir liderdir. Bu hususların kendisinde bulunması gerekir.

Mizah: İnsanları güldüren ve gülmelerine katılan kişi onları etkileyen kişidir. Gülen ve güldüren insanlar sevilirler. Bu açıdan mizah her zaman geçerlidir. En güçlü fikirler bile gülünç duruma düşünce değerini yitirirler. Bunun için mizahı iyi kullanmak gerekir.

DİNLEYİCİLERİ SUNUŞA KATMA:


Konuşmacı dinleyicilerle iyi bir iletişim kurarak onları konuşmasına kattığı ölçüde başarılıdır. Bunun için dinleyicilerle iyi bir diyalog kurmalı ve diyalog yolları da bulunmalıdır.




 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları sohbet odaları Benimmekan Mobil Sohbet
Cevapla

Etiketler
liderlik, rolü


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Var
Mesaj Yazma Yetkiniz Var
Eklenti Yükleme Yetkiniz Var
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Etik Liderlik Kalemzede Felsefe 0 09 Kasım 2011 09:36
Teşvik ve Liderlik YapraK Aile Evlilik ve Çocuklar 0 19 Aralık 2009 19:58