IRCForumları - IRC ve mIRC Kullanıcılarının Buluşma Noktası
  sohbet

Yeni Konu aç Cevapla
 
LinkBack Seçenekler Stil
Alt 26 Aralık 2015, 16:50   #1
Çevrimdışı
Kullanıcıların profil bilgileri misafirlere kapatılmıştır.
IF Ticaret Sayısı: (0)
IF Ticaret Yüzdesi:(%)
Otizmde Yeni Bir Yöntem STİP




Sembol Temelli İletişim Programı

Bu program otizmli bireyler için geliştirilmiş ve sembollere dayalı bir çerçevede verilmiştir. Program obje sürekliliği ve temel beceri kapsamında olan gerçek eşleme çalışmasıyla başlar. Dolayısıyla ağır düzeyde gerilik gösteren çocuklar da programdan yararlanmakta ve ilerleme göstermektedirler. Doğrudan resimli kartlarla iletişim kurmayı öngören alternatif iletişim sistemlerinde düşük zihinsel performansa sahip olan çocuklar resim ayırt etme aşamasında uzun süre kalabilir, hatta bir kısmı bu aşamayı geçemeyebilir. Oysa STİP’te böyle bir olumsuzluk söz konusu değildir. Çünkü çocuk, gerçek nesne eşleme basamağını geçtikten sonra resimli kartları eşlemeyi, daha sonra ise gerçek nesneleri resimli kartlarıyla eşleme basamağına geçer ve bu basamağı da kısa sürede başarı ile sonuçlandırır.

İletişim sürecinde alıcı dil becerilerinin olması gerekli bir koşuldur. Çünkü alıcı dil becerileri gelişmeyen çocuk basit ve temel isteklerini herhangi bir biçimde belirtebilir, ancak diğer bireylerin isteklerini anlayamaz ve dolayısıyla sağlıklı bir iletişim süreci hiçbir zaman oluşmayabilir.

Programda iletişimi eğitimci başlatır ve çocuğun karşılık vermesi sağlanır. Çocuk eğitimcinin başlattığı iletişime bağımsız olarak sembollerle cevap vermeyi öğrendikten sonra, sembollerle istekte bulunmak için iletişim başlatmayı öğrenir.

Klasik alternatif iletişim sistemlerinde alıcı dil becerilerini kazandırma çalışmaları yer almaz. Öyle ki, işitsel eşlemeye bile yer verilmez. Cümle kurma aşamasında oluşturulan sözcükler eğitimci tarafında ifade edilir; ancak çocuğun tekrarlaması için ısrar edilmez. Hatta bu yöndeki ısrarlar yasaklanmıştır. STİP’te ise ilk aşamadan itibaren görsel eşleme ile birlikte işitsel eşlemeye de önem verilir ve gösterilen nesneler sözel ifade ile desteklenir. İlk çalışmalarda temel amaç görsel algı çalışmalarıdır. Bu nedenle çocuğun sözel ifadeleri anlaması beklenmez.

Doğrudan resimli kartlarla iletişim kurmayı öngören alternatif iletişim sistemlerinde birey resimli kartlarda istemeyi öğrenir. Alıcı dil becerileri olmayan bireyler için başkalarını anlamayı kolaylaştırıcı bir uygulama veya yöntem bulunmamaktadır. Oysa STİP’te birey, hem talepte bulunmayı öğrenir, hem de kendisine yöneltilen talepleri anlar; çünkü diğer bireyler de taleplerini görsel sembollerle desteklemektedirler. Böylece iletişim her iki taraf için de anlamlı hale gelir. Ayrıca her iletişim sürecinde diğer bireyler resimli kartlarla birlikte belirtmek istediklerini sözel olarak da ifade ettikleri için bireyin alıcı dil becerileri de zamanla gelişme gösterir.

Düşük işlevli çocuklar genelde çevrelerinde bulunan nesnelere etiketler koyarak, çağrışım yoluyla daha iyi öğrenirler (Grandin). Bu programda ise öncelikle nesne resimleri belirgin bir şekilde kartlara yansıtılarak çocuklara sunulur, sözel ifadelerle desteklenir ve kartlarda resimlerle birlikte yazılışları verilir. Giderek resimleri silikleştirip resimleri ifade eden semboller (sözcükler) belirginleştirilir. Önkoşul Beceriler:

1. Çocuğun eğitim almasını engelleyici düzeyde problem davranışının olmaması

2. En az bir dakika istenilen yerde oturma.

Önkoşul Olmayan Beceriler: Aşağıda sıralanan becerilerin çocukta olması gerekmez.

1. Göz teması

2. Alıcı dil becerileri

3. Ses çıkarma Ve daha üst beceriler… Program 5 bölümden oluşur.

1. Bölüm dikkat yöneltme ve obje sürekliliği ile ilgili çalışmaları içerir.

2. Bölüm temel eşleme çalışmalarını içerir. A. Gerçek nesneyi gerçek nesne eşleme B. Nesne fotoğrafını nesne fotoğrafı ile eşleme C. Gerçek nesneyi gerçek nesne fotoğrafıyla eşleme

3. Bölüm çocuğa iletişim başlatmayı ve isteklerini resimli kartlarla belirtmeyi öğretme çalışmalarını içerir.

A. Gerçek nesne fotoğraflarını kullanarak talepte bulunma

B. Gerçek nesne resimlerini (çizimlerini) kullanarak talepte bulunma

4. Bölüm konuşma becerileri gelişmeyen ancak yazı sembollerini kullanabilme potansiyeline sahip bireylere yazı sembollerini kullanarak iletişim kurma becerisini öğretme çalışmalarını kapsar.

A. Yazı sembollerini (yazılı sözcükleri) anlama B. Yazı sembolleriyle (sözcük yazarak) talepte bulunma

5. Görsel planları takip etme STİP eğitimi verilen çocuklar, kısa sürede beklenmedik bir değişim ve dönüşüm yaşayabiliyorlar. Temel becerilerle başlandığı için eğitim sürecinde tıkanmalar yaşanmaz. Ağır düzeyde gelişim gösteren çocuklar bile süreci tamamlayabilmektedir. İletişim sorunu yaşayan ancak bilişsel gelişimi ağır olmayan çocuklar ise, kısa sürede programı tamamlayarak, temel iletişim becerilerini kazanırlar. STİP eğitimi tamamlanan çocukların bilişsel ve bağımsız yaşam becerilerini de hızla kazandığı ve yaşam standartlarının hızla geliştiğini görülür. Ayrıca konuşma merkezi aktif olan çocukların konuşma becerilerinde de ilerleme olmaktadır.

Hedef ve Kazanımlar Söyle özetlenebilir: * Nesne Sürekliliği * Görsel Algı ve Dikkat * Total İletişim Becerileri * Alıcı Dil Becerileri * İfade Edici Dil Becerileri * Sembol Pekiştirme Sistemi * Günlük Görsel Planları Takip Edebilme * Ajanda Kullanma Becerileri STİP Kimler için Kullanılabilir? > 3 yaş üstü bireyler > Söylenenleri anlayan, ancak konuşamayan bireyler > Anlamsız Konuşan ve konuşmaları anlamayan bireyler > Tek sözcük kullanan bireyler > Konuşması anlaşılamayacak düzeyde bozuk olan bireyler > Kısaca ileri düzeyde iletişim sorunu yaşayan tüm bireyler

 
Alıntı ile Cevapla

IRCForumlari.NET Reklamlar
sohbet odaları sohbet odaları Benimmekan Mobil Sohbet
Cevapla

Etiketler
bîr, otizmde, stİp, yeni, yöntem


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Kapalı
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık


Benzer Konular
Konu Konuyu Başlatan Forum Cevaplar Son Mesaj
Saç bakımında yeni yöntem: Velaterapia! Amelia Makyajın Püf Noktaları 0 01 Eylül 2014 19:23
Yeni Yöntem Alexa Grupları Spartacus Alexa 0 08 Nisan 2012 13:23
Ağrısız Doğumda Yeni Yöntem Liaaa Kadın Sağlığı 0 14 Şubat 2012 13:13